Yksityiset päiväkodit ja vanhemmat

• Viestiketjun aloittaja hanne9
  • Ensimmäinen viesti
Sä haukuit jokaikisen vanhemman joka laittaa lapsensa yksityiseenpäiväkotiin joten sun henkinen kypsyys on sitten mikä?
En vaan olen todella huolestunut niistä eroista ja se ei ole suomalaisten vanhempien vika, että he luottavat lupauksiin joita yksityiset firmat viljelevät (hallinto painostaa työntekijöitä mainostamaan ties mitä "liikuntapäiväkotia" ja hyvää turvallista päivähoitoa kun kaikki firmassa tietävät, etteivät puheet pidä paikkaansa).

• Tykkää
Reactions: epäilijä
En vaan olen todella huolestunut niistä eroista ja se ei ole suomalaisten vanhempien vika, että he luottavat lupauksiin joita yksityiset firmat viljelevät (hallinto painostaa työntekijöitä mainostamaan ties mitä "liikuntapäiväkotia" ja hyvää turvallista päivähoitoa kun kaikki firmassa tietävät, etteivät puheet pidä paikkaansa).
Sanoit ettei kukaan fiksu laita lastansa yksityiselle joten miten tämä ei ole haukkumista?
Sä yleistät, että KAIKKI yksityiset ovat huonoja ja lapsia jotka siellä ovat pitää ihan sääliäkkin. Ja kaiken tämän perustelet jonkun yhden firman toiminnan takia.
Aika surkeaa ajattelua jossa ei ole taaskaan kerran mitään totuutta tai järkeä. Sun mielipiteitä jotka eivät vastaa todellisuutta.

Sanoit ettei kukaan fiksu laita lastansa yksityiselle joten miten tämä ei ole haukkumista?
Sä yleistät, että KAIKKI yksityiset ovat huonoja ja lapsia jotka siellä ovat pitää ihan sääliäkkin. Ja kaiken tämän perustelet jonkun yhden firman toiminnan takia.
Aika surkeaa ajattelua jossa ei ole taaskaan kerran mitään totuutta tai järkeä. Sun mielipiteitä jotka eivät vastaa todellisuutta.
Enkä sanonut, vaan että jokainen tiedostava, fiksu aikuinen ihminen ymmärtää, että yksityisten ja kunnallisten toiminnassa on selkeitä eroja ja jotkin erot valitettavasti on pois suoraan lapsilta. Lenkin jälkeen voin kertoa enemmän jos et pysty tuota käsittämään!

Enkä sanonut, vaan että jokainen tiedostava, fiksu aikuinen ihminen ymmärtää, että yksityisten ja kunnallisten toiminnassa on selkeitä eroja ja jotkin erot valitettavasti on pois suoraan lapsilta. Lenkin jälkeen voin kertoa enemmän jos et pysty tuota käsittämään!
Kirjoitit, että jokainen fiksu ymmärtää kunnalisen olevan parempi. Mitäs kun tämä on vaan sinun mielipide eli kaikki jotka ovat eri mieltä ovat tyhmiä. Eli millä oikeudella haukut tyhmiksi muita ja sinua jos sanoo tyhmäksi niin onkin kehitystasoltaan vajaa?

Kirjoitit, että jokainen fiksu ymmärtää kunnalisen olevan parempi. Mitäs kun tämä on vaan sinun mielipide eli kaikki jotka ovat eri mieltä ovat tyhmiä. Eli millä oikeudella haukut tyhmiksi muita ja sinua jos sanoo tyhmäksi niin onkin kehitystasoltaan vajaa?
Kumpa se olisikin vain minun "mielipide".

Avaa jo silmäsi. Tässä puhutaan yleisellä tasolla, jollekin perheelle voi mahdoton laittaa lapsi kunnalliseen päivähoitoon vaikka välimatkan takia tai mitä tahansa muuta. Jokainen lapsi ansaitsee hyvää ja turvallista hoitoa ja näistä asioista pitää pystyä puhumaan. Mulle on ihan sama jos joku ottaa nokkiinsa suorasta tekstistäni, sillä lapsen etu on nimenomaan se että ongelmista puhutaan niiden oikeilla nimillä! Ja tarkoitin joka sanaa, että fiksu ihminen kyllä myöntää että yksityinen tekee bisnestä (pyrkii jatkuviin voittoihin ja säästöpaine kaikessa toiminnassa) Ja että mistään hinnasta en laittaisi omaa lastani mikäli lapsia saan yksityiseen päiväkotiin. Heille on normaalia, että vanhemmat joutuvat tekemään kanteluita aville jatkuvasti, mutta mulle yksikin kerta olisi liikaa.

Avaa jo silmäsi. Tässä puhutaan yleisellä tasolla, jollekin perheelle voi mahdoton laittaa lapsi kunnalliseen päivähoitoon vaikka välimatkan takia tai mitä tahansa muuta. Jokainen lapsi ansaitsee hyvää ja turvallista hoitoa ja näistä asioista pitää pystyä puhumaan. Mulle on ihan sama jos joku ottaa nokkiinsa suorasta tekstistäni, sillä lapsen etu on nimenomaan se että ongelmista puhutaan niiden oikeilla nimillä! Ja tarkoitin joka sanaa, että fiksu ihminen kyllä myöntää että yksityinen tekee bisnestä (pyrkii jatkuviin voittoihin ja säästöpaine kaikessa toiminnassa) Ja että mistään hinnasta en laittaisi omaa lastani mikäli lapsia saan yksityiseen päiväkotiin. Heille on normaalia, että vanhemmat joutuvat tekemään kanteluita aville jatkuvasti, mutta mulle yksikin kerta olisi liikaa.
Miten olen tyhmä, kun olen laittanut lapseni päiväkotiin jossa on pientenryhmässä 12 lasta ja 3-4 hoitajaa, oma keittäjä ihan iltaisin käyvä siivoojakin. En löydä heidän toiminastaa yhtään moitetta. Miksi lapseni ei olisi turvassa?
Miksi tuo vieressä oleva kunnallinen jossa on monta sataa lasta olisi parempi?

"wieras"
Jaa. Meidän lapset ovat yksityisessä päiväkodissa missä perustuu tiettyyn pedagogiikkaan (ei Steiner). Olemme käyneet useaan kertaan itse tutustumassa paikkaan ja lapset viihtyvät oikein hyvin. Hoitomaksut ovat selkeästi kalliimmat kuin kunnallisella puolella. Minä taas en laittaisi lapsiani kunnalliselle kun on noinkin hyvä hoitopaikka olemassa. Säälittää ne isoissa kunnallisissa hoitopaikoissa olevat lapset :-(

"jokuvaan"

Mutta jos lähialueen kunnalliset ovat täynnä niin vietkö lapset kauas hoitoon vain koska oletat että hoito on parempaa kunnallisella? Päiväkotiala ei muuten ole sellaista bisnestä millä tavoitellaan suuria voittoja. Oletko joskus käynyt yksityisessä päiväkodissa kun pidät niitä niin huonoina? Enemmän olen kuullut huonoja kokemuksia julkisesta hoidosta...

Pidän itseäni ihan fiksuna ihmisenä (maisterintutkintokin löytyy) ja silti olen VALINNUT lapselleni yksityisen päivähoidon. Ja sinähän väität että olenkin tyhmä. Yksityisissäkin on varmasti eroja ja pienissä sellaisissa on pienemmät ryhmät joka on aivan varmasti lapsen etu. Kauhistuttaa jo ajatus kun lapseni menee ensi vuonna kunnalliseen esikouluun, ryhmässä tulee olemaan yli 20 lasta.

[QUOTE="jokuvaan";30520850]Mutta jos lähialueen kunnalliset ovat täynnä niin vietkö lapset kauas hoitoon vain koska oletat että hoito on parempaa kunnallisella? Päiväkotiala ei muuten ole sellaista bisnestä millä tavoitellaan suuria voittoja. Oletko joskus käynyt yksityisessä päiväkodissa kun pidät niitä niin huonoina? Enemmän olen kuullut huonoja kokemuksia julkisesta hoidosta...

Pidän itseäni ihan fiksuna ihmisenä (maisterintutkintokin löytyy) ja silti olen VALINNUT lapselleni yksityisen päivähoidon. Ja sinähän väität että olenkin tyhmä. Yksityisissäkin on varmasti eroja ja pienissä sellaisissa on pienemmät ryhmät joka on aivan varmasti lapsen etu. Kauhistuttaa jo ajatus kun lapseni menee ensi vuonna kunnalliseen esikouluun, ryhmässä tulee olemaan yli 20 lasta.[/QUOTE]

Muuttaisin tai kuljettaisin lasta sitten pidemmän matkan päähän ehdottomasti. Kyllä olen käynyt yksityisissä päiväkodeissa ja kokemukseni perustuvat valitettavasti ihan nykypäivän Suomeen.

