Ei ole totta, ruotsi alkaa jo 6. luokalla - eikö pakkoruotsin pitänyt loppua kokonaan eikä suinkaan lisääntyä

• Viestiketjun aloittaja järjetöntä
  • Ensimmäinen viesti
zurp
Onpas hyytävän vihamielinen asenne monilla. Suurin osa suomen ruotsia äidinkielenään puhuvista ihmisistä eivät ole tässä vaatimassa mitään. Te hurrinvihaajat saatatte useinkin tietämättänne olla tekemisissä suomenruotsalaisen kanssa, ihan tavallisia suomalaisia hekin ovat. Suurin osa puhuu suomea niin hyvin ettei ruotsinkielisyys koskaan tule ilmi. Karmeeta kuraa toi rantahurrittelu.

rantahurrien oma vika
Onpas hyytävän vihamielinen asenne monilla. Suurin osa suomen ruotsia äidinkielenään puhuvista ihmisistä eivät ole tässä vaatimassa mitään. Te hurrinvihaajat saatatte useinkin tietämättänne olla tekemisissä suomenruotsalaisen kanssa, ihan tavallisia suomalaisia hekin ovat. Suurin osa puhuu suomea niin hyvin ettei ruotsinkielisyys koskaan tule ilmi. Karmeeta kuraa toi rantahurrittelu.
Rantahurrittelu johtuu pakkoruotsista: Sitä saatte mitä olette äänestämällä tilanneet.

Outlet harmaana
Täytyy kyllä olla päässä jotain vikaa, jos haluaa pakottaa toisia, vaikkei voi sitä edes perustella. Mitä se sinua haittaa, jos jonkun toisen lapset opiskelisivat saksaa ja ranskaa englannin lisäksi, mutta ei ruotsia? Miksi välttämättä haluat vielä rasittaa heitä ruotsin opiskelulla? Normaali ihminen ymmärtää, että toiset voivat haluta tehdä jotain toisin kuin itse ja kaikki eivät ole samanlaisia kuin sinä, mutta sitä sinä näköjään et pysty tajuamaan.
Missä kohtaa olen sanonut että haluan pakottaa muita johonkin tai että se haittaisi minua, jos muut lukevat saksaa? Sisälukutaitoko sinulta on kateissa (käytöstapojen lisäksi..)?

Olen todennut, että minua ei haittaa se, että omat lapset "joutuvat" opiskelemaan ruotsia kuten se ei itseänikään aikanaan haitannut. En ole todennut mitään toisten pakottamisesta.

Mihin tarvitaan pakkoruotsia?
Mihin tarvitaan pakkoruotsia jos kerta "suurin osa" suomenruotsalaisista puhuu suomea "niin hyvin ettei ruotsinkielisyys koskaan tule ilmi"?

Outlet harmaana
[QUOTE="argh";30593035]Mitenköhän ap suhtautuisi siihen että hänen lapset tykkäisivätkin siitä ruotsinopiskelusta. Tulisikohan aikamoinen selkäsauna semmosille pettureille... :rolleyes:[/QUOTE]

Ei ne uskaltaisi sitä ikinä kotona kertoa, kun vanhempien asenne on varmasti aika hyvin tiedossa :D

se pieni ero
[QUOTE="argh";30593035]Mitenköhän ap suhtautuisi siihen että hänen lapset tykkäisivätkin siitä ruotsinopiskelusta. Tulisikohan aikamoinen selkäsauna semmosille pettureille... :rolleyes:[/QUOTE]

Ei kukaan ole ruotsia vastaan, vaan pakkoruotsia, ymmärrätkö eron?

asdfds
Missä kohtaa olen sanonut että haluan pakottaa muita johonkin tai että se haittaisi minua, jos muut lukevat saksaa? Sisälukutaitoko sinulta on kateissa (käytöstapojen lisäksi..)?

