Yksinhuoltaja ja lasten kesäloma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "yksinhuoltaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

"yksinhuoltaja"

Vieras
Miten teillä muilla yksinhuoltajilla järjestyy kesälomat? Kouluikäisillä lapsilla kun on koulusta lomaa 2,5 kk ja päiväkoti-ikäisilläkin päiväkoti suljettu heinäkuun ja heilläkin kuitenkin oikeus lomaan.

Minulla ei ole kertynyt juurikaan kesälomaa kun olen aloittanut työt hoitovapaan jälkeen viime kesänä. Mies ei ole yhtään kiinnostunut hoitamaan kesälomallaan lapsiaan, joten vastuu lapsista on koko kesän minulla, koska isovanhemmatkaan eivät voi hoitaa. Lomastakaan ei ole varmuutta, saanko sen juuri heinäkuussa, vaikka pitäisin palkatonta.

Yksi vaihtoehto on pitää hoitovapaata 2-3 kk, kun nuorin on alle 3 ja hoitovapaata työnantajan on lähes pakko antaa toivottuna ajankohtana. Mutta miten toimeentulo turvataan kun ei ole palkkatuloa, enkä pysty säästämään kesään mennessä niin paljon. Voiko hakea / saada toimeentulotukea sillä perusteella, että pitää hoitovapaata eikä ole palkkatuloja? Pitääkö sanoa hoitosopimus irti päiväkotiin, vaatiiko toimeentulotuen myöntäminen, että on hakenut Kelasta kaikki etuudet esim. kotihoidontuen? Sitähän ei saa jos on päivähoitopaikka, enkä haluaisi sitä irtisanoa, kun en varmuudella saa samaan päiväkotiin paikkaa hoitovapaan jälkeen.

Meidän kunnassa saa kesäkuukausiksi (toukokuu-syyskuu) irtisanoa hoitopaikan, menettämättä paikkaa päiväkodissa. Vähintään kahdeksi kuukaudeksi pitää irtisanoa. Itse olen hyödyntänyt tätä mahdollisuutta kaikkina kesinä, kun lapset olleet päivähoidossa.

Kyllä joku päiväkoti on auki koko kesän. Meillä ainakin lapsi oli koko kesän hoidossa, koska työt vasta keväällä alkoivat ja lomia ei ole kertynyt. Ensi kesänä tulee olemaan sama juttu (nyt olen työtön). Ei se nyt hoitopaikatta jää. Monilla tuttavillani on töitä vain kesäisin ja kaikilla hoitopaikat.

Koululaisille järjestetään kesäkerhoja, leirejä, liikuntakursseja yms. Kannattaa ruveta selvittelemään noita. Seurakunnan kerhot ja leirit ovat yleensä aika edullisia, yksityisen tahon järjestämät paljon kalliimpia. Juhannukseen saakka noita on paljonkin tarjolla, heinäkuussa hyvin huonosti ja elokuussa taas jonkin verran.

Päiväkoti-ikäiselle kunnan on järjestettävä hoitopaikka, välttämättä se päivystävä hoitopaikka ei ole omassa päiväkodissa.

Täällä Oulussa on ainakin kesäisin päiväleiri, jossa lapset voivat olla 8-16 arkisin. Ei ollut kalliskaan mutta en nyt muista hintaa. Olisiko ollut 100e luokkaa kuukaudessa.

MUOKS. Siis kouluikäisille lapsille

Viimeksi muokattu:
Lapsilla toki olisi hyvä olla kesällä lomaa mutta jos vanhemmilla ei ole, niin sitten ei ole lapsillakaan. En siitä nyt suurempaa ongelmaa ottaisi. Varahoito varmasti järjestyy myös heinäkuuksi (tai siksi aikaa kun olet töissä, jos pidät osan lomaa kuitenkin). Varahoidossakin voi olla mukavaa kun luultavasti on vähän lapsia ja on uudet pihat ja lelut. Toki pienelle lapselle rankkaa jos ei ole yhtään tuttua hoitajaa.

Vaihtoehdot varmaan on ottaa hoitovapaata (uskoisin että saat päivähoitopaikat pidettyä jos vaan kysyt - kesäaika on kuitenkin eri juttu kuin normaalisti) jos sulla on siihen varaa tai sitten pitää lomaa se mitä saat pitää ja lapset muuten hoidossa.

Eikös yksinhuoltajallakin ole oikeus pitää hoitovapaata kunnes nuorin täyttää sen 3 vuotta? Jos joutuu sen takia hakemaan toimeentulotukea, eikö siihenkin ole täysi oikeus eikä sossu voi evätä toimeentulotukea eikä pakottaa palkkatyöhön? Eikä mitään jeesusteluja sossuilusta, kyllä teille kaikille kelpaa tuet, äitiyspäivärahat, lapsilisät ym. jos teillä vaan niihin oikeus on.

[QUOTE="yksinhuoltaja";30680329]Eikö teidän mielestä lapsilla ole oikeus lomaan? Koko kesä hoidossa?[/QUOTE]

Mitä merkistystä sillä on milloin se loma on, onko se kesällä vai talvella? Minä pidin viime kesänä vain viikon loman, joka sekin oli ohjelmaa täys. Lapset tosin saivat kuukauden loman kun isä otti ne luokseen neljäksi viikoksi, mutta se ei aina ole varmaa kuinka pitkäksi aikaa ottaa ja milloin. Minä lomailen mielummin talvella ja tähän asti se on työnantajallekin sopinut.