Se on totta -luojan kiitos- että yksityisissä on jonkin verran eroja, mutta pääosin heillä menee raha ja voitot lasten edun edelle, vaikka korupuheet ja ammattilaiset joutuvat kertomaan muuta. Toivon sydämmestäni, että lapsesi saa paremman hoidon.

"Jenis"
Meillä on olleet molemmat lapset aivan ihanassa pienessä yksityisessä päiväkodissa koko päikky"uransa". Vaihtuvuus on todella pientä, ja kaikki hoitajat tuntevat kaikkien ryhmien (3 kpl) lapset nimeltä. En vaihtais mistään hinnasta naapurin suurtalouspäiväkotiin, jossa on yli sata lasta ja jatkuvasti vaihtuvat tädit. Noiden ulkoilu on niin kaoottisen näköistä hommaa että ihmettelen joka päivä miten selviävät ilman haavereita.

Miten olen tyhmä, kun olen laittanut lapseni päiväkotiin jossa on pientenryhmässä 12 lasta ja 3-4 hoitajaa, oma keittäjä ihan iltaisin käyvä siivoojakin. En löydä heidän toiminastaa yhtään moitetta. Miksi lapseni ei olisi turvassa?
No niin, nyt tuli ensimmäistä kertaa ihan asiatekstiä! Mukava kuulla, että noin hyvältä näyttää. Sinuna pitäisin silmät auki toiminnasta kuitenkin, mutta ei ole minun asiani.

Toinen vaan
[QUOTE="jokuvaan";30520850]Mutta jos lähialueen kunnalliset ovat täynnä niin vietkö lapset kauas hoitoon vain koska oletat että hoito on parempaa kunnallisella? Päiväkotiala ei muuten ole sellaista bisnestä millä tavoitellaan suuria voittoja. Oletko joskus käynyt yksityisessä päiväkodissa kun pidät niitä niin huonoina? Enemmän olen kuullut huonoja kokemuksia julkisesta hoidosta...

Pidän itseäni ihan fiksuna ihmisenä (maisterintutkintokin löytyy) ja silti olen VALINNUT lapselleni yksityisen päivähoidon. Ja sinähän väität että olenkin tyhmä. Yksityisissäkin on varmasti eroja ja pienissä sellaisissa on pienemmät ryhmät joka on aivan varmasti lapsen etu. Kauhistuttaa jo ajatus kun lapseni menee ensi vuonna kunnalliseen esikouluun, ryhmässä tulee olemaan yli 20 lasta.[/QUOTE]
Mulla on kanssa maisterintutkinto :) Kokemusta on sekä yksityisestä että kunnallisesta päiväkodista. Kunnallisessa oli vähemmän lapsia per hoitaja. Ryhmät olivat aikalailla samankokoisia. Oman kokemuksen perusteella valitsisin kunnallisen päiväkodin, jossa on paremmat resurssit kuin yksityisellä. Esikoulussakin oli vain 13 lasta per ryhmä. Eroja varmasti on, mutta suoraan ei voi sanoa, että yksityinen olisi parempi kuin kunnallinen tai päinvastoin.

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Ei sulle voi edes järkeä selittää, kun et sitä ymmärrä. Noloa on sinulta haukkua kaikki yksityisetpäiväkodit huonoiksi, todella alhaista käytöstä.
Minähän en ole väittänyt, että kaikki yksityiset ovat yhtä huonoja ja eroja ei ole, mutta siitä voin pistää vaikka pääni pantiksi, että vertailussa kunnallisen kanssa yksityinen ei pärjää. Siitä voin kertoa esimerkkejä vaikka kuinka ihan alkaen hoitohenkilöstön selvästi huonommasta palkkauksesta lasten turvallisuuteen ja perushoitoon.

Voisitko Happygirl antaa ihan konkreettisia esimerkkejä yksityisten päiväkotien huonoudesta? Olet nyt parin sivun verran jaaritellut että huonoja ovat, mutta vähän noille jorinoille kaipaisi argumenttiakin.

hhhhh
Meillä oli aikoinaan lapset hoidossa yksityisessä päiväkodissa ja tykkäsin kovasti.RYhmääkoot olivat pienet,hoito ja toiminta laadukasta ja henkilökuntaa aina riittävästä,sijaisiin oli aina rahaa.Palkkakin siellä oli parempi kuin omani,kun työskentelen kunnallisella puolella, jossa ei aina ole rahaa niihin sijaisiin.Muutamassa yksityisessä olen joskus tehnyt töitäkin ja mukaia paikkoja olivat nekin.MUlla alalalta 15 vuoden kokemus ja sanoisin,että kyllä se on ennemminkin johtajasta ja henkilökunnasta kiinni millainen paikka on eikä siitä onko yksityinen vai kunnallinen.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;30520936:
Voisitko Happygirl antaa ihan konkreettisia esimerkkejä yksityisten päiväkotien huonoudesta? Olet nyt parin sivun verran jaaritellut että huonoja ovat, mutta vähän noille jorinoille kaipaisi argumenttiakin.
Liian yksityiskohtaisiin kokemuksiin en voisi mennä, mutta luulenpa, että nämä ovat tiedossa olevia epäkohtia lähes kaikille.

