ammattitutkinnon näyttötutkintona suorittaneita paikalla? Voinko...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "epätietoinen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"epätietoinen"

Vieras
Löysin netistä markkinointiviestinnän ammattitutkintoon tähtäävän koulutuksen monimuotokoulutuksena näyttötutkintona. Olen nyt löytänyt kahdenlaista tietoa netistä ja pää on sekaisin. Eli voinko hakea tällaiseen koulutukseen ilman aiempaa alan koulutusta tai ilman että työskentelen alalla tällä hetkellä? Vai onko koulutus ehdottomasti vain niille, jotka työskentelevät jo näissä tehtävissä?

http://www.oph.fi/nayttotutkinnot
http://www.oph.fi/download/118825_MarkkinviestATnetti.pdf
Tämä kohta.
Tutkintotilaisuudet järjestetään aidossa työympäristössä, jolloin osaaminen
osoitetaan tutkinnon suorittajan työtehtävissä. Tarvittaessa osaamisen osoittamista
voidaan täydentää sellaisessa ympäristössä, jossa tutkinnon edellyttämä ammattitaito
voidaan arvioida mahdollisimman luotettavasti ja monipuolisesti ja jossa vaadittu
ammattitaidon taso täyttyy

[QUOTE="Heli";30493155]Tai erikseen haetussa harjoittelupaikassa.

Eli voit hakea.[/QUOTE]

Eli jos on harjoittelijana niin ON alalla, jossa osaamisen voi osoittaa näyttöön. Eli pitää olla alalla.

Minulla on juuri vastaava projekti suunnitteilla ja minulle sanottiin että pitää olla alan työpaikka ennestään tai sitten harjoittelupaikka, joka hankitaan itse ja jossa viikkotunteja pitää tulla 26 (28?)/vko, että opiskelu katsotaan täysipäiväiseksi ja saan aikuisopintotukea.

[QUOTE="Näyttö";30493158]http://www.oph.fi/nayttotutkinnot
http://www.oph.fi/download/118825_MarkkinviestATnetti.pdf
Tämä kohta.
Tutkintotilaisuudet järjestetään aidossa työympäristössä, jolloin osaaminen
osoitetaan tutkinnon suorittajan työtehtävissä. Tarvittaessa osaamisen osoittamista
voidaan täydentää sellaisessa ympäristössä, jossa tutkinnon edellyttämä ammattitaito
voidaan arvioida mahdollisimman luotettavasti ja monipuolisesti ja jossa vaadittu
ammattitaidon taso täyttyy[/QUOTE]

Olen lukenut tämänkin pumaskan jo moneen kertaan, mutta en vaan tajua. Monessa paikassa sanotaan, että pitää olla alan työpaikka. Sitten jonkun helsinkiläisen koulun sivuilla sanotaan, että työssäoppiminen voi tapahtua myös harjoittelupaikassa tms. Mutta mitä se sitten tarkoittaa. Ellen ole alan töissä niin pitääkö mun mennä kokopäiväiseksi harjoittelijaksi jonnekkin vai voinko jatkaa omanalan töitä sillä aikaa kun opiskelen? Laitoin toki kyselyn myös oppilaitokseen, mutta kiinnostaa tää vaan nyt niin paljon etten malttas odottaa ens viikkoon vastausta =)

Minulla on juuri vastaava projekti suunnitteilla ja minulle sanottiin että pitää olla alan työpaikka ennestään tai sitten harjoittelupaikka, joka hankitaan itse ja jossa viikkotunteja pitää tulla 26 (28?)/vko, että opiskelu katsotaan täysipäiväiseksi ja saan aikuisopintotukea.

Okei, kiitos tästä. Eli ei onnistu mun suunnitelmat. Luulin, että voin olla oman alan töissä ja samalla opiskella tuota monimuototutkintoa ja sitten vaan näyttöajat käydä siellä toisen alan hommissa, mutta ei tää siis näin mene. No, ei muuta kun muita suunnitelmia vaan tekemään. Tuntuu niin epätoivoiselta, kun mitään ei ole varaa kokopäivätoimiseksi opiskelijaksi alkaa ja nykyinen työ on suoraan suolesta =(

Itse opisekelin näyttötutkintona koulunkäynninohjaajaksi, kokemuksena harjoittelut useammassa paikassa. Kävin valmistavaa koulutusta, johon kuului harjoittelut ja näyttöviikko. Opiskelin omaehtoisen opiskelun tuella työkkärin kautta. Ei tarvinnut olla työpaikkaa.

Työkkärin kurssit ovat asia erikseen, heillä on omat systeeminsä. Ap, etkö tulisi toimeen aikuisopintotuella vai etkö ole vielä oikeutettu opintovapaaseen? Minulla on tarkoitus jättää oma työpaikka roikkumaan pariksi vuodeksi, aloittaa opiskelut ja työharjoittelu ja jos uusi ura ei urkenekaan, palaan entiseen työpaikkaani. Pidän harjoittelupaikkaa sikäli hyvänä, että siitä voi mahdollisesti saada vakituisen työpaikan, kun nykyään on muuten vaikea saada jalkaa oven väliin. Pidän nykyisestä työstäni, mutta miehen työpaikka muutti toiselle puolelle Suomea ja perhe pitäisi saada yhdistettyä :(

