Ei taida luottotiedoton saada asuntolainaa yhdessä puolison kanssa jolla puhtaat tiedot?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Luottotiedoton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Luottotiedoton

Vieras
Mulla on luottotiedot menneet, velkaa ulosotossa n.20 000 ja joka kuukausi niitä sinne lyhennän. Tällä hetkellä olen työtön, verojen yms. ja ulosoton jälkeen jää käteen n.900€/kk. Miehen käteen jäävät tulot n.2800€. Miehellä maksettavana autolaina. Ei yhteisiä lapsia, miehellä yksi täysi-ikäinen lapsi joka asuu meidän kanssa. Itsellä alaikäinen lapsi josta maksan elatusmaksuja 70€/kk.

Tuleekohan mistä tahansa pankista kieltävä päätös jos haemme yhdessä lainaa? Katsovat heti, että mulla luottotiedoissa merkintöjä. Mies saisi kyllä ehkä yksin sen verran lainaa, että tältä paikkakunnalta saisi ostettua omakotitalon. Eli olisiko parempi vain heti miehen yksin hakea lainaa? Silloin ei varmaan mun tuloja huomioida kun lasketaan lainanmaksukykyä? Kun maksamme puoliksi vuokran yms. vaikka mä olen työtön. Jos saan töitä, niin ulosottoon menee silti, mutta tulot nousisivat n.200 eurolla.

Toki yhdessä maksaisimme lainaa pois ja talo pitäisi tulla molempien nimiin.

Luottotiedoton ei tietenkään saa lainaa. Sitähän se luottotietojen menetys täsmälleen ottaen tarkoittaa.

Mies voi saada yksin jonkin kokoisen asuntolainan, kunhan omarahoitusosuus on kunnossa ja tuo autolaina ei ole sellainen palstalla normaalina (ja muualla täyskahjona) pidetty useamman kymppitonnin laina. :) Veikkaan, että 2800e nettotuloilla saanee pankista ja omarahoitusosuudesta riippuen 100000-150000e lainan.

[QUOTE="Realisti";30672838]Miten sinä voisit 900e/kk tuloilla maksaa asuntolainaa? Tuskin tulee onnistumaan.[/QUOTE]

Ihan samalla tavalla kuin maksan nytkin puolet asumismenoista.

Alkuperäinen kirjoittaja pankkiin kysymään;30672836:
Luottotiedoton ei tietenkään saa lainaa. Sitähän se luottotietojen menetys täsmälleen ottaen tarkoittaa.

Mies voi saada yksin jonkin kokoisen asuntolainan, kunhan omarahoitusosuus on kunnossa ja tuo autolaina ei ole sellainen palstalla normaalina (ja muualla täyskahjona) pidetty useamman kymppitonnin laina. :) Veikkaan, että 2800e nettotuloilla saanee pankista ja omarahoitusosuudesta riippuen 100000-150000e lainan.

Meille riittäisi 100 000 tai jopa vähemmänkin. Täällä pienellä paikkakunnalla on hinnat alhaisemmat.

Eipä taida onnistua. Luottotiedoton, jolla on reippaasti velkaa maksamatta ei kelpaa pankille.

"talo pitäisi tulla molempien nimiin" Jos et ole osallisena asuntolainassa etkä ole sijoittanut asuntoon omaa rahaasi, niin silloin verottaja muistaa sinua lahjaverolla.

Miehen nettotulot 2800€, "Mies saisi kyllä ehkä yksin sen verran lainaa, että tältä paikkakunnalta saisi ostettua omakotitalon" Ilmeisesti jokin pieni muuttotappiopaikkakunta. Vaikka asunnot ovat halpoja sellaisilla paikkakunnilla pankit suhtautuvat aika nihkeästi niitten arvoon lainan vakuutena.
Luepa tuo:

http://yle.fi/uutiset/moni_vanha_omakotitalo_saattaa_osoittautua_arvottomaksi__henkilokohtaisia_tragedioita_edessa/7233659

Ilmeisesti ei omia säästöjä lainkaan, 100% asuntolainat alkavat olla historiaa, käytäntö on nykyään 20-30% omarahoitusosuus.

