Vauva ja pahentuva univelka

• Viestiketjun aloittaja apuja
  • Ensimmäinen viesti
apuja
Vauva syntyi syyskuussa ja sieltä asti pahat univelat. Selvennykseksi että olen yh, joten en voi jakaa yöhoitoja kenenkään kanssa ja imetän.

Kaipaisin apuja miten pahentuva väsymys saataisiin kuriin. Vauva syö 1,5-2 tunnin välein yöllä. Unettomuuteni on pahinta aamuyön aikaan kun vauva nukkuu sikeimmin. Aamulla kun alan nukahtamaan vauva tekee aina kakat.
Vaippojen vaihdon jälkeen tulee puklut ja sitten ei enää nukuta taaskaan. Ja kun vihdoin nukahdan, vauva alkaa heräillä.

Tätä jatkunut jo pitkään, olen ihan poikki.
Korvike illalla pidentää syöttöväliä korkeintaan tunnilla.

Mistä apua tilanteeseen?

apuja
Vauva nukkuu jo vieressä. Syötöt sujuu jouhevasti mutta vauvan huitominen häiritsee unen saantia.
Olin jo nukahtamassa nytkin mutta naapurin kakarat alkoi metelöimään ja nukahtaminen mahdotonta.

Alkaa tuntumaan siltä että antaisin vauvan pois, kun ei vaan enää jaksa. Ja kaikki öiset vaipanvaihdot, ininät parin tunnin välein ja naapurien metelöinti alkaa rankasti vi*uttamaan.

apuja
Vauva ei nuku päivällä, lyhyitä torkkuja vaan ja heräilee jos ei hyssyttele.

Yöt nukkuisi sikeästi mutta itse kärsin unettomuudesta öisin.

Ei siis pahalla mutta nuo vinkit on niin ilmeisiä että jos asia korjaantuisi noin helpoilla tavoilla, ongelmaa ei olisi...

Entinen väsynyt
Oletko varma, että sun maito riittää? Meillä oli sama ongelma, viisikuukautinen vauva söi yöllä jatkuvasti (tätä siis kesti yli kaksi kuukautta). Lopulta annoin väsymykselle periksi ja aloin antaa päivällä joka syötön päälle korviketta ja hups meillä oli ihan eri vauva. Yöllä herää ehkä kerran syömään ja jatkuva päiväkitinä loppui kuin seinään. Tiedän, ettei maidontulon pitäisi vähetä keskenkaiken, mutta meillä meni näin. Pari viikkoa imetin ja annoin korviketta ja sitten lopetin imetyksen kokonaan.

vieraskin.
Minä myös suosittelen, että hankit korviketta ja illalla imetyksen jälkeen vielä tarjoat korviketta. Yöksi pullo valmiiksi ja kun vauva yöllä herää niin imetät ja sen jälkeen vielä korviketta, jos huolii.

No mun kahdella vauvalla ei kyllä kiinteiden aloitus vaikuttanut yöheräilyyn yhtään mitenkään. Ei ne vauvat yleensä noin tiheästi nälkäänsä heräile vaan kaipaavat vaan läheisyyttä, tarkistelevat että äiti on lähellä jne ja liikkumaan opettelu usein lisää yölevottomuutta.

Kyllä se on raskasta, mutta onneksi sinulla on vain yksi lapsi, niin voi olla vaan kotona rauhassa uupunut eikä tarvi muista huolehtia kuin vauvasta.

Oletko miettinyt apuja omaan nukahtamiseesi? Muistelisin että melatoniinia esimerkiksi saa ottaa imettäessä (en ole varma). Koita ajatella että kyllä se kohta helpottaa. Monet vauvat alkaa jossain vaiheessa nukkua sikeämmin - vaikka sitten päivällä että saa jotain huilailu aikaa.

Mulla kaksi lasta, molemmat heräilleet vauvana paljon ja kyllähän siihen väsyy ja on ihan normaalia että vituttaa ja rankasti. Monta kertaa olen joko itkenyt tai huutanut ja kironnut että miksei se nyt nuku. Jos silti jaksat vastata vauvan tarpeisiin niin vihan tunteet on ihan tavallisia, kunhan ne menee ohi ja jaksat helliä vauvaasi :)

laita häkkisänky omaan sänkyysi kiinni, ns telakoit sen siihen, ilman laitaa siis. näin tavallaan nukut vauvan kanssa, helppo nostaa yöllä rinnalle, mutta on sitten kanssa omaa tilaa. minä oon nimittäin huomannut että meillä vauva nukkuu paremmin, ku ei oo minussa kiinni, eli ei haista koko ajan maitoa!

