nyt tällä p×××a mutsilla keitti kiinni

• Viestiketjun aloittaja Kirsikan Kivi
  • Ensimmäinen viesti
Kirsikan Kivi
6V ei vain saa huonettaan raivattua, vaan aina vain lattia tavaroiden peitossa. " joo joo kohta"..
Tänä iltana sitten kilahdin, keräsin lelut ikean pussiin ja paiskasin takapihalle! Kun ei perkele muuten usko. .
melkoisen huono Äiti fiilis tässä kieltämättä on , mutta..:-(

"jonna"
Mahtaa lapsella olla vielä paskempi olo... :/
...Oot ihan ku meidän suvussa on aina ollu tapana, jossei lapsi usko, nii sitten äiti heittää suutuspäissää lelut roskiin lapsen itkiessä sydän murtuneena.
Arvaa muuten, ei toikaan kasvata, se vaan saa lapsen vihaamaan sua.

"joopajoo"
meillä ehkä kerran vuoteen lähtee lastenhuoneesta tavaraa jätesäkissä roskikseen (varastoon) - jos sata kertaa sanottu että siivotaan ja kamat laitetaan paikalleen (yhdessä, ei niin että äiti laittaa ja lapset jatkavat leikkejä) eikä mitään tapahdu. lastenhuone tai ei, on sielläkin siivottava, eikä imuroiminen/lattioiden pesu yms ole kovin helppoa tavararöykkiöiden (siis leegojen, autojen, pehmolelujen, roolivaatteiden, askartelukamojen, pikkusälän/figuurien ja junaradanpalasten) lomasta. lapsia kyllä ensin kehotetaan useaan otteeseen siivoamaan, ja sitten heitä ohjeistetaan että miten ja millä tavalla- mistä aloitat, miten jatkat jne.. sekä tietysti ennenkuin kaaos syntyy muistutetaan että vanha leikki pitää korjata pois ennen kuin aloittaa uutta- mutta toisinaan tilanne riistäytyy huoneessa käsistä ja päätyy tähän jätesäkki episodiin. kyllä ensin itketään (äitikin salaa) mutta jo hetken päästä tunnelma rauhoittuu ja tuntuu että lapsetkin ovat jotenkin helpottuneita. yhdessä sitten tehdään tämä imuroiminen ja pintojen pyyhintä ja lopuksi kaikilla on hyvä mieli. tavarat ovat epämääräisen ajan varastossa ja palaavat sitten vähinääinin takaisin omille paikoilleen. jos ne traumat nostavat päätään sitten viidentoista vuoden päästä, saa nähdä. toistaiseksi lapset eivät vihaa minua.

mä...
Luojalle kiitos olen jo aikuinen. Ei se äidin siivousvimma musta sen siistimpää ihmistä kasvattanut, aiheutti vain ahdistusta lapsuudessa ja nuoruudessa. Nyt voin siivota silloin, kun siltä tuntuu ja olla siivoamatta, jos en halua. Enää ei tarvitse stressata moisesta. Hyi. Olis kyllä kauheaa, jos joku tulis ja kuskais mulle tarpeelliset tavarat "roskiin" tästä nyt.

vaihtoehto
Minusta on kohtuutonta, että pienille lapsille sanotaan van, että "siivoa huone". Mitä se opettaa? Keräämään rojut kasaan. Onko se siivousta?

