[QUOTE="Tuuti";30703041]Mutta kerrotko mikä se järkevin tapa on, jos lapsi ei vaan kerta kaikkiaan itsenäisesti osaa tehdä hyviä valintoja? Miten ihmeessä lapsi edes oppii tekemään järkeviä valintoja, jos hän itse saa aina päättää mitä söisi tai sitten vaan päättää olla syömättä?? Meillä lapset voisivat elää pelkällä jugurtilla ja leivällä, muroilla, jäätelöllä ja karkeilla. Mutta nyt kun he eivät asiaa itse saa päättää, onneksi, niin sieltä lautaselta löytyy monipuolisesti kasviksia, lihaa/kalaa/kanaa jne. ja ne myös opetellaan syömään.
Niin tosiaan, mikä se järkevin tapa sitten on? Meillä on lapset otettu mukaan ruoanlaittoon ja kyselty heidänkin toiveitaan, mutta tällä ei ole ollut mitään isompaa vaikutusta. Mä voin tuon 7v laittaa pilkkomaan paprikaa, mutta ei se tee hänestä yhtään halukkaampaa maistamaan sitä. Mutta kyllä se paprikakin kummasti menee alas kun tulee puhe jälkiruoasta.[/QUOTE]
no tuo nyt on ihan normaalia käytäntöä, puhe oli edelleenkin siitä pitääkö lapsi pakottaa syömään, valitahan on tuokin, syötkö paprikaa ja saat jälkkärin?
lähinnä puutuin tuohon et jos lapsi kieltäytyy syömästä jotain niin aletaan viemään pois asioita joilla ei ole tekemistä sen ruoan kanssa.
lapselle ei saa sanoa et jos et syö joulupöydässä lanttulaatikkoa, niin kesällä et pääse mummolaan, tms, niinkuin tuosta yhdestä kirjoituksesta saa ymmärtää.
ja sanoinkin että korvataan tuotteet jollain vastaavalla, jos et halua syödä lihaa, tarvisee sitten syödä jotain vastaavaa.en sanonut et jos et halua syödä lihaa voit syödä jäätelön.
lapselle ei tietystikkään saa antaa kokonaan päätäntävaltaa tässäKÄÄN asiassa, mut vaihtoehtoja voi antaa.
meillä ei kukaan tykkää esim keitetystä porkkanasta, joten en pakota ketään sitä syömään, syövät porkkanansa raasteena tai muuten vaan raakoina, eivätkä oleta et voivat sen tilalle ottaa suklaapatukan