Mitä jos mies "heittää" ulos

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "yksin"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

"yksin"

Vieras
ja mulla ei ole mitään paikkaa minne mennä?

Meillä on miehen kanssa muutama iso ongelma (ei mitään pettämistä tms), ja eilen illalla mies sanoi, että mun pitää lähteä täältä huomenna, eli tänään, koska "kaikki on mun syytä". Mulla ei ole ystäviä, tuttavia tai sukulaisia lähimaillakaan, en omista autoa tai muuta, ja meillä on pieniä lasta, joiden kanssa olen kotona.. En mä voi ottaa niitä mukaan, jos tuo tänään mut heittää ulos. Minne mä niiden kanssa menisin? Hotelli tietty on vaihtoehto, mutta ei moneksi yöksi... Mä toivoisin että mies lähtisi, koska hällä on ystäviä ja vanhemmat tässä lähellä... Mutta se on niin vihanen etten usko että saan sitä lähtemään. Ketä mä voin pyytää avuksi? Voinko pyytää poliiseja tänne mun avuksi, jos mies "pakottaa" mut lähtemään. En halua riidellä, en halua huutaa, enkä todellakaan halua kaaosta meidän kahden välille, ettei lapset joutuisi pelkäämään. Mitään väkivaltaa meillä ei siis ole. Erimielisyyksiä vain. Haluaisin vain jonkun "rauhanturvaajan" tässä tilanteessa puhumaan miehelle järkeä, ettei se voi mua heittää pois, kun se on se työssäkäyvä tällä hetkellä.. Enhän mä voi lähteä jonnekin nukkumaan, ja tulla aamulla hoitamaan lapsia, ja lähteä taas illalla.. Mitä mä teen? En tiedä yhtään miten menetellä.. Mä oon niin eksyksissä :S Mihin mulla on oikeus?

Miten mies voisi heittää sinut ulos omasta kodistasi? :confused:

Eron hän voi toki vaatia, mutta ei kumpikaan voi "heittää" toista noin vaan kadulle. Oletan tietysti, että asutte molemmat asunnossa virallisesti...? Silloin teillä on molemmilla oikeus olla siellä. Se, joka ei kestä tilannetta, menee muualle. Tai pysyttelee eri huoneessa. Mutta eropäätöksen jälkeen on ihan normaalia, että hetken joutuu olemaan samassa kämpässä ennen kuin uusi asunto löytyy.

Anna sen miehen rauhoittua. Jos on eilen käskenyt lähtemään, voi olla, että nukuttuaan yön yli ei ole enää niin jyrkkä tässä asiassa.

Jos vielä kuitenkin haluaa sinun lähtevän, koeta vedota faktoihin. Siis siihen, että lapsia ei voi oikeasti viedä kadulle ja muuta paikkaa ei oikein ole. Jos sekään ei auta, sosiaalitoimeen yhteys.

Mä en halua taistella, enkä halua että lapsilla on huono olla, joten kyllä mä mielummin lähden kuin riitelen. Se kuitenkin voi mennä pahaksi jos ollaan tosi vihaisia, ja katkeria. :/

Ja mies vaatii sitä koska, "hän maksaa vuokran". Tiedän että se on vihanen, ja vihaisena voi sanoa mitä vain.. mutta nyt vain varuiksi mietin.

Hyvähän se olisi turvakotiin lasten kanssa mennä. Kun koti tyhjenee puolisosta ja lapsista, niin tilanne konkretisoituu miehelle ja hän voi mennä katumapäälle. Toisaalta jos jäät, niin hän voi heittäytyä väkivaltaiseksi ja oikeasti heittää teidät ulos.

En suosittele turvakotia, eikö teillä ole ketään sukulaista? Turvakoti on hyvä paikka jos on fyysisen väkivallan uhkaa, mutta ei se muuten mikään lepokoti ole. Sinne tulee ihmisiä tosi levottomista oloista, ja se voi normiperheenäidille olla järkytys.

Suomessa ei ole saatavilla tukea erotilanteisiin (siis poliisia tms sovittelijaa) vaikka toinen uhkaisi hengenlähdöllä. (Turvakotiin voi siis silloin mennä mutta mitään jatkoapua ei saa.)

Mä en halua taistella, enkä halua että lapsilla on huono olla, joten kyllä mä mielummin lähden kuin riitelen. Se kuitenkin voi mennä pahaksi jos ollaan tosi vihaisia, ja katkeria. :/

Ja mies vaatii sitä koska, "hän maksaa vuokran". Tiedän että se on vihanen, ja vihaisