Mitä mieltä olette tilanteesta (miehen omistamassa talossa asumisesta)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "annikki"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ota köyhä ukko joka asuu vanhassa talossa, varmasti saisit täydet kädet sisustaa asunnon mieluisaksi. Mieti jos sun omistamaan asuntoon muuttais heviukko joka maalaisi seinät mustaksi ja laittaisi kaikenmaailman luurankoja ja pääkallojuttuja pitkin huonetta, niin kuka nyt haluaa että huonetta sotketaan.

En ole äärimmäisyyksien ihminen ollenkaan vaan esteetikko kyllä. Enkä ruskean ystävä. Ja todella siisti. Hyi minua.

Niin. Talo on miehen, mies tykkää siitä juuri sellaisena kuin se on.

Sinä maksat asumisesta vähemmän kuin maksaisit omasta asunnostasi ja olisit valmis osallistumaan remonttikuluihin. Remontin, jota mies ei koe talossaan edes tarpeelliseksi. Remonttiin, joka tehtäisiin lähinnä siksi, että haluaisit eri värimaailman.

Olisitko valmis maksamaan remonttia kokonaan?

Niin. Talo on miehen, mies tykkää siitä juuri sellaisena kuin se on.

Sinä maksat asumisesta vähemmän kuin maksaisit omasta asunnostasi ja olisit valmis osallistumaan remonttikuluihin. Remontin, jota mies ei koe talossaan edes tarpeelliseksi. Remonttiin, joka tehtäisiin lähinnä siksi, että haluaisit eri värimaailman.

Olisitko valmis maksamaan remonttia kokonaan?

Erikoista kun kaikki tarttuvat tuohon remonttiin. Miehelle ei käy edes keittiön pöydän vaihtaminen tai mattojen uusiminen. Tuossa ei pitäisi olla enää rahasta kiinni kun mies voi laittaa pari omaa mattoaan säästöön ja nainen ostaa itse pari omaa tilalle. Kenties vieläpä sellaiset, jotka kävisivät miehellekin jos tämä vain suostuisi kompromissiin. Erikoista, että mies ei tykkää siitä, että nainen viihtyisi kotonaan.

Alan epäillä, että miehen klooni vastailee tähän ketjuun. Okei, kun muutin tähän (yhteisestä päätöksestä) oli ruusuiset kuvitelmat yhteisestä kodista. Mies tiesi edellisestä asunnostani, että tykkään sisustaa ja laittaa taloa, sanoikin että oli hyvännäköistä. Sitten muutin tähän, mutta sitten minun tavarani eivät sopineetkaan tänne. Seiniin hän ei halunnut reikiä, joten ne taulut ja esineet piti antaa pois, tai ne on jossain tuolla ullakolla. Huonekalut eivät käyneet tähän ruskeaan tyyliin. Täällä oli tummanruskeat verhotkin, mutta ne minä sain vaihdettua, ettei tunnu ihan paskapökäleen sisällä asumiselta. Sitten minä innokkaana yritin kysellä, että mites laitetaan tätä yhteistä kotia (joka ei tietenkään minun ole) ja vastaus oli, että ei mitenkään. Ota tai jätä. Omia höynötyksiäsi et tänne ripustele. Ai, tuliko yllätyksenä? No harmi, ei mahda mitään. Mun talo, mun säännöt.

No ajatelkaapa omalle kohdalle, että olette rakentaneet talon kymmenen vuotta sitten ja sisustaneet sen silloin kuten tykkäätte. Varmasti ajatuksena ollut, että siitä tehdään sellainen, että siinä voi asua sitten pitkään ilman, että tarvitsee vuosiin uusia mitään. On ostettu huonekalutkin sellaiset, jotka mielestään sinne sopivat.

Olisitteko ihan oikeasti valmiit alkaa muuttamaan seinien väriä ja kalustusta (olettaen, että ne ovat edelleen täysin kunnossa) ihan siksi, että taloon muuttaa uusi hellu, joka ei satu tykkäämään sisustuksesta?

Veikkaan, että ap on ennen muuttoaan kehunut miehen kotia eikä ole näitä muutosehdotuksia tuonut ilmi. Jos ap on aiemmin tottunut vaihtamaan olohuoneen järjestystä ja mies ei, niin miksi miehen pitäisi myöntyä omistamassaan talossaan pompottelulle. Ja niin ap, ethän sinä ole määräillyt, mutta kiukuttelet nyt kun et saa määrätä.