Vie ras
Sivuvaunu pinnasängystä sinun sänkysi viereen. Jos itse kärsit unettomuudesta vaikka vauva nukkuisikin niin ota asia puheeksi neuvolassa, kielii masennuksesta. Vauva on kuitenkin vasta 4 kk niin aika helpottaa tuota heräilyä todennäköisesti.

Entinen väsynyt
No mun kahdella vauvalla ei kyllä kiinteiden aloitus vaikuttanut yöheräilyyn yhtään mitenkään. Ei ne vauvat yleensä noin tiheästi nälkäänsä heräile vaan kaipaavat vaan läheisyyttä, tarkistelevat että äiti on lähellä jne ja liikkumaan opettelu usein lisää yölevottomuutta. )
Jos se vauva ei saa päivällä tarpeeksi maitoa, niin kyllä se vaan herää yöllä jatkuvasti tankkaamaan. Ei siinä mitään häviä, että koittaa antaa lisämaitoa (varsinkin, kun ap sanoi, että lisämaito illalla pidentää heräämisväliä). Sitä maitoa vaan kannattaa antaa pitkin päivää eikä vaan viimeisellä syötöllä. Jos se ei auta, niin sitten syy on muualla.

korvike kehiin
Jospa alat osittainimetykselle. Eli tuttipullo vain käyttöön ja korviketta ja velliä myöhemmin ellei voi jo antaa.
Mä olen aina osittainimettänyt jonkin aikaa kunnes siirtynyt kokonaan korvikkeeseen. Olen sellainen että en saa helposti unta jos herään kesken. Ja en olisi kestänyt jatkuvaa herätystä muutenkaan.
Meillä melkei kaikki vauvat nukkui hyvin lähes alusta asti kun sai pullosta joko pumpattua maitoa tai korviketta. Sellasta 4-6 tuntia ja lopulta ihan 8 tuntiakin. Ja isä hoiti yleensä yösyötöt. Toki mun maito sitten alkoiikin ehtymään mutta ei se imetys ole maailman tärkein asia kuitenkaan.
Pitää miettiä kokonaisuutta ja että jaksaa, varsinkin kun olet ihan yksin. Sun unettomuus voi tuosta vaan pahentua jos et saa ajoissa katkaistua kierrettä.

Eikö sulla ole ketään joka voisi tulla auttamaan muutamaksi yöksi, esim. äiti?

korvike kehiin
Ja vauva omaan sänkyyn nukkumaan ehdottomasti koska et selvästikään se vieressäsi osaa nukkua! Pinnasänky viereen niin se on tarpeeksi lähellä. Näin mäkin tein. En olis pystynyt nukkumaan jos vauva on samassa pedissä.

apuja
Harmittaa lisätä korviketta kun olisin halunnut täysimettää. Mutta jos ei riitä maito niin sitten ei riitä. Olen tuostakin aiheesta kirjoitellut niin imettäjät sanoo vaan että imetä enemmän kyllä se siitä korjaantuu, ja että jätä korvike kokonaan pois.
Hei, on oikeasti ihmisiä joilla se oma maito ei vaan riitä!

Pelkään vaan että oma maito tyrehtyy sitten kokonaan kun alan lisäämään korviketta. Halusin täysimettää 6 kk asti.

Vauvan siirrän 6 kk ikäisenä omaan sänkyyn. Avonainen sänky vieressä ei auta kun tämä toukka mönkii pitkin yötä mamman kylkeen kiinni.

Unettomuus on kroonistunut nyt jo 3-4 kk ajan. En tunne väsymystä mutta naama on kuin norsun nussima.

Zombi
Otan osaa. Mulla vauva roikkui tississä kiinni n. Klo 3 sta aamuun 3 kuukautisesta vuosikkaaksi. En osannut nukkua päivisin. Olin aivan zombi.

Hae jostakin apua ennenkuin olet samassa tilanteessa.

"Hei"
Nyt otat vakavasti tuon väsymyksen ja unettomuuden, nimittäin se on todella vaarallista kelle tahansa.
Itsekin olin lapsen synnyttyä valmiiksi yh ja sinun tilanne kuulostaa hyvin hyvin tutulta. Otat nyt edellisten kommenteista vaarin etkä mieti enää mitään täysimetyksiä ja vauvan siirtoa omaan sänkyyn vasta 6kk ikäisenä vaan mieti kokonaistilannetta. Onko lapsella parempi nukkua tästä lähtien omassä sängyssä 6kk ikään asti vai nauttia päivisin levänneemmästä äidistä ja läsnäolosa?

