Miten päiväkodissa suhtaudutaan siihen että...

  • Viestiketjun aloittaja Omituinen äiti?
  • Ensimmäinen viesti
viera.s
Onhan päiväkodissa ne omat ohjelmansa ja rytminsä, joihin lapsen haku ja vienti toivotaan jollain tavoin sovitettavan. Riippuu tietysti lapsen iästäkin, onko aamupäivän varhaiskasvatuksellisella ohjelmalla merkitystä. Meidän lapsi aloitti osa-aikahoidon päiväkodissa vähän vajaa 5-vuotiaana ja päiväkodista toivottiin, että lapsi tulee hoitoon viimeistään yhdeksältä aamuisin. Hakuaikaa rajoittaa ruokailu ja päivälepo. Viskari/eskariryhmässä pakollinen päivälepo tosin kestää vain 45 min eli vähän ennen yhtä voi jo lapsen hakea, silloin suurin osa lapsista muutenkin nousee jo levolta leikkeihinsä, harvat kun oikeasti nukahtaa.

Eikös eskari muuttunut pakolliseksi nyt, eli silloinhan se eskarin 3-4 tunnin toiminta-aika lapsen pitäisi hoidossa olla. Oma lapseni ei ole vielä siis eskari ja hänellä onkin viikottain ollut vapaapäivä, joskus kaksikin, mutta ensi syksystä alkaen on sitten päiväkodissa joka päivä.

Minulla on itselläni osa-aikatyö ja vuoden ajan lapsen hoito järjestettiin leikkipuistotoiminnassa ja mummolassa, mutta lapsi siirtyi päiväkotiin paitsi siksi, että aiemmissa hoitojärjestelyissä oli hankaluutensa (leikkipuiston aukiolo säistä riippuvainen), myös siksi että koen kyllä että 5-vuotiaalle on päiväkodin varhaiskasvatuksesta jo hyötyä. Työmääräni on vaihdellut, tällä hetkellä töitä onkin koko lapsen virallisen hoitoajan verran eli n. 20 h/viikko, mutta vaikka töitä on ollut välillä vähemmänkin eli vain pari tuntia päivässä, lapsen hoitopäivät on olleet sen 4-5 tuntia päivässä. Ihan siksi, että se on mielestäni lapsen etu, jotta ehtii osallistumaan ohjelmaan ja vähän aikaa vapaastikin kavereiden kanssa leikkimään. Parin tunnin pätkissä tuskin pystyisi ryhmäytymään.
 
Vierass
Mun mielestä säännölliset hoitoajat tarkoittavat suunniteltuja hoitoaikoja eikä sitä, että lapsi olisi joka päivä hoidossa aamusta iltaan. Suunnitelmallisuus on taas sitä, että lapsi menee hoitoon ja haetaan hoidosta ilmoitetun mukaisesti erikoistapauksia lukuunottamatta ja ellei epäsäännöllisyyteen ole joku erityinen syy. Ei toivottu epäsäännöllisyys on sellaista, että aamulla vanhempi ei jaksakaan herätä ja viedä lasta hoitoon tai vanhempi keksiikin yks kaks jotain muuta tekemistä lapsen kanssa päiväksi.

Päiväkodissa ei varmastikaan haittaa, vaikka lapsi on lyhyttä päivää eikä joka päivä. Minunkin kolme lasta ovat olleet kolmena päivänä viikossa 5 tuntia ja se sopi hyvin. Mutta jos lapset tuodaan hoitoon miten sattuu, niin päiväkodissa ei pystytä ennakoimaan hoitajatarvetta ja suunnitelmallisuus kärsii. Yksittäiset tapaukset eivät aiheuta haittaa. Mutta jos kaikki vanhemmat alkasivat toimia miten sattuu hetkittäisten mielitekojen ja -alojen mukaan, niin siitä syntyisi melkoinen kaaos.
 
