Rakentaako uusi talo kaupunkiin lähiöön vai ostaa vanha idyllinen punainen tupa maaseudulta 50km kaupungista?

• Viestiketjun aloittaja miettii
  • Ensimmäinen viesti
alkuperäinen!
Kaikkia vastauksia lukematta vastaan että uusi talo kaupunkiin.
Maalla voi olla ihanaa, mutta arkea sielläkin eletään, töihin, kauppaan, kotiin ja lapset harrastuksiin. Me asutaan kaupungissa ja silti tuntuu että kaikki aika menee suhatessa autolla sinne tänne ja tonne. Tietenkin on valintakysymys harrastaako lapset vai ei.
Meidän lapset on n. 100 oppilaan koulussa, on kiva ja turvallinen koulu, kaikki tuntee toisensa. Oisko kaupungissa muita tontteja vapaana yksityisellä? Vois saada isomman ja paremmalla sijainnilla.
Isompaa tonttia ei oikein voi saada täältä lähiöistä, koska ne maksaa aivan älyttömästi, eikä niitä oikein ole. Isot tontit menee paritaloille ja rivireille, kun kaupungin lähiössä ollaan.

Kyllä tuntuu toki nykyäänkin, että menee aikaa liikkumiseen, mutta se on suurimmaksi osaksi sen takia, ettei mulla ole autoa. Se,mitä menee julkisilla lähiössä, menisi autolla sinne "maalle".

Toki jos siellä ei sit ole harrastuksia, tapahtumia yms, niin olisi tosi vaikeaa lähteä aina takas kaupunkiin.

"Jenis"
toisenlainen tarina. me ostettiin vanha talo isolla tontilla 25km paasta kolmesta ihan ihan ok kokoisesta kaupungista (30-50 000). talon hinta on tuplaantunut jo (maksoi 50 000 remontteineen). on kilsan paassa meresta. kaksi kylakoulua alle 10km paas. terveysasema paivahoito punttisali jumpat pururata yms yms. tyomatka kestaa 25-50min per suunta. elava paikka. paljon ihania lapsiperheita. hyvat maastot. rauhallista. uusia ystavia. paratiisi!
Sijaitseeko tämä paratiisi Suomessa? Oliko talo homeessa? Teittekö remontit itse metritavarasta?

talo maksoi ton 50k mut juuri myytiin naapuri 100k. taysin samanlainen. taa on haluttua aluetta. kesakayttoon enimmakseen. emme ole innokkaita joukkueharrastajia. enka muutenkaan ymmarra miksi harrastuksia pitais olla onta kertaa viikossa. kimppakyydit toimii hyvin. ja samalla voi itse kayda lenkilla. suurin osa kavereista asuu kilometrin sateella. kauemmillee voi menna suoraan koulust ja haetaan kotiin kun kaydaan vaik kaupas. samal voi kayda luistelemas hiihtamas. ulkoilu ja partio on taal suosittuja. uimassa kaydaan viikottain yhdes. tohon 10km matkaan menee autol 10min. kouluun paasee bussil. niin. miten sita kaikkea kerkiaakaan. toisaalt. kun velkaa on alle 50k niin toita voi vahentaa. ja siihen peltoon. voi pitaa kesannol. voi pitaa vaik naapurin lampaita ja hevosia. voi ottaa possun tai lehman jonka pistaa syksyl lihoiks. voi antaa baapurille viljelyyn vaik aurausta vastaan. nain meil kun ei itse jakseta pitaa nattina.

on suomes. lansirannikol. turku ja pori 100km paas. ei ollut homeessa. ja tehtiin remontti itse. huone kerrallaan. ajan kanssa. asuttiin koko ajan taloa. ei elama ole hankalaa maalla. toisaalt loppuu juokseminen tapahtumis mut tilalle saa aikaa. yhdessa oloa ja puuhastelua. lapsen 4v voi paastaa pihalle leikkimaan kaverin kanssa kahdestaan. omalla pihalla on tilaa vaik rakentaa toinen talo. saa kulkea alasti jos huvittaa. voi pitaa kasvimaata ja kesaelaimia jos haluaa. marjat ja sienet loytyy takapihalta. eli. caik nyt valiin jaa moni kulttuuriplajays ja ihmispaljoud niin niitakin kyl loytyy halutessa noista kaupungeista joihinka ajaa 20minuutissa. viel isompiin menee tunti.

ma jaksan ain.ihmetella noissa kaupunkilahioissa omakotitaloja. tontti kuin postimerkki. naapuri heti ikkunan takana. maksaa pirusti eika mitaan yksityisyytta. mulla on 1.5hehtaarin tontti. yks lahinaapuri tommosen puustokaistaleen takan. loput lahel myos mut kuitenkin tarpeeks kaukana. voin olla ja tehda mita huvittaa taal. miks maksaisin siit postimerkista? ja aloittajan maalla on rivareita yms alle kilsan sateel. et ei siel yksin tartte olla :)

nojaahhh
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen!;30693237:
Minä vuonna te ostetti tuon vanhan talon? Toki hinnat ovat tässä kaksinkertaistuneet tai kolminkertaistuneet jo 10 vuoden aikana.

Nykyään kun sanotaan, että syrjäseudulla talot alkavat käydä arvottomiksi, niin toki pelottaa ostaa "maalta" mitään. Toki alueet 1h PK-seudusta eivät ole syrjäseutua ihan, mutta palvelut yleensä puuttuu.

Eihän nykyään saisi mitään ostettua tuolla 25 000e hinnalla.

Mitens teidän lapset pääsee kouluun/kavereille, kun kouluun on 10km? Miten ehdit käydä töissä, jos pitää olla kustaamassa lapsia harrastuksiin/kavereille?
Määritä syrjäseutu?
Me asutaan n. 40km Helsingistä, maalla. Kaikki palvelut ( ala-asteesta lukioon ja ammattikouluun, päiväkodit, ruokakauppa, harrastukset, terveysasema) ovat 5km päässä. Bussipysäkki on 100m päässä ja lapset pääsevät kouluun reittiliikennellä (ei ihan kaikkein sujuvin, mutta palvelee). Naapuroston taloja on myyty 300-400te hintaan, joten ei ainakaan täälläpäin vielä mitenkään hintaromahdus näy...
Kaksi isompaa lasta on ala-asteella, nuorin päikyssä, vanhemmat Helsingissä töissä, joten työmatkaa kertyy. Harkkoja on tällä hetkellä yhteensä seitsemät, pelit päälle. Onhan sitä jonkuverran ajelua, mutta kimppakyydit toimii ja samalla voi hoitaa kauppa-asiat, käydä lenkillä, ottaa läpparin mukaan hallille ja tehdä töitä / koulujuttuja. Samanverran ajalisesti harkkakuljetuksiin näyttää menevän mun kaverilla, joka asuu Espoon keskustassa ja kaikki harkat muutaman kilsan säteellää...
Keskimmäinen lapsista on hypersosiaalinen tapaus. Kaveripuudetta en ole huomannut, useasti viikossa meillä on joku käymässä taikka meidän muksut jossain. Kaverit asuu 5-25km säteellä ja useammilla vanehmmilla näyttää olevan meininki, että "vie mennessä, tuo tullessa" joten aika vähän on loppujen lopuksi varsinaisia kuskauksia.
Sanoisin, että asenne ratkaisee. Ja se, mitä haluaa.

on suomes. lansirannikol. turku ja pori 100km paas. ei ollut homeessa. ja tehtiin remontti itse. huone kerrallaan. ajan kanssa. asuttiin koko ajan taloa. ei elama ole hankalaa maalla. toisaalt loppuu juokseminen tapahtumis mut tilalle saa aikaa. yhdessa oloa ja puuhastelua. lapsen 4v voi paastaa pihalle leikkimaan kaverin kanssa kahdestaan. omalla pihalla on tilaa vaik rakentaa toinen talo. saa kulkea alasti jos huvittaa. voi pitaa kasvimaata ja kesaelaimia jos haluaa. marjat ja sienet loytyy takapihalta. eli. caik nyt valiin jaa moni kulttuuriplajays ja ihmispaljoud niin niitakin kyl loytyy halutessa noista kaupungeista joihinka ajaa 20minuutissa. viel isompiin menee tunti.
Ihmiset tykkäävät eri asioista. Toisessa viestissäsi ihmettelit, miksi maksaa pienestä pihasta tai miksi pitäisi harrastaa monta kertaa viikossa - no, joku muu haluaa mieluummin asua kaupungissa eikä sillä pihalla ole niin suurta väliä, joku muu haluaa voida harrastaa usein. Sinä taas halusit ison pihan ja tykkäät olla pihalla alasti jne. Sinä koit että tapahtumissa käyminen on jotenkin itseltä ja perheeltä pois - jonkun toisen mielestä nekin ovat sitä yhdessä tekemistä.

Mutta kärjistät oudosti - ei ainoat vaihtoehdot ole suuri piha maalla ja pieni piha kaupungissa. Kaupungeissa on myös erikokoisia tontteja ja kaupungitkin ovat kaikki erlaisia. Kyllä moni voi kaupungissakin päästää 4-vuotiaan yksin pihaan - se riippuu niin pihasta, ympäristöstä ja lapsesta. Eivätkä kaikki voi päästää lasta yksin pihaan maallakaan - jo vesistön läheisyys voi estää sen tai sitten lapsen taipumus karkailla metsään.

Kaikissa asuinympäristöissä on sekä hyviä että huonoja puolia, ja jokainen sitten tietää, mikä niistä sopii parhaiten itselle. Jotkut hyvät puolet eivät ole merkittäviä yhdelle, jotkut toiset taas eivät toiselle. Onneksi Suomessa kuitenkin on mahdollisuus erilaisiin asumisratkaisuihin.

ma jaksan ain.ihmetella noissa kaupunkilahioissa omakotitaloja. tontti kuin postimerkki. naapuri heti ikkunan takana. maksaa pirusti eika mitaan yksityisyytta. mulla on 1.5hehtaarin tontti. yks lahinaapuri tommosen puustokaistaleen takan. loput lahel myos mut kuitenkin tarpeeks kaukana. voin olla ja tehda mita huvittaa taal. miks maksaisin siit postimerkista? ja aloittajan maalla on rivareita yms alle kilsan sateel. et ei siel yksin tartte olla :)
Tähän lisään vielä, että varmasti kaupungissa asuvatkin ihmiset kokevat "voivansa olla ja tehdä mitä huvittaa". Vaikka sinänsä ihan mitä vaan ei toki voi tehdä kaupungissa - mutta eipä voi maallakaan. Kyllä sinuakin vaikka mikä asia rajoittaisi, jos oikein päättäisit ruveta räiskimään ja irrottelemaan. Mutta yleensä tämä ei muodostu ongelmaksi, koska sekä maalla että kaupungissa ihmiset tuppaavat elämään aika normaalia, kohtalaisen rauhallista ja häiriötöntä elämää.

Tuo sinunkin mainitsemasi alasti kulkeminen nousee usein esiin eri ketjuissa - milloin sillä perusteellaan maalla asumista, milloin omakotitalon paremmuutta. Ketjuista voisi päätellä, että puolet suomalaisista on naturisteja, mutta sitten kun tarkemmin alkaa tarkastella ihmisten elämäntyyliä, niin tosi harva kuitenkaan kuljeskelee alasti. Korkeintaan kesämökin saunasta järveen, mutta jo saunapolulla mennään aamutakki päällä. Kotona ja kotipihassa ollaan vaatteet päällä.

vieras v
Miten se 4v kaveri ilmestyy sinne teidän pihaan? Käveleekö sitten isompi lapsi pimellä autotien laidalla kavereille? Onko siellä valoja tiellä?