Exän kanssa sisustaminen on varmasti onnistunut, minäkin rakastan ruskeaa. Enkä osaa edes kuvitella, miksi olohuoneen mööpeleitä pitäisi siirrellä jatkuvasti eestaas. Olen pistänyt taloon aika paljon rahaa, en alkaisi sitä huvikseen muuksi nuuttamaan tai seiniä muuksi maalailemaan toisen toiveiden mukaan. Teillä ei tainnut olla käsitykset selvinä yhteenmuuttaessa.

No ajatelkaapa omalle kohdalle, että olette rakentaneet talon kymmenen vuotta sitten ja sisustaneet sen silloin kuten tykkäätte. Varmasti ajatuksena ollut, että siitä tehdään sellainen, että siinä voi asua sitten pitkään ilman, että tarvitsee vuosiin uusia mitään. On ostettu huonekalutkin sellaiset, jotka mielestään sinne sopivat.

Olisitteko ihan oikeasti valmiit alkaa muuttamaan seinien väriä ja kalustusta (olettaen, että ne ovat edelleen täysin kunnossa) ihan siksi, että taloon muuttaa uusi hellu, joka ei satu tykkäämään sisustuksesta?

Tätä taloa ei ole ensinnäkään sisustettu, vaan tänne on ostettu askosta tai maskusta tai sotkasta jotkut ruskeat raskaat veronpalautuspäivähuonekalut, ja varmuuden vuoksi samaa väriä seinien ja verhojen kanssa. Väittäisin, että kuka tahansa silmillä varustettu naisihminen masentuisi katsoessaan tätä värimaailmaa. Ei kai se keskivertomiestä vaivaa, kunhan sohva on pehmee ja telkkari tarpeeksi iso.

Tietenkin? Minä ainakin jopa omalla kustannuksellani täysin kun minun hyväksenihän se remontti taloudellisesti myyntitilanteessa tulisikin, vakka yhteiseksi iloksi olisikin muuten. Totta kai jos jonkun kanssa muutetaan ihan yhteenkin, niin ollaan valmiita muuttamaan muutenkin omaa elämää jos kerran sinkkustatuksenkin voi vaihtaa. Ei pidä ottaa toista ihmistä asumaan, jos toisen ihmisen elämä ei samaan kotiin mahdu kun voi asua erilläänkin ja täysin omilla ehdoilla. Eikä ainakaan liian kepein perustein ottaa mitään "hellua" jos ei ole tosissansa kerran ja valmis yhtään mihinkään joustamiseen. Sitä kutsutaan sinkkuudeksi kun saa tehdä mitä vaan itse haluaa.

Sisustus nyt on pienin vaivannäkö jos parisuhteeseen ryhtyy.. En usko, että ihminen joka ei sen vertaa viitsi panostaa olisi edes välttävä seurustelukumppanikaan. Päitä sitten puoliso ikinä.

[QUOTE="annikki";30475863]En ole äärimmäisyyksien ihminen ollenkaan vaan esteetikko kyllä. Enkä ruskean ystävä. Ja todella siisti. Hyi minua.[/QUOTE]

Esteetikko joka haluaa sotkea maalilla irrottamatta kaapeja ja listoja.

Miten sinun lapsesi suhtautuvat tilanteeseen, jossa eivät saa laittaa julisteita tai tauluja seiniin ja täytyy varoa jokaista tekemistään, ettei mies hermostu sotkusta huonekalussa tai muualla.

tai ovatko lapsesi vielä pieniä, isompana voi tulla ongelmia, kun haluavat tehdä omista huoneistaan näköisiään.

Tuo mies vaikuttaa vaikealta.
on kaksi vaihtoehtoa joko laitatte tuon talon myyntiin ja ostatte yhteisen oman tai muutat lasten kanssa omaan asuntoon ja tapailet miestä.
viettäkää vaikka kuinka paljon aikaa yhdessä, mutta molemmilla oma huusholli, kunnes saatte yhteisen oman

ei ole helppoa muuttaa toisen asuntoon jos toinen on omistushaluinen siitä

Esteetikko joka haluaa sotkea maalilla irrottamatta kaapeja ja listoja.

Jestas. Ei, kun ajattelin, että kätevästi kävisi itse tehtynä. Olen maalannut elämäni monen monta kertaa.

Ja ei tullut mieleenkään ennen muuttoa varmistaa, että olemmehan sitten samalla linjalla siinä, että tämä on meidän koti. En ajatellut, että tämä olisi tällainen ongelma. Totta kai tätä on heijastus jostain muusta. Mutta ei tuo osaa kertoa miksi tämä on ongelmallista, kun se mykistyy heti jos yrittää sille jotain puhua, missä on sanoja kuten tulevaisuus, yhteinen, tunteet jne..