Omituinen äiti?
Mun mielestä säännölliset hoitoajat tarkoittavat suunniteltuja hoitoaikoja eikä sitä, että lapsi olisi joka päivä hoidossa aamusta iltaan. Suunnitelmallisuus on taas sitä, että lapsi menee hoitoon ja haetaan hoidosta ilmoitetun mukaisesti erikoistapauksia lukuunottamatta ja ellei epäsäännöllisyyteen ole joku erityinen syy. Ei toivottu epäsäännöllisyys on sellaista, että aamulla vanhempi ei jaksakaan herätä ja viedä lasta hoitoon tai vanhempi keksiikin yks kaks jotain muuta tekemistä lapsen kanssa päiväksi.

Päiväkodissa ei varmastikaan haittaa, vaikka lapsi on lyhyttä päivää eikä joka päivä. Minunkin kolme lasta ovat olleet kolmena päivänä viikossa 5 tuntia ja se sopi hyvin. Mutta jos lapset tuodaan hoitoon miten sattuu, niin päiväkodissa ei pystytä ennakoimaan hoitajatarvetta ja suunnitelmallisuus kärsii. Yksittäiset tapaukset eivät aiheuta haittaa. Mutta jos kaikki vanhemmat alkasivat toimia miten sattuu hetkittäisten mielitekojen ja -alojen mukaan, niin siitä syntyisi melkoinen kaaos.
Hyvin kiteytetty. :)
 
Omituinen äiti?
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30554210:
Ei ketään yritetä ylipuhua säännöllisiin hoitoaikoihin. Mutta kuten on tullut ilmi, on hyvä ilmoittaa ainakin joka aamu, mihin aikaan lapsi haetaan. Ja aamuisin kannattaa kyllä viedä siinä mielessä säännöllisesti, että kaikki kiinnostava toiminta (joka on myös hyödyllistä tai ainakin kivaa!), kuten retket, askartelu, teemoihin liittyvät jutut jne on aamupäivällä. Vaikka et itse näe päivähoidossa mitään lapselle hyödyllistä (kasvatuksellisesti), niin kyllä se päiväkodin toiminta voi olla myös tosi antoisaa. Vaikka itsekin tykkäisit puuhailla ja askarrella ja järjestää lapselle kaikenlaista, niin onhan tuo päiväkodin tarjoama ihan kiva lisä. Voi olla, että askartelevat jotain sellaista, jota et itse osaa tai keksi.

Mutta kaikissa päiväkodeissa on lapsia, jotka eivät ole täyttä päivää, eivät ole täyttä viikkoa ja joillain voi jopa vaihdella hoitoajat. Ei se hoitajia sen kummemmin kiinnosta, kunhan tietävät vaan joka päivä lapsen hakuajan. Lapsi itsekin haluaa tietää sen etukäteen - yleensä lapset suuttuvat, jos on leikki kesken ja sitten yllättäen tullaan hakemaan aiemmin kuin mitä hän luulee.
Taisin näistä jo kirjoitella: päästämme lapsemme retkille mikäli haluavat, emme häirtse päiväkodin lepohetkiä, ilmoitamme aina etukäteen milloin viemme ja haemme :).
 
WiidenWiikarinÄiti
Mä en ymmärrä tota pointtia, et jos haetaan muksut "liian aikaisin", niin leikit jää kesken..
Ainahan ne leikit jää kesken, vai odotatteko että muksu on viimeinen ja pönöttää yksin nenä portin raossa odottamassa teitä
Mä en halua pitää lapsia tarhassa enempää kuin mitä on pakko!
Haluan itsekin heti töiden jälkeen kotiin, niin tietysti haen lapsenkin samantien.
Mutta haut teen tietysti päiväkodin ohjelman mukaan, ei kesken päiväunien ja tietty retki-, konsertti- , tms. erikoispäivinä haen vasta kun tapahtuma ohi.
Joskus olen odottanut, että lapsi syö välipalansa loppuun
Hoitoajat ovat 8-16 tai 10-17 ja joskus tulee päiviä, että asiakas peruuttaa käyntinsä ja pääsenkin aiemmin ja se on aina ollut lapselle ilo. Joka kerta he ovat juosseet syliin halien ja suukotellen.
Ei niitä lapsia tarvitse kesken leikin riipiä mukaansa vaan voi odottaa hetken, että lapsi saa aikaa lopettaa sen.
Silloin vaihdoi kuulumiset hoitajien kanssa tai lapsen pyynnöstä katsoin mitä hän tekee.
Harvemmin tarvitsi ketään komennella lähtemään.
Monesti muut lapset harmittelivat, et voi sun äiti tuli jo, kunpa munkin iskä/äiti tulis joskus näin aikaisin ....