Olen todennut, että minua ei haittaa se, että omat lapset "joutuvat" opiskelemaan ruotsia kuten se ei itseänikään aikanaan haitannut. En ole todennut mitään toisten pakottamisesta.
Niin, tässä nyt on se pikkuinen juttu vain, että pakkoruotsi koskee kaikkia. Vaikka se ei sinua haitannutkaan, niin toisia se on haitannut. Itse asiassa siitä on ollut haittaa koko Suomelle. Nyt vain pitäisi tietää, miksi edelleenkin puolustat pakkoruotsia. Normaalia olisi olla kielivapauden puolella, koska siitä ei olisi haittaa kenellekään.

sdgfghhjjh
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30592834:
Miten niin valitsisivat ruotsin? Missä olen sanonut niin? Etkö tajua, että jos ruotsi olisi valinnainen, niin käytännön tasolla ei ole kuitenkaan varmaa, että kaikki saisivat valita haluamansa kielen?

Ja mitä tarkoitat hyvällä tasolla. Eikö tässäkin ole monia pakkoruotsin läpikäyneitä, jotka eivät kuitenkaan osaa ruotsia. Onko sillä sitten väliä, jos se kieli, jota ei enää osatakaan, olisi vaikka ranska? Ne, jotka jotain kieltä oikeasti haluavat oppia, käyttävät ja tarvitsevat, pystyvät siihen mielestäni kyllä nykysysteemilläkin. Jos taas ei ole kiinnostusta opiskella ja oppia sitä kieltä mitä haluaa, niin siitä on turha syyttää pakkoruotsia.
Kuitenkin JOTKUT saisivat lukea haluamaansa kieltä ja moni muukin ainakin huomattavasti hyödyllisempää kieltä kuin ruotsi. Ruotsia ei osata, koska sitä ei tarvita, siihen ei haluta panostaa ja sen voi unohtaa opiskeluiden jälkeen. Kieltä, jota osaa lukiosta lähtiessään hyvin, on helpompi pitää yllä, jos on kiinnostunut vaikka sen alueen kulttuurista. Ketä kiinnostaa Ruotsi?

Etkö tajua, että esimerkiksi ranska on huomattavasti vaikeampi kieli kuin ruotsi, joten se pitäis aloittaa aikaisemmin, ennen kuin herkkyyskausi on ohi ja jotta sitä voisi opiskella enemmän nuorena koulussa. Jos koulussa voi opiskella neljää kieltä, niin minkä v*tun takia yhden niistä pitää olla just RUOTSI? Jos on päätä opiskella hyvin kolme kieltä, miksi yhden niistä pitää olla RUOTSI? Miksi, jos on heikompi kielissä, pitää opiskella toisena kielenä PAKKORUOTSIA? Entäs jos se tarvitsisi vaikka venäjän alkeita? Suurin osa suomalaisista opiskelee vain kahta kieltä!

asdfdfs
Alkuperäinen kirjoittaja mä...;30593030:
Pakkomatikka, pakkoenglanti, pakkobiologia, pakkoruotsi, pakkopakkopakko... Elämä on pelkkää pakkoa, jos sen niin haluaa oivaltaa :)
Demokraattisessa maassa kaikille pakoille on oltava perustelut. Kukaan ei vain ole koskaan pystynyt perustelemaan pakkoruotsia. Sitä ei voi myöskään perustella pakkobiologialla, vaan kaikilla aineilla on oltava omat, oikeat perustelut. Tämä ei ole kovin monimutkainen asia ymmärrettäväksi, mutta ilmeisesti sekin on liikaa joillekin.

Outlet harmaana
Niin, tässä nyt on se pikkuinen juttu vain, että pakkoruotsi koskee kaikkia. Vaikka se ei sinua haitannutkaan, niin toisia se on haitannut. Itse asiassa siitä on ollut haittaa koko Suomelle. Nyt vain pitäisi tietää, miksi edelleenkin puolustat pakkoruotsia. Normaalia olisi olla kielivapauden puolella, koska siitä ei olisi haittaa kenellekään.
Missä kohtaa olen edes sanonut "puolustavani" ruotsia jota pakkoruotsiksi kutsut....? Olen todennut että se on kouluaine siinä missä muutkin ja sitä nyt pitää vaan opiskella.
Minulle on itse asiassa aivan herttisen yhdentekevää mitä sinun lapsesi tai muut opiskelevat. Olen vain siitä iloinen että omani saavat opiskella niin montaa kieltä.

