Joulun viettäminen (anoppi ja muut)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Tiivitaavi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"Tiivitaavi"

Vieras
Olemme useana vuonna viettäneet joulua oman perheen kesken, tämä on sitä me haluamme. Ja tähän on anoppi ja muut sukulaiset ihan tyytyneet. Minulla on sisaruksianjotka viettävät joulun oman perheen kesken. Miehellä on pari nuorempaa sisarista, jotka ovat olleet äitinsä luona jouluna. Tänä vuonna ilmeisesti heistä kumpikaan ei mene anopille, toinen on ulkomailla ja toinen miesystävänsä kanssa. Anoppi ei ole puhunut meille asiasta mitään, eli että joutuisi olemaan yksin aattona. Joulupäivänä toinen lapsista on menossa sine miesystävänsä kanssa. Anoppi ei ole siis tyrkyttänyt itseään meille, koska tietää että haluamme olla omalla porukalla eikä hän ole väkisin tuppautuja. Nyt kuitenkin miehen sisko lähetti viestin, että meidän pitää kutsua miehen äiti meille ja hän miesystävänsä tulee meille sitten joulupäivänä.
Mitähän tuohon sanoisi? En todella aio pitää täällä vieraita kahtena päivänä jouluna. Ei minulla eikä miehellä ole mielenkiintoa passata ketään, ei varsinkaan kahta päivää. toisaalta anoppi ei ole ilmaissut meille että on yksin aattona, toisaalta onhan se nyt kurjaa olla yksin ja kun se saatiin tietää kiertotietä. Ärsyttää se miehen sisko, että hän sanelee mitä meidän pitää tehdä ja tuppaa vielä kyläänkin...

Mutta voiko sanoa että ei jakseta vieraita, että halutaan olla omalla perheellä? Aiemmin tätä ongelmaa ei ole ollut, kun asia on ollut kaikille selvä.
Ja onko se itsekästä? Pitääkö vaan kestää kaksi päivää ja passata ne vieraat?

Mä ehkä kutsuisin anopin, ettei tarvi yksin olla, tosin voihan olla että hänellä on jo omia suunnitelmia. Miehen siskolle sanoisin ihan surutta että tulkaa joskus toiste, joulunpyhät rauhoitamme omalle perheelle.

Sano vaan miehen siskolle, että keksii jotain muuta. Sama homma edessä tulevina vuosina, jos nyt pidät kekkerit teillä. Ihminen saa olla väsyneenä ihan rauhassa omassa kodissaan.

Eli suomennettuna miehen sisko haluaa että te passaatte anopin vielä seuraavanakin päivänä ja passaatte vielä miehen siskonkin siinä sivussa, kerran kun tohon toisten sanelemaan menet mukaan niin siinä olet ja pysyt.
Kutsukaa anoppi teille jos lyhyt matka, niin että anoppi omaan kotiin hyvissä ajoin jo iltaa viettämään ;)
Seuraavana päivänä teette kuten olette normaalistikin tehneet ;)

Vitsi että tuntuu vaikealle sanoa ei! Miehen siskokin tulee toiselta paikkakunnalta tänne siten äitinsä luo, tuntuu vaan niin itsekkäällä sanoa ei...mutta ei suoraan sanoen kiinnosta ottaa kyläänkään kun kerrankin saisi olla eikä tarvitse pönöttää. Arki on muutenkin niin kiireistä ja mies on töissä toisella paikkakunnalla.

Mä näkisin asian niin että kun muut ovat huolehtineet vanhemmista muina vuosina niin nyt olisi sitten teidän vuoro välillä. Ja sen takia ei äiti pyydä kun ei kehtaa kysyä kun varmaan aavistaa suhtautumisen. Toki teillä on lupa kieltäytyäkin mutta mulle ei tulisi mieleenkään tehdä sitä. Mutta mulle onkin itsestään selvää että lapset "huolehtivat" vanhemmista vuorotellen pyhinä. Aina kun ei voi vain, tai sanotaan että aina kun ei ole fiksua ajatella vain sitä omaa napaa vaikka oikeus siihen olisikin.

