Miltä aikataulu kuullostaa, että ehditään ajoissa päiväkotiin ja töihin?

• Viestiketjun aloittaja "Manna"
  • Ensimmäinen viesti
"Hellevi"
Niin ja kymmenen minuuttia lapsen riisumiseen? Siis mitä hemmettiä? Miten siihen saa kulumaan niin paljon aikaa? Vaatteet pois ja naulakkoon, lapsi hoitajien haltuun. Ei siihen jäädä määkymään lapsen kanssa ja opeteta lasta siihen, että aamulla roikutaan päiväkodin eteisessä minuuttikaupalla viemässä tilaa muilta. Moni hoitaja pitää erittäin huonona sitä kun vanhemmat notkuvat ovensuussa pitkään ja voivotellaan lapselle, että kun mun nyt pitää mennä ja sun pitää jäädä tänne. Pitää päästää lapsi sinne omaan "työhön" eli leikkimään muiden kanssa eikä tahallaan pitkittää eroa.

mä...
Ai miltä kuulostaa? Siltä, että kyseessä on esikoinen ja ainokainen eikä mitään kokemusta vielä :) Älä ota turhaa stressiä, kyllä ne aamut muovautuu teille sopiviksi, kun pääsette alkuun.

meillä
Mies yleensä vie , kun menee myöhemmin töihin, eikä hänelläkään paljoa aikaa aamutoimiin kulu. Kun minä vien herään 5.45, teen omat aamutoimet, laitan vähän meikkiä, juon teetä ja luen lehteä. Tytön herätän n.6.15, pukee reippaasti päällensä, käy vessassa, syö pienen voileivän ja lasin maitoa, kun laitan hänen tukan, sitten puetaan ja valmiina lähtöön ollan n,6.40. Päiväkoti on ihan vieressä, siihen ei paljoa aikaa kulu. Töissä olen n. 7.10.

"Hellevi"
Alkuperäinen kirjoittaja mä...;30577727:
Ai miltä kuulostaa? Siltä, että kyseessä on esikoinen ja ainokainen eikä mitään kokemusta vielä :) Älä ota turhaa stressiä, kyllä ne aamut muovautuu teille sopiviksi, kun pääsette alkuun.
Esikoinen ja ainokainen oli mullakin kun opiskelin ja piti nousta aikaisin enkä silti ollut tuollainen kuin ap. Mun pari vastausta onkin tuossa ennen sun vastausta.

noooo
Kuulostaa järjettömältä. Uuvutat itsesi ja lapsesi. Mä herään 6.45. Käyn pikasuihkun ja kuivaan tukan. Lapset herätän klo 7 jos eivät ole heränneet. Syövät sämpylät ja köllivät sohvalla samalla kun minä meikkaan ja juon kahvit. Lapsille vaatteet päälle ja autossa klo 7.40. Pk vieressä, joten siellä vaatteet pois ja itse menen 5min töihin. Leimaan yleensä 7.55.

Oikea Nainen!
Olen OIKEA Nainen!

Käyn Töissä, Leikin Lasten Kanssa, En Ole Koskaan Lusinut Kotihoidontuilla Enkä Nostanut Asumistukea, Siivoan, Treenaan Fyysisesti Kuntoani, Harrastan Luovia Aktiviteetteja, Luen Kirjoja, Hoidan Puutarhaa, Rakastelen Puolisoni Kanssa Säännöllisesti, Vietän Sosiaalista Elämää Perheen Ulkopuolella, Maksan Veroa, Lyhennän Lainaa, Kuulun Ammattiyhdistykseen.

Rakastan Työtäni, Perhettäni, Harrastuksiani, Ystäviäni, Elämääni, Älykkyyttäni, Varojani, Lähiomaisiani, Taloani ja Autoani!

Olen OIKEA Nainen!

Aika lailla oot varannu kaikkeen aikaa.
Meillä aikasina aamuina herätän kaks lasta kuudelta 6.20-6.25 ollaan jo autossa. Toki, tähän ei kuulu mitään aamupaloja.

täytyy vaan laittaa illalla kaikki valmiiksi. Toisinaan laitan jo hammastahnatkin harjoihin valmiiksi ennen kuin herätän lapset. Oon huomannu, että mitä enemmän "luppoaikaa" lapsille aamuisin jää, sitä vaikeampaa on lähteminen, ku ehtitään jo alkaa leikkimään jotain, ja sitten leikit jää kesken.

Meillä mulla herätys 4.15, lapsi ylös 4.50, vaatteitten ja vaipan vaihto, ulkona 5.05, matkalla 5.10, päiväkodilla 5.45, päiväkodilta ulkona 5.50, töihin ajo ja siellä perillä 5.55. Ilman mitään ihmettelyjä, sitä vaan mennään ja toimitaan. Ikää muksulla kohta 2v.

Kyllä se rutini ap teillekin muotoutuu jahka arki alkaa rullata. Meillä minä varasin itselleni jonkun verran heräämisaikaa mutta lapsen herätin silleen että lähtö oli tehokas ilman kommervenkkeja. Aikasina aamuina söi vaikka banaanin ja hoidossa aamupalan muiden kanssa. Se on aivan älytön väli lapselle syödä aamiainen noin aikaisin ja saada sitten vasta 11 aikaan lounas. Eikähän se opikaan päiväkodin aamupalalle jos aina kotona tupataan maha täyteen.

vieraskin.
Aivan hullu aikataulu ja ilmeisesti epäilyttää ap:tä myös kun sellaisesta aloituksen teki. Ei todellakaan kannata antaa lapsen aamulla alkaa ihmetteleen asioita ja lukemaan kirjaa ja palapeliä tekeen. Anna lapsen nukkua pidempään. Sen jälkeen hampaanpesu, vaatteet päälle ja pieni aamupala. Ei siihen mene kuin 30 minuuttia.

"Milli"
Meidan aamut vuosi sitten:
6.30 mä herään. Käyn vessas. Pesen hampaat ja puen
6.40 lapsi herää. Vaatteet päälle. Hammas pesu ja kohti bussia
7.00 bussis 25km. Jotain pientä naposteltavaa. Jutellaan ja ihmetellään maailmaa
7.30 vien lapsen hoitoon 1.5km päähän ja kävelen takas saman matkan töihin.
8-8.15 työt alkaa

Ja lapsi oli tuolloin 2-2.5vuotias

Aika rauhallisesti saa aamutoimet tehdä jos niihin varaa aikaa 3 tuntia!
Kuinka kauan teillä nyt menee aamulla? Siis ihan normia aamuna kun olette vielä kotona. Meinaan, että jos esim nyt heräätte klo 8 niin mihin aikaan olette jo ulkoilemassa pihalla ja milloin on lounas? Tuolla nyt varaamallasi ajalla olisitte lähdössä ulos vasta klo 11 ...

"hansu"
Ihan älyttömästi oot varannut aikaa kaikkeen.. Varmaan pari ekaa aamua voi olla kankeaa mutta kyllä sille kaksivuotiaalle voi sanoa että nyt ei ihmetellä kun nyt puetaan ja lähdetään. Hoidat ensin itsesi kuntoon ja sitten herätät lapsen siten että voit tehokkaasti samantein hoitaa vessakäynnin, pesut ja pukemisen kaikki putkeen ilman että lapsi välissä riisuu tai tekee palapeliä. Ja ei mitään kunnon aamupalaa kotona, hedelmä ehkä ja lapsi vaan opettelee syömään sitä puuroa sitten.

"Jenis"
Minä väittäisin, että päivä menee pilalle siitä, jos lapsi revitään sängystä kuolemanväsyneenä pari tuntia totuttua aiemmin. Tuskinpa lapsi on tähänkään asti herännyt klo 5.30. Jos on, niin eihän asiassa silloin mitään ongelmaa ole eikä lasta tarvitse edes herättää.

