Onko outoa ja erikoista että meillä on ruoka-ajat?

• Viestiketjun aloittaja monen äiti
  • Ensimmäinen viesti
Täysin samaa mieltä! Briteissä ja monissa muissakin maissa jälkiruoka tarjoillaan kouluissa aina lämpimän ruoan jälkeen ja päiväkodeissa lapsille. Sellainen on ihan älytöntä, että kielletään kaikki ja normaalipainoisten lasten kohdalla vahditaan joka suupalaa. Nykyaikana ruokanatseilu on mennyt ihan yli. Ja ne lapset vetää sitten kaksin käsin herkkuja napaan kun äidin silmä välttää :/
tarjoillaanko briteissä ja monissa muissa maissa oikeesti lapsille koulussa lämmin ruoka?

Jep, HG raukka ei nyt oikein ymmärrä, että jos ruokaväli on 2h ja hän ei anna napostella 2-3h ennen ruokaa, niin eipä siinä jää mitään naposteluaikaa :D.
:D :D Täältä ilmoittautuu dorka..
Otan takas sen, että siis; viralliset syömäajat parin h:n välein mutta jos nälkä tulee/ruoka ei ole maistunut edellisellä aterialla niin saa käydä syömässä. Nuo ajat elää päivästä riippuen kun on harrastuksia ja menoja joten niissä on pakkokin joustaa. Kuka nyt siinä alkaa laskemaan, että onko tässä nyt syöty 5 ateriaa vai 6 :mad: No en tiedä sitten jos haluaa elää kun armeijassa..

tarjoillaanko briteissä ja monissa muissa maissa oikeesti lapsille koulussa lämmin ruoka?
Juuh ainakin silloin 5 vuotta sitten kun itse siellä asustelin hetken niin riippuen koulusta, sai lapsi valita ja maksaa sen aterian minkä halusi. Oli vaihtoehtoja mm. voileipä, lämmin ruoka tai kasvisruoka. Mutta se systeemi ei ole reilu kun ne koulujen väliset erot on hurjia ja yksityiset koulut on reilusti parempia :(

gyllen
Hyviä nää ohimennen tehdyt oman sädekehän kiillotus -aloitukset.....

Mitä vastauksia odotit kysymykseesi ap? Koet ilmeisesti, että olet jossain määrin outo ja erikoinen siis? Kannattaa turvautua ammattiapuun, jos vahvasti kokee ulkopuolisuuden tunteita.

Jos taas haluat tärkeillä ja arvostella muita, jotka eivät tee kuten sinä, niin älä suotta kainostele.

Itse olen yrittäjäperheen lapsi, ja kaikki teki ja harrasti kellon ympäri. Meillä taidettiin sunnuntaisin syödä kerran yhdessä. Jokainen on normaalipainoinen ja hampaat hyvässä kunnossa, näin aikuisiällä. Lisäksi ollaan itsenäisiä ja fiksuiksi haukuttuja kaikki ;) Luulen, että osansa oli sillä, että ei ollut aina mamma passaamassa ja aikatauluttamassa vaan piti osata itse. Kaverillani oli hyvin ap:n oloinen perhe, ja oli aika uusavutonta sakkia. Mutta nämähän ovat vain yleistyksiä. Kannattaa ehkä sinunkin ap niittä välttää, jos sädekehän kiillotukseltasi kerkiät?

Juuh ainakin silloin 5 vuotta sitten kun itse siellä asustelin hetken niin riippuen koulusta, sai lapsi valita ja maksaa sen aterian minkä halusi. Oli vaihtoehtoja mm. voileipä, lämmin ruoka tai kasvisruoka. Mutta se systeemi ei ole reilu kun ne koulujen väliset erot on hurjia ja yksityiset koulut on reilusti parempia :(
no tuon uskon että niissä hienoston kouluissa on kaikki viimmesen päälle

Minusta se ei ole kiinni tiedosta nykypäivän ihmisilä vaan siitä, että ei ole kultaista keskitietä ja ruoka ei ole vaan ruokaa vaan joku ***** uskonto :D
???
Mutta siis mun silmissä ruoka- ajat ei ole mitään natseilua.
Muistaakseni silloin -60 ja -70 luvuilla, kun minä sisaruksineni kasvoin, meillä oli ruoka- ajat. Että ruoka- aikoja en pidä nykyaikaisena natseiluna, vaan ihan normaalina käytäntönä, joka helpottaa perheen arkea.

"a.p"
Hyviä nää ohimennen tehdyt oman sädekehän kiillotus -aloitukset.....

Mitä vastauksia odotit kysymykseesi ap? Koet ilmeisesti, että olet jossain määrin outo ja erikoinen siis? Kannattaa turvautua ammattiapuun, jos vahvasti kokee ulkopuolisuuden tunteita.

Jos taas haluat tärkeillä ja arvostella muita, jotka eivät tee kuten sinä, niin älä suotta kainostele.

Itse olen yrittäjäperheen lapsi, ja kaikki teki ja harrasti kellon ympäri. Meillä taidettiin sunnuntaisin syödä kerran yhdessä. Jokainen on normaalipainoinen ja hampaat hyvässä kunnossa, näin aikuisiällä. Lisäksi ollaan itsenäisiä ja fiksuiksi haukuttuja kaikki ;) Luulen, että osansa oli sillä, että ei ollut aina mamma passaamassa ja aikatauluttamassa vaan piti osata itse. Kaverillani oli hyvin ap:n oloinen perhe, ja oli aika uusavutonta sakkia. Mutta nämähän ovat vain yleistyksiä. Kannattaa ehkä sinunkin ap niittä välttää, jos sädekehän kiillotukseltasi kerkiät?
No eipä ollut tarkoitus sädekehää kiilloitella, ei ole tarvis moiseen. :) Mukavaa kuulla muidenkin mielipiteitä ja tapoja.

Meidän lapset eivät ole uusavuttomia, osavaat tehdä arjen askareita ehkäpä enemmän kuin monessa muussa perheessä. :)

???
Muistaakseni silloin -60 ja -70 luvuilla, kun minä sisaruksineni kasvoin, meillä oli ruoka- ajat. Että ruoka- aikoja en pidä nykyaikaisena natseiluna, vaan ihan normaalina käytäntönä, joka helpottaa perheen arkea.
No lähinnä tarkoitin erilaisia diettejä mitä ihmiset harrastaa ja noudattaa pilkun tarkasti ja kieltää/rajoittaa normaaleja ruoka-aineita ja menee ääripäistä toisiin. Milloin mikäkin dietti on muotia ja olevinaan "in".

Juu siis mä olen ruoka-aikojen kannattaja myös! Mutta en silleen, ettei niistä voisi joustaa ihan kuten muistakin asioista :O

"Jenis"
???
No niinpä. 70-luvulla ei myöskään ollut lihavuusepidemiaa, energiajuomia tai muumikeksejä jälkkäriksi joka päivä...

Täällä
On 5lasta ja vaikea se on kaikkia saada syömään samaan rytmiin,koulut,harrastukset yms vaikeuttaa rytmiä eli meillä syö lähes aina joku jotain ruokaa keittiössä????Miten te muut perheet jossa vanhemmilla ja lapsilla on erirytmit niin pidätte ruoka-ajat?

"..."
No teillä on varmaan aika tiukka meininki. Jos haluat olla sellainen tiukkis mutsi niin mikäs siinä? Mä antaisin lasten syödä ja juoda silloin kun siltä tuntuu
Ei äidin ja isän tehtävä ole olla mikään kiva kaveri, vaan välillä on ihan tarpeen olla se tiukkis.
Ja ei, meillä ei myöskään syödä ruokien välissä, kun poikkeuksellisesti. Kuten tuolla jo moni kirjoitti, ei tee hyvää hampaille eikä ruuansulatukselle ja johtaa usein siihen, että kunnon ruoka ei maistu.

meillä syödään.
>Miksi pitäisi muina aikoina saada ottaa syötävää?>

Siksi koska päivässä on 10-12 ateriaa.

Aamupala 7.00
aamupalanpainikepala 8.20
lounashalun sytyttelypala 10.10
lounas 11.00
täydennyslounas-herkku jälkiruoka 12.10
kahvi+ tykötarpeet... 13.30
päivällisenodottelun kitutunti-välipala 15.00
päivällinen 16.00
väli-yli-pää-päivällispala 17.30
illallinen 19.00
iltapala 21.30

ruokaympyrässä 11 ateriaa näkösällä, välillä ei illalla hoksaa syödä väli-yli-pää-päivällispalaa, mikä tekee sen että saattaa jäädä aterian määrät 10 per vuorokausi, yleensä näin ei käy kun elimistö herättää yöpalalle, jonka jätin listasta pois, koska se ei ole virallista (niinkuin ei sekään että syön lisäksi 3 pussia sipsejä ja juon 6 litraa cokista näiden lisäksi).