Ja tosiaan tuo mitä moni onkin jo sanonut että aattona anoppi kylään ja viettäköön sitten joulupäivän sen toisen tyttären kanssa kun kerran on tulossa. Jäähän siihen aaton jälkeen teille lepopäiviäkin.

Viimeksi muokattu:
En hentoisi pitää toista aattona yksin, jos on mahdollisuus seuraan.
Ymmärrän kyllä ap sen, että et jaksaisi enää seuraavana päivänä siskon vierailua

Itse tekisin, niin, että kärräisin anopin jouluaatoksi.
Soittaisin siskolle ja sanoisin, että anoppi on meillä aaton ja viedään hänet sitten illalla kotiinsa ennen lasten nukkumaanmenoa.
meillä on seuraavalle päivälle suunnitelmia, joten meille ei sovi tulla ja sanoisin, että anoppi kestitsee heidät omassa kotonaan

Jospa nyt ihan ensimmäiseksi kysyisitte anopilta itseltään tämän joulusuunnitelmista? :xmas:

Sen jälkeen voitte harkita sitä anopin kutsumista, jos hänellä ei ole suunnitelmia tehtynä. Miksi aina oletetaan, että siellä se anoppi kärsiin yksinäisenä, hänellä voi olla vaikka mitä suunnitelmia, ei se yksinolokaan ole aina kaikista paha. Samalla utelette, mitä anoppi on suunnitellut sen siskon suhteen. Siskon voi sitten vaikka käännyttää äidilleen joulun viettoon tai kutsutte siskon ja anopin sitten joulupäivänä tai menette itse sinne anopin luo.

Anopilla ei ole suunnitelmia tai ei ainakaan kertonu niistä kun soitin ja kysyin joulusta. Sanoi vain, että ei tiedä onko tytär tulossa, ei siis halunnut sanoa että ei ole aattona. Ei maininnut mitään yksin olemisesta.
Miehen sisko on siis menossa sinne anopille joulupäivänä ja ovat siellä tapaniin. Samalla siis ovat tulossa meille.
Ilmoitanko että käydä saa, mutta palvelua ei ole, ei ruokaa ainakaan.

olisi ihanaa saada vieraita jouluksi, mielellään ruokaa tarjottaisiin, sitä kun tapaa jouluna olla ihan liikaa. Viihdymme kyllä omallakin porukalla, mutta olisi jotenkin juhlavampaa kun olisi vieraita. Meillä vaan ei juurikaan ole sellaisia sukulaisia jotka voisivat tulla, varsinkaan yömajoitusta emme pysty monelle mukavasti järjestämään.

Mitäs miehesi on mieltä? En tiedä, miten olisi paras. Jos äiti asuu lähellä, niin muutaman tunnin vierailu aattona oli varmasti mukvin sekä hänelle eet teille. Ainakin itse tykkäisin mennä yöksi omaan kotiin ja nauttia yksin jouluaamun rauhasta. Toisaalta joulupäivänä olisi kiva tarjota ainakin kahvit siskolle ja tämän miehelle. Jouluruuatkin on helppo tarjota, jos kaupan laatikot kelpaa (meille itselle kelpaa hyvin). Itse en ilkeäisi mitenkään sanoa, ettei ole palvelua. Pitäisi olla aika paha vihamies, jos niin sanoisin.

Ihan rauhassa voivat keskenään supistella siellä. Itse päätätte mitä haluatte tehdä.

Meillä vietetään vain perheen kesken joulu. Olen sen sijaan järjestänyt ´pikkujoulut´aina n.viikko ennen aattoa, ja tällöin meille ovat sukulaiset tervetulleita.
Olen odotellut että järjestäisikö joku muu välillä, koska mulla on tässä maatila+ 4 lasta jaloissa. Anoppi esim. eläkkeellä oleva, varmasti joutaisi paremmin.
Enää en järjestä, koska vastavuoroisuus ei toimi!!!!!

Anoppi asuu lähellä, joten joka tapauksessa menee kotiinsa jos meille yleensä tulee.

Miehelle on ihan sama. Velvollisuuden tunnosta sanoi, että pakko kai se äiti on meille pyytää. Siskonsa tulemisesta ei sanonut mitään.