• Tykkää
Reactions: TrueBlood
[QUOTE="a p";30672845]Ihan samalla tavalla kuin maksan nytkin puolet asumismenoista.[/QUOTE]

900e miinus elatusmaksu 70e miinus muut asumiskulut puoliksi (vastike, sähkö, vesi, vakuutus) 150e = 680e.

Siitä meinaat vielä maksaa lainoja? 100 tonnin laina puoliksi tekisi kuussa noin 300 euroa.

Meinaat tosissaan että eläisit jatkuvasti noin 380 eurolla maksaen siitä kaikki muut kulusi? Jo pelkkä toimeentulotuen miniminormitulo on 480 euroa eli satasen enemmän, ja silläkin saa jo elää todella tarkkaan. Puhelinlaskut, vaatteet, ruoka, liikkuminen, harrastukset.. Ehkä se lapsikin on teillä joskus kylässä, tullee siitäkin kuluja.

Kyllähän tuolla toki elossa pysyy jos on ihan ihan pakko, mutta mitään järkeä siinä ei ole eikä pankki missään nimessä sinulle lainaa anna. Jos miehesi suostuu ottamaan nimiinsä koko lainan, asunto laitetaan puoliksi ja hän todellisuudessa maksaa samalla sinun elämisesi, niin aika huono diili miehelle...

[QUOTE="Realisti";30672869]900e miinus elatusmaksu 70e miinus muut asumiskulut puoliksi (vastike, sähkö, vesi, vakuutus) 150e = 680e.

Siitä meinaat vielä maksaa lainoja? 100 tonnin laina puoliksi tekisi kuussa noin 300 euroa.

Meinaat tosissaan että eläisit jatkuvasti noin 380 eurolla maksaen siitä kaikki muut kulusi? Jo pelkkä toimeentulotuen miniminormitulo on 480 euroa eli satasen enemmän, ja silläkin saa jo elää todella tarkkaan. Puhelinlaskut, vaatteet, ruoka, liikkuminen, harrastukset.. Ehkä se lapsikin on teillä joskus kylässä, tullee siitäkin kuluja.

Kyllähän tuolla toki elossa pysyy jos on ihan ihan pakko, mutta mitään järkeä siinä ei ole eikä pankki missään nimessä sinulle lainaa anna. Jos miehesi suostuu ottamaan nimiinsä koko lainan, asunto laitetaan puoliksi ja hän todellisuudessa maksaa samalla sinun elämisesi, niin aika huono diili miehelle...[/QUOTE]

Siis mikä tuo 150 euroa tuolla on? :O Mä maksan yhteiselle tilille 400 euroa joka kuukausi aivan kuten mies. Vuokra meillä on 490€ ja siihen päälle muut kulut.

Mulle jää elatusmaksun jälkeen rahaa 830€ ja eihän sitä asuntolainaa maksaessa mitään vuokria maksella. Mulle jää 430 euroa kun olen laittanut rahat yhteiselle tilille. Mä maksan omat laskuni ja osan ruuasta, mies maksaa suurimman osan ruuasta. Lapseni on täällä melkein puolet kuukaudesta. Mä en nyt ymmärrä mikä tässä nyt pitäisi olla ongelma kun emme elä kädestä suuhun, on ruokaa, vaatteita ja katto pään päällä.

Teijän tilanteessa ei edes kannata miettiä yhessä lainan hakemista.
Pessimisti ajattelee, että jos tulee, eipä tarvi miettiä lainan puolittamista yms :)
Jos haluut osallistua jollain tapaa, maksele sitte vaikka yhtiövastike.

Useammasta pankista kantsii kysellä lainatarjouksia. Mut ette hae yhessä, jos sulla on luottotiedot menny.

[QUOTE="Realisti";30672869]
Jos miehesi suostuu ottamaan nimiinsä koko lainan, asunto laitetaan puoliksi ja hän todellisuudessa maksaa samalla sinun elämisesi, niin aika huono diili miehelle...[/QUOTE]

Miten niin huono diili miehelle? Eiköhän aika monessa perheessä mies ole se parempi tuloisempi ja mies maksaa enemmän kuluja, varsinkin äitiyslomien ja hoitovapaiden aikana.

