Oma vanhemmuus helposti herättää pohtimaan tällaisia asioita. Minulla ei ole juuri ruumiillisesta kurituksesta lapsuudesta kokemuksia, vanhempani ovat tehneet muunlaisia virheitä ja vääryyksiä. Äitini ja isäni ovat hyvin erityyppisiä ihmisiä, nykyään eronneetkin onneksi, mutta molempien kanssa olen eri tavoilla joistain lapsuuteni ongelmista ja tapahtumista keskustellut, hyvin erilaisin tuloksin.
Isäni reaktio ottaessani esiin lapsuuteni perheväkivallan, joka siis kohdistui äitiini mutta itsekin jouduin sitä joskus todistamaan, oli vihainen. Hän ei mielestään ollut tehnyt mitään väärää, vaan äitini ansaitsi kohtelun. Tavallaan tämäkin keskustelu oli hyödyllinen, vaikkakin sillä hetkellä rankka. Vahvisti käsitystäni siitä, että isä on luonteeltaan narsistinen. Välini isääni ovat nykyään etäisen asialliset ja ihan hyvä niin.
Äitini taas on sinänsä mukava ihminen, eikä tehnyt mitään systemaattisia vääryyksiä lapsuudessani. Mutta sen sijaan jotain melko isojakin arviointivirheitä, pitäessään minua lapsena isompana ja itsenäisempänä kuin voi kohtuudella odottaa. Näitä tilanteita olen nostanut esille, kun on tullut sopiva tilaisuus ja asiat mieleeni. Useimmiten siten, että äitini, joka nykyään työskentelee lasten parissa, kauhistelee jotain asioita joihin on itsekin syyllistynyt. Näissä on paljastunut, että äitini on tosiaan unohtanut monia asioita, varmasti itsesuojelureaktiona. Ei ole kuitenkaan suhtautunut minuun mitenkään halventavasti tai valehtelijaksi syytellen, kun olen lapsuudenmuistoistani kertonut. Kyllä hän tapaukset onkin sitten muistanut, kun olen riittävän yksityiskohtaisesti niistä kertonut. No, niistä ei sinänsä ole minulle mitään suuria traumoja aiheutunutkaan eikä keskusteluista ole ollut suhteellemme haittaa, jos ei niin hyötyäkään.
Yksi monen mielestä pieni asia alkoi painaa minua odottaessani lastani. Eli se oli sellainen, miksi äitini ei ollut imettänyt minua. Miehen äiti selosti niihin aikoihin useasti pitkälti ja oma-aloitteisesi sitä, miten oli yrittänyt imettää mutta se oli erinäisistä syistä epäonnistunut. Äitini taas ei ole puhunut aiheesta koskaan mitään, joka herätti minussa ajatuksia, eikä hän edes yrittänyt, oliko syyt imettämättömyydelle pinnalliset, enkö minä vaan ollut niin tärkeä hänelle jne. Hän kuitenkin väisti varovaisen kysymykseni asian taustasta, joten sen parempaa selkoa en siihen saanut ja jos hänellä oli hyvät syyt imettämättömyydelle, ne olisi ollut kyllä hyvä kuulla. Tämä asia oli minulla onneksi pinnalla vain raskaus- ja imetysaikana, sen jälkeen en sitä ole enää miettinyt.
Mutta monenlaista reaktiota on siis ollut näihin vaikeisiin asioihin, niin syyttävää, väistävää kuin puolustelevaakin. Anteeksipyyntöä en ole itse kokenut, toisaalta äidiltä en sellaista odottanutkaan, asiat ei olleet niin pahoja. Sinun pitää olla varautunut kaikenlaisiin reaktioihin, jos nostat asian esille. Virheiden myöntäminen on useimmille ihmisille todella vaikeaa, puolustusmekanismit ovat vahvat.