Tämä on vanha viestiketju, mutta minua kiinnostaisi kovasti eristäytyvästä persoonallisuushäiriöstä kärsivien tai nauttivien (ketään leimaamatta) parisuhteet. Miten olette päätyneet parisuhteeseen ja miksi? Onko kaikesta erakkoudesta huolimatta sellainen olo, että haluaa jakaa elämänsä jonkun kanssa? Ja miten saatte parisuhteenne toimimaan, että ette ahdistu siitä liikaa? Millaisia kumppaninne ovat?
Ihan sillä kyselen, kun itselläni on sekamuotoinen persoonallisuushäiriö, joka vaikuttaa melko paljon ihmissuhteisiini. Ihmissuhteissani helposti ikään kuin "katoan" itseltäni ja alan elää elämääni sen toisen kautta. Se on nyt kuitenkin siis sivuseikka. Olen löytänyt sielunkumppanini ja elämäni rakkauden, mahdottoman hienon ihmisen joka jakaa ajatusmaailmani ja arvoni. Suhteemme ei kuitenkaan parisuhteena toiminut, koska minä muutun herkästi avuttomaksi ja tarvitsevaksi, läheisriippuvaiseksi toisen miellyttäjäksi. Mieheni taas on luonteeltaan eristäytyvä erakko, joka viihtyy parhaiten yksinään mökissä keskellä metsää omia juttujaan puuhastellen. Hänellä on minun lisäkseni pari läheistä ystävää ja perheensä, mutta muita ihmissuhteita hän ei kaipaa. Myös hänen seksuaaliviettinsä on erittäin heikko; seksiä oli ehkä korkeintaan kerran parissa viikossa, sekin enimmäkseen minua miellyttääkseen. Meillä on kuitenkin niin uskomaton yhteys, että en voisi edes kuvitella olevani kenenkään muun kanssa kuin hänen. Ennemmin olen yksin. Hän kuitenkin halusi olla ennemmin vain ystäviä, koska koki ettei pystynyt riittävästi vastaamaan minun ylitsepursuaviin tunteisiini ja äärettömään läheisyydenkaipuuseeni. Hän sanoi rakastavansa minua eikä ole koskaan aiemmin kokenut yhtä vahvaa tunnetta, vaikka hänen tunteensa ovat yleensä melko "laimeita" ja hän on ennen minua kuitenkin ollut 4 vuotta parisuhteessa. Itse hän oli aina pahoillaan "tunnevammaisuudestaan" ja ajoittaisesta kylmyydestään minua kohtaan. Varmaan tukahdutin hänet kaikella rakkaudellani ja vein hänen oman tilansa. Mieheni ei myöskään osaa juuri ilmaista voimakkaita tunteita esim. riitatilanteissa. Hän on hyvin vetäytyvä ja ilmeetön, kun minä taas riehun ja räiskyn kuin paketillinen ilotulitteita.
Mitä mieltä siis olette? Voisiko tällä elämäni rakkaudella siis olla eristäytyvä persoonallisuushäiriö? Ja onko meillä mitään toivoa? Miten saisimme yhteisen arjen toteutettua ja kummankin tarpeet tyydytettyä? Kertokaa kokemuksianne, niistä olisi varmasti paljon apua!