Missä sä itse käyt töissä? Sehän on yleensä se isoin este maalle muutossa.

ihana rakas koti
No me asumme noiden välimuodossa. 15min kaupunkiin, iso piha ja käytännössä täysin landella, ainoastaan kaupungin valojen kajastus taivaalla kertoo että ollaan niin lähellä oikeasti. Miksi tällainen ratkaisu ei käy mitenkään? Taloja kyllä tulee myyntiin, me etsimme omaamme kaksi vuotta ja kyllä sen täydellisen sitten tietää. Kun ei tarvita kuin vain yksi oikea talo :)

tarkkana
vuokratontilla
Tuossa linkin talossa on kyseessä kaupungin vuokratontti, ei oma. Siksi hinta noin 'edullinen'.
Ei vuokratontti ole paha asia. Juuri sen ansiosta pienituloisemmillakin on mahdollisuus ostaa omakotitalo. Kiinteistöverokin on pienempi vuokratontilla. Yleensä tontti on mahdollista lunastaa omaksi (meille kaupunki tarjoaa mahdollisuutta kerran vuodessa) ja sen voi halutessaan tehdä vaikka siinä vaiheessa, kun lainaa on maksettu enemmän pois (vaikka kokonaan) ja taloudellinen tilanne on hyvä.

Yleensä iän myötä talous kohenee ja taloa ostettaessa ollaan tiukimmalla. Vuokratontti antaa enemmän pelivaraa.

vierass
Ei vuokratontti ole paha asia. Juuri sen ansiosta pienituloisemmillakin on mahdollisuus ostaa omakotitalo. Kiinteistöverokin on pienempi vuokratontilla. Yleensä tontti on mahdollista lunastaa omaksi (meille kaupunki tarjoaa mahdollisuutta kerran vuodessa) ja sen voi halutessaan tehdä vaikka siinä vaiheessa, kun lainaa on maksettu enemmän pois (vaikka kokonaan) ja taloudellinen tilanne on hyvä.

Yleensä iän myötä talous kohenee ja taloa ostettaessa ollaan tiukimmalla. Vuokratontti antaa enemmän pelivaraa.
Ei kukaan oo väittänytkään että ois paha asia. Sehän riippuu tontin vuokrasta. Mutta ei voi verrata keskenään "omistustontilla" olevaa taloa ja vuokratontilla olevaa huomioimatta tontin lunastushintaa.

Outlet harmaana
No me asumme noiden välimuodossa. 15min kaupunkiin, iso piha ja käytännössä täysin landella, ainoastaan kaupungin valojen kajastus taivaalla kertoo että ollaan niin lähellä oikeasti. Miksi tällainen ratkaisu ei käy mitenkään? Taloja kyllä tulee myyntiin, me etsimme omaamme kaksi vuotta ja kyllä sen täydellisen sitten tietää. Kun ei tarvita kuin vain yksi oikea talo :)
15 minuuttia Helsingin keskustasta...hmm. asut siinä tapauksessa jossain Taka-Töölössä tai Sörnäisissä/Pasilassa. Joissa ei juurikaan omakotitaloja ole, ainakaan ap:n budjetille ;)

Nyt oli kyse pk-seudusta, ei mistään pikkupaikkakunnasta.

Itse asun hyvin rauhallisella vanhalla omakotialueella 10 km hgin keskustasta, mutta ajomatkassa se tekee hyvinkin 30-50 minuuttia riippuen ruuhkatilanteesta.

alkuperäinen!
No varmaan sen takia, että kun ajetaan 15min kaupungin keskustasta, ollaan vielä ihan stadissa kerrostaloalueella. En voi muuttaa toiseen kaupunkiin kokonaan, koska kummankin työt ovat täällä kaupungissa.