Ollaan aina nautittu joulupäivästä, oltu yöpuvussa koko päivä jos sille tuntuu ja lapset on leikkineet uusilla leluilla jne.
Tuntuu niin vastentahtoiselle että meille tulisi vieraita ja pitäisi kestitä niitä. Ei saa olla niinkuin haluaa.

Anoppi asuu lähellä, joten joka tapauksessa menee kotiinsa jos meille yleensä tulee.

Miehelle on ihan sama. Velvollisuuden tunnosta sanoi, että pakko kai se äiti on meille pyytää. Siskonsa tulemisesta ei sanonut mitään.

Ollaan aina nautittu joulupäivästä, oltu yöpuvussa koko päivä jos sille tuntuu ja lapset on leikkineet uusilla leluilla jne.
Tuntuu niin vastentahtoiselle että meille tulisi vieraita ja pitäisi kestitä niitä. Ei saa olla niinkuin haluaa.

Anteeks nyt vaan mutta minusta olette itsekkäitä! Miksi ette voisi ottaa huomioon myös muita? Ja samallahan sitä ruokaakin tekee enemmän. Itse en todellakaan hennoisi olla kutsumatta. Oletan että lapsenne ovat ainoat lapsenlapset?

On ainoat lapsenlapset kyllä.

En ole mikään kokki enkä tykkää laittaa ruokaa. Jouluruokia meillä ei edes ole, koska emme itse syö niitä. Syömme muuten paremmin. Että mitään perinteistä laatikkoa meiltä ei löydy.
Anoppi ehkä menisi aattona mutta tosiaan kahta päivää en miehen sukulaisiin jaksa energiaa tuhlata

Mä näkisin asian niin että kun muut ovat huolehtineet vanhemmista muina vuosina niin nyt olisi sitten teidän vuoro välillä. Ja sen takia ei äiti pyydä kun ei kehtaa kysyä kun varmaan aavistaa suhtautumisen.

Nimenomaan näin. Pisti silmään ap:n tekstistä ikäänkuin oletus, että muiden sisarusten tehtävä on huolehtia anopille seuran pitämisestä jos ovat lapsettomia. Perheellisyys on huono tekosyy olla huolehtimatta vuorollaan sukulaisista. Ja kait miehes passaa äitiään itse?

Miksi on jonkun tehtävä huolehtia anopista tai vanhemmista ja heidän joulun vietostaan ja onnellisuudesta?
Miksei jokainen vastaa itsestään ja omasta onnellisuudestaan?

Kyllä meillä anoppi esim ihan kylmän viileästi kieltäytyy esim lastenhoidosta jos hän ei jaksa tai häntä ei huvita. Hänellä on oma elämänsä eikä hän voi olla meitä auttamassa. Näillä sanoin hän on asian esittänyt.

Ja jos oletetaan että anoppi tulisi meille, niin onko meillä velvollisuus ottaa myös miehen sisar miehineen meille?

Jos ehdotat siskolle, että tulee kahville tapanina. Silloin saatte olla joulupäivän rauhassa ja samalla ilmaiset nätisti, että ruokaa ei ole tarjolla.

Jotenkin ikävää, jos sisko ei ole tervetullut kylään. Tuskin he teillä jatkuvasti ramppaavat. Toisaalta ymmärrän, että vieraiden kestitseminen voi olla raskasta, kun on pieniä lapsia ja paljon kaikenlaista puuhaa.

Mä vietän aina joulun mun vanhempien kanssa, muutamaa poikkeus vuotta lukuunottamatta. Normaalisti ollaan menty heille, mutta nyt kun on välimatkaa, he tulevat meille. Musta tää on niin normaalia ja mukavaa näin, että vaikee ymmärtää, miksi kukaan ei haluais viettää joulua tosiaan koko perheen kesken. Mutta kaikki tallaa tavallaan.

Mä kutsuisin anopin ja sen siskon, kokisin että se on miehen tehtävä kouluttaa siskonsa tavoille. Mutta jos te ette halua teille ketään muita, niin älkää tehkö tästä suurempaa ongelmaa. Kieltäydytte ja sillä selvä. Ne ei pyydä enää koskaan sitä teiltä, että kerran se vaan kirpasee.

Yhteistyössä