Mä en katselisi tollaista. Talo, jossa asun pitää olla myös mun koti, vaikka mies sen omistaisi. Ja yhteisen kodin pitää näyttää ja tuntua yhteiseltä kodilta. Mä olen kyllä saanut sisustaa ja osallistua remonttipäätöksiin, vaikka mies meidän asunnot on omistanut. Yhdessä uusi kotikin valittiin, vaikka en siihen penniäkään laittanut. Meillä on melko erilaiset taloudelliset tilanteet, mä olin silloin vastavalmistunut ekassa duunissa ja miehellä enemmän uraa ja säästöjä takana. Silloin kun olin töissä, maksoimme hoitovastikkeet puoliksi. Mies on maksanut kaikki rahoitusvastikkeet ja lainaosuudet, jotka nostavat asunnon arvoa. Nyt kun olen hoitovapaalla, mies huolehtii kaikista kuluista. Sitten kun palaan töihin alan taas maksaa osuuttani.

Siis ymmärsinkö oikein? Harrastat sisustamista, se on todella tärkeää sinulle, mutta miehen talon sisustuksesta tai sen muuttamisesta et sanoinut hänelle mitään ennen kuin jo asuitte yhdessä?

Siis ymmärsinkö oikein? Harrastat sisustamista, se on todella tärkeää sinulle, mutta miehen talon sisustuksesta tai sen muuttamisesta et sanoinut hänelle mitään ennen kuin jo asuitte yhdessä?

Eikö voisi ihmetellä myös sitä, että mies, jonka luokse muutetaan ja joka tiesi naisen harrastavan näitä asioita ja oli nähnyt tämän tavarat, ei tehnyt heti selväksi että vain ihmiset, ei elämäntavat ja huonekalut, muuttavat? Mieshän tässä nyt käyttäytyy yleisten tapojen vastaisesti

[QUOTE="annikki";30475394]Eli olemme miehen kanssa seurustelleet nyt 4 vuotta. Muutin miehen omistamaan asuntoon vuosi sitten. Nyt minua alkaa ottamaan päähän se, että täällä on asuttava täysin miehen ehdoilla. Mitään ei saa muuttaa omaksi mieleisekseni. Huonekalut, jotka hän oli ostanut ex-vaimonsa kanssa ovat hänen mielestään hyvät, uusia ei osteta. Omat huonekaluni jouduin myymään ja antamaan pois, eihän ne tänne sopineet kun miehen huonekalut olivat jo paikallaan. Hänen huonekalujaan en saa edes siirtää, ne ovat kuulema jo hyvällä paikalla.

Seiniä ei saa maalata tai uudelleen tapetoida, ellen maksa ammattimiehelle, joka tulee sen tekemään. Ja väri- ja tapettivalinnat olisivat miehen. Verhoja olen saanut vaihtaa. Mitään tauluja tai hänen lastensa valokuvia ei saa siirtää tai muuttaa, esim. laittamallal uusiin kehyksiin. Omien lasten kuvia ei mielellään saa laittaa olohuoneeseen. Lemmikkiä en saa ottaa. Pitää kysyä lupa jos haluaa esim. saunan lämmittää, sehän on miehen. Sanoin miehelle, että ei tämä minun kodiltani tunnu, niin hän ihmetteli kovasti. Saanhan täällä asua, hän sanoi. Loukkaantui oikein ja piti mykkäkoulua, kun olen niin kiittämätön ettei hänen tarjoamansa talo kelpaa. Hyvä talohan se on, hänen ja exänsä rakentama. Uuteen hän ei halua lähteä muuttamaan, eikä huvita enää toista taloa rakentaa.

Edellisessä liitossa, joka muuten kyllä ei toiminut, sain täysin vapaat kädet sisustuksen ja kodinhoidon suhteen. Täällä ei. Siivota saan ja maksaa oman osuuden laskuista, sekä ylimääräistä asumisesta. Pihaa saan laittaa, siitä hän ei paljon mukise, mutta ei mitään pensaita tai muuta saa istuttaa, joka hänen ruohonleikkuutaan häiritsee. Hävettää tämä tilanne, kun koko sukumme naiset (minä mukaanlukien) ollaan sisustushörhöjä, ja nyt asun ruskeassa pömpelissä missä ei saa mitään laittaa. Kaatuuko tämä suhde tähän?[/QUOTE]
Juuri tältä miehistä tuntuu asua "omassa" kodissa...

Yhteistyössä