muut lapset ja äiti heräävät tuntia liian aikaisin kun koululainen tekee aamutoimia kolistellen...haukotus.

• Viestiketjun aloittaja "zzz"
  • Ensimmäinen viesti
"Jenis"
Mittasuhteet asialle tulee kun muistaa, että siellä voi tosiaan olla ihan SYITÄ miksi se on vaikeaa herätä ihmisten aikoihin ja jaksaa välittää, että lapsen on kiva nousta kouluun.
Ja miten tämä auttaa ap:ta tai ap:n perhettä? Syitä voi olla olemassa joo (tosin nämä syyt ovat edelleen vain sinun spekulaatiotasi) mutta mitä sitten - nukkuminen aamulla pitkään ei paranna esim. sitä masennusta. Eli oliko sulla jotain konkreettista ehdotusta ap:lle, vai onko ratkaisusi tämä kuoliaaksi ymmärtäminen? Mitä ap:n lasten tulisi tehdä sillä aikaa, kun hän ja miehensä vetävät hirsiä?

Lainaus Alkuperäinen kirjoittaja Happygirl-91 Näytä viesti
Mittasuhteet asialle tulee kun muistaa, että siellä voi tosiaan olla ihan SYITÄ miksi se on vaikeaa herätä ihmisten aikoihin ja jaksaa välittää, että lapsen on kiva nousta kouluun.

Aika hauska, varsinkin kun lukee mistä tämä sinun kohdaltasi alkoi: Kyllä ne lapset selvityy varsin hyvin ilman hyysäämistäkin kouluun, ne jotka hyysää noin niin kasvattaa saamattomia lapsia. Eli sinäkin olit, ainakin ensin, sitä mieltä että oli syy tai ei niin ei tarvitse nousta. :) Sitten kun suurin osa oli sitä mieltä että nousee tottakai lapsen kanssa niin sitten lähdettiin etsimään syitä siihen miksei kykene välittämään lapsen parhaasta.

Mä en aio elää maailmassa missä kaikilla aikuisilla jotka toimii väärin on masennus ja kaikilla lapsilla jotka toimii väärin on "joku" diagnoosi. Ja kenellekään ei ikinä voi sanoa että "teet väärin" vaan kaikkia pitää vaan silittää poskelle ja ymmärtää ja pistää muut paimentamaan ja mahdollistamaan väärintoiminnan jatkuminen.

Voin ymmärtää silloin kun se oikeasti on tarpeellista mutta en silitä poskesta lapsenipyörän varastajaa vaan teen rikosilmoituksen ja sanon vanhemmalle jos hän kohtelee lastaan väärin.

Hoida sinä se kaikkien hyysääminen ja herää hetken päästä todellisuuteen kuinka suurin osa niistä hyysätyistä käyttää sinua vain hyväksesi ja vain murto-osa on kiitollinen avustasi. Mä autan mielummin suoraan sitä murto-osaa ja skippaan suorilta sen väärintoimijoiden ymmärtämisen. :)
Sä elät maailmassa, joka ei ole todellisuutta vastaava. :) No se on sinun valintasi ja jatka vain; ummista silmäsi jatkossakin ihmisille, joilla on voimavarat vähissä tai kapasiteetti ei muuten riitä täydellisyyteen.

Lainaus Alkuperäinen kirjoittaja Happygirl-91 Näytä viesti

Aika hauska, varsinkin kun lukee mistä tämä sinun kohdaltasi alkoi: Kyllä ne lapset selvityy varsin hyvin ilman hyysäämistäkin kouluun, ne jotka hyysää noin niin kasvattaa saamattomia lapsia. Eli sinäkin olit, ainakin ensin, sitä mieltä että oli syy tai ei niin ei tarvitse nousta. :) Sitten kun suurin osa oli sitä mieltä että nousee tottakai lapsen kanssa niin sitten lähdettiin etsimään syitä siihen miksei kykene välittämään lapsen parhaasta.
No jos seiskaluokkaista mamma passaa laittamalla aamupalan joka aamu niin voi kyllä saoa, että ei kovin itsenäiseltä nuorelta vaikuta. :D

[QUOTE="Jenis";30487266]Ja miten tämä auttaa ap:ta tai ap:n perhettä? Syitä voi olla olemassa joo (tosin nämä syyt ovat edelleen vain sinun spekulaatiotasi) mutta mitä sitten - nukkuminen aamulla pitkään ei paranna esim. sitä masennusta. Eli oliko sulla jotain konkreettista ehdotusta ap:lle, vai onko ratkaisusi tämä kuoliaaksi ymmärtäminen? Mitä ap:n lasten tulisi tehdä sillä aikaa, kun hän ja miehensä vetävät hirsiä?[/QUOTE]

