2-3h? Eiks se oo aika perus?no kuinka pitkän varoajan pitäisit varsinaisten ruokailujen alla?
2-3h? Eiks se oo aika perus?no kuinka pitkän varoajan pitäisit varsinaisten ruokailujen alla?
2...3 tuntia olis oikeinkin reilu karenssi mutta ei silloin enää voi puhua siitä että laps saa syödä sillon kun huvittaa2-3h? Eiks se oo aika perus?
No esim. meillä koko perhe istuu saman pöydän ääreen syömään pari kertaa päivässä ja viikonloppuisin useammin. En mä tiedä onko se mitään tiukkismeininkiä, jos oletetaan ruokailijoiden arvostavan sen henkilön panosta, joka sen ruuan pöytään tekee, siten, että ei olisi puputtanut jotain muuta juuri ennen ruokaa.No teillä on varmaan aika tiukka meininki. Jos haluat olla sellainen tiukkis mutsi niin mikäs siinä? Mä antaisin lasten syödä ja juoda silloin kun siltä tuntuu
Mutta lapset kuluttaa hyvin paljon. Kai jokainen itse tietää jos tarvii jonkun ompun tai lasin mehun ruoka-aikojen välissä. Ja ei aina ruoka-aikoina tee mieli ja lapsi kun touhuaa jatkuvasti niin äkkiäkös nälkä jo voi tulla.. Mut myönnän että itse annan helposti periksi ja annan keksiä ja karkkia vaikkei ole "karkkipäivä", ei se herkkukaan tapa jos liikkuu hyvinNo esim. meillä koko perhe istuu saman pöydän ääreen syömään pari kertaa päivässä ja viikonloppuisin useammin. En mä tiedä onko se mitään tiukkismeininkiä, jos oletetaan ruokailijoiden arvostavan sen henkilön panosta, joka sen ruuan pöytään tekee, siten, että ei olisi puputtanut jotain muuta juuri ennen ruokaa.
Lisäksi hampaat ei ole ihan hirveän innoissaan, jos jatkuvasti mässyttää jotain. Että käsittääkseni niin, ravintotieteilijät kuin hammastieteilijät suosittelee tuota 5 aterian päivärytmiä.
Siis hoitolasten kanssa toimit niin että annat helposti periksi ja annat keksiä tai karkkia? Ei hyvältä kuulosta.... mitä hoitolasten vanhemmat on mieltä?Mutta lapset kuluttaa hyvin paljon. Kai jokainen itse tietää jos tarvii jonkun ompun tai lasin mehun ruoka-aikojen välissä. Ja ei aina ruoka-aikoina tee mieli ja lapsi kun touhuaa jatkuvasti niin äkkiäkös nälkä jo voi tulla.. Mut myönnän että itse annan helposti periksi ja annan keksiä ja karkkia vaikkei ole "karkkipäivä", ei se herkkukaan tapa jos liikkuu hyvin
Tämän suuntaisesti meilläkin.Alkuperäinen kirjoittaja Neljälasta;30497797:Meillä on n.ruoka-ajat, päivällinen pyritään syömään koko perhe yhdessä. Ruoka-ajoissa normipäivinä max.tunnin heitto suuntaan tai toiseen. Esim.teinit tulee monesti koulusta n.klo 16, enkä anna ottaa välipalaa koska päivällinen on n.16.30, jos tiedän että päivällinen on vasta klo 18, niin silloin toki saa ottaa välipalaa.
Ei meillä nyt jääkaappiaentään lukossa ole, mut en salli pitkin päivää napostelua, eikä aikuisetkaan harrasta!
Niin, siis meillä syödään aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala. Noiden välissä on se 2- 3 tuntia. En mä oikein tiedä, että missä välissä pitäisi vielä syödä ylimääräisiä välipaloja. Yleensä meidän lapset tulee kinuamaan ruokaa heti sen jälkeen kun on syöty, koska kyseinen ruoka ei ole ollut riittävän hyvää heidän mielestään... se ei johda kovinkaan pitkälle, jos alan heti syömättömän päivällisen jälkeen jakamaan niille muuta syömistä.Mutta lapset kuluttaa hyvin paljon. Kai jokainen itse tietää jos tarvii jonkun ompun tai lasin mehun ruoka-aikojen välissä. Ja ei aina ruoka-aikoina tee mieli ja lapsi kun touhuaa jatkuvasti niin äkkiäkös nälkä jo voi tulla.. Mut myönnän että itse annan helposti periksi ja annan keksiä ja karkkia vaikkei ole "karkkipäivä", ei se herkkukaan tapa jos liikkuu hyvin
Eli... kun päivässä syödään 5 kertaa, eli juurikin 2-3 tunnin välein, niin sinäkään et antaisi syödä kuin ruoka-aikoina?2-3h? Eiks se oo aika perus?
tämä tyyli on minusta outo jos talossa asuu lapsia!Meillä nykyisin syödään miten sattuu ja välttämättä ei laiteta lämmintä ruokaa, jos lapset on koulussa syöneet päivällä. Usein tällaiset päivät on ne meidän kauppapäivät n. 1-2 kertaa viikossa eli pitää käydä kaupassa ja sen jälkeen ei huvita laittaa ruokaa tai sitten se on pakastepitsaa ym. Leipä-leikkele-kasvislinjalla ollaan myös välillä. Lämmin ruoka ei ole henki ja elämä. Ruokaa meillä saa otta miten vain, mutta ottaa sitten kunnolla eikä yhtä voileipää ja puolen tunnin päästä taas uutta leipää.
