Rakentaako uusi talo kaupunkiin lähiöön vai ostaa vanha idyllinen punainen tupa maaseudulta 50km kaupungista?

• Viestiketjun aloittaja miettii
  • Ensimmäinen viesti
nojaahh
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen!;30695749:
Ulkona ei voisi leikkiä pimeässä.
.
Tähän oli vielä pakko kommentoita: meidän ja naapurin lapsille ei siis ole näköjään kukaan kertonut, että ulkona pimeässä ei voisi leikkiä....Vasta toissailtan kävin muksuja pyytämässä sisälle iltapuuhiin siinä klo 20 aikoihin ;) :D

alkuperäinen!
Tähän oli vielä pakko kommentoita: meidän ja naapurin lapsille ei siis ole näköjään kukaan kertonut, että ulkona pimeässä ei voisi leikkiä....Vasta toissailtan kävin muksuja pyytämässä sisälle iltapuuhiin siinä klo 20 aikoihin ;) :D
No, kuten jo sanoin, ihmiset ovat erilaisia. Ehkä teillä ei ole ihan pimeää, vaan on valot pihalla? En mäkään kyllä itseasiassa olisi ulkona pilkkopimeässä (vaikka kävisi lenkillä tms). Enkä laittaisi lasta (esim 10v) kävelemään pilkkopimeää tienlaitaa naapurille.

Smoke
ma jaksan ain.ihmetella noissa kaupunkilahioissa omakotitaloja. tontti kuin postimerkki. naapuri heti ikkunan takana. maksaa pirusti eika mitaan yksityisyytta. mulla on 1.5hehtaarin tontti. yks lahinaapuri tommosen puustokaistaleen takan. loput lahel myos mut kuitenkin tarpeeks kaukana. voin olla ja tehda mita huvittaa taal. miks maksaisin siit postimerkista? ja aloittajan maalla on rivareita yms alle kilsan sateel. et ei siel yksin tartte olla :)
Minulle riittää että voin kesällä grillailla pihalla ja akka saa kasvatella kukkia, naapuritkaan ei aidan takaa yksityisyyttä häiritse.
Työmatka autolla 10 minuuttia, toisin kuin jossain maalla.

"minkali"
Me ostettiin vanha tönö (rv. -33) vuonna 2011 kauppahintaan 48 000€. Ollaan remppailtu tätä nyt n. 10 000€:lla. Eilen kävi kiinteistönvälittäjä tekemässä väliarvion. Tämänhetkinen arvo on n. 75 000€. Matkaa lähimpään kauppaan 20 km, alakouluun 4 km ja yläkouluun 20 km, mutta ennenkaikkea oma rauha 0 km. Kuin asuisi mökillä! <3

"kahden äiti"
[QUOTE="minkali";30696124]Me ostettiin vanha tönö (rv. -33) vuonna 2011 kauppahintaan 48 000€. Ollaan remppailtu tätä nyt n. 10 000€:lla. Eilen kävi kiinteistönvälittäjä tekemässä väliarvion. Tämänhetkinen arvo on n. 75 000€. Matkaa lähimpään kauppaan 20 km, alakouluun 4 km ja yläkouluun 20 km, mutta ennenkaikkea oma rauha 0 km. Kuin asuisi mökillä! <3[/QUOTE]

Kaikki on niin suhteellista. Minäkin olen tyytyväinen erityisesti omaan rauhaan. Asutaan pääkaupunkiseudulla omakotitalossa. Kaikki palvelut on parin kilometrin säteellä, lapsilla kouluun alle kilometri matkaa, julkisilla pääsee joka paikkaan. Töihin hurauttaa omalla autolla vartissa ja pyörälläkin pääsee lukuisia vaihtoehtoisia pyöräilyreittejä pitkin.

Meillä on suojaisa takapiha, jossa kesäisin otan aurinkoa, polskimme uima-altaassa ja käymme saunan jälkeen vilvoittelemassa vaikka alastomana. Ei ole naapureista ollut haittaa, vaikka tiiviisti rakennetulla omakotialueella asummekin. Pihalta pääsee suoraan metsään vaikkapa lenkille tai hiihtämään. Tämä on minun paratiisini.