Jos se on 6:30 kun lapsi lähtee herää eikä vanhempi vielä silloin niin ei välttämättä tarkoita, että vanhempi nukkuu pitkään. Voi olla että herää parin tunnin päästä. Tai vaikka kahdeltatoista. Jeesustellaan sitten sitä =)

No jos seiskaluokkaista mamma passaa laittamalla aamupalan joka aamu niin voi kyllä saoa, että ei kovin itsenäiseltä nuorelta vaikuta. :D
Tää on aika järkyttävää että sinä, joka nähtävästi vielä opiskelet tullaksesi lasten kanssa työskentelemään, teet yhdestä asiasta tälläisiä yhteenvetoja. Yrittäisit edes olla asiantunteva etkä hörötellä tyhmiä johtopäätöksiä.

"Pieras"
Entä jos seiskaluokkalaiselle laittaa päivällistä? Tai iltapalaa? Pesee pyykit? Tekeekö sekin lapsesta avuttoman (sitähän se seiskaluokkalainen vielä on!) Miksi juuri aamupala on niin kamala kirosana?
Entä jos laittaa aamupalaa puolisolleen? Onko se ok? Vai tekeekö se puolisosta lapsellisen ja epäkypsän nyhverön?

"zzz"
Avataan nyt lisää sen verran että mieheni on melko vaikeasti masentunut, hänestä ei ole juurikaan apua arjen pyörittämiseen. Ja vielä kun lisään että tätä on kestänyt jo vuosia parantumatta, niin voin rehellisesti sanoa että olen aika VÄSYNYT henkisesti ja fyysisesti. En ole kuitenkaan itseäni tai lapsiani tappamassa, vaan sinnittelen ja rukoilen parempaa huomista.

Tuli tänne sitten eräänä päivänä purettua asiaa väsyneenä. Melkoinen keskustelu tästä kehkeytyikin, annoin itsestäni aika typerän kuvan. Yritän parhaani mukaan tarjota lapsilleni tasapainoisen arjen että saavat huomiota, hellyyttä, rakkautta. Välillä tuntuu ettei kädet riitä, kun toinen aikuinen on aikalailla poissa pelistä. Mutta yritän parhaani.

"LaMamanMorbid"
Tsemppiä ap:lle! Kohta on joululoma ja monta koulutonta aamua. Koittakaa levätä koko perhe ja kerätä voimavaroja kevään puolelle. Ymmärrän hyvin ihmisen väsymyksen, välillä tuntuu itselläkin ihan ku naama irtois. Meillä myös menee pari kertaa viikossa niin, että kolmen lapsen kouluun menot ja heräämiset menee portaittain. Ja taatusti se kymppiin menijä on kiukkunen kun herää kasin menijän kolinaan... Itse herään aina herättämään ennen seiskaa oli sitten aamu tai iltavuoro. Paitsi toki silloin kun lähden duuniin ennen kuin kukaan herää. Ymmärrän kiukkusi omiesi ja pikkusisarusten unien keskeytymisestä. Mutta voihan se olla, että koululainen kolaa hiukan enemmän kuin on tarpeen, ettei tarttis yksin olla....? Mut eiköhän se helpota joskus. :)

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Tää on aika järkyttävää että sinä, joka nähtävästi vielä opiskelet tullaksesi lasten kanssa työskentelemään, teet yhdestä asiasta tälläisiä yhteenvetoja. Yrittäisit edes olla asiantunteva etkä hörötellä tyhmiä johtopäätöksiä.
Järkyttävää on se että äidit syyttelee ja arvostelee näin julmasti toisiaan. Pari tsempaavaa ja myötäelävää viestiä on tullut, muut on sitä mieltä ettei mistään inhimillisestä kuten uupumus, masennus voi olla kyse vaan puhdasta äidin itsekkyyttä. Aika raakaa, mutta niin se taitaa olla että nainen on naiselle susi toisten kohdalla ;o

[QUOTE="zzz";30487584]Avataan nyt lisää sen verran että mieheni on melko vaikeasti masentunut, hänestä ei ole juurikaan apua arjen pyörittämiseen. Ja vielä kun lisään että tätä on kestänyt jo vuosia parantumatta, niin voin rehellisesti sanoa että olen aika VÄSYNYT henkisesti ja fyysisesti. En ole kuitenkaan itseäni tai lapsiani tappamassa, vaan sinnittelen ja rukoilen parempaa huomista.