kaveri ilmesty pihalle samalla kyydilla kun hain omani hoidosta. vanhemmat hakevat sit illemmalla kotiin kun kayvat kaupas. isommat osaa polkupyorailla. suurin osa kavereista kuitenkin asuu tas 10km sateel. mopo teineilla kaytos. kavellenkin paasee. itse kayn tois koton seka 25km paas. sinne ajaa noin 20min. ja morkoaidille. joo. jokainen tekee kui tykkaa. ei sil. mulle ei passaa asua muitten ikkunan alla. ja he jotka siit tykkaa ihmettelevat mun tyylia. itse arvosta luontoa ja pihaa ja perhetta enemman kuin konsertteja tms tapahtumia. ja niitakin taalt loytyy riittamiin jos silt tuntuu. jokainen elaa tyylillaan. oli vain pakko kehua maaseutua kun tuntui et moni pitaa taal elamista jotenkin super hankalana. itse tykkaan lomailla taas kaupungissa. vaihtelu virkistaa. mua ei saa helpolla esim mokkeilemaan edes kesal.

alkuperäinen!
Määritä syrjäseutu?
Me asutaan n. 40km Helsingistä, maalla. Kaikki palvelut ( ala-asteesta lukioon ja ammattikouluun, päiväkodit, ruokakauppa, harrastukset, terveysasema) ovat 5km päässä. Bussipysäkki on 100m päässä ja lapset pääsevät kouluun reittiliikennellä (ei ihan kaikkein sujuvin, mutta palvelee). Naapuroston taloja on myyty 300-400te hintaan, joten ei ainakaan täälläpäin vielä mitenkään hintaromahdus näy...
Kaksi isompaa lasta on ala-asteella, nuorin päikyssä, vanhemmat Helsingissä töissä, joten työmatkaa kertyy. Harkkoja on tällä hetkellä yhteensä seitsemät, pelit päälle. Onhan sitä jonkuverran ajelua, mutta kimppakyydit toimii ja samalla voi hoitaa kauppa-asiat, käydä lenkillä, ottaa läpparin mukaan hallille ja tehdä töitä / koulujuttuja. Samanverran ajalisesti harkkakuljetuksiin näyttää menevän mun kaverilla, joka asuu Espoon keskustassa ja kaikki harkat muutaman kilsan säteellää...
Keskimmäinen lapsista on hypersosiaalinen tapaus. Kaveripuudetta en ole huomannut, useasti viikossa meillä on joku käymässä taikka meidän muksut jossain. Kaverit asuu 5-25km säteellä ja useammilla vanehmmilla näyttää olevan meininki, että "vie mennessä, tuo tullessa" joten aika vähän on loppujen lopuksi varsinaisia kuskauksia.
Sanoisin, että asenne ratkaisee. Ja se, mitä haluaa.
Paljonko sulla kestää työmatka? Kaverini asuu Nurmijärvellä ja käy töissä Espoossa, työmatka (36km) kestää ruuhka-aikana 1h suuntaansa.

Jos on töissä 8h, niin työmatkoineen menee 10h. Jos siis lähtee töistä klo 17 ja ajaa kotiin 1h, niin klo on jo 18. Siitä sit pitää ajaa harkkoihin Espoon keskustaan eli menisi siihen toinen tunti (milloin perhe syö yhdessä, vai jätetäänkö se väliin?) ja eli harkat alkaa klo 19? Just kerkee sit kotiin klo 21.

Eli vanhempi sit viettää 4h autossa päivittäin!? Etkö oikeasti laske tälle ajalle mitään arvoa?

Sorry, jos kyselen tyhmiä, mutta mä en oikein osaa kuvitella, miten yhdistäisi harrastukset, menot yms ja työelämän maalla.

Musta tuntuu, et jos asuisin tuolla "maalla", niin kun ajaisin sinne työpäivän päätteeksi, ei sieltä sit lähtisi enää minnekään. En tiedä, miten ehtisin edes hakea lapsen pois päiväkodista just ennen klo 17. Onkohan päiväkoti edes auki niin pitkään tuolla?