Mulle itselle kävi niin, että kärvistelin sinne asti kun vauva oli 7-8kk ja menin sen unettomuuden vuoksi psykoosiin. Lapsi oli sen ajan isällään (isä kävi ennestään tiiviisti). Psykoosista toivuin, mutta senkään jälkeen en nukkunut enää silmäystäkään. Nykyään vain tarpeeksi vahvalla unilääkekombolla ja sen vuoksi lapsi asuu isällään. Ja ihan perusterve olin alustavasti, vaan kävi näin.

Tsemppiä ja ota vakavasti tuo sun tilanne. Unettomuutta vielä pahentaa kaikki se stressi ja paine mitä sulla on yksinhuoltajana harteilla.

"Pii"
Mitä neuvolan punnituikset on kertoneet vauvan kasvusta?

Meillä on muksut nukkuneet pinnasängyssä, josta on laita ollut alhaalla, eli juurikin tuollaisessa sivuvaunussa. Näin sain alkuyön nukuttua tosi hyvin kun vauva ei ollut vieressä kyhnäämässä. Ensimmäisellä yösyötöllä kuitenkin aina nukahdin ennen kun vauva oli valmis ja niin vauva jäi loppuyöksi viereen nukkumaan. Kuitenkin sain osan yötä nukkua suht hyvin ja se auttoi siihen kamalaan väsymykseen.

Kannattaa myös ihan reilusti sanoa asiasta neuvolassa ja painottaa, että tartteisit tilanteeseen jotain ratkaisuja ennen kun olet liian väsynyt.

jbnjbj
Alat antaa kiinteitä ja illalla vellipullon. Meillä nukkui äidinmaidolla max. 2 tuntia ja perunaporkkanavellillä 4-6 tuntia! Ihan järjetön yrittää jotain 6 kk täysimetystä, kun ei siitä sen enempää ole hyötyä vauvalle. Jos vauva on isokokoinen ja maitoa ei tule tarpeeksi, se on vaan tosi huono homma molemmille.

Jos asuisit naapurissa, toisit vauvan meille :) eikö sulla ole ystäviä? isovanhempia? sisaruksia? kummit?

"pössi"
Harmittaa lisätä korviketta kun olisin halunnut täysimettää. Mutta jos ei riitä maito niin sitten ei riitä. Olen tuostakin aiheesta kirjoitellut niin imettäjät sanoo vaan että imetä enemmän kyllä se siitä korjaantuu, ja että jätä korvike kokonaan pois.
Hei, on oikeasti ihmisiä joilla se oma maito ei vaan riitä!

Pelkään vaan että oma maito tyrehtyy sitten kokonaan kun alan lisäämään korviketta. Halusin täysimettää 6 kk asti.

Vauvan siirrän 6 kk ikäisenä omaan sänkyyn. Avonainen sänky vieressä ei auta kun tämä toukka mönkii pitkin yötä mamman kylkeen kiinni.

Unettomuus on kroonistunut nyt jo 3-4 kk ajan. En tunne väsymystä mutta naama on kuin norsun nussima.
Kuullostaa siltä,ettet ole valmis tinkimään periaatteistasi ja jääräpäisesti haluat tehdä niin kuin olit suunnitellut. Sitten on turha marista jos ei muutokseen ole valmis ja tekemään mitään sen eteen, niin sitten on vaan siedettävä sitä olotilaa mikä on!

Vierass
[QUOTE="pössi";30585773]Kuullostaa siltä,ettet ole valmis tinkimään periaatteistasi ja jääräpäisesti haluat tehdä niin kuin olit suunnitellut. Sitten on turha marista jos ei muutokseen ole valmis ja tekemään mitään sen eteen, niin sitten on vaan siedettävä sitä olotilaa mikä on![/QUOTE]
Mun mielestä ap:n pitää ensi sijaisesti toimia omalla haluamallaan tavalla. Ei kuulosta siltä, että unettomuus johtuu vauvan syömisistä. Jotkut vauvat vaan heräilee usein ja toiset taas nukkuu pitkät yöunet. Olisi tärkeeä rauhoittaa oma mieli ja saada parit hyvät yöunet katkaisemaan unettomuutta.

Entinen väsynyt
Hei, on oikeasti ihmisiä joilla se oma maito ei vaan riitä!.
Tiedän tunteen. Itsekin koin hirveää syyllisyyttä korvikkeen annosta. Toki yritin ensin tarjota rintaa useammin, mutta ei kelvannut. Sitten kun ne yöt tosiaan muuttui ihan kertaheitolla (edellisenä yönä herätys kahden tunnin välein ja seuraavana korvikepäivän jälkeen yksi herätys), niin totesin, että näin jatketaan. Neuvolassa olivat samaa mieltä.

Yhteistyössä