Puolustajat tuntuu takertuneet tohon "erityislapsi" asiaan. Ite ymmärsin, että erityislapsi tarkoittaa tässä kohtaa sitä, että on ongelmia ryhmätilanteissa (kuten esim meidän adhd:lla) vessassa käynti ei mielestäni ole ryhmätilanne?
Leijonaemo taas puhuu fobioista? Ymmärtääkseni viesteistä ei tullut ilmi sekään, että kyse olisi oikeasta fobiasta. Tällä perusteella meilläkin on lapsi, joka kärsii monista fobioista ja jota on autettava asiassa kun ensin hankalissa asioissa pyytää apua vaikka tekee kyllä itse kun kannustaa ja sanoo, että kyllä osaat. Fobia ja pelko/ällötys on aivan eri asioita!
Ja juu täälläkin kakkaongelmia, mutta niitä pyritään hoitamaan ja opettamaan lasta eikä anneta heti periksi kun lapsi on eri mieltä asiasta.
On myöskin mielestäni ihan turhaa läntistä siitä osaako noin 4v pyyhkiä vai ei ja autetaanko sen ikäisiä vielä kimpassa tms harrastaessaan kun kyse on nyt useemman vuoden vanhemmasta lapsesta, jonka lähtökohtaisesti oletetaan osaavan nämä asiat ite. Poislukien ne oikeat erityislapset, joiden kohdalla mm näistä asioista on varmasti keskusteltu kun harrastus on aloitettu.
Itse en vieraan lapsen pyllyä pyyhkisi (etenkään kun olisin töissä, eli ei koske kavereiden lapsia) jos lapsi on sen ikäinen, että hänen se pitäisi itse osata. On eri asia jos olet opiskellut esim lähihoitajaksi, ohjaat pienten lasten harrasteryhmiä, otat kavereiden pieniä lapsia hoitoon/kylään/leikkimään. Silloin todennäköisesti olet etukäteen (etenkin jos olet itse vanhempi) osannut ajatella, että tällaisia tilanteita voi tulla eteen.