The ketju

Status
Viestiketju on suljettu.
Spencer Hastings
onks viitillä mitään hyviä venäläisiä reseptejä lakkarissa?
En oo Tweet, mut kerron silti.

Pastataikina:

3dl jauhoja
kananmuna
1dl öljyy
suolaa

Tee jauhoista keko, jonka sisustaan raivaa kolo. Kaada siihen kananmuna ja öljy. Sutkuta haarukalla öljy-kananmunakekoa niin, että jauhoja alkaa tulla mukaan. Jatka käsin kun vaikuttaa hyvältä. Vaivaile taikinaa 10 min palloksi, kääri kelmuun ja pistä jääkaappiin minimissään 30min asettumaan.
Kauli taikina pieniksi letuiksi. Täyte letut sipuleilla ja pippureilla maustetulla hirvenlihamassalla ja painele puolikuiksi tai rypistele dumplingeiksi.

Keitä 3-8min lihaliemessä. Voit joko tarjoilla nämä yksittäin, dipin kanssa tai tehdä keittoa lisäämällä liemeen chiliä, purjoa ja sieniä.
 
onks viitillä mitään hyviä venäläisiä reseptejä lakkarissa?
Uha ja rassolnik ihan miun suosikkeja. Pelkistettyjä safkoja joista voisi sanoa että maut ovat hienostuneita = raaka-aineet pääosissa. Uha varsinkin, kun tekee sen ihan alusta asti ja jos nyt ei kiiskejä ole niin sen liemen voi pikkuahvenistakin keittää. Molemmissa pääosassa nimenomaan liemi.

Joskus olen molempia tehnyt ihan muidenkin syötäväksi niin kommentit oli että "ai, kalakeitto? missä potut?" ja "mitä!suolakurkkukeittoa! EN syö!!!"

prkl.. helmiä sioille jne.. :D
 
Uha ja rassolnik ihan miun suosikkeja. Pelkistettyjä safkoja joista voisi sanoa että maut ovat hienostuneita = raaka-aineet pääosissa. Uha varsinkin, kun tekee sen ihan alusta asti ja jos nyt ei kiiskejä ole niin sen liemen voi pikkuahvenistakin keittää. Molemmissa pääosassa nimenomaan liemi.

Joskus olen molempia tehnyt ihan muidenkin syötäväksi niin kommentit oli että "ai, kalakeitto? missä potut?" ja "mitä!suolakurkkukeittoa! EN syö!!!"

prkl.. helmiä sioille jne.. :D
Onko uha se semmonen kirkaslieminen kalakeitto?
 
Suolakurkkukeitto? Saako siihen päälle läträtä hunajaa ja smetanaa? :p
Saa smetanaa sopii hyvin, hunajaa en ainakaan mie laittais. Uhaan ei kumpaakaan kun se on ns. niin hienostunut että noin voimakkaat maut peittää alleen sen haetun maun.

Hunajaa ja smetanaa? Sitten ihan klassikko eli venäläisiä suolakurkkuja (hapatettuja) lohkoina ja viereen purkki smetanaa ja juoksevaa hunajaa. Sitten dippaillaan suolakurkkua ensin smetanassa ja sitten hunajassa. Päälle kuuluu tieteskin tempasta siivu hyvää vodkaa. :)
 
Onko uha se semmonen kirkaslieminen kalakeitto?
On, mutta siis ei että heitetään veteen kalaliemikuutio.
Tässä ohje millä itse olen tehnyt:

"Todellinen, perinteinen "Uha" kirkas kalaliemi valmistetaan ruotoisista kiiskeistä.
Sillä juuri kiiskissä on se ainoa oikea maku jota Uha tarvitsee. Enemmän käytetty tapa oli kuitenkin keittää Uha ahvenista ja muista makean veden kaloista, isoistakin jotka paloiteltiin keittoon.
Seuraavasta ohjeesta voi jättää pois valkoiset maustejuurekset sekä pippurit jos kiisket ovat eläviä sillä tällöin kiisken ainutlaatuinen maku tulee parhaiten esille.
1,5 kg kiiskiä tai ahvenia
2 sivulia
Palsternakkaa
3 mustapippuria
4 maistepippuria
Laakerinlehti
Tilliä
2 litraa vettä
10 perunaa
Suolaa

Lisäksi voi käyttää purjon, lehtisellerin ja persiljan varsia mausteeksi.

Perkaa kalat mutta älä suomusta niitä. Jätä päät. Ahvenet fileoidaan. Kokonaiset kiiskit ja ahventen ruodot ja päät pannaan kylmään veteen. Kuumennetaan hitaasti ja pinnalta kuoritaan vaahto. Sipulit, mausteet ja palsternakkalohko lisätään, samoin suola, pippurit ja laakerinlehti.

Keitetään 2-3 tuntia niin että nestettä on jäljellä 1,5 litraa. Kiiskien tulee pysyä kuitenkin koossa. Liemi siivilöidään ja kiehautetaan ja siihen lisätään perunat puolikkaina. Kypsennetään. Noin 15 minuuttia ennen tarjolle laittoa tarkistetaan liemen suolaisuus ja ahvenfileet lisätään. Kypsät fileet nostetaan reikäkauhalla liemikulhoon ja pinnalle ripotellaan silputtu tilli. Kaadetaan liemi kulhoon ja viedään tarjolle."

Tosin ei siinä pitäis oll amuuta kuin liemi ja kalanfileet lautasella eli ei ollutkaan se resepti millä olen ite teheny mutta kun jättää potut pois niin sitten on ihan samanlainen.
 
  • Tykkää
Reactions: Asiankannattaja
Eli keitä liemestä neljännes pois, jätä puolet aineksista lisäämättä. Iisibiisi.


Älä suuu mulle :ashamed:

Voisin pyytää iskää tekemään joskus, mää en osaa perata enkä fileoida kalaa. Iskä taasen on keittiössä ihan huippu.
 
Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä