****u en vaan saa työtä ja asuntoa mistään, joten aion

• Viestiketjun aloittaja Ainoo ratkasu
  • Ensimmäinen viesti
Ainoo ratkasu
hankkiutua raskaaksi. Oikeesti. Kun kaikki lapsiperheet ja raskaana olevat ja työssä käyvät menee edelle asunnonhaussa. Mun ulkomaalainen miesystävä (ei EU-kansalainen) saa sitten samalla oleskeluluvan. Kaks ongelmaa ratkeaa kertaheitolla. En saa mistään asuntoa. Asun sukulaisten nurkissa. En saa kaupungin vuokra-asuntoa (ei mee tarpeeks huonosti vissiin, eikä oo sitä vauvaa olemassa tai tulossa), en saa Satolta (en tiedä miks), en saa yksityiseltä, koska ne kysyy aina viimeisintä palkkakuittia.

Joo ja ei asuta Porvoossa.

Totta puhut kuomaseni
Sellaista se on. Yksinäisiä sorsitaan perheiden "yli". Lapsiperheenä pärjää aina kun tuetaan joka suunnalta.

Totta puhut siis, tu on selkeä epäkohta. Tsemppiä sinulle!!

• Tykkää
Reactions: Akaatti
Totta puhut kuomaseni
[QUOTE="vieraana";30545633]No pitäskö asialle sitten tehdä jotakin? Hankkia esim. niitä töitä?[/QUOTE]

Kannattaisiko sinun kerrata peruskoulu? On vähän puutetta lukutaidossa.

vaihtoehto
Hae opiskelemaan. Opiskelijoille on opiskelija-asuntoja, jonka saa melko varmasti, jos ei ole nirso ja laittaa odottaa. Jos oikein taktikoi, valitsee opiskelupaikkakunnan sen mukaan, missä on hyvin asuntoja tarjolla.

Bonuksena saat koulutuksen, joka voi parantaa työllistymismahdollisuuksia.

Ainoo ratkasu
Nimim. vaihtoehto: oon käyttäny jo melkeen kaikki opintotukikuukaudet, koska oon käyny enemmän ku yhen koulun. Mulla on AMK-tutkinto, ei mikään huuhaa-alan tutkinto, jolla voisi olettaakin, ettei töitä oo. Mut kuitenkin vähän harvinaisempi.

Ainoo ratkasu
Nimim. vieraana: oon hakenu töitä, sekä oman alan töitä, että kaikenlaista keikkahommaa esim. kaupan alalta, mut oon niihin kai ylikoulutettu, koska ykskään vuokrafirma ei oo kutsunu mua haastatteluun. Ja oman alan työt... No, esim. edellinen homma, jota hain Helsingin kaupungilta, niin sain sähköpostin, että sitä oli hakenut 94 muutakin. Eli noin prosentin mahdollisuus...

"vieraana"
Nimim. vaihtoehto: oon käyttäny jo melkeen kaikki opintotukikuukaudet, koska oon käyny enemmän ku yhen koulun. Mulla on AMK-tutkinto, ei mikään huuhaa-alan tutkinto, jolla voisi olettaakin, ettei töitä oo. Mut kuitenkin vähän harvinaisempi.
Ei sitten vois "alentua"ottamaan jotakin muuta työtä siksi aikaa, kunnes oman alan töitä löytyy?

Ainoo ratkasu
Nimim. peruskoulu on käyty. Ei ku just sitä tarkotin, että yksityiselle voisin vaikka kertoa, että olen ammatiltani tämä ja tämä jne., mutta sitten jos pitää todistaa, että on tuloja, joilla maksaa se vuokra, ni ei mul oo näyttää mitään palkkakuittia, kun ei oo sitä työpaikkaa.

"..."
Käy joku lisäkoulutus vähemmän harvinaiselle alalle jossa olisi työllistymismahdollisuuksia... Mene sitten harjoitteluun johonkin yritykseen johon olisi harjoittelun+lopputyön kautta mahdollisuus päästä vaikkapa määräaikaiseksi. Eikös kunnilla ole velvollisuus järjestää asunnottomalle asunto?

Fjuuh
Oletko katsonut myös lähipaikkakuntien tarjonnan tai vähän kauempaakin, jos siis on mahdollista lähteäkin kauemmas? Kelpaako myös siivous ja tiskarihommat? Kysyykö yksityinenkin palkkakuitin? Ei kai?

Ainoo ratkasu
Nimim. vieraana: Joo oon yrittäny. Ihan mielelläni tekisin muita kuin koulutusta vastaavia hommia, mutta ainakaan vielä en oo saanut yhtään yhteydenottoa esim. vuokrafirmoilta, joihin oon hakenut. Aattelin, että jospa tein virheen, kun kerroin koulutuksestani (AMK), niin lähetin sitten vielä kaksi hakemusta, joissa en maininnu koulutusta, mutta ei siltikään!

Ainoo ratkasu
Nimim. ...: Täytyypä kattoa noita lisä- ja töydennyskoulutusjuttuja, jos tää homma ei muuten etene. Varsinaisesti en oo kovin innokas opiskelemaan, kun sitä oon tehny suurimman osan elämästäni, ja oon vasta 27-vuotiaana valmistunu nykyiseen ammattiin. Ja tästä vajaa kaks vuotta vasta aikaa.

Jos kunnalla on velvollisuus järjestää asunto, ni eipä kyllä ainakaan toteudu toi. Ja jostain luin, että yli 25(vai mikähän se ikä oli?)-vuotiaita, jotka on joutunu muuttamaan takaisin sukulaisten luo, ei lasketa asunnottomiks?!

Ainoo ratkasu
Fjuuh: oon kattonu pääkaupunkiseudulta, kun täällä asun. Autoa tai ajokorttia ei oo, joten julkisten liikenneyhteyksien varrella pitää töitten olla. Ja sitten taas tulee aika kalliiks (ja aikaavieväksi) käydä jossakin esim. yli tunnin junamatkan päässä. Asunnonkin pitäis löytyä täältä pääkaupunkiseudulta, koska en tunne ketään missään muualla.

Ainoo ratkasu
heii: mies on nyt vaan käymässä kolmen kuukauden turistiviisumilla, eli ei voi tehä töitä. Muuten kyllä uskon, että mies sais koulutuksen ja työkokemuksen puolesta (edes jotain) töitä Suomessa, jos ois oleskelulupa.

"..."
Fjuuh: oon kattonu pääkaupunkiseudulta, kun täällä asun. Autoa tai ajokorttia ei oo, joten julkisten liikenneyhteyksien varrella pitää töitten olla. Ja sitten taas tulee aika kalliiks (ja aikaavieväksi) käydä jossakin esim. yli tunnin junamatkan päässä. Asunnonkin pitäis löytyä täältä pääkaupunkiseudulta, koska en tunne ketään missään muualla.
Käy sosiaalitoimistossa tai soita sinne ja kerro asunto-ongelmastasi. Jospa kirjoittaisivat sieltä sinulle suositukset joilla pääset asuntojonossa kärkeen ja saat sen asunnon? Kysy, että pitääkö kohta muuttaa asumaan paperinkeräyslaatikkoon kun sukulaiset ovat kyllästyneitä majoittamaan.

Yhteistyössä