Tuli tänne sitten eräänä päivänä purettua asiaa väsyneenä. Melkoinen keskustelu tästä kehkeytyikin, annoin itsestäni aika typerän kuvan. Yritän parhaani mukaan tarjota lapsilleni tasapainoisen arjen että saavat huomiota, hellyyttä, rakkautta. Välillä tuntuu ettei kädet riitä, kun toinen aikuinen on aikalailla poissa pelistä. Mutta yritän parhaani.[/QUOTE]

Hyvä että avasit tuota tilannetta lisää niin ehkä selvisi miksi aamuisin ette ole tikkana ylhäällä. En missään nimessä tarkoittanut, että olisit jokin perhesurmaaja vaan koitin vetää rautalangasta että (erityisesti kaamosaikaan) jaksamisongelmat ja mt-ongelmat on aika yleisiä. Todella yleisiä siis, jokainen voi tsekata prosentuaalisen luvun helposti netistä!

Jaksamista perheellenne!:heart:
Varmasti olet hyvä äiti ja teet parhaasi, ei kun suunta eteenpäin vaan!

Järkyttävää on se että äidit syyttelee ja arvostelee näin julmasti toisiaan. Pari tsempaavaa ja myötäelävää viestiä on tullut, muut on sitä mieltä ettei mistään inhimillisestä kuten uupumus, masennus voi olla kyse vaan puhdasta äidin itsekkyyttä. Aika raakaa, mutta niin se taitaa olla että nainen on naiselle susi toisten kohdalla ;o
Ja neljännen kerran totean että jos sinä olisit puhdas pulmunen joka et koskaan (tai edes harvoin) arvostele ketään täällä niin saattaisinkin ehkä kuunnella jotain sanomaasi. Mutta koska näin ei ole, ja lisäksi katson etten yhtään mitään epäasiallista ole kenellekään sanonut (toisin kuin eräät...) tuodessani mielipiteeni esiin, niin tuon vastaisuudessakin mielipiteeni ja toimintatapani esille niissä asioissa joissa katson aiheelliseksi.

äetee
Muistan, kun äitini oli kotona sen talven kun olin nelosella.Oli ihana, kun ei tarvinnut lähteä yksin, kaakao oli aamulla kupissa. Tuo tunne muistuu mieleen vielä 30 vuoden jälkeenkin. Kyllä, herään aina koululaisen seuraksi aamulla. Vaikka osaakin itse, niin on kiva joskus passata. Saatan keittää 40v miehellekin kahvit, vaikka osaa itsekin keittää.

• Tykkää
Reactions: Puuhippa
"Pippuriina"
Mitä tähän iloisen tytön julistamaan hemmoteltujen lasten avuttomuuteen tulee, niin kannattaa muistaa, että ihmislapsi on apina, joka oppii matkimalla. Eritoten hän oppii sen, kuinka toisia kohdellaan.

Tämä mun mieheni (joka tosiaankin siis keittää kahvit joka aamu tälle uusavuttomalle lortolle) tapasi jo kouluiässä laittaa veljensä kanssa viikonloppuisin aamiaisen vanhemmilleen. Arvatkaapa, Happygirl ja muut, miten homma meni arkiaamuisin. Laittoivatko vanhemmat lapsilleen aamiaista ja toivottelivat hyvät huomenet, vai vetivätkö sikeitä?

Mä vastustan henkeen ja vereen sitä, että lapsista tehdään uusavuttomia MUTTA tuollainen aamupalan tekeminen ja seurana oleminen on kaunis ele enkä pidä sitä paasaamisena. Kauniit muistot saa sellaisesta äidistä/isästä.
Ihan OT, mun äiti teki mun kanssa paljon asioita, siis sellaisia arkipäivän juttuja, kuten kasvatettiin joku kukkanen yhdessä tai leivottiin jne. jne.
Arvaatkas mitä minä teen lapseni kanssa, no näitä ihan samoja pikku juttuja jotka ovat kultaakin arvokaampia pienelle lapselle. Teen niitä siksi, kun vieläkin muistan lämmöllä ne hetket äitini kanssa.