Nyt saan olla kotiäitinä vielä hetken, töihin palaan vuoden kuluttua, kun nuorin on sitten 2,3v
Aion ehdottomasti jatkaa samalla linjalla kuin aiemminkin
 
entiiä
Mulle tulee tätä ketjua lukiessa kysymys, että EIKÖ JOKA PÄIVÄKODISSA TARVI ILMOITTAA ETUKÄTEEN JA NOUDATTAA HOITOAIKOJA? Voiko lapsia muka viedä ja tuoda miten huvittaa? Meidän pitää ilmoittaa edellisellä viikolla hoitoajat ja myös noudattaa niitä. Toki aiemmin haku ei varmaan haittaa hoitajiakaan..
 
Alkuperäinen kirjoittaja öööööö???;30553381:
Musta aloitus on hieman outo vai enkö vain tajua pointtia?

Mun lapset aloitti pk:ssa nyt syksyllä, itse teen kolmivuorotyötä ja mies reissuhommissa ja työaika epäsäännöllistä, viikonloput kotona. Meidän päiväkoti on vuoropäiväkoti. Aamuvuorossa lapset on 6.30-15.15 ja iltavuoroon menevät päiväkodin rytmin mukaan klo 11.00 ennen ruokailua siis vaikka mun iltavuoro alkaa klo 13 ja mies usein hakee klo 17 tai jos on pitkään töissä niin haen itse klo 21

Mutta eikai kukaan pidä lastaan ylimääräistä päiväkodissa? Itse en ainakaan enkä ole olettanut muidenkaan niin tekevän enkä varsinkaan päiväkodin olettavan että lasten on oltava siellä aina säännölliset ajat. Mulla on arkivapaita paljon ja viikonloput töitä kun mies on kotona. Joten useinkaan ei hoitopäiviä tule kuin kolme viikossa. 16 päivää/kk ollaan varattu.

Miten sä koet olevasi omituinen äiti? Vai parempi? Miten oletit, että pitäis olla kokopäiväsesti hoidossa?
Kyllä niitä on aina jotka pitää lasta hoidossa mahd paljon. Oli sisarus sairaana tai työaika jo loppunut. Meilläkin on sääntö että jos sisarus on kotona niin hoitoaika terveelle on se 6h, ei 8-17 esim. Hoitosopparissakin sanotaan että hoitoaika= vanhempien työaika+matkat. Ei yhtäkun työaika+matka+oma aika ennen hakua. Pahimmillaan laps kattelee aidan takaa miten vanhempi ajaa kotiin ja tekee vaikka pihatöitä 2h ennenkun tulee hakemaan pikkasta vailla 17 lapsen. Ei mulla ollu halua eikä pokkaa pitää lasta säilössä turhaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja entiiä;30556531:
Mulle tulee tätä ketjua lukiessa kysymys, että EIKÖ JOKA PÄIVÄKODISSA TARVI ILMOITTAA ETUKÄTEEN JA NOUDATTAA HOITOAIKOJA? Voiko lapsia muka viedä ja tuoda miten huvittaa? Meidän pitää ilmoittaa edellisellä viikolla hoitoajat ja myös noudattaa niitä. Toki aiemmin haku ei varmaan haittaa hoitajiakaan..
Täytyy. Poikkeamia toki on ja tulee,ne on hyvä ilmoittaa ja aikasemminkin saa hakea+myöhemmin tuoda kunhan se menee järkevästi. Kesken ruoan ja unien ei saa lasta hakea. Se häiritsee koko ryhmää jos ennakoimattomasti ja hankalaan aikaan pompitaan.
 