zurp
Tunnen aika paljon suomenruotsalaisia jotka ei ikinä ole äänestäneet RKP:tä, eivätkä ikinä tule äänestämään. Pää persuuksista, eivät todellakaan kaikki vaadi pakkoruotsia. Niin mustavalkoista yleistämistä että huhhuh. Mitäpä jos käykin ilmi että joku tuttusi onkin suomenruotsalainen, etkä edes tiennyt? Onko pakko pistää välit poikki?

zurp
Ja siis vielä: Itse en kannata pakkoruotsia, enkä ole suomenruotsalainen. Mieheni on ja lapsestamme tulee kaksikielinen. En vaan jaksa tollasta ihme riehuntaa ihan täysin tavallisia suomalaisia ihmisiä kohtaan.

aapee.
Ei jokaiselle, mutta jos todennäköisyyksia lasketaan sille, mitä kieliä aikuisena tarvitsee. Vai mitkä sinä itse laskisit kolmen kärkeen?

Jos siinä vaiheessa kun siirtyy eteenpäin peruskoulusta tuntuu siltä, ettei ruotsia tarvitse, voi panostaa täysillä kolmannen vieraan kielen opintoihin. Silloin siitä tietysti saa vahvemman kuin ruotsista. Lahjakkaat voivat opetella useampiakin kieliä.

Ruotsi on kielenä huomattavasti monipuolisempi kuin suomi. Tanskalaisten, norjalaistenkin ja islantilaistenkin kanssa pärjää, jos osaa ruotsia. Siksi yhteispohjoismaalaisissa palavereissa jokainen on voinut puhua äidinkieltään, kunnes mukaan änkeää se "pakkoruotsiin" nihkeästi suhtautunut suomalainen, joka vaatii että kaikkien pitää puhua englantia, koska hän ei skandinaavisia kieliä hallitse.
Tämän typerämpää perustelua pakkoruotsille en ole kuullut.

asdfsd
Missä kohtaa olen edes sanonut "puolustavani" ruotsia jota pakkoruotsiksi kutsut....? Olen todennut että se on kouluaine siinä missä muutkin ja sitä nyt pitää vaan opiskella.
Minulle on itse asiassa aivan herttisen yhdentekevää mitä sinun lapsesi tai muut opiskelevat. Olen vain siitä iloinen että omani saavat opiskella niin montaa kieltä.
Miten tuo EI ole pakkoruotsin puolustelemista? "Se on kouluaine ja sitä pitää opiskella?" Eli kaikkien on pakko opiskella ruotsia. Eivätkö lapsesi olisi saaneet opiskella yhtä montaa kieltä ilman pakkoruotsia?

aapee.
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30592631:
Onko useampi kymmenen oppilasta? Edelleen, et taida asua pienellä paikkakunnalla.

Ja oletko nyt siis tuo sama, joka valitti, ettei saanut valittua ranskaa, kun puhut saksan ryhmän kelpaamisesta?
Suurin osa suomalaisista opiskelee isoissa kouluissa, joissa tulee useampi kieliryhmä, joten turha jankata tästä ja todennäköisesti pikkupaikkakunnallakin saattaisi muodostua ennemmin saksan tai venäjän ryhmä (ilmansuunnasta riippuen).

aapee.
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30592653:
Olisi toki, mutta kuten jo oletitkin, en kyllä näe, mistä taikurin hatusta ne eri kielten opettajat saadaan jokaikiselle tämän maan alakoululle.
Jos et satu tietämään, niin kielten opettajat opiskelevat useampia kieliä. Esimerkiksi meidän opettaja olisi voinut opettaa sekä saksaa että ruotsia.

asfs
Ja siis vielä: Itse en kannata pakkoruotsia, enkä ole suomenruotsalainen. Mieheni on ja lapsestamme tulee kaksikielinen. En vaan jaksa tollasta ihme riehuntaa ihan täysin tavallisia suomalaisia ihmisiä kohtaan.
Mutta ymmärrät sen, että toiset haluavat pakottaa toisia ihan vain pakottamisen halusta ilman perusteluita? Onko se sitten mukavaa, että monet alkavat vihata ruotsia, koska heidän on opiskeltava sitä pakolla voidakseen sitten palvella ruotsinkielistä herraskansaa? Tämähän yleensä annetaan pakkoruotsin perusteluna.