Viikonloppuna meillä on yksi lämmin ruoka klo 12-14 aikaan.
Ei ole. Hammaslääkäritkin suosittelee että syötäisiin 4 kertaa päivässä. 4 kertaa on musta sopiva määrä, viikonloppuisin riittää kolmekin ainakin aikuiselle. Mä en ainakaan halua pilata hampaita syömällä 6 kertaa päivässä, syön kunnolla jos syön. Paino-ongelmia ei ole koskaan ollut.Minä syön pieniä annoksia 2-3h välein. Ei ole mitään järkeä syödä iso annos pari kertaa päivässä.
On hyvä syödä 5-6 kertaa päivässä.
Antaisin syödä väleissä mutta siis viralliset syömäajat parin tunnin välein.Eli... kun päivässä syödään 5 kertaa, eli juurikin 2-3 tunnin välein, niin sinäkään et antaisi syödä kuin ruoka-aikoina?
Aluksi kyllä annoit ymmärtää että annat keksiä tai karkkia muutenkin jos lapsi "kinuaa", et puhunut mistään palkitsemisesta. Etkä mistään jälkiruoista puhunut. No, tarinat muuttuu. Sitäpaitsi, jokainen ylimääräinen karkki ja keksi tekee hampaille huonoa.En mä nyt tarkoita mitään karkkipusseja jotka pilaisi kyllä terveyden ja hampaat :/ Työskentelen lasussa joten lasten vanhemmilta ei kysellä tykkääkö että lapsi saa yhden muumikeksin jälkiruoaksi tai hyvin menneen kokeen palkkioksi. Hyvin liikkuva lapsi saa syödä myös herkkuja.
Miks ihmeessä antaisit syödä väleissä!! Miten ruoka maistuu muka sit virallisella syömäajalla....Antaisin syödä väleissä mutta siis viralliset syömäajat parin tunnin välein.
ei siihen jää luvallisia naposteluvälejä jos viralliset syömäajat on 2h välein ja niiden välinen karenssi on 2...3hAntaisin syödä väleissä mutta siis viralliset syömäajat parin tunnin välein.
Pieni makea jälkiruoka päivälisen jälkeen johtaa kaikkien tutkimusten mukaan siihen, että vähemmän napostellaan epäterveellisyyksiä illan mittaan. Kylläisyydentunnekin jatkuu tuntia pidempään... eikä korreloi kaloreihin. Peukutus siis "jälkkäreille".Niin annan aika usein jos lapsi kysyy sen keksin tai jätskin whatsoever ja jälkiruoka saisi mielestäni olla joka päivä, mutta ainakaan meillä töissä ei ole kun keittopäivinä. Olen tiukka sitten esim siitä miten lapset kohtelee toisiaan ja turvallisuudesta.
Sinä päätät millainen kasvattaja olet ja mistä olet tiukka, en ymmärrä että jos olet tyytyväinen systeemiisi (tai siis lapsesi ovat) niin miksi täällä kyselet että onko se ok.
Täysin samaa mieltä! Briteissä ja monissa muissakin maissa jälkiruoka tarjoillaan kouluissa aina lämpimän ruoan jälkeen ja päiväkodeissa lapsille. Sellainen on ihan älytöntä, että kielletään kaikki ja normaalipainoisten lasten kohdalla vahditaan joka suupalaa. Nykyaikana ruokanatseilu on mennyt ihan yli. Ja ne lapset vetää sitten kaksin käsin herkkuja napaan kun äidin silmä välttää :/Pieni makea jälkiruoka päivälisen jälkeen johtaa kaikkien tutkimusten mukaan siihen, että vähemmän napostellaan epäterveellisyyksiä illan mittaan. Kylläisyydentunnekin jatkuu tuntia pidempään... eikä korreloi kaloreihin. Peukutus siis "jälkkäreille".
Jos me tehtäisiin niin ei tyttö söisi koskaan lämmintä ruokaa. Pienikin leipäpala tai hedelmä ruokailujen välissä tekee sen ettei lämmin ruoka maistu ollenkaan. Vähintään 3 h välit pidetään juuri siksi. Mun mielestä on turhaa opettaa lapsille jatkuva naposteleminen. Ruokaakin menee hukkaan kun lapsi ei syö annostaan. Makeaa syödään vain aterioitten jälkeen ja sitäkin harvoin.Antaisin syödä väleissä mutta siis viralliset syömäajat parin tunnin välein.
Jep, HG raukka ei nyt oikein ymmärrä, että jos ruokaväli on 2h ja hän ei anna napostella 2-3h ennen ruokaa, niin eipä siinä jää mitään naposteluaikaa .ei siihen jää luvallisia naposteluvälejä jos viralliset syömäajat on 2h välein ja niiden välinen karenssi on 2...3h
eli sää oot lopulta tiukempi kuin mää, mulla ei toi karenssi ole kuin 30...60 min
No sinänsä jos ruokanatseilu olisi oikeasti mennyt yli, niin noita lihavia lapsia tuskin tulis vastaan joka nurkan takaa.Täysin samaa mieltä! Briteissä ja monissa muissakin maissa jälkiruoka tarjoillaan kouluissa aina lämpimän ruoan jälkeen ja päiväkodeissa lapsille. Sellainen on ihan älytöntä, että kielletään kaikki ja normaalipainoisten lasten kohdalla vahditaan joka suupalaa. Nykyaikana ruokanatseilu on mennyt ihan yli. Ja ne lapset vetää sitten kaksin käsin herkkuja napaan kun äidin silmä välttää :/