Vaikka mä olisi töissä eikä rahaa menisi ulosottoon niin mun tulot olisi silti selvästi vähemmän kuin miehellä. Enkä mä kyllä lopun elämääni aio noita velkoja ulosottoon maksella vaan kyllä ne on muutamassa vuodessa maksettu. Silloinhan tulot nousee monta sataa euroa kun jää ulosotto pois.

Enkä aio miestä mitenkään kusettaa ja jättää ongelmiin lainan kanssa jos hän sellaisen yksin ottaisi.

Teijän tilanteessa ei edes kannata miettiä yhessä lainan hakemista.
Pessimisti ajattelee, että jos tulee, eipä tarvi miettiä lainan puolittamista yms :)
Jos haluut osallistua jollain tapaa, maksele sitte vaikka yhtiövastike.

Useammasta pankista kantsii kysellä lainatarjouksia. Mut ette hae yhessä, jos sulla on luottotiedot menny.

Ei omakotitalossa mitään yhtiövastiketta ole. Yhteisen talon haluamme eikä vain niin, että talo on toisen nimissä. Vaikka laina olisi miehen nimissä niin maksaisin silti osan lainasta.

[QUOTE="a p";30672904]Siis mikä tuo 150 euroa tuolla on? :O Mä maksan yhteiselle tilille 400 euroa joka kuukausi aivan kuten mies. Vuokra meillä on 490€ ja siihen päälle muut kulut.

Mulle jää elatusmaksun jälkeen rahaa 830€ ja eihän sitä asuntolainaa maksaessa mitään vuokria maksella. Mulle jää 430 euroa kun olen laittanut rahat yhteiselle tilille. Mä maksan omat laskuni ja osan ruuasta, mies maksaa suurimman osan ruuasta. Lapseni on täällä melkein puolet kuukaudesta. Mä en nyt ymmärrä mikä tässä nyt pitäisi olla ongelma kun emme elä kädestä suuhun, on ruokaa, vaatteita ja katto pään päällä.[/QUOTE]

No mikähän olisi, olisiko asunnon tai talon MUUT asumiskulut? Sähkö, vesi, vakuutus, lämmitys, talon jätekustannukset, nuohoukset jne jne jne. Niihin pitää laskea ainakin se 300e/kk.

Ei ole reilu diili miehelle, että hän oikeasti maksaa yhteisiä kuluja enemmän kuin puolet (ilmeisesti hän maksaa lähes kaikki sinun lapsesikin ruoat, kaikki yhteiset laskut, mahdollisen auton, jne jne), ja sinä saisit kuitenkin puolet talosta. Jos eroatte sinä veisit puolet vaikka olet maksanut ehkä 1/3 jos sitäkään.

Isompien ostosten suhteen ei saisi ikinä laittaa omistusosuudeksi enempää kuin oikeasti maksetaan (eri asia jos olisi pienituloinen siksi että hoitaisit kotona yhteisestä sopimuksesta yhteistä lasta). JOS mies lainan saa niin talo kokonaan hänen nimiinsä. Eipä ole ulosottomiehelläkään mitään sanomista että velkainen ihminen muka omistaisi osan talosta.

• Tykkää
Meidän yhdessä maksamia laskuja on vuokra, vesi, sähkö, lämmitys, jätehuolto ja netti. On meidän välinen asia miten jaamme ruokakulut, TÄLLÄ HETKELLÄ on niin että mies maksaa suurimman osan eikä se asia sulle kuulu. Auto on miehen ja hän sitä lähinnä käyttää, mun auton käyttöni on melko vähäistä. Auto oli miehellä jo ennen kuin aloimme olla yhdessä.

Talo EI tule vain miehen nimiin, se on asia mitä mieskään ei halua. Haluamme yhteisen talon. Eikä ole sun päätettävissä miten me asiamme hoidamme vaikka sä kuinka kiukkuaisit.

