Pitäisikö veronpalautukset jäädä valtiolle ja jakaa niille joulurahaksi jotka tarvitsevat?

• Viestiketjun aloittaja "Kiivi"
  • Ensimmäinen viesti
säpäle harmaana
[QUOTE="Kiivi";30484033]huoh etkö ymmärrä sitä kulu rakenetta esim matkakuluista :). siis et tarvisi matkakulu vähennystä edes jos julkiset palvelut olisi halvemmat jotka siis omistaa valtiooo. Huomaatko nyt että kuinka se raha on kikkailu kierteessä ja vain byrokraatit saavat tuloja enempi?. Vai onko se tyhmää maksat esim kuukausi lipun 100 euroa valtion omistmasta rautatieliikenteestä jotka sitten voit vähentää valtiolta. Mitä järkeä kun huomaat tämän asian voimme jatkaa taas enempi kulu rakenteesta ja sen synnystä[/QUOTE]

En minä sitä ihmettele, miksi matkakulut pienenisi, jos julkiset olisivat halvempia, vaan ihmettelin, miten alennat julkisten hintoja. :D Ei sekään nyt ihan sormia napsauttamalla käy. Jostakin sekin raha on pois.

[QUOTE="Kiivi";30484074]pikku talkoo työt nyt on aivan eri sarjaa.[/QUOTE]

Jos nyt ajatellaan laajemmasta näkökulmasta ja sitä uutta lastensairaalaa vaikka, josta olet kovin huolissasi.. Ei se talkootyöllä pyöri. tarvitaan rahaa. Eli verotuloja. Eli toimivia yrityksiä, jotka palkkaavat ihmisiä ja maksavat veronsa.

"Hömelö"
Mun melko pieni palkka vaihtelee kuukausittain jonkun verran. Maksan sen takia varuiksi vähän korkeampaa veroprosenttia että joulun alla saan mätkyjen sijaan palautuksia. Nyt täytyy sanoa että on kyllä oikee kynttilä asialla jos kuvittelee että mun kaltaisten ihmisten mielestä on ihan ok että palautuksia ei maksetakaan! Seuraavaks oltaiskin sitte varmaan siellä sossun luukulla vaatimassa tukina niitä ITSE YLIMÄÄRÄSENÄ MAKSAMIA euroja.

"Kiivi"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30484073:
En minä sitä ihmettele, miksi matkakulut pienenisi, jos julkiset olisivat halvempia, vaan ihmettelin, miten alennat julkisten hintoja. :D Ei sekään nyt ihan sormia napsauttamalla käy. Jostakin sekin raha on pois.
Mistä se raha on pois? kun ei valtio esim vr voittoihin koske ja sijoita sitä yhteiskuntaan?. Käyppä katsomassa esim vr liiketaloudellista voittoa. Minne ne raht menee jos kerran valtio omisteinen yhtiö ei sijoita niitä eteenpäin?.

[QUOTE="Kiivi";30484074]pikku talkoo työt nyt on aivan eri sarjaa.[/QUOTE]

En mä puhunut mistään talkootöistä.
Mun veli on maalari ammatiltaan.
Mistä kukaan voi tietää, maksoinko mä sille mun talon maalaamisesta 2000 euroa, vai tekikö se sen talkootyönä?

Ihmettelen vaan, kun totesit, että harmaa talous olisi helppo saada kuuriin. En ymmärrä, että miten.
Mistä ihmeestä kukaan voi tietää, miten käteinen raha liikkuu?

[QUOTE="Kiivi";30484092]Mistä se raha on pois? kun ei valtio esim vr voittoihin koske ja sijoita sitä yhteiskuntaan?. Käyppä katsomassa esim vr liiketaloudellista voittoa. Minne ne raht menee jos kerran valtio omisteinen yhtiö ei sijoita niitä eteenpäin?.[/QUOTE]

Eikö vr ole nykyään yksityinen?

säpäle harmaana
[QUOTE="Kiivi";30484092]Mistä se raha on pois? kun ei valtio esim vr voittoihin koske ja sijoita sitä yhteiskuntaan?. Käyppä katsomassa esim vr liiketaloudellista voittoa. Minne ne raht menee jos kerran valtio omisteinen yhtiö ei sijoita niitä eteenpäin?.[/QUOTE]

No olisiko vaikka palkoista? Ihan vain näin villi veikkaus.

