En muista, että opettajan sukupuoltakaan olisi mainittu. Kysymyksessä voi siis olla myös 7-vuotias tyttö ja miesopettaja. Palstamammat olisivat varmaankin mielissään, jos kaikki harrastuksia vetävät miehet tulisivat kouluikäisten tyttöjen vessakäynnille mukaan tarkistamaan, että pyyhkiminen varmasti sujuu hyvin ja turvallisesti? Voihan olla, että lapsi ei uskalla pyytää apua.Alkuperäinen kirjoittaja missä lukee;30482504:missä lukee että kyseessä on tyttö ja naisope? itselle tuli luulo pojasta
Ja juurikin tämä kommenttien luonne. Ivallinen. Irmapetteri, haiseva perse. Just. Voisihan sen papereissa manita, vaikka tyyliin; harrastetunnille osallistuminen velvoittaa sen, että lapsi toimii itsenäisesti vessassa. tai jotain. En mä tiedä. Mutta ihmettelen vaan yhä kommenttien luonnetta. Tosin mitä muuta sitä voikaan odottaa netin keskustelupalstoilla..Papereissa! Eli pitäisi kirjallisesti ilmaista että ei, en aio todellakaan pyyhkiä irmapetterin haisevaa persettä
Puhut asiaa. En ole ajatellut asiaa tuolta kantilta. Mutta on se vaan kuitenkin hölmöä kysyä lapsen kaverin äidiltä, että jos meidän tytöllä sattuu tulemaan kyläilyn aikana kakka, niin voitko pyyhkiä sen pepun.Et voi olettaa kaverilta, et keltään ellet sitä kysy. Mistä tiedät vaikka kaverillasi olisi vaikka sormessa haavassa herpes jota sinä luulet ihottumaksi mutta häpeissään ei sitä kerro? Kaikki aikuiset eivät pidä lasten kakasta ja se ei tee heistä yhtään sen epänormaalempia. Olen hoitaja ja eritteet ovat osa työtäni ilman ongelmaa, tiedän myös että tuntemattoman ihmisen ulosteeseen koskeminen ilman suojavälineita on todella riskialitista ja on törkeää olettaa että kukaan vieras tai edes läheinen olisi velvoitettava pistämään mahdollisesti oma terveytensä riskiin, sillä et taaskaan tiedä mitä immuniteettiin vaikuttavia sairauksia heillä on.
Meidän jalkapalloharkoissa 5-vuotiaat jätetään kyllä jo yksinään treeneihin. Ei kaikkiin tiloihin kaikki vanhemmat oikein mahtuisikaan paikan päälle odottelemaan. Myös vanhempainillassa on asia varmistettu ja valmentaja ollut sitä mieltä, että harjoituksiin ei vanhempien tarvitse jäädä. Näin ollen oletan, että valmentajat auttavat lapsia myös mahdollisissa hätätilanteissa. Tai sitten soittavat vanhemman paikalle hoitamaan asian.Alkuperäinen kirjoittaja tytönjapoikienmamma;30465705:Kuopukseni (tavislapsi) pelaa jalkapalloa ja on harkoissa minun vastuulla, seuraan harjoituksia paikan päällä. Valmentajan tehtävä on valmentaa, ohjata harjoituksia, MUTTA jos lapselleni (5v) tulee jokin hätä (kakka, pissa...tmv) tarve, niin olen valmiina auttamaan. Näin se menee.
Oli sitten kyse 3-5 vuotiaasta tai 7-vuotiaasta, ihan samaa kakkaa sieltä pepusta tulee. Jos lapsi apua tarvitsee, hänen sitä kuuluu saada. Aloittajan tilanteessa taisi olla kyse juurikin siitä, että hän tarvitsi apua. (Tähän sottaamiseen liittyvän pelkotilan takia). Olisihan aloittajan pitänyt soitto-opelle kertoa kakkaamiseen liittyvästä ongelmasta, mutta näin hän ei kai ollut tehnyt. Tilanne saattoi tulla opettajalle yllätyksenä, mutta onhan se nyt helvetin outoa ettei sitä peppua voinut pyyhkiä. Aloittajan kasvatustapoja on täällä kovastikin arvosteltu, mutta minusta se ei liity tähän asiaan, ei sitten niin mitenkään. Miten voimme arvostella, kun emme ihmistä emmekä heidän tilannettaan tunne. Mitä siihen pepun pyyhkimiseen tulee, niin en ymmärrä miten se voi olla kenellekään äidille ongelma. Jos on kovin pöpökammoinen, vinyylihanskat käteen sitten ja käsidesillä lotraamaan. Ja eiköhän se oli erittäin harvinaista, että lapsen pepun pyyhkimisestä jonkun pöpön saisi. Käsipesu saippualla riittää minulle.Nyt onkin kyse koululaisesta ja musiikkiopistosta, ei 3-4 -vuotiaiden jumpasta tms. Eli kaksi täysin eri asiaa. 3-4 vuotiaan, 5-vuotiaankin vielä ymmärtää. Soittoharrastuksessa muuten näiden pikkuoppilaiden kohdalla ainakin itse toivon että vanhemmat seuraisivat tuntia, että voisivat valvoa vähän syrjäsilmällä kotona harjotellaanko oikein. (Oikea soittoasento yms)
Jos sinulle tulisi soittotunnille lapsi jolla olisi vaikka Aspergerin oireyhtymä eikä hän tämän vuoksi suoriutuisi pepun pyyhkimisestä, sanoisitko vanhemmalle että hänen tulee olla siinä lähettyvillä odottamassa, jos kakkahätä yllättää?Ja todellakaan en alkaisi soittotunnilla kouluikäisen persettä pyyhkimään.