[QUOTE="Realisti";30672920]
Isompien ostosten suhteen ei saisi ikinä laittaa omistusosuudeksi enempää kuin oikeasti maksetaan [/QUOTE]

Niin ja miksi mä en saisi osuutta talosta jos kuitenkin maksaisin puolet lainasta?

Meillä ei edes yritetty miestä saada lainaan mukaan, vaan otettiin pelkästään mun nimiin kun ei oo ihan varmaa että näkyykö ulosotot enää kun niiden maksusta jo monta vuotta.. Miehen tulot huomioitiin lainaa ottaessa (lyhennyksen jälkeen elämiseen jääväksi osuudeksi), vaikka ei silloin edes vielä oltu naimisissa.

[QUOTE="a p";30672930]Niin ja miksi mä en saisi osuutta talosta jos kuitenkin maksaisin puolet lainasta?[/QUOTE]

Siksi, että jos eroatte niin laina on miehen nimissä ja talo SINUN ja miehen nimissä. Mitäs sitten? Miehellä pirusti lainaa ja vain puolet talosta ja sulla on puolet talosta ilman lainaa

[QUOTE="a p";30672915]Ei omakotitalossa mitään yhtiövastiketta ole. Yhteisen talon haluamme eikä vain niin, että talo on toisen nimissä. Vaikka laina olisi miehen nimissä niin maksaisin silti osan lainasta.[/QUOTE]

En kattonu mitä ootte hakemassa. Makselet sitte muita kuluja mitä okt:sta tulee. Mies voi maksella lainaa ja sä sitten sähköt, vakuutukset yms. Näin se kompensoi asioita.

[QUOTE="a p";30672930]Niin ja miksi mä en saisi osuutta talosta jos kuitenkin maksaisin puolet lainasta?[/QUOTE]

Kannattaako miettiä, että jos ulosotossa on palijonki velkaa, nii ulosotto myös kuittaa oman osuuden sun omistamasta talosta.
Ootteko naimisissa? Vaikka talo olis miehen nimissä ja mies kuolis, sulle jää asumisoikeus taloon.

Joko makselet velkas pois ja otatte sitten talon kummankin nimiin. Pankki kun ei suostu siihen, että aina on miehen nimissä ja sitten talo tulee molempien nimiin, jos sulla ei ole luottotietoja. Jos se tulee molempien nimiin, kaikki sunkin tiedot tulee näkyviin ja tod.näk lainatarjouksia ei tule.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: TiiBii
[QUOTE="a p";30672960]Niin ja sekö olisi sitten reilua mua kohtaan, että maksaisin puolet lainasta enkä silti omistaisi mitään. =)[/QUOTE]

Verottaja katsoo herkästi lainaksi, jos saat osuuden asunnosta mutta et ole lainassa mukana tai maksa omalla rahalla.

• Tykkää
No miksei miehesi ota 20 000 lainaa, maksatte sun velat pois ja hankit tästä todistuksen ulosottomieheltä.
Sitten voitte pankista riippuen saada yhteisen lainatarjouksen ja saat puolet talosta omiin nimiisi.
Niin kauan kun sulla on maksamatonta velkaa et voi saada lainaa etkä ottaa puolta talosta nimiisi koska pankki ei siihen tule suostumaan. Ja jos puolet olisi nimissäsi niin uo voisi sen sulta viedä velkojen katteeksi...

Siis oot työtön ja silti verojen ja ulosoton jälkeen käteen jää 900€/kk. Vittu kivat sulle.

Anteeksi mitä? Mä saan liiton päivärahaa ja se on laskettu mun aiempien työtulojen perusteella. Verojen jälkeen päiväraha on n.1350€(riippuen moneltako päivältä maksetaan) ja tuosta sitten vie ulosotto osuutensa. Sun mielestä kaikkien työttömien pitäisi ilmeisesti saada työmarkkinatukea. Mun mielestä on hyvä juttu, että työttömänäkin pystyn lyhentämään velkojani. Siihen en pystyisi työmarkkinatuella.

Yhteistyössä