Mitä merkistystä sillä on milloin se loma on, onko se kesällä vai talvella? Minä pidin viime kesänä vain viikon loman, joka sekin oli ohjelmaa täys. Lapset tosin saivat kuukauden loman kun isä otti ne luokseen neljäksi viikoksi, mutta se ei aina ole varmaa kuinka pitkäksi aikaa ottaa ja milloin. Minä lomailen mielummin talvella ja tähän asti se on työnantajallekin sopinut.

noh. Kun tämä ketju liittyi siihen, että koululla on pitkän kesälomat ja päiväkotikin kiinni. Siksi on olennaista pitää lomat kesällä...

Ihme vastauksia täällä...

Aloittajahan sanoi, ettei lasten isä halua lapsia kesällä eikä muutkaan sukulaiset pysty auttamaan. Ja ilmeisesti nuo kouluikäisetkin aika pieniä...?

Aloituksesta ei tullut ilmi minkälaisia työaikoja ap tekee..? Nuo päiväleirit eivät välttämättä riitä, jos työaika venyy yli neljän...

Ja kyllä, päiväkodista pitää irtisanoa hoitopaikka jos meinaa saada kodinhoitotukea saada. Ei riitä, että ilmoittaa lapsen olevan lomalla.

Muuta en ota kantaa kuin, että mies on muuttunut paljon vuosien aikana.

No miten jos pidän hoitovapaata edes sen yhden kuukauden, irtisanon siksi aikaapäivähoitopaikan ja haen sitä kotihoidontukea, voinko hakea/saanko toimeentulotukea lisäksi? Pienin on vielä niin pieni, ettei häntä kyllä raaskisi varahoitopaikkaan viedä ja onhan noilla isommillakln pitkät päivät kotona jos olen heinäkuunkin töissä, jolloin tosiaan kerhot ja leiritkin ovat aika harvassa paikassa.

[QUOTE="yksinhuoltaja";30680510]Muuta en ota kantaa kuin, että mies on muuttunut paljon vuosien aikana.

No miten jos pidän hoitovapaata edes sen yhden kuukauden, irtisanon siksi aikaapäivähoitopaikan ja haen sitä kotihoidontukea, voinko hakea/saanko toimeentulotukea lisäksi? Pienin on vielä niin pieni, ettei häntä kyllä raaskisi varahoitopaikkaan viedä ja onhan noilla isommillakln pitkät päivät kotona jos olen heinäkuunkin töissä, jolloin tosiaan kerhot ja leiritkin ovat aika harvassa paikassa.[/QUOTE]

Minä ymmärrän hyvin tilanteesi ja sen, että kaikki etävanhemmat eivät todellakaan kanna vastuutaan eivätä halua lapsia ottaa... Joten heidän varaan on silloin turha laskea.

Voit toki jäädä hoitovapaalle, vaikka enemmänkin kuin vain yhden kuukauden ajan. Mutta sosiaalitoimistosta tuskin toimeentulotukea saat, joten siihen en laskisi. Ja vaikka saisitkin, niin suurella todennäköisyydellä perivät sen takaisin kun palaat töihin kuukauden päästä.

Mutta etköhän pärjäisi yhden tai jopa kaksi kuukautta ihan tuolla kodinhoidontuellakin :) Haet hyvissä ajoin vielä asumistuen.

Selvitä nyt ihan ensimmäiseksi miten tuo päivähoitopaikan säilyminen toimii, jos päätät pitää sitä vapaata. Sinun pitää myös ilmoittaa työnantajalle vähintään 2 kk ennen hoitovapaan aloitusta ajasta, jonka aiot pitää vapaata.

Toimeentulotuen varaan ei kannata mitään laskea.

[QUOTE="yksinhuoltaja";30680329]Eikö teidän mielestä lapsilla ole oikeus lomaan? Koko kesä hoidossa?[/QUOTE]

Jos olet aloittanut työt viime kesänä, on sinulle kyllä täytynyt kertyä lomaa jokunen viikko?

Aika ikävää jos isä ei ole kiinnostunut lapsia hoitamaan:( mullakaan ei ole lomaa koska uusi työ alkaa ensi kuussa. Kesäk. lapsia hoitaa isä ja heinäk. ovat varahoidossa.

Useimmissa kunnissa on mahdollisuus hoitopaikkatakuuseen, eli paikka säilyy jos lapsi väh 4kk poissa. Tältä ajalta saa kht.

Tsemppiä haastavaan tilanteeseen!

Ehdotan, että et pidä hoitovapaata epävarman talouden vuoksi, etkä irtisano mitään hoitopaikkoja.

Totta kai lasten olisi kiva lomailla, mutta aina se vaan ei ole mahdollista. Ei elämä siihen kaadu. Paljonko sulle on kertynyt lomaa? Panostakaa siihen aikaan ja relatkaa.

Joku hoitopaikka kunnalta järjestyy varmasti. Jos kukaan sukulainen ei auta löytyykö sellaisia ystäviä, jotka voisivat ottaa lapset joksikin aikaa? Itse autoin äitiyslomalla ollessani vastaavassa tilanteessa olevaa ystävää. Harva tulee tyrkyttämään apua, mutta voit kysyä ihan rohkeasti.

Millaisia työpäiväsi ovat? Onko mahdollista tehdä lyhennettyä työpäivää kesällä, pitää etäpäiviä tmv.?

Tsemppiä, asiat kyllä järjestyvät. Koita ajatella asiaa pitemmällä aikavälillä kuin vain tässä hetkessä - työpaikka, toimeentulo ja hoitopaikka ovat tärkeitä jatkossakin.

Yhteistyössä