Meillä 4v tytär ja siivoamme yhdessä. Hän osaa kyllä kerätä tavarat omiin laatikoihin, mutta yhä edelleen olen mukana neuvomassa tyyliin "kerätään ensin barbit, sitten vaatteet, nyt legofriendsit" jne. Tämä tehdään yhdessä joka ilta ja pidemmät leikit saa jäädä jos tarvitsee. Lauantaisin siivoamme huolellisesti, tyttö pyyhkii pölyt, harjoittelee imuroimista, vaihdamme lakanat jne. Minä autan häntä ja sitten siivoamme yhdessä myös yhteisiä tiloja: Hän auttaa tyhjentämään tiskaria, ripustaa pyykkiä, pyyhkii pölyjä, vie tavaroita paikoilleen jne. Tätä on tehty aina, se on hauskaa yhdessä oloa eikä kenenkään tavaroita heitetä säkissä pihalle tai muutenkaan raivota. ;)

jaa a
lapsia on tietysti erilaisia, ja käytäntöjä myös. kyllä meillä kuusi vuotias osaa siivota - neljä ja kuusivuotiaan välillä on pari vuotta ja muutama kehitysvaihe- ei voi mun mielestä verrata... meillä kuusivuotiaan kohdalla pitää kyllä riittää kun sanotaan että kamat kasaan- nyt siivotaan. kun sitä yhdessä siivoamista on harrastettu sieltä taaperoikäisestä viisivuotiaaksi niin osaa kyllä itsenäisesti toimia ja tietää mikä mihinkin kuuluu.. muutenhan se on aina sitä että äiti tässä pitää kädestä kiinni. ja meillä on tosi tyytyväinen lapsi kun on itse siivonnut ja kehutaan. kasvattaa itseluottamusta ja sitä fiilistä että osaa ja pärjää.

Eihän aloittaja niitä roskikseen nakannut vaan takapihalle? Eli tallessa ovat. Riippuu tietysti lapsen luonteesta sitten että ottaako tilanteesta opikseen ja miten siihen ylipäätään suhtautuu. En tuomitse, voisin kuvitella itekin tekeväni noin samassa tilanteessa. :D tai ehkä yrittäisin vähän rakentavammin, ainakin ensin varoittaa että jos lelut eivät ole tunnin sisään omilla paikoillaan/siivottuna niin kerään ne jätesäkkiin ja vien puoleksi vuodeksi kummin kaiman autotalliin (tai johonkin vastaavaan) säilytykseen. Eli en kuitenkaan roskiin heittäis, tai sillä uhkais.

"paula"
Miksei 6 vuotiaan lattialla saa olla tavaraa? Sehän kai on lapsen huone.. Olisit laittanut oven kiinni jos ärsyttää.
Samaa minäkin ihmettelen...

Ja antaa sen oven olla kiinni!

Ulkoilee varmaan jatkossa niin pitkään, kuin mahdollista...?

Miten ihminen oppii ikinä hoitamaan omia asioitaan, jos tuollee kohdellaan?

Anna pussi, johon lapsi kirjoittaa itse, et "keräykseen". Ja sitten viette ne sinne. Joku muu lapsi ilahtuu varmasti:)

Henki hakkereiden käsissä – Science-lehti: sydämentahdistimien tietoturvassa parantamisen varaa -

Sit kun raja todella tulee vastaan, et tiedä, miten toimia... Ehtiikö? Jaksaako? Haluaako?

Vai onko teillä robotti-imuri, jolle lattian täytyy olla ihan tyhjä?

"jonna"
Mitenhän se lapsi tietää onko ne lelut kaatopaikalla vai äidin kummin serkun autotallissa.
Todennäköisesti äiti on vielä suutuspäissään huutanut perään että et mene hakemaan leluja takas.

Mitään inhimillisyyttä tai opettavuuttahan tuossa ei ole, vain suutuspäinen paska mutsi reaktio niin kuin Ap:kin sanoi.

