Minkäikäiset teillä saa pelata k16 pelejä?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Metsätähti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Metsätähti"

Vieras
Poika 11v ei saanut joululahjaksi toivomaansa k16 pleikkaripeliä (sanoin kyllä, ettei tule sitä saamaan) ja nyt on sitten saanut kuunnella, miten melkein kaikki kaverit saa pelata pelejä ikärajaan katsomatta. Tästä on varmaan täällä aiemminkin keskusteltu, mutta kiinnostaisi kuulla mielipiteitä miten teillä asiaan suhtaudutaan.
 
Mulla on vasta pieniä lapsia, mutta jatkossa lapseni saavat pelata vain pelejä, jotka vastaavat ikärajaa. Joissain peleissä (esim. k7) voisin joustaa niin, että 6-vuotias voisi pelata sitä kanssani mutta vain jos tiedän itse, mitä pelissä on. Riippuu tietenkin lapsesta. Jotkut ovat herkempiä kuin toiset.

Esim. GTA on aika huima peli eikä syyttä k18 - voihan siellä tehdä esim. seksuaalista väkivaltaa niin halutessaan. Eli eivät ikärajat ole hölynpölyä.
 
[QUOTE="pelaaja";30548848]Mulla on vasta pieniä lapsia, mutta jatkossa lapseni saavat pelata vain pelejä, jotka vastaavat ikärajaa. Joissain peleissä (esim. k7) voisin joustaa niin, että 6-vuotias voisi pelata sitä kanssani mutta vain jos tiedän itse, mitä pelissä on. Riippuu tietenkin lapsesta. Jotkut ovat herkempiä kuin toiset.

Esim. GTA on aika huima peli eikä syyttä k18 - voihan siellä tehdä esim. seksuaalista väkivaltaa niin halutessaan. Eli eivät ikärajat ole hölynpölyä.[/QUOTE]

Kyseisessä pelissä ei voi tehdä seksuaalista väkivaltaa.
 
[QUOTE="pelaaja";30548949]Kyllä siellä on runsaasti seksiasioita viitteellisesti (ja suoraankin). Kiduttaminen on ahdistavaa. Aikuisen silmiin homma voi olla satiirista, mutta sitähän lapsi ei tajua.[/QUOTE]

Edelleen millaista se seksuaalinen väkivalta on mitä kyseisessä pelissä voi tehdä?
Kyseisessä pelissä tehdään niin paljon muutakin ettei tuo yksittäinen asia ole oikeasti edes merkityksellinen.
 
Edelleen millaista se seksuaalinen väkivalta on mitä kyseisessä pelissä voi tehdä?
Kyseisessä pelissä tehdään niin paljon muutakin ettei tuo yksittäinen asia ole oikeasti edes merkityksellinen.

Se nyt olikin vain esimerkki siitä, mitä pelissä voi tehdä. KO. Pelihän on sinänsä valintoja täynnä: prostitutoituja ei ole pakko tappaa, ryöstää tai kiduttaa, jos ei halua.Mutta jos haluaa,niin voi tehdä, ja on se mielestäni seksuaalista väkivaltaa eikä lapsille sopivaa. Eikä muidenkaan kuin prostituoitujen tappaminen, ryöstäminen tai kiduttaminen ole... Pornoa pelissä ei mielestäni ole.
 
Tottakai lapsi vetoaa, että kaverit saa pelata. Niinkuin varmasti jotkut saakin. Mutta sinä olet se vanhempi, joka asettaa lapselle rajat, lapsi ei voi sitä päättää - nurista tietysti voi.

Mun mielestä on hyvin yksinkertaista perustella asia lapselle. Peli on K16, eikä sitä voi nuoremmat pelata.
 
Ja kyllähän tuo 7v jo nurisee joskus että miksei sitä peliä ja tätä ohjelmaa kun joku kaverikin saa...äkkiä se loppuu kun perustelen miksei ja kerron että meillä aikuinen päättää näistä asioista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;30549455:
16 v ja sitä vanhemmat. Ja vain silloin kun sitä nuoremmat eivät ole samassa tilassa

Näin meilläkin jos tytöt noita pelejä haluais pelata...(singstar on meijän ainoa peli tällä hetkellä ja ukolla joku autopeli...) ja sama sääntö tv-ohjelmien kanssa!
 
[QUOTE="pelaaja";30549094]Se nyt olikin vain esimerkki siitä, mitä pelissä voi tehdä. KO. Pelihän on sinänsä valintoja täynnä: prostitutoituja ei ole pakko tappaa, ryöstää tai kiduttaa, jos ei halua.Mutta jos haluaa,niin voi tehdä, ja on se mielestäni seksuaalista väkivaltaa eikä lapsille sopivaa. Eikä muidenkaan kuin prostituoitujen tappaminen, ryöstäminen tai kiduttaminen ole... Pornoa pelissä ei mielestäni ole.[/QUOTE]
Tappaminen ja ryöstäminen ei ole seksuaalista väkivaltaa, etkä vieläkään kertonut miten niitä huoria saa kidutettua.
Kiero täytyy olla jos pelissä miesten kiduttaminen ja tappaminen kymmenittäin tai sadoittain on ok, mutta jos tappaa yhden huoran niin kauhea haloo.
 
16v täyttäneet. Olen nihilistimutsi, joka pitää ikärajoista kiinni niin pelien, kuin leffojenkin suhteen ainakin toistaiseksi. Saattaa olla, että voisin antaa 15-vuotiaan katsoa k16-leffaa. Tai sitten en. Mutta en ikinä, koskaan, enkä missään nimessä anna 12-13v ikäisen katsoa/pelata k16 leffoja/pelejä.

Mutta lähipiiristä löytyy kyllä lapsia, joilla on ikää 9v, 11v ja 13v ja pelattavat pelit ovat k16 ja vanhimmalla jopa k18.
 

Yhteistyössä