aapee.
Ei tarvitse olla samankokoisia, mutta onhan ryhmäkoolla joku yläraja. Jos on aiemmin ollut kolme ruotsinryhmää ja 75 oppilasta. Sitten tarjotaankin vaihtoehdoiksi ruotsia, ranskaa ja saksaa samoilla resursseilla, eli yhteensä voidaan perustaa vain sama kolme ryhmää. 40 valitsee ruotsin, 25 saksan ja 10 ranskan. Mitä tehdään? Pakotetaan osa ruotsia toivoneista opiskelemaan ranskaa? Tietysti luvut voi mennä muutoinkin, voi olla että saksa olisikin suosituin ja vain 10 valitsee ruotsin. Joka tapauksessa hyvin epätodennäköistä, että tasan toiveet jakaantuu ja yli 30 oppilaan ryhmissä varmasti oppimistulokset kärsii.
Parempi tämä vaihtoehto on. Siinä vain pieni vähemmistö joutuisi valitsemaan toisin kuin ensin ajatteli. Nykyisellä pakkoruotsilla suuri enemmistö joutuu 'valitsemaan' toisin kuin haluaa.

aapee.
Voi sentään. Pitääkö sinun nyt vajota noin alas että alat haukkua muita :D etkö enää muuta keksi?

Minun ei tarvitse perustella "pakkoruotsia" yhtään millään koska en näe sitä minään pakkona sen enempää kuin vaikkapa matikkaa. Kouluaine muiden joukossa. Simppeliä.
Edelleen totean, että ruotsin opiskeleminen ei ole estänyt itseäni opiskelemasta haluamaani määrää muita kieliä.
Pakko se ruotsi kuitenkin on, vaikka sinä et sitä sellaisena näekään. Et siis osaa perustella, miksi tätä pakkoa pitää jatkaa.

aapee.
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30592834:
Miten niin valitsisivat ruotsin? Missä olen sanonut niin? Etkö tajua, että jos ruotsi olisi valinnainen, niin käytännön tasolla ei ole kuitenkaan varmaa, että kaikki saisivat valita haluamansa kielen?

Ja mitä tarkoitat hyvällä tasolla. Eikö tässäkin ole monia pakkoruotsin läpikäyneitä, jotka eivät kuitenkaan osaa ruotsia. Onko sillä sitten väliä, jos se kieli, jota ei enää osatakaan, olisi vaikka ranska? Ne, jotka jotain kieltä oikeasti haluavat oppia, käyttävät ja tarvitsevat, pystyvät siihen mielestäni kyllä nykysysteemilläkin. Jos taas ei ole kiinnostusta opiskella ja oppia sitä kieltä mitä haluaa, niin siitä on turha syyttää pakkoruotsia.
Sinulla on paha ajatusvääristymä. Pakkoruotsin poistolla SUURIN OSA saisi valita haluamansa kielen ja silloin motiaavio sen oppimiseenkin olisi korkea.

aapee.
Jos kerran suurin osa ei ole vaatimassa mitään, niin silloin voidaan poistaa pakkoruotsi ja erityisoikeudet ruotsinsuomalaiselle vähemmistölle.

Vierass
Jos et satu tietämään, niin kielten opettajat opiskelevat useampia kieliä. Esimerkiksi meidän opettaja olisi voinut opettaa sekä saksaa että ruotsia.
Mistä ruotsin kielen opettajia riittää ala-asteelle? Omasta lapsuudestani muistan, kuinka englannin opettajia oli vaikea saada. Vanhemmilla sisaruksillani oli kiertäviä opettajia. Minun aikaan alkoi olla englantia osaavia opettajia, joten englantia opetti vasta valmistunut tai valmistumassa oleva yhdeksi vuodeksi palkattu luokanopettaja. Opettajat vaihtuvat vuosittain. Yläasteella sai tehdä täysillä töitä, jotta pääsi oikealle opetuksen vaatimalle tasolle. Tämä samako tulee nyt ruotsin osaksi?

Yhteistyössä