Onko uha se semmonen kirkaslieminen kalakeitto?
On, mutta siis ei että heitetään veteen kalaliemikuutio.
Tässä ohje millä itse olen tehnyt:
"Todellinen, perinteinen "Uha" kirkas kalaliemi valmistetaan ruotoisista kiiskeistä.
Sillä juuri kiiskissä on se ainoa oikea maku jota Uha tarvitsee. Enemmän käytetty tapa oli kuitenkin keittää Uha ahvenista ja muista makean veden kaloista, isoistakin jotka paloiteltiin keittoon.
Seuraavasta ohjeesta voi jättää pois valkoiset maustejuurekset sekä pippurit jos kiisket ovat eläviä sillä tällöin kiisken ainutlaatuinen maku tulee parhaiten esille.
1,5 kg kiiskiä tai ahvenia
2 sivulia
Palsternakkaa
3 mustapippuria
4 maistepippuria
Laakerinlehti
Tilliä
2 litraa vettä
10 perunaa
Suolaa
Lisäksi voi käyttää purjon, lehtisellerin ja persiljan varsia mausteeksi.
Perkaa kalat mutta älä suomusta niitä. Jätä päät. Ahvenet fileoidaan. Kokonaiset kiiskit ja ahventen ruodot ja päät pannaan kylmään veteen. Kuumennetaan hitaasti ja pinnalta kuoritaan vaahto. Sipulit, mausteet ja palsternakkalohko lisätään, samoin suola, pippurit ja laakerinlehti.
Keitetään 2-3 tuntia niin että nestettä on jäljellä 1,5 litraa. Kiiskien tulee pysyä kuitenkin koossa. Liemi siivilöidään ja kiehautetaan ja siihen lisätään perunat puolikkaina. Kypsennetään. Noin 15 minuuttia ennen tarjolle laittoa tarkistetaan liemen suolaisuus ja ahvenfileet lisätään. Kypsät fileet nostetaan reikäkauhalla liemikulhoon ja pinnalle ripotellaan silputtu tilli. Kaadetaan liemi kulhoon ja viedään tarjolle."
Tosin ei siinä pitäis oll amuuta kuin liemi ja kalanfileet lautasella eli ei ollutkaan se resepti millä olen ite teheny mutta kun jättää potut pois niin sitten on ihan samanlainen.