Niin kuin joku tuolla sanoi, nii ei tollanen tehnyt minustakasn yhtään sen siistimpää ihmistä.
Ei mikään selittely tai lohduttelu vie pois sitä tunnetta, että tiedät äitisi välittävän niin vähän sinusta ja rakkaimmista leluistasi, että ne suutuspäissää otetaa ja heitetää johonkin sinulta pois.
Joo kyllä ne lelut sit ehkä ens kerralla kerää, mutta vain pelosta, ei minkään kauniin siistin huoneen vuoksi. Saatika että se sais lasta muuten siivoamaan, siivoaa pois vaan ne hänelle tärkeät lelut.

nimim. vaikea lapsuus
Ihan ok teit. Kyllä lapselle saa suuttua, mikäli ei tottele, vaikka kuinka sanotaan. Annat lelut takas, kun on ollut kiltisti. Hyviä nää kommentit "ei sun lapses tuosta opi muutaku vihaan sua", niin aika ylimitotettua :D Lapsesi rakastaa sua pyytteettömästi, eikä varmasti ala vihaamaan tuosta syystä. Joku murrosikäinen mukula joka vihaa sua jo joka tapauksessa, mikäli et tee kuten hän haluaa, voi sua "alkaa vihaamaan", mikäli teet jotain tuommosta. Se kuuluu siihen elämänvaiheeseen.

Oopsss
Kylläpä iso osa teistä on tehokkaita! Vaaditte armasti itseltänne samaa kuin lapselta!? Jos nyt ei huvita tiskata, on varmaan ihan ok että "joku" tulisi ja viskaisi muumimukit ja teemat säkissä pihalle.

Opettaisiko se sinua? Vai alkaisiko ärsyttämään?

ymmärrän että keitti yli mutta oikeasti, mitä väliä. Sehän on kuitenkin lapsen huone ja yksi tärkeimmistä leikin ominaisuuksista on pitkät leikit, eli sellaiset joita voi jatkaa seuraavana päivänä, ja sitä seuraavana.. Tällöin on tärkeää että ne lelut saa jäädä siihen.

Sekamelska eri asia mutta lapsi vaan ahdistuu jos hänelle huudetaan ovelta että "siivoa!siivoa!" Eihän lapsi välttämättä osaa, tai hahmota. Sun pitää mennä mukaan.

V.ieras
Millä huoneen imuroi jos lelut ovat levällään?

Mun mielestä kuusivuotiaan kuuluu kerätä rojunsa kun vanhempi niin sanoo.
No kyllä mä ainakin oon saanut imuroitua vaikka useampi leikki olisikin lattialla levällään.

Ja huonehan on lapsen, miksi siis käskisin keräämään lelunsa lattialta. Jos ne mua häiritsee, laitan sen oven kiinni ja ongelma ratkaistu.

Kyllä lastakin joskus alkaa tympimään täysi lattia ja silloin siivoa käskemättäkin.

pullamössölapset
No, sanon viel sen, että tommosella "antakaa lasten leikkiä, älkää pakottako siivoamaan, lasta alkaa ahdistamaan buhuu nyyh pikkukullannuttupuppuset", teidän beibseistä kasvaa vaan kusipäisiä v-päitä, jotka tekee sitten murrosiässäkin ihan mitä huvittaa ja saatte olla selittelemässä sossutädeille ja poliiseille, että miksi se teidän pikku aaropetteri nyt oikeen sotkee yleisiä paikkoja/ kiusaa muita lapsia/ tägää seinää/ juo kaljaa/ polttaa tupakkia…

Antakaa lapsen tehdä mitä sitä huvittaa, se on lapsen työ ja mukautukaa siihen vaan! Mun lapselle opetetaan säännöt. Tosin teidän lasten takia vien sen jo pienestä itsepuolustuskursseille.

V.ieras
Alkuperäinen kirjoittaja pullamössölapset;30656480:
No, sanon viel sen, että tommosella "antakaa lasten leikkiä, älkää pakottako siivoamaan, lasta alkaa ahdistamaan buhuu nyyh pikkukullannuttupuppuset", teidän beibseistä kasvaa vaan kusipäisiä v-päitä, jotka tekee sitten murrosiässäkin ihan mitä huvittaa ja saatte olla selittelemässä sossutädeille ja poliiseille, että miksi se teidän pikku aaropetteri nyt oikeen sotkee yleisiä paikkoja/ kiusaa muita lapsia/ tägää seinää/ juo kaljaa/ polttaa tupakkia…

Antakaa lapsen tehdä mitä sitä huvittaa, se on lapsen työ ja mukautukaa siihen vaan! Mun lapselle opetetaan säännöt. Tosin teidän lasten takia vien sen jo pienestä itsepuolustuskursseille.
Voi sen kai noinkin nähdä..