"Kiivi"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30484105:
No olisiko vaikka palkoista? Ihan vain näin villi veikkaus.
mutta voitto on eri asia. Palkka on jo laskettuna. Mutta minne menee siis rahat valtion
omsitamissa yhtiöissä ne voitot?. Maksetaanko byrokraateille siitä pyörittämisetä rahaa samanlailla kuin vähennys laskelmissa?.

säpäle harmaana
Ja siis jos julkisten hinnat alenevat, niin miten voi esittää kysymyksen "mistä se muka on pois". Mistä ihmeestä sitä rahaa tuosta noin vain tupsahtaa sama määrä, vaikka liput ovat halvempia?

"Kiivi"
[QUOTE="Hömelö";30484085]Mun melko pieni palkka vaihtelee kuukausittain jonkun verran. Maksan sen takia varuiksi vähän korkeampaa veroprosenttia että joulun alla saan mätkyjen sijaan palautuksia. Nyt täytyy sanoa että on kyllä oikee kynttilä asialla jos kuvittelee että mun kaltaisten ihmisten mielestä on ihan ok että palautuksia ei maksetakaan! Seuraavaks oltaiskin sitte varmaan siellä sossun luukulla vaatimassa tukina niitä ITSE YLIMÄÄRÄSENÄ MAKSAMIA euroja.[/QUOTE]

huoh kun säästöillä syntyvillä tuloilla juurikin helpotettaisiin köyhien arkea alennetuin maksuin juuri sairaanhoidossa tai julkisten palvelujen käyttämisessä. Tukisi se juurikin kokonaisuutta .

säpäle harmaana
[QUOTE="Kiivi";30484111]mutta voitto on eri asia. Palkka on jo laskettuna. Mutta minne menee siis rahat valtion
omsitamissa yhtiöissä ne voitot?. Maksetaanko byrokraateille siitä pyörittämisetä rahaa samanlailla kuin vähennys laskelmissa?.[/QUOTE]

Ei voi olla totta. Niin, mihinköhän menee voitot, jos voitot menee valtiolle? Eikö nämä rahat menekään siihen yhteiseen hyvään, vaikka ne veronpalautusrahat suunnittelit siihen tarkoitukseen.

"Kiivi"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30484121:
Ja siis jos julkisten hinnat alenevat, niin miten voi esittää kysymyksen "mistä se muka on pois". Mistä ihmeestä sitä rahaa tuosta noin vain tupsahtaa sama määrä, vaikka liput ovat halvempia?
hei nythän saat sen matkakuluissa pois eikö olisi helpompaa siis suoraan alentaa sen lipun hintaa ja ottaa se matkakulujen vähennys oikeus pois. Nythän siitäkin laskemisesta aiheutuu kuluja mikä tossa nyt oli vaikeeta?. Jäisi kuluja pois siis jos suoraan se lipun hinta olisi halvempi.

"Kiivi"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30484126:
Ei voi olla totta. Niin, mihinköhän menee voitot, jos voitot menee valtiolle? Eikö nämä rahat menekään siihen yhteiseen hyvään, vaikka ne veronpalautusrahat suunnittelit siihen tarkoitukseen.
olenkin kritisöinyt molempien osapuolien tuhlaavaisuutta.

säpäle harmaana
[QUOTE="Kiivi";30484128]hei nythän saat sen matkakuluissa pois eikö olisi helpompaa siis suoraan alentaa sen lipun hintaa ja ottaa se matkakulujen vähennys oikeus pois. Nythän siitäkin laskemisesta aiheutuu kuluja mikä tossa nyt oli vaikeeta?. Jäisi kuluja pois siis jos suoraan se lipun hinta olisi halvempi.[/QUOTE]

No enpä nyt tuossa niin suurta eroa näe. Katsos kun verotuksessa on otettu huomioon myös se, että niitä julkisia ei ihan joka kolkassa kulje, niin nehän pitäisi sitten laskea joka tapauksessa.

säpäle harmaana
[QUOTE="Kiivi";30484130]olenkin kritisöinyt molempien osapuolien tuhlaavaisuutta.[/QUOTE]

Mutta silti haluaisit sinne valtion kassaan lisää rahaa "yhteiseen hyvään", joka sitten lopulta meneekin joillekin byrokraateille? Vai olisiko sittenkin parempi, että kukin pitää palautuksensa ja kuluttaa ne siihen, mikä heitä itseään parhaiten kussakin tilanteessa auttaa.

"Kiivi"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30484135:
No enpä nyt tuossa niin suurta eroa näe. Katsos kun verotuksessa on otettu huomioon myös se, että niitä julkisia ei ihan joka kolkassa kulje, niin nehän pitäisi sitten laskea joka tapauksessa.
päin vastoin se olisi juurikin sitä auttamista että joka kolkasta pääsisi matkustamaan julkisella. Kulurakenteen mukaanhan merkittäviä työ vuosia menee juurikin siihen laskelmointiin ja siitä aiheutuviin kustannuksiin mitä verovirkailijat joutuvat tekemään vuosittain tämän vähennys oikeuden takia. Siitä säästyvillä rahoilla helpostikkin alenettaisiin hintoja ja lisättäisiin julkista liikenettä ja näistä saaduilla pienemmillä tuloilla lisättäisiin taas sitä liikenetta sinen kaukaisempiin kolkkiin. Oltaisiin juurikin taloudellisesti ja egoloogiesti ajatelutna edelläkävijöitä.