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen!;30694252:
Sorry, jos kyselen tyhmiä, mutta mä en oikein osaa kuvitella, miten yhdistäisi harrastukset, menot yms ja työelämän maalla.

Musta tuntuu, et jos asuisin tuolla "maalla", niin kun ajaisin sinne työpäivän päätteeksi, ei sieltä sit lähtisi enää minnekään. En tiedä, miten ehtisin edes hakea lapsen pois päiväkodista just ennen klo 17. Onkohan päiväkoti edes auki niin pitkään tuolla?
Meiltä löytyy ihan perus ryhmikset jotka auki tarpeen mukaan eli vanhemmat ilmottaa hoitoajan kun paikkaa hakevat. omamme on auki klo 16.15 asti. on myös vuorohoitopaikka. ja kunta ostaa tarvittaessa hoitopaikkoja noista kaupungeista jos kuljetusmatkat olisivat kohtuuttomia.

itse olen yrittäjä. vien lapsen hoitoon klo 7-7.30 ja haen 16.15. näin työajaksi matkoineen jää reilu 9tuntia. työmatkaan menee se 15-25min. riippu hiukka mihinpäin olen menossa. tarvittaessa isä hakee lapsen. tai kaveri ottaa mukaansa samalla kun omansa hakee.

en kannusta lastani harrastamaan lajeja joissa treenimäärät ovat kohtuuttomia. jos lapsi tämmöisestä innostuis niin jotenkin pyrkisin sumplimaan yhteiskuljetuskia kaupunkiin.

ehkei sellaisen perheen kannata maalle muuttaa joka haluaa harrastaa jääkiekkoa, jalkapalloa, taitoluistelua tms johon tarvitaan se vartavasten rakennettu tila. täällä voi helposti harrastaa yleisurheilua, lentopalloa, partiota, ratsastusta, maastojuoksua, motocrossia, kalastusta, riippuliitoa, erilaisia käsitötitä niin tytöille kuin pojillekin, voimistelua.... ja kaikki nuo on ihan lähellä.

kaveri ilmesty pihalle samalla kyydilla kun hain omani hoidosta. vanhemmat hakevat sit illemmalla kotiin kun kayvat kaupas. isommat osaa polkupyorailla. suurin osa kavereista kuitenkin asuu tas 10km sateel. mopo teineilla kaytos. kavellenkin paasee. itse kayn tois koton seka 25km paas. sinne ajaa noin 20min. ja morkoaidille. joo. jokainen tekee kui tykkaa. ei sil. mulle ei passaa asua muitten ikkunan alla. ja he jotka siit tykkaa ihmettelevat mun tyylia. itse arvosta luontoa ja pihaa ja perhetta enemman kuin konsertteja tms tapahtumia. ja niitakin taalt loytyy riittamiin jos silt tuntuu. jokainen elaa tyylillaan. oli vain pakko kehua maaseutua kun tuntui et moni pitaa taal elamista jotenkin super hankalana. itse tykkaan lomailla taas kaupungissa. vaihtelu virkistaa. mua ei saa helpolla esim mokkeilemaan edes kesal.
Totta, eri ihmisille sopii erilaiset ratkaisut. Ja siksi moni pitää maalla asumista hankalana, koska se olisi heille hankalaa. Esim. minulle olisi. Mutta ymmärrän silti, miksi jotkut muut taas tykkäävät. Kaikkia ei haittaa esim. se, että on pakko pitää omaa autoa - itse taas en tykkäisi. Ja ei minulla niinkään ollut mielessä pelkät konsertit vaan yleensä asiat, mitä kaupungeissa voi tehdä. Monellahan on kaupungissakin muuten pihat, joillain jopa isohkot pihat (etenkin pienemmissä kaupungeissa). Ja mitä luontoon tulee, niin yksi syy, miksi en haluaisi asua maalla, on tietyt siihen liittyvät epäekologiset välttämättömyydet (kuten se auto). Luontoa arvostan siis minäkin ;)

