V
vierasv
Vieras
Monesti vuoroviikkoja "vastustaakin" juuri ne joilla ei ole omakohtaista kokemusta asiasta.
Ja jotka erotessaan haluavat pitää lapset itsellään, sitten niitä lapsia "lainataan" isälleen kuin polkupyörää...
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Monesti vuoroviikkoja "vastustaakin" juuri ne joilla ei ole omakohtaista kokemusta asiasta.
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30683946:Eihän tuollainen puistoon vieminen mitenkään korvaa sitä, että asuisi lasten kanssa. Miksi juuri yöpyminen etävanhemman luona olisi ongelma? Kyllähän tuollainen "pari tuntia lasten kanssa, jolloin lähivanhempi saa imuroitua ja voi istahtaa lukemaan lehden" kuulostaa lähinnä siltä, että etävanhempi on kuin joku lastenvahti, joka lähinnä antaa lähivanhemmalle hengähdystaukoja.
Ja jotka erotessaan haluavat pitää lapset itsellään, sitten niitä lapsia "lainataan" isälleen kuin polkupyörää...
Ai. Mun mielestä se kuulostaa etävanhemmalta, joka haluaa viettää aikaa lastensa kanssa, mutta haluaa myös lasten parasta ja antaa heille yhden kodin.
Miksi täytyy nukkua yö samassa talossa ollakseen läheinen?
Mitäs sitten jos lapset haluavat vuoroviikkoja?
Pitääkö heillä silti olla yksi koti?
Jos lapset toivovat vuoroviikko systeemiä, niin silloinhan se on mahtavaa, jos kumpikin vanhepi on sille myötämielisiä ja mikseivät olisi?
Aivan, aina ei voi sanoa että yksi koti on se paras vaihtoehto.
Ai. Mun mielestä se kuulostaa etävanhemmalta, joka haluaa viettää aikaa lastensa kanssa, mutta haluaa myös lasten parasta ja antaa heille yhden kodin.
Miksi täytyy nukkua yö samassa talossa ollakseen läheinen?
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30685491:Miksi pitää olla vain yksi koti? Tätä en tajua ollenkaan.
Eikä vanhemmuudessa ole kyse vain siitä, että haluaa viettää aikaa ja viedä puistoon. Vaan vanhemmuus on myös sitä arjen elämistä lapsen kanssa. Ja jos kerran on ok viettää koko ilta lapsen kanssa, miksi lapsi ei voisi samantien jäädä yöksi ilman "kotiin kuskaamista"?
En itse ymmärrä, miksi lapsen paras - siis paras asia maailmassa, kaiken muun ylittävä - olisi se, että on vain yksi koti. Miksi juuri tämä asia on niin tärkeää - miksi se on tärkeämpää kuin läheiset suhteet molempiin vanhempiin ja se, että kummankin vanhemman kanssa voi elää perhe-elämää? Ja onhan monella ydinperheessä elävälläkin kaksi kotia, tai vaikka kaksi paikkaa jotka molemmat tuntuvat kodeilta. Minusta enemmänkin on olennaista se, että on koti eikä ole koditon/asunnoton. Kotien määrä ei ole ratkaiseva.
Kuten olen monesti jo sanonut, näen tämän asian vain omalta kannaltani.
Minusta olisi, nyt ja aiemmin, omakohtaisesti järkyttävää, jos joutuisin vaihtamaan kotia viikon välein. Siis kerrassaan kamalaa. En kokisi, että minulla olisi oikeastaan kotia lainkaan. Minä rakastan olla kotona.
Siksipä, minusta niin kauan, kun lapset ovat niin pieniä, etteivät osaa itse tehdä tällaista valintaa, on ehkä parempi, että heillä on yksi koti. Yksi paikka, joka on selkeästi heidän kotinsa. Jos he vanhempana toivovat viikko- viikko systeemiä, niin kaikkea voi kokeilla.
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30685527:Itse taas koen, ettei olisi sekään oikein, että lapset itse joutuvat tekemään tällaisia päätöksiä. Kyllä minusta vanhempien on aikuisina se päätettävä. Voihan se viikko-viikko ollakin raskas, jolloin ehkä kahden viikon jaksotus saattaa toimia paremmin.
Minusta viikon välein kodin vaihtaminen olisi vähemmän kamalaa kuin se, että joku perheenjäsen etääntyisi minusta. Minulla itse asiassa on aina ollut tavallaan kaksi kotia, kun kesäasunto on tuntunut ihan yhtä lailla kodilta - joskus jopa enemmän. Olen kokenut molemmissa paikoissa olevani kotona. Oikeastaan ne ovat tuntuneet saman kodin eri paikkakunnalla sijaitsevilta osilta - ehkä vuoroviikkolasten kohdalla se tuntuisi jotenkin samanlaiselta?
Vuoroviikko ei missään nimessä yleisesti ottaen sovi alle kouluikäisille lapsille ja etenkin alle 3-vuotiaille se on tuhoisaa. Niin pieni tarvitsee vielä ensisijaisen hoitajan ja ympäristön ja viikon ero vanhemmasta on ihan liikaa. Tutkimukset tukevat tätä aika kattavasti. Kouluikäiselle voi olla ok ehkä, jos lapsi itse sitä toivoo.