"Kiivi"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30484139:
Mutta silti haluaisit sinne valtion kassaan lisää rahaa "yhteiseen hyvään", joka sitten lopulta meneekin joillekin byrokraateille? Vai olisiko sittenkin parempi, että kukin pitää palautuksensa ja kuluttaa ne siihen, mikä heitä itseään parhaiten kussakin tilanteessa auttaa.
olen saanonutkin jo monta kertaa mitä siitä byrokratian määrää vähennetään juurikin poistamalla näitä asioita jotka aiheuttavat turhia kuluja yhteiskunnalle. Onhan se nyt selvä että valtion kannalta on halvempaa maksaa 800euroa kuin 2000 euroa. Mutta alatkin jo ymmärtämään :).

typpo
Kannatan reaaliaikaista verotusta ilman progressiota. Sovitaan vaikka niin, että veroprosentti on 25%, eli yhdestä tienatusta eurosta maksetaan 25snt veroa. Jos sitten tienaat 2000€, jää siitä käteen 1500€ verojen jälkeen. Jos taas olet parempipalkkainen ja tienaat 6000€, jää siitä 4500€ käteen. Tuollakin mallilla parempituloiset siis maksavat enemmän veroja. Reilu peli kaikille. Ja joka kuukausi on kunkin helppo katsoa, että paljonko sitä veroa pitää maksaa.

säpäle harmaana
[QUOTE="Kiivi";30484143]päin vastoin se olisi juurikin sitä auttamista että joka kolkasta pääsisi matkustamaan julkisella. Kulurakenteen mukaanhan merkittäviä työ vuosia menee juurikin siihen laskelmointiin ja siitä aiheutuviin kustannuksiin mitä verovirkailijat joutuvat tekemään vuosittain tämän vähennys oikeuden takia. Siitä säästyvillä rahoilla helpostikkin alenettaisiin hintoja ja lisättäisiin julkista liikenettä ja näistä saaduilla pienemmillä tuloilla lisättäisiin taas sitä liikenetta sinen kaukaisempiin kolkkiin. Oltaisiin juurikin taloudellisesti ja egoloogiesti ajatelutna edelläkävijöitä.[/QUOTE]

Eli sinä ihan oikeasti kuvittelet, että se pelkkien matkakorvausten laskeminen on niin työlästä, että siinä säästyvillä kuluilla ylläpidetään koko maan kattavaa tiheää julkisen liikenteen verkkoa? :O

"Kiivi"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30484154:
Eli sinä ihan oikeasti kuvittelet, että se pelkkien matkakorvausten laskeminen on niin työlästä, että siinä säästyvillä kuluilla ylläpidetään koko maan kattavaa tiheää julkisen liikenteen verkkoa? :O
ei vaan osa mietippä mitä sillä saa jo aikaseksi kun miljoonia säästyy.. Laskeppa nyt ihan huviksesi että kun paljonkas meillä olikaan työntekijöitä suomessa? niin ja jokaisen vähennykset joduutaan erikseen laskemaan paljonko se vie palkka kuluja?.

Kyse oli asteittaisesta lisäämisestä ja voittojen minimoimisesta valtion omistamissa palveluissa joista ei ole järkeä maksaa ensin alveja sitten vähentää niitä verotuksessa. Huomaatko tuon logiigan?

säpäle harmaana
[QUOTE="Kiivi";30484163]ei vaan osa mietippä mitä sillä saa jo aikaseksi kun miljoonia säästyy.. Laskeppa nyt ihan huviksesi että kun paljonkas meillä olikaan työntekijöitä suomessa? niin ja jokaisen vähennykset joduutaan erikseen laskemaan paljonko se vie palkka kuluja?.

Kyse oli asteittaisesta lisäämisestä ja voittojen minimoimisesta valtion omistamissa palveluissa joista ei ole järkeä maksaa ensin alveja sitten vähentää niitä verotuksessa. Huomaatko tuon logiigan?[/QUOTE]

Nyt puhuttiin pelkistä matkavähennyksistä. Ja nykyään ne saa itse ilmoitettua suoraan netissä ja niitä tuskin kovinkaan paljon tarvitsee erikseen käsin laskea.

Yhteistyössä