Alle 2-vuotiasta ei tarvitse aamutoimissa hoputtaa ollenkaan, vaikka aikataulu olisikin tiukka. Kyse on vain vanhemman tehokkuudesta. Itsenäisyys- ja pukemisharjoituksiin voi panostaa myöhemmin, kun päiväkotiaamut ovat jo tuttuja.

Eikä se puuro tosiaan alakaan maistumaan, jos sitä ennen syötetään oma runsas aamiainen. Hetkellisesti totutteluvaihe voi olla lapselle kurja, mutta parempi minusta vain hoitaa se pois alta kuin tehdä asiasta pysyvä ongelma. Vaikka lapsella ei ole nälkä aamupuurolla eikä sitä opi päiväkodissa syömään, kärsii hän kumminkin nälkää ennen lounasta jos aamupala on syöty kotona tosi varhain. Ei siis mikään ihannetilanne sekään.
No joo, sanoin että varaisin päikkyaloitukseen kunnolla aikaa, en että repisin kuolemanväsyneen lapsen ylös 3h ennen töiden alkua joka aamu ;) Kukin tyylillään tietysti, mutta kaatuuko se maailma siihen että pari päivää/viikkoa noustaan vähän aiemmin ja ehditään sitten tehdä vaikka sitä palapeliä aamulla? Tai että aamupala syödään rauhassa kotona, niin että päiväkodilla pääsee suoraan leikkimään?

"piip"
Aamupala-aikaan päiväkodissa ei välttämättä ole resursseja siihen, että alle 3v -ryhmässä muut syö aamupalaa ja 2v leikkii.

AP:n kannattaa varmastikin kokeilla mikä on omalle kohdalle toimiva aikataulu, aikaiselta kyllä kuulostaa lapsen heräämisaika siihen nähden moneltako pitää lähteä ulos ovesta. Itse varmaan skippaisin aamupalan, antaisin jotain pientä jos lapsi on sellainen, että tykkää syödä heti herättyään. Vaatteet pukisin aika pitkälti itse avustaen reippaalla tahdilla.

viera.s
[QUOTE="Jenis";30578467]No joo, sanoin että varaisin päikkyaloitukseen kunnolla aikaa, en että repisin kuolemanväsyneen lapsen ylös 3h ennen töiden alkua joka aamu ;) Kukin tyylillään tietysti, mutta kaatuuko se maailma siihen että pari päivää/viikkoa noustaan vähän aiemmin ja ehditään sitten tehdä vaikka sitä palapeliä aamulla? Tai että aamupala syödään rauhassa kotona, niin että päiväkodilla pääsee suoraan leikkimään?[/QUOTE]

Ei päiväkodissa jätetä lapsia yksin leikkimään (saati että joku täti jäisi sitä yhtä lasta valvomaan), vaan kaikkihan sinne aamupalalle joutuu istumaan samaksi ajaksi, oli syönyt kotona aamupalan tai ei.

Sillä tavallahan pehmeä aloitus voisikin olla järkevää, että veisi lapsen aluksi vähän myöhemmin, vasta aamupalan jälkeen sinne hoitoon. Olisi rauhalliset aamut ja lyhyemmät hoitopäivät. Mutta se ei tainnut aloittajalle olla vaihtoehto, vaan lapsi pitää joka tapauksessa ennen aamupala-aikaa viedä hoitoon.

Sitä paitsi oman kokemukseni mukaan pieni määrä luppoaikaa tekee aamuista vain vaikeampia ja kiireisempiä. On helpompi hoitaa aamutoimet tehokkaasti ja määrätietoisesti, kuin antaa lapsen aloittaa palapelin rakentelu, lastenohjelmien katselu tms. mukava puuha ja sitten kuitenkin repiä lapsi sen äärestä pian.