Mä olen lelujen antanut olla, enkä ole pakottanut niitä siivoamaan. Esikoisen huone oli melkoinen sekamelska yhteen aikaan. Mutta tiedätkö mitä? Lapsetkin kasvaa. Ja siisteys alkaa kiinnostaa. Ei ole enää rojua lattioilla ja kaikki tavarat nätisti paikoillaan.

Ja vaikka olenkin "lepsuillut" tässä leluasiassa, muuten pidän kyllä jöötä.

"jonna"
Alkuperäinen kirjoittaja pullamössölapset;30656480:
No, sanon viel sen, että tommosella "antakaa lasten leikkiä, älkää pakottako siivoamaan, lasta alkaa ahdistamaan buhuu nyyh pikkukullannuttupuppuset", teidän beibseistä kasvaa vaan kusipäisiä v-päitä, jotka tekee sitten murrosiässäkin ihan mitä huvittaa ja saatte olla selittelemässä sossutädeille ja poliiseille, että miksi se teidän pikku aaropetteri nyt oikeen sotkee yleisiä paikkoja/ kiusaa muita lapsia/ tägää seinää/ juo kaljaa/ polttaa tupakkia….
NiiN tai sit nämä lapset oppivat ett kyllä se äiti vielä kuitenkin vaikka suutuspäissään tulee avuksi, siivoaa aikuisen ihmisen kodin, vie roskat, tiskaa, ja motkottaa toisen kotona kun on niiin likaista. Kyllä äiti järjestää.

Kyllä minäkin ymmärrän sen ett hermo ny meni, mut ei silti suutuspäissään saa "kasvattaa", ja nämä muut jotka ihan pokalla sanovat että oikein teit. Niin siis ei tehnyt. Ei kukaan lapsi tai aikuinen saa menettää malttiaan ja kohdistaa vihaa toiseen, tai toisen omaisuuteen.
Anteeksi pyyntö puolin ja toisin, asioiden selvittäminen jälkeen päin on se oikea ratkaisu. Eikä mikään - niin ku tuo yks selitti- että lelut palautuu vaivihkaa omille paikoilleen myöhemmin. Ahas?? Ihan noin vaan, ilman mitään keskustelua asiasta, mitäs tästä pitikään oppia?

äärestä toiseen
eikai kukaan pelkästään käykään ovella huutamassa että siivoa kamasi ja ilman mitään ukaasia vaan tulee ja viskoo kamat jätesäkkiin... kyllä minä sen käsityksen sain, että lasta on kehotettu ehkä useaankin otteeseen ja aina vaan on rojut levällään. "mitä jos ei just huvita tiskata ja joku vaan tulee ja heittää muumimukit roskikseen".. niin, mitä jos ei huvita tiskata viikkokausiin??? aikuisen ja lapsen maailmat on vähän erilaisia. terveellä aikuisella järki sanoo, että vaikka ei niin huvittaisikaan on tietyt asiat vaan tehtävä. ja näihin asioihin kuuluu myös lapsille rajojen asettaminen, tietyt säännöt ja normit mitä noudatetaan. ei ole lapsenkaan edun mukaista olla aina epäsiistissä huoneessa. eikä tässä ole nyt kyse leikkien typistämisestä tai ettei ikinä mikään leikki saa jatkua pitkään, tai olla esim. lattialla vaikka viikkoa. jossain vaiheessa se hetki kuitenkin koittaa että ne leikit on siivottava ja jos mikään muu ei auta niin aloittajan toimenpiteet on ihan jees.

Yhteistyössä