Viimeksi muokattu:
Ja neljännen kerran totean että jos sinä olisit puhdas pulmunen joka et koskaan (tai edes harvoin) arvostele ketään täällä niin saattaisinkin ehkä kuunnella jotain sanomaasi. Mutta koska näin ei ole, ja lisäksi katson etten yhtään mitään epäasiallista ole kenellekään sanonut (toisin kuin eräät...) tuodessani mielipiteeni esiin, niin tuon vastaisuudessakin mielipiteeni ja toimintatapani esille niissä asioissa joissa katson aiheelliseksi.
Sanon oikeasti vakavista asioista, mutta en jostain pikkuvauvan ja suurperheen äidin aamu unisuudesta, vaikka lapsi tekee lähtöä kouluun. Niin minäkin heräisin jos olisin äiti herättämään lapsen tai ainakin varmistamaan, että herää ja söisin aamupalan yhdessä. Toisaalta, en haluaisi esittää mitään yli-ihmistä ja iltavuorosuman jälkeen herätä klo6:30 koska lapsikin, ellei ole pieni koululainen. Se että ei jaksa herätä silloin syystä tai toisesta ei meinaa että on epäonnistunut ;o Ja mitä kaikkea muuta, jota tässä on heitelty.

Viimeksi muokattu:
Sanon oikeasti vakavista asioista, mutta en jostain pikkuvauvan ja suurperheen äidin aamu unisuudesta, vaikka lapsi tekee lähtöä kouluun. Niin minäkin heräisin jos olisin herättämään lapsen tai ainakin varmistamaan, että herää ja söisin aamupalan yhdessä. Mutta se ei tarkoita, että ihminen kuka ei jaksa niin tehdä syystä tai toisesta on epäonnistunut ;o Ja mitä kaikkea muuta, jota tässä on heitelty.
:LOL: :LOL:

Ja koitas nyt päättää että onko se lapsen kanssa herääminen hyvä juttu vai lasten pilaamista...

Joo, turha tästä on jankata. Ja turha sun on mulle jauhaa tuosta jos joku muu on sanonut ap:lle törkysesti. En minäkään sun suuhusi pistä toisten sanoja. Minä en ole epäasiallisesti sanonut joten mun ei tarvitse todistella tai myöntää sinulle yhtään mitään (kuten pyysit tuossa aiemmin myöntämään jotain). Minä seison sanojen takana täysin.

:LOL: :LOL:

Ja koitas nyt päättää että onko se lapsen kanssa herääminen hyvä juttu vai lasten pilaamista...

Joo, turha tästä on jankata. Ja turha sun on mulle jauhaa tuosta jos joku muu on sanonut ap:lle törkysesti. En minäkään sun suuhusi pistä toisten sanoja. Minä en ole epäasiallisesti sanonut joten mun ei tarvitse todistella tai myöntää sinulle yhtään mitään (kuten pyysit tuossa aiemmin myöntämään jotain). Minä seison sanojen takana täysin.
Tässähän en ole kun ihmetellyt muiden (äitien) kommentteja, jos osaat lukea. :)

Ja sinä et suostunut käsittämään, että voi olla masennusta (joka on oikea sairaus), mutta kuten huomaat, aapee juuri kertoi hänen miehensä sairastaneensa vaikeaa masennusta vuosia. Pystytkö nyt ymmärtämään, että on voimavarat lopussa?

Jännä, että aikuinen näkee noin mustavalkoisesti asiat.

Viimeksi muokattu:
"Kiraki"
Melko itsenäinen tyttö kyllä on, 8v yksin junassa ja nyt vanhempana yötä yksin kun vanhempi yövuorossa...
Ja kyllä, passaaminen on kivaa. Toivottavasti suakin joku passaa, niin tiedät kuinka kiva se on <3 Hyvää Joulua :)

[QUOTE="Kiraki";30488079]Melko itsenäinen tyttö kyllä on, 8v yksin junassa ja nyt vanhempana yötä yksin kun vanhempi yövuorossa...
Ja kyllä, passaaminen on kivaa. Toivottavasti suakin joku passaa, niin tiedät kuinka kiva se on <3 Hyvää Joulua :)[/QUOTE]

Niin on mutta kaikki ei välttämättä jaksa suoriutua edes arjesta. Voi kuinka noloa, että olet noin kylmä ihminen. Ap kertoo miehensä sairastaneen masennusta jo vuosia ja hänen äitinä olevan henkisesti lopussa. Ja sinä kehtaat tulla kertomaan "passaaminen on kivaa!" Voimia sinulle, ehkä joskus opit tilannetajua ja empatiaa. :/

Yhteistyössä