Isomman lapsen kanssa vinkkejä aamutoimien tehostamiseen mukavissa merkeissä: Tiimalasi! Monet aamut on menneet sen kanssa mukavasti kisaillen, kun lapsi on koittanut ennen tiimalasin loppuun juoksemista käydä pissalla, pukea jonkun/jotkut vaatekappaleet jne. Ja vähän myöhemmin lapsen oma rannekello. Ei tarvitse vielä varsinaisesti kelloa osata, mutta voi kertoa lapselle missä viisarin asennossa pitää olla valmis lähtöön. Samalla lapsi sitä paitsi jo oppii sitä kelloa ja valmentautuu aikaan, jolloin hänen pitää jo itsenäisesti lähteä ajoissa kouluun. Mutta 2-vuotiaan kanssa kyse on vain aikuisten tehokkuudesta ja määrätietoisuudesta, lapsen oma motivointi on tärkeämpää sitten myöhemmin, kun hänen jo odotetaan itse pukeutuvan jne.

kaf
Sitä paitsi oman kokemukseni mukaan pieni määrä luppoaikaa tekee aamuista vain vaikeampia ja kiireisempiä. On helpompi hoitaa aamutoimet tehokkaasti ja määrätietoisesti, kuin antaa lapsen aloittaa palapelin rakentelu, lastenohjelmien katselu tms. mukava puuha ja sitten kuitenkin repiä lapsi sen äärestä pian.
.
ehdottoman samaa mieltä! meillä loikoillaan hetki sängyssä ja heräillään, mutta sieltä kun noustaan niin ohjelmassa on pissa-hampaat-vaatteet-ulos. ihan ilman mitään ylimääräistä.

itse herään vähän aikaisemmin (en meikkaa ym. niin aikaa en paljon tarvitse). yleensä noustessani laitan lapselle vähän valoa ja musiikkia, jotta alkaa vähitellen heräillä.

"huhhuh"
Meillä menevät puol kasiin ja heräävät klo 6.50. Pisut, vaatteet päälle, (poika syö leivän), hiukset&hampaat, ulkovaatteet ja menoks. Minä herään 6.30 ja ehdin nauttia aamupalan rauhassa lehteä lukien. Eka aamuna voitte herätä noin aikaisin, mutta kyllä se siitä hioutuu ajan kanssa.

[QUOTE="piip";30578478]Aamupala-aikaan päiväkodissa ei välttämättä ole resursseja siihen, että alle 3v -ryhmässä muut syö aamupalaa ja 2v leikkii.

AP:n kannattaa varmastikin kokeilla mikä on omalle kohdalle toimiva aikataulu, aikaiselta kyllä kuulostaa lapsen heräämisaika siihen nähden moneltako pitää lähteä ulos ovesta. Itse varmaan skippaisin aamupalan, antaisin jotain pientä jos lapsi on sellainen, että tykkää syödä heti herättyään. Vaatteet pukisin aika pitkälti itse avustaen reippaalla tahdilla.[/QUOTE]

Kyllä onnistuu tuo että yksi leikkii ja muut syö pienten ryhmässä. Ei meilläkään ihan aina kaikki aamiaisaikaan syö ja ne leikkii sitte siinä jotain rauhallista. Se ei onnistus että pakko olla pöydässä vaikkei syö.

aksjf.
Meillä aamu menee niin, että minä herään 4.55 ja hoidan koirat ja syön itse aamupalan. 6.00 herätän lapset, puen niille vaatteet päälle ja raahaudutaan alas, jossa ulkovaatteet päälle. Vessassakaan nuo eivät välttämättä kotona käy, vaan vasta päiväkodissa. Monesti lapset haluavat leipäpalan tai jotain vastaavaa ja syövät sen sitten matkalla päiväkotiin. Kotoa lähdetään n. 6.25 ja ekan päiväkodilla olen 6.30 ja vien lapsen sisälle suht pikaisesti ja sitten toisen vienti eskariin, josta lähden ajamaan töihin n. 6.40 ja töissä mun pitää olla joko 6.45 tai 7.00 riippuen mihin suuntaan. Että suht tiukka aikataulu meillä on, mutta mielummin annan lasten nukkua pidempään, kun herättäisin ne kamalan aikaisin.

Yhteistyössä