On minulla jo oikeus opintovapaaseen ja aikuisopintorahaan, mutta on se aika pieni raha nykyiseen palkkaan verrattuna ja nytkin jo tekee tiukkaa. Nykyisessä työssäni saan hyvää palkkaa, mutta en kertakaikkiaan enää jaksa sitä. Lisäksi jos olisin kokopäivätoiminen opiskelija, pitäisi lapset laittaa kokopäivähoitoon eli hoitomaksut liki tuplaantuisivat. Lisäksi lähimpään kaupunkiin missä harjoittelupaikka tod.näk olisi, on 80 km matkaa niin bensakulut kasvaisivat hirveesti. Toki nytkin kuljen samaisessa kaupungissa, mutta teen 12 tunnin vuoroja niin mun ei tarvi kulkea joka päivä. Opiskellessa pitäisi. On tää hankalaa. Niin hirveesti houkuttas kyllä opiskelu.

Onpa sinulla kurja tilanne:( Sinä joudut varmaan odottamaan että lapset ovat isompia ja samalla voit katsella uutta työpaikkaa. Onko työpaikan ihmissuhteet huonoja, työ stressaavaa vai nhoatko sitä muuten?

Minäkin joudun ottamaan lapseni pois kerta kaikkiaan erinomaisesta päiväkodista (lapsi on aika herkkis ja se on huomioitu ihanasti tuossa päiväkodissa) ja pelkään että uusi paikka ei ole yhtä hyvä & lapsi ottaa vieraaseen paikkaan tutustumisen raskaasti. Olin ajatellut että oltaisiin selvitty osa-aikaisella hoidolla, mutta jos harjoittelua on 26/28 h/vko + oppitunnit ja koulutyöt siihen päälle, niin täyttä päivää varmaan joutuu olemaan :( No, lapsi kaipaa isäänsä ja sitten näkisi häntä joka päivä nykyisten viikonlopputapaamisten sijasta. Elämä on kyllä raadollista, meilläkin oli kaikki niin hyvin ja minä pidän todella työpaikastani, mutta mieheni ei löydä uutta työtä täältä kun taas minulla on luultavasti mahdollisuus työllistyä muuallakin.

Oltko varmasti tutkinut kaikki mahdolliset opiskeluvaihtoehdot? Aika monenlaisia opintoja (esim. AMK) voi suorittaa pääosin etänä ja vielä enemmän löytyy, jos huomioi myös maksulliset koulutukset.

Onpa sinulla kurja tilanne:( Sinä joudut varmaan odottamaan että lapset ovat isompia ja samalla voit katsella uutta työpaikkaa. Onko työpaikan ihmissuhteet huonoja, työ stressaavaa vai nhoatko sitä muuten?

Minäkin joudun ottamaan lapseni pois kerta kaikkiaan erinomaisesta päiväkodista (lapsi on aika herkkis ja se on huomioitu ihanasti tuossa päiväkodissa) ja pelkään että uusi paikka ei ole yhtä hyvä & lapsi ottaa vieraaseen paikkaan tutustumisen raskaasti. Olin ajatellut että oltaisiin selvitty osa-aikaisella hoidolla, mutta jos harjoittelua on 26/28 h/vko + oppitunnit ja koulutyöt siihen päälle, niin täyttä päivää varmaan joutuu olemaan :( No, lapsi kaipaa isäänsä ja sitten näkisi häntä joka päivä nykyisten viikonlopputapaamisten sijasta. Elämä on kyllä raadollista, meilläkin oli kaikki niin hyvin ja minä pidän todella työpaikastani, mutta mieheni ei löydä uutta työtä täältä kun taas minulla on luultavasti mahdollisuus työllistyä muuallakin.

Työ on äärettömän stressaavaa ja olosuhteet ja kohtelu tiukentuu koko ajan. Lisäksi on koko ajan uhka siitä, että yhdenkin virheen tehdessä löytää itsensä oikeudesta. En jaksa enää tätä yhtään =(

Oltko varmasti tutkinut kaikki mahdolliset opiskeluvaihtoehdot? Aika monenlaisia opintoja (esim. AMK) voi suorittaa pääosin etänä ja vielä enemmän löytyy, jos huomioi myös maksulliset koulutukset.

Kyllä mä aika paljon aikaa olen tähän käyttänyt. AMK tutkintoon ei ole enää panoksia riittävästi, en jaksa kyllä enää yli kolmea vuotta opiskella kun kaksi ammattia olen jo aiemmin itelleni hankkinut. Nimenomaan olen hakenut sellaista tutkintoa jonka voisi monimuotokoulutuksena käydä oman työn ohella. Aika vähän kiinnostavia vaihtoehtoja olen löytänyt. Kun ei nyt viitsisi tässä iässä enää opiskella mitään sellaista mihin ei tunne mitään vetoa. Tähän markkinointiviestintään tuntisin. No, täytyy vielä jaksaa jatkaa tutkimista =)

[QUOTE="epätietoinen";30493339]Työ on äärettömän stressaavaa ja olosuhteet ja kohtelu tiukentuu koko ajan. Lisäksi on koko ajan uhka siitä, että yhdenkin virheen tehdessä löytää itsensä oikeudesta. En jaksa enää tätä yhtään =([/QUOTE]

Ehkä arvaankin, mistä työstä on kyse :O