Itselleni riittää maalaiselämäksi kesämökkeily. Sitä kautta tiedän maalaiselämän hyvätkin puolet ja arvostan toki niitäkin - joskaan en itse halua jatkuvasti elää niin. En siis myöskään ihmettele sinun tai muiden tyyliä. Mutta vähän ihmetyttää kyllä, miten kummallinen käsitys kaupunkielämästä joillain tuntuu olevan.

alkuperäinen!
No, tästä keskustelusta on käynyt ilmi, että ihmiset eivät ole samanlaisia (ylllätys, yllätys ;-) )
Mä eilen kävin ajamassa illalla miehen kanssa vähän klo 19 aikaan "maaseudulla" eli oltiin vain 34km Helsingin keskustasta.
Tiellä ei ollut ollenkaan valoja siellä (esim koulun ohi just ojettiin). Eihän siellä lapsi edes voisi ajaa pyörällä tai kävellä edes 400m naapurista kotiin. Kyseessä oli siis alue 2km "kylältä".

Elämä kyllä olisi tosi erilaista, koska ajoimme talojen ohi ja siellä oli todella pimeää, kun ei pihalla ollut pahemmin valoja. Ulkona ei voisi leikkiä pimeässä.

Sitten kävimme tuolla "kylässä" ja siellä taas kaikki oli rakennettu niin toistensa viereen, että tuntui kuin olisi ollut kaupungissa.

nojaahh
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen!;30694252:
Paljonko sulla kestää työmatka? Kaverini asuu Nurmijärvellä ja käy töissä Espoossa, työmatka (36km) kestää ruuhka-aikana 1h suuntaansa.

Jos on töissä 8h, niin työmatkoineen menee 10h. Jos siis lähtee töistä klo 17 ja ajaa kotiin 1h, niin klo on jo 18. Siitä sit pitää ajaa harkkoihin Espoon keskustaan eli menisi siihen toinen tunti (milloin perhe syö yhdessä, vai jätetäänkö se väliin?) ja eli harkat alkaa klo 19? Just kerkee sit kotiin klo 21.

Eli vanhempi sit viettää 4h autossa päivittäin!? Etkö oikeasti laske tälle ajalle mitään arvoa?

Työmatka kestää yleensä 35-45min suuntansa. Todella harvoin on mennyt se tunti suuntaan (ollut joku kolari tai vastaava). Mulla liukuva työaika ja mies yrittäjä, joten pystymme aika hyvin luovimaan menemisten ja tulemistemme kanssa. Nuorin on päiväkodissa klo 8-16, yleensä toinen vanhemmista vie ja toinen hakee. Itse lähden usein kotoota n. 6.30, työpaikalla 7.15-15.00 (mulla työaika 7h45min) ja 15.40 olen jo hakemassa kuopusta päikystä. Siitä koti, ruoka tai välipala riippuen siitä, onko harkkoja ja monelta. Harkkoja on kyllä melkein päivittäin (toinen lapsista pelaa futista ja toinen lätkää), mutta harkat kaikki siinä 5km päässä, joten kuskaukseen menee noin vartti. Usein mies hakee kotimatkalla (jos tulee töistä siinä 18-19 aikaan) harkoista tai joku harkkakaverin vanhempi heittää kotiinpäin. Siitä sitten yhteinen ruokailu jne.

En istu autossa 4h päivittäin. Ehkä sen parisen tuntia, joka menisi helposti julkisillakin Hesassa asuessaan. Lasken sille arvon, se on mun oma aika ;) Työpaikan ja päivkodin / kodin välinen siirtymä on se reilu puoli tuntia, jolloin olen ihan yksikseni, ajattelen omiani ja tavallaan lepään työpäivän jälkeen ennen kotiarkea. Kotiin päästyäni onkin sitten virtanappula taas päällä :)

Niinkun aikaisemmin sanoin, niin asenne ratkaisee. Maalla asumisesta saa juuri niin hankalan, kuinka hankalaksi sen ajattelee.

Yhteistyössä