Pienten ryhmässä ei kaikille lapsille pinnasänkyä, vaikka lapsi on vuoden vanha. Ruoka yksipuolista, sillä hoitohenkilöstö vastaa hoitotyössä lisäksi välipalojen hoitamisesta ja siivouksesta, koska apulaista ja siivoojia ei ole (tämä on valtakunnallisesti kaikissa firman yksiköissä). Leluja vähän ja virikkeitä muutenkin. Liikuntasalia ei ole ja rattaita ei hankita lapsiryhmille riittävästi jotta retket lähipuistoihin onnistuisi.

Hoitohenkilöstö luonnollisesti ei motivoitunutta vaan he tietävät ja puhuvat kuinka eettisesti väärin tuo bisnes lapsille on. Joka päivä he ovat niitä jotka selittelevät vanhemmille miksi jotakin sattui tilanteessa, jossa hoitaja ei pystynyt repeämään kahteen paikkaan, koska työmäärä on liian suuri. Johtajia ei ole jokaisessa yksikössä. Tässä nyt nopsaa ne mitä tuli mieleen, mutta niitä on vaikka kuinka paljon :/

Liian yksityiskohtaisiin kokemuksiin en voisi mennä, mutta luulenpa, että nämä ovat tiedossa olevia epäkohtia lähes kaikille.

Pienten ryhmässä ei kaikille lapsille pinnasänkyä, vaikka lapsi on vuoden vanha. Ruoka yksipuolista, sillä hoitohenkilöstö vastaa hoitotyössä lisäksi välipalojen hoitamisesta ja siivouksesta, koska apulaista ja siivoojia ei ole (tämä on valtakunnallisesti kaikissa firman yksiköissä). Leluja vähän ja virikkeitä muutenkin. Liikuntasalia ei ole ja rattaita ei hankita lapsiryhmille riittävästi jotta retket lähipuistoihin onnistuisi.

Hoitohenkilöstö luonnollisesti ei motivoitunutta vaan he tietävät ja puhuvat kuinka eettisesti väärin tuo bisnes lapsille on. Joka päivä he ovat niitä jotka selittelevät vanhemmille miksi jotakin sattui tilanteessa, jossa hoitaja ei pystynyt repeämään kahteen paikkaan, koska työmäärä on liian suuri. Johtajia ei ole jokaisessa yksikössä. Tässä nyt nopsaa ne mitä tuli mieleen, mutta niitä on vaikka kuinka paljon :/
Mä en ole yhteenkään tälläiseen väittämään törmännyt.

"hanna"
Samaa ihmettelen minäkin. Meidän päiväkodissa on myös oma keittäjä joka tekee kaikki ruuat alusta loppuun asti itse, kun taas kunnalliseen päiväkotiin tulee ruuat ateriapalvelusta. Meillä on pienet ryhmäkoot ja tarpeeksi hoitajia, viereisessä päiväkodissa on yli 150lasta ja minimimäärä hoitajia. Meidän päiväkodin piha on pieni mutta monipuolinen, kunnan päiväkodin pihalla lääniä riittää, eikä hoitajia kovin usein ohikävellessä riitä ihan pihan laidoille asti, eikä heillä aina ole edes näköyhteyttä kaikkiin lapsiin. Siivooja käy iltaisin, päiväkodissa ei esiinny kiusaamista, lapset tuntevat kaikki toisensa, ja lelujakin riittää mielestäni vähän liikaakin, ja lähes joka päivä askartelevatkin jotain, joten ilmeisesti määrärahat ei ole ihan niin tiukat kuin kunnallisessa. Lisäksi päiväkodista tehdään paljon retkiä lähimaastoon, järjestetään uimakoulu isompien ryhmälle, ja yläkerrasta löytyy pallomeri. Mistään ei mun mielestä näy että kaikki tuotto pitäis maksimoida ja rahat ois siksi tiukalla.

Mä en ole yhteenkään tälläiseen väittämään törmännyt.
Voi olla, että pk on vanha ja esimerkiksi leluja, kirjoja yms on siksikin vuosien varrella kertynyt ja henkilökunta ehkä omasta pussista tuonut jopa niitä rattaita. Itsekin roudasin leivontatarvikkeita kotoa, mutta se oli viimeinen niitti ettei perushoito ollut kunnossa. IKEAn pinnasänky ei maksa siihen hyötyyn nähden mitään ja jokainen lapsi ansaitsee ja tarvitsee ikätason mukaisen huolenpidon ja toinen ihan selvä asia on, että henkilökunnasta ei voi säästää - tai lapset kärsii. Ensin hoitajat ihmettelee/valittaa, sitten lapset kärsii jo huomattavasti ja viimeiseksi vanhemmat tekevät valituksia ja vaihtavat hoitopaikkaa.

Voi olla, että pk on vanha ja esimerkiksi leluja, kirjoja yms on siksikin vuosien varrella kertynyt ja henkilökunta ehkä omasta pussista tuonut jopa niitä rattaita. Itsekin roudasin leivontatarvikkeita kotoa, mutta se oli viimeinen niitti ettei perushoito ollut kunnossa. IKEAn pinnasänky ei maksa siihen hyötyyn nähden mitään ja jokainen lapsi ansaitsee ja tarvitsee ikätason mukaisen huolenpidon ja toinen ihan selvä asia on, että henkilökunnasta ei voi säästää - tai lapset kärsii. Ensin hoitajat ihmettelee/valittaa, sitten lapset kärsii jo huomattavasti ja viimeiseksi vanhemmat tekevät valituksia ja vaihtavat hoitopaikkaa.
Oletko käynyt tossa meidän hoitopaikassa vai mitä helvettiä sä sönkötät? Miksi valehtelet?

1) Pienten ryhmässä ei kaikille lapsille pinnasänkyä, vaikka lapsi on vuoden vanha. 2) Ruoka yksipuolista, sillä hoitohenkilöstö vastaa hoitotyössä lisäksi välipalojen hoitamisesta ja siivouksesta, koska apulaista ja siivoojia ei ole (tämä on valtakunnallisesti kaikissa firman yksiköissä). 3) Leluja vähän ja virikkeitä muutenkin. 4) Liikuntasalia ei ole ja rattaita ei hankita lapsiryhmille riittävästi jotta retket lähipuistoihin onnistuisi.
Niissä yksityisissä päiväkodeissa joista itselläni on kokemusta

1) On tarpeeksi, sillä alle 3-vuotiaita on suhteellisesti vähemmän kuin vastaavassa kaupungin päiväkodissa

2) Ruoka on terveellistä ja ainakin itselleni maistunut, ehkä sinulla on sitten jotain aistiyliherkkyyttä.

3) Leluja, pelejä, kirjoja ja askarteluvälineitä on tullut ihan kivasti lahjoituksina.

4) Jos täysmittainen palloilusali on laadun mittari niin voi vittu. Sitten on aika moni kunnallinenkin päiväkoti perseestä. Tuohon vaunuasiaan sama vastaus kun kohtaan 1.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;30521056:
Niissä yksityisissä päiväkodeissa joista itselläni on kokemusta

1) On tarpeeksi, sillä alle 3-vuotiaita on suhteellisesti vähemmän kuin vastaavassa kaupungin päiväkodissa

2) Ruoka on terveellistä ja ainakin itselleni maistunut, ehkä sinulla on sitten jotain aistiyliherkkyyttä.

3) Leluja, pelejä, kirjoja ja askarteluvälineitä on tullut ihan kivasti lahjoituksina.

4) Jos täysmittainen palloilusali on laadun mittari niin voi vittu. Sitten on aika moni kunnallinenkin päiväkoti perseestä. Tuohon vaunuasiaan sama vastaus kun kohtaan 1.
Ihan kivasti on ollut, no niin :) Perustelin oikein hyvin yllä, että miksi mm. Tavaroissa, kalusteista, henkilökunnassa säästäminen ja voiton kääriminen näkyy pk:n arjessa, mutta jos et ymmärrä niin en voi mitään.

Oletko käynyt tossa meidän hoitopaikassa vai mitä helvettiä sä sönkötät? Miksi valehtelet?
Sä otat kauhean henk.koht tämän keskustelun. Vedä henkeä, ei ole kyse juuri siitä sinun irmeli-kyllikistä. :) Keskimääräisistä eroista ja niiden kokemusten jakamisesta vain! Jos et kykene muuta kun haistattelemaan niin elä tee itsestäsi naurettavaa enempää.

Yhteistyössä