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
On meilläkin ruoka-ajat eikä napostella väleissä miten sattuu. Ei yhtää outoa. Sopivat välit ni ei lapsen tarvikaan olla vailla jotain ruokailujen väleissä. Ja vettä saa janoonsa. Kylllä se lapsen vatsa aikalailla kellolleen sanoo että ruoka-aika ja tulee nälkä.

"Jenis"
[QUOTE="a.p";30498193]Niin hän teki. :) Jotenkin hyvin ärsyttävää. Uskoo olevansa oikeassa koko ajan vaikka muuntelee miepidettään.[/QUOTE]

Mä oikeastaan ymmärrän miks palstatieto olettaa HG:n ja miesykkösen olevan sama tyyppi - kumpikin on ihan ameeba mutta silti omasta mielestään koko ajan oikeassa :D

Alkuperäinen kirjoittaja meillä syödään.;30498312:
>Miksi pitäisi muina aikoina saada ottaa syötävää?>

Siksi koska päivässä on 10-12 ateriaa.

Aamupala 7.00
aamupalanpainikepala 8.20
lounashalun sytyttelypala 10.10
lounas 11.00
täydennyslounas-herkku jälkiruoka 12.10
kahvi+ tykötarpeet... 13.30
päivällisenodottelun kitutunti-välipala 15.00
päivällinen 16.00
väli-yli-pää-päivällispala 17.30
illallinen 19.00
iltapala 21.30

ruokaympyrässä 11 ateriaa näkösällä, välillä ei illalla hoksaa syödä väli-yli-pää-päivällispalaa, mikä tekee sen että saattaa jäädä aterian määrät 10 per vuorokausi, yleensä näin ei käy kun elimistö herättää yöpalalle, jonka jätin listasta pois, koska se ei ole virallista (niinkuin ei sekään että syön lisäksi 3 pussia sipsejä ja juon 6 litraa cokista näiden lisäksi).
:LOL::LOL::LOL:

Hyvä että elimistö herättää vielä yöllä sinut syömään, niin tulee se 12 ateriaa. Mikä noista on se pääateria? Mikä on teiän perheessä mässypäivä, kun muuten aika tiukalla dietillä elätte niin joskus varmaan kaipaa kunnon tankkausta?

Niih
Meilläkin on ruoka-ajat mikäli minä voin siihen vaikuttaa, ja välillä ei käytännössä syödä. Meillä on lapset olleet aina hyvin pieniruokaisia, ja se voileipä väärässä välissä tarkoittaa sitä että varsinainen ruoka jää syömättä. Ja sitten tarvitaankin taas parin tunnin päästä välipala. Ja näin sitä eletään pelkillä välipaloilla. Jopa vielä teini-iässä.
Valitettavasti lasten isä ja mummo ovat eri linjoilla, ja lapsille ei ole mennyt minun käytäntöni oikein vieläkään jakeluun.
Mutta jotain vihanneksia voin hyvin antaa syödä vaikka ruoan valmistuessa, kun teini ei meinaa jaksaa odottaa, sillä nyt ei mielestäni ole väliä jos syö salaattinsa, kaalia tai porkkanaa vähän "väärään aikaan". Ja onneksi teinille on kelvannut ne porkkanat.

Kello kaulassa
En jaksanut lukea koko ketjua...
Meillä syödään silloin kun on nälkä. Eli ruoka laitetaan nälän mukaan, ei kellon. Miehen vanhemmat ovat mielestä "hassuja", he laittavat ruoan aina klo 14:00. Ehkä heille tulee silloin aina nälkä, kuka tietää, mutta minulla ainakin nälkätilanne riippuu myös siitä mitä on edellisellä ruokailulla syönyt, kuinka paljon on ollut fyysistä aktiivisuutta, jne.

"Hanne"
Meilläkin on ruoka-ajat. MUTTA jos siinä jossain välissä sillointällöin tuntuu siltä, että nälättää, niin saa käydä jääkaapilla, hedelmäkipolla tms.

Ja ruoalla en pakota syömään lautasta tyhjäksi. Se ei ole lapsille hyväksi.

Yhteistyössä