Ja ap. Tottakai te saatte lapset pitää hoidossa sillon kun tarve on. Ei oo mikään pakko hoidattaa kokopäivää jos tarvetta siihen ei ole. Jokin säännöllisyys silti on hyvä lasten kannalta siinä monestako moneen ja koska ovat hoidossa.
 
Omituinen äiti?
Alkuperäinen kirjoittaja WiidenWiikarinÄiti;30556521:
Mä en ymmärrä tota pointtia, et jos haetaan muksut "liian aikaisin", niin leikit jää kesken..
Ainahan ne leikit jää kesken, vai odotatteko että muksu on viimeinen ja pönöttää yksin nenä portin raossa odottamassa teitä
Mä en halua pitää lapsia tarhassa enempää kuin mitä on pakko!
Haluan itsekin heti töiden jälkeen kotiin, niin tietysti haen lapsenkin samantien.
Mutta haut teen tietysti päiväkodin ohjelman mukaan, ei kesken päiväunien ja tietty retki-, konsertti- , tms. erikoispäivinä haen vasta kun tapahtuma ohi.
Joskus olen odottanut, että lapsi syö välipalansa loppuun
Hoitoajat ovat 8-16 tai 10-17 ja joskus tulee päiviä, että asiakas peruuttaa käyntinsä ja pääsenkin aiemmin ja se on aina ollut lapselle ilo. Joka kerta he ovat juosseet syliin halien ja suukotellen.
Ei niitä lapsia tarvitse kesken leikin riipiä mukaansa vaan voi odottaa hetken, että lapsi saa aikaa lopettaa sen.
Silloin vaihdoi kuulumiset hoitajien kanssa tai lapsen pyynnöstä katsoin mitä hän tekee.
Harvemmin tarvitsi ketään komennella lähtemään.
Monesti muut lapset harmittelivat, et voi sun äiti tuli jo, kunpa munkin iskä/äiti tulis joskus näin aikaisin ....

Nyt saan olla kotiäitinä vielä hetken, töihin palaan vuoden kuluttua, kun nuorin on sitten 2,3v
Aion ehdottomasti jatkaa samalla linjalla kuin aiemminkin
Hei, juuri näillä linjoilla mekin tulemme menemään :). Samoilla ajatuksilla myös tuosta leikkien kesken jäämisestä. Uskon että lapset kuitenkin haluavat hoidosta kotiin.meillä nyt tuo 2 v protestoi kaikkea, vaikka lähdettäisi karkkikauppaan ;).
 
Omituinen äiti?
Ja ap. Tottakai te saatte lapset pitää hoidossa sillon kun tarve on. Ei oo mikään pakko hoidattaa kokopäivää jos tarvetta siihen ei ole. Jokin säännöllisyys silti on hyvä lasten kannalta siinä monestako moneen ja koska ovat hoidossa.
No, säännöllisyys tulee olemaan todennäköisesti sitä, että ovat hoidossa pääosin kolmena päivänä viikossa. Mutta kotiin haetaan tai pidetään kotona aina kun itsekin ollaan. Vaikka se sitten epäsäännöllistäisi rytmejä.
 
viera.s
Kyllä niitä on aina jotka pitää lasta hoidossa mahd paljon. Oli sisarus sairaana tai työaika jo loppunut. Meilläkin on sääntö että jos sisarus on kotona niin hoitoaika terveelle on se 6h, ei 8-17 esim. Hoitosopparissakin sanotaan että hoitoaika= vanhempien työaika+matkat. Ei yhtäkun työaika+matka+oma aika ennen hakua. Pahimmillaan laps kattelee aidan takaa miten vanhempi ajaa kotiin ja tekee vaikka pihatöitä 2h ennenkun tulee hakemaan pikkasta vailla 17 lapsen. Ei mulla ollu halua eikä pokkaa pitää lasta säilössä turhaan.
No mutta eihän ne pikkusisaruksen kanssa kotona olevat vanhemmat ole töissä ollenkaan, joten miten he kuitenkin "saavat" pitää toista lasta 6 h hoidossa? No ettehän te voi tietenkään edes estää, koska päivähoito-oikeus on toistaiseksi subjektiivinen. Mutta jos vanhemman työaika on alle 6 tuntia, päteekö teidän näkökannastanne silloin tuo 6 tuntia vai pitäiskö lapsi tuoda päiväkotiin vain tunniksi tai kahdeksi, jos työaika on sellainen? (Minun lapseni on tosin vajaa 5 tuntia hoidossa hoitopäivinä, mutta on sen saman oli minulla sitten töitä koko hoitoajan tai 1,5 tuntia, koska ruokailu ja päivälepo rajoittaa hakua, enkä ihan vaan 1-2 tunniksi viitsi lasta päiväkotiin viedä).

Tiedättekö te muuten lasten vanhempien työt niin tarkkaan, etteivät tee töitä kotonaan? Minulla koti on ollut pääasiallinen työntekopaikka aina, myös silloin kun olin kokoaikaisesti töissä. Välillä tuleekin hoitopaikan ohi ajelua työaikana, jos käyn esim. postissa tai lähialueella palaverissa ja palaan sitten kotiin tekemään töitä.
 
dddd
[QUOTE="nainen";30553422]Mun mielestä on todella omituista, että ihmiset miettivät, mitä päiväkodissa mietitään heidän elämästään. Ei heitä voisi vähempää kiinnostaa ja päinvastoin.[/QUOTE]

Samaa mieltä.
 
lto
Kiitos järkevistä ja asiallisista vastauksista! Ja kiitos ap:lle kysymyksestä jonka myötä asia toivottavasti avautui muillekin asiaa ihmetteleville. Päiväkotipäivä on täynnä tavoitteellista kasvatustoimintaa mutta se ei tarkoita että paikalla on oltava 6-17. Sääliksihän niitä lapsia käy jotka tekevät pitkää päivää 5 krt viikossa. (Ilman todellista tarvetta).

Kuten joku osasikin sanoa, hoitoajat tulee ilmoittaa ajoissa että osaamme suunnitella päivien toiminnan. "Ahaa, Enni tuleekin keskiviikkona vasta klo 10, emme silloin lähde kirjastoon jne." Lapset jotka erityisesti tarvitsevat ohjattua toimintaa kehitystasoonsa nähden on toivottu tulevan klo 9 kun toiminta alkaa (vaikka hoidon tarve ei olisi kuin vasta klo 10 joka pv). Lapsen etu. Mutta AINA lapsikohtainen asia joista juttelemme perheille aloituskeskusteluissa/ VASU keskusteluissa/ hakutilanteissa. Vuorohoidossa eri asia. Avointa keskustelua siis ryhmän aikuisten kanssa!! Vp viikolla on lapselle luksusta ja voi sitä riemun määrää jos joku on joskus puolipäiväinen eli puokkari, sitä lapsi kyllä hehkuttaa! Arvostakaa aikaa lastenne kanssa, niin mekin teemme.
 
Omituinen äiti?
Kiitos järkevistä ja asiallisista vastauksista! Ja kiitos ap:lle kysymyksestä jonka myötä asia toivottavasti avautui muillekin asiaa ihmetteleville. Päiväkotipäivä on täynnä tavoitteellista kasvatustoimintaa mutta se ei tarkoita että paikalla on oltava 6-17. Sääliksihän niitä lapsia käy jotka tekevät pitkää päivää 5 krt viikossa. (Ilman todellista tarvetta).

Kuten joku osasikin sanoa, hoitoajat tulee ilmoittaa ajoissa että osaamme suunnitella päivien toiminnan. "Ahaa, Enni tuleekin keskiviikkona vasta klo 10, emme silloin lähde kirjastoon jne." Lapset jotka erityisesti tarvitsevat ohjattua toimintaa kehitystasoonsa nähden on toivottu tulevan klo 9 kun toiminta alkaa (vaikka hoidon tarve ei olisi kuin vasta klo 10 joka pv). Lapsen etu. Mutta AINA lapsikohtainen asia joista juttelemme perheille aloituskeskusteluissa/ VASU keskusteluissa/ hakutilanteissa. Vuorohoidossa eri asia. Avointa keskustelua siis ryhmän aikuisten kanssa!! Vp viikolla on lapselle luksusta ja voi sitä riemun määrää jos joku on joskus puolipäiväinen eli puokkari, sitä lapsi kyllä hehkuttaa! Arvostakaa aikaa lastenne kanssa, niin mekin teemme.
Kiitos tästä ammattilaisen kommentista :). Selvensi hienosti loputkin epäselvyydet ja huhupuheet mitä itselläni oli.
 
Omituinen äiti?
Alkuperäinen kirjoittaja Omituinen äiti?;30557376:
Kiitos tästä ammattilaisen kommentista :). Selvensi hienosti loputkin epäselvyydet ja huhupuheet mitä itselläni oli.
Äh miten hölmösti asettelin tuon, lapsi roikkuu helmoissa, mutta ehkä kävi kuitenkin selväksi mitä tarkoitin :D.
 
"vieraana"
Hyvin suhtautuvat. Ainut mitä sun kannattaa miettiä on se että päiväkodissa ne toimintatuokiot ovat aamupäivällä aamupalan jälkeen. Eli jos aiot että lapsesi osallistuu niin pitäisi viedä ennen sen toimintatuokion alkamista.

Samoin iltapäivällä jos haet kesken päiväunien voi tulla ongelmia, kun muutkin lapset nukkarissa heräävät jos täytyy kesken unien herätellä.

Eli kyllä pitäisi myös vanhempien osalta vähän pystyä joustamaan siinä että koko ryhmän toiminta ei mene aina sekaisin kun jotakuta tuodaan tai haetaan silloin kun päiväkodissa jotain tapahtuu. Koska hoitajia on kuitenkin rajallinen määrä ja yhden täytyy kiinnittää huomiota vanhempiin hakutilanteessa.

Muuten luulen etät on ainoastaan ja vain positiviinen asia jos pidät hoidossa vain minimin.
 
vierastts
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30554204:
No,pahimmillaan ne päiväunet saattavat tarkoittaa sitä, että 4-5-vuotias saa illalla unen vasta puolenyön jälkeen. Ja jos aamulla on herätys seitsemältä, niin jopa päiväunien kanssa jää vuorokauden unimäärä liian vähäiseksi. Oma lapseni jätti itsepäiväunet pois 3-vuotiaana. Kun sitten parin vuoden kuluttua päivähoitoajat pitenivät niin, että hän oli siellä päiväuniaikanakin ja nukkui siellä, alkoi järjetön iltavalvominen. Sen vuoksi päiväunet jätettiin uudestaan pois. Keinotekoiselta se päiväunien aloittaminenkin tuntuu, jos lapsi on jo yli vuoden ollut nukkumatta päivisin.

Ja kannattaa muistaa, että päiväunet ja valvominen aiheuttavat sitten sen, että tuo kiukku, itku ja huutaminen siirtyvät vain aamuun. Oma lapseni heräsi aina itsestään kuudelta tai seitsemältä pirteänä, mutta kun päiväunet aloitettiin ja iltavalvominen alkoi, tuli aamuherötyksistä yhtä tuskaa. Mukavaa ei ole sellainenkaan.
En tiedä minkälaisessa ryhmässä sinä kuvittelet 4-5 vuotiaan olevan ryhmän PIENIN, josta itse ainakin esimerkissäni puhuin..
 
Alkuperäinen kirjoittaja WiidenWiikarinÄiti;30556521:
Mä en ymmärrä tota pointtia, et jos haetaan muksut "liian aikaisin", niin leikit jää kesken..
Ainahan ne leikit jää kesken, vai odotatteko että muksu on viimeinen ja pönöttää yksin nenä portin raossa odottamassa teitä
Mä en halua pitää lapsia tarhassa enempää kuin mitä on pakko!
Se tarkoittaa sitä, että lapsikin haluaa tietää etukäteen, milloin hänet haetaan. Jos hän on varautunut siihen, että ehtii vielä välipalan jälkeen leikkiä, häntä ärsyttää, jos vanhempi ilmestyykin hakemaan juuri, kun leikit on saatu aloitettua. Jos hän on osannut varautua tähän jo etukäteen, se ei ärsytä niin paljon. Eli kyse on vain siitä, että tietää aamulla hakuajan ja muistaa kertoa sen niin hoitajille kuin lapselle.

Alkuperäinen kirjoittaja WiidenWiikarinÄiti;30556521:
Monesti muut lapset harmittelivat, et voi sun äiti tuli jo, kunpa munkin iskä/äiti tulis joskus näin aikaisin ....
Minun lapseni on varmaan ensimmäinen, joka haetaan, ja kukaan lapsi ei ole ikinä sanonut mitään tuollaista. Sen sijaan lapseni kyllä toivoo välillä, että voisi joskus olla vielä iltapäiväulkoilussakin. Hänellä kun on päiväkodissa hyviä kavereita, joita ei tapaa päivähoidon ulkopuolella.
 
Kyllä niitä on aina jotka pitää lasta hoidossa mahd paljon. Oli sisarus sairaana tai työaika jo loppunut. Meilläkin on sääntö että jos sisarus on kotona niin hoitoaika terveelle on se 6h, ei 8-17 esim. Hoitosopparissakin sanotaan että hoitoaika= vanhempien työaika+matkat. Ei yhtäkun työaika+matka+oma aika ennen hakua. Pahimmillaan laps kattelee aidan takaa miten vanhempi ajaa kotiin ja tekee vaikka pihatöitä 2h ennenkun tulee hakemaan pikkasta vailla 17 lapsen. Ei mulla ollu halua eikä pokkaa pitää lasta säilössä turhaan.
Mahtaako tuollainen olla laillistakaan, että määritellään sitä, mitä vanhempi "saa" tehdä päivähoidon aikana?
 
vierasw
Kun olin raskaana, niin hain silloin 2-vuotiaani joskus vasta klo 16 aikaan pk:sta, vaikka pääsin itse kahdelta aamuvuorosta (noin kerran viikossa oli tuollainen vuoro). Ne kerrat, kun hain hänet jo sisältä välipalan jälkeen, aiheuttivat sellaisen raivarit ettei ikinä ole aiemmin (eikä sen koommin) nähty. Kotiin tuli yleensä itkuinen lapsi ja äiti.
Päätin sitten kokeilla kerran, että menen töistä kotiin, käyn suihkussa ja huitaisen kupin kahvia naamariin ennenkuin haen lapsen. Olivat ehtineet olla ulkona jo hetken ja protesti oli huomattavasti pienempi, toki sitä silti oli..

Joku täydellinen äiti varmaan tuomitsee minut tuostakin hyvästä ristille naulittavaksi, mutta itse en pode mitään huonoa omatuntoa. Lapsella oli kumminkin lyhyempiä päiviä sekä 2 arkivapaata joka viikko. Ja ennenkuin joku kysyy, niin kyllä, äitiyslomani alussa otin hänet kotiin kanssani ;)
 
viera.s
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30557558:
Minun lapseni on varmaan ensimmäinen, joka haetaan, ja kukaan lapsi ei ole ikinä sanonut mitään tuollaista. Sen sijaan lapseni kyllä toivoo välillä, että voisi joskus olla vielä iltapäiväulkoilussakin. Hänellä kun on päiväkodissa hyviä kavereita, joita ei tapaa päivähoidon ulkopuolella.
Oletko koittanut sopia leikkitreffejä? Jos haet lapsesi muita aiemmin, voisit ehkä ottaa samalla mukaan kaverin, joka haetaan normaalisti myöhemmin ja vanhemmat voisivat sitten hakea hänet teiltä töistä päästyään. Todennäköisesti olisi kivaa vaihtelua molemmille lapsille. :) Minulle ihan päikyntädit ehdottivat tälläista, tosin ensimmäiset leikkitreffit järjestettiin kuitenkin niin, että molempien lasten äidit oli läsnä, niin pääsi vähän tutustumaan. Mutta sen jälkeen ollaan vuorotellen n. kerran viikossa otettu toinen lapsi suoraan hoidosta kylään. Tietysti päiväkodille pitää etukäteen ilmoittaa jos joku muu noutaa lapsen, mutta ihan samana aamuna sen voi tehdä.
 

Yhteistyössä