En ikinä suostuisi muuttamaan minnekään korpeen. Jo nyt lasten kuskausralli on melkoinen, vaikka kaikki harrastukset ovat tässä lähinurkilla. Kavereille pääsevät onneksi jo itsenäisesti liikkumaan. Lyhyet työ- ja harrastusmatkat ovat minulle tärkeitä elämänlaatua lisääviä tekijöitä. Toki myös kaunis koti ja puutarha ovat tärkeitä. Lapsilla on tilaa leikkiä pihalla ja minulla hyvä hyötypuutarha.

Turha asuinpaikkaa on muilta kysellä. Omat mieltymykset ratkaisevat sen, missä viihtyy. Itse olen asunut kaikissa mahdollisissa asuinympäristöissä ja tämä nykyinen on ehdottomasti paras minulle.

nojaahh
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen!;30696003:
No, kuten jo sanoin, ihmiset ovat erilaisia. Ehkä teillä ei ole ihan pimeää, vaan on valot pihalla? En mäkään kyllä itseasiassa olisi ulkona pilkkopimeässä (vaikka kävisi lenkillä tms). Enkä laittaisi lasta (esim 10v) kävelemään pilkkopimeää tienlaitaa naapurille.
NIinhän me ihmiset olemmekin erilaiset. Pihallamme on muutama pihavalo, mutta asumme kyllä paikassa, missä katuvaloja ei ole. Eli aikas pimeältä tuntui itsestänikin, kun kaupungista muutimme ;)

Saisiko kysyä ap:ltä kysymyksen: miksi ihmeessä olette edes harkitsemassa sitä idyllillistä maalaistaloa, jos se elämä siellä vaikuttaa niin haastavalta ja hankalalta? Eikös kannattaisi suosiolla valita se uuden rakentaminen sinne lähiöön, joka olisi teille näköjään se huomattavasti luontevampi vaihtoehto?

vvvvieras
[QUOTE="minkali";30696124]Me ostettiin vanha tönö (rv. -33) vuonna 2011 kauppahintaan 48 000€. Ollaan remppailtu tätä nyt n. 10 000€:lla. Eilen kävi kiinteistönvälittäjä tekemässä väliarvion. Tämänhetkinen arvo on n. 75 000€. Matkaa lähimpään kauppaan 20 km, alakouluun 4 km ja yläkouluun 20 km, mutta ennenkaikkea oma rauha 0 km. Kuin asuisi mökillä! <3[/QUOTE]

Yleensä ne asunnot, jotka ovat todella syrjässä, maksavat vähän, koska yleensä se sijanti maksaa ja on määräävä tekijä hinnassa.

Mitäs luulette, jos myisitte, niin löytyisikö koskaan ostajaa? Kuinka moni pystyy asumaan todella syrjässä, ellei ole eläkeläinen, työtön tai perheetön?

alkuperäinen!
Saisiko kysyä ap:ltä kysymyksen: miksi ihmeessä olette edes harkitsemassa sitä idyllillistä maalaistaloa, jos se elämä siellä vaikuttaa niin haastavalta ja hankalalta? Eikös kannattaisi suosiolla valita se uuden rakentaminen sinne lähiöön, joka olisi teille näköjään se huomattavasti luontevampi vaihtoehto?
No mä pohdin, tuoko ne edut elämään enemmän kuin ne haitat. Mua pelottaa, että jos rakennan lähiöön, sitten kuitenkin kaipaan enemmän maalle ja tilaa.

Maalle voisi saada vielä sivuasunnon vanhemmille (joista toinen asuu meidän kanssa). Maalla olisi merinäköala ja kuitenkin kävelyetäisyys kauppaan, kirjastoon yms. Kouluun toki olisi vähän pidempi matka, eikä olisi tietenkään yläastetta.

msjsd
Molempi pahempi, ei tulis mitään.
Ei ikinä ok-taloon.
Mutta mieti nyt ihan itse, päälläösi, että lasten pitää käydä koulua, ja olis kiva että kavereitakin olis kävely/pyöräilymatkan päässä.

Smoke
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30698212:
Mitä asioita sitten kerrostalossa ei voi tehdä? (Varmasti jotain sellaisiakin on, mutta toinen asia sitten on, haluaako niitä tehdä edes omakotitalossa - esim. joku sirkkelöinti sisällä olisi sellainen asia.)
Elokuvien katselusta ja pelien pelaamisesta yömyöhään saisi varmasti valituksia.

Yhteistyössä