No minut on kasvatettu niin, ettei lahjahevosen suuhun katsota. Meillä ei ole minun kotonani palauteltu ikinä lahjoja kauppaan ja vaihdettu rahaksi, emmekä tee oman perheeni keskenkään niin. Samoin on ollut miehelläni. Minun nuoruudessani ei myöskään osteltu kaupasta esim. vaatteita impulsiivisesti ja tultu seuraavana päivänä palauttamaan hattu kourassa. Ja vaikka joskus ostoksia tekikin hetken mielijohteesta, niin se tarkoitti sitä, että rahaa oli sen verran ylimääräistä, että pystyi ottamaan sen "riskin", että tuotteesen kyllästyikin ja se jäisi kaapin perälle. Pääasiassa tavaroita mallailtiin jo kaupassa ja isompia ostoksia tosiaan harkittiin ennen kassalle menoa. Ei ennen edes ollut mitenkään itsestäänselvää, että maksetun tuotteen pystyi tuosta vain palauttamaan. Ei se tosin lain puitteissa nykyäänkään ole, mutta ihmiset elävät ikään kuin mitään ei tarvitsisi miettiä etukäteen, koska "voihan sen sitten palauttaa".
Koska me ostamme joululahjat vain lähipiirillemme ja lähipiirissämme ei lahjojen palauttelua harrasteta, niin tämä asia ei sinänsä kosketa henkilökohtaisesti minua. Minulla on kuitenkin tuttuja, jotka näin tekevät, ja asia muistui nyt mieleeni, kun kaupan alalla työskentelevä kaverini totesi, että kun joulusta ollan päästy niin seuraavaksi alkaakin lahjojenvaihtorumba. Näinhän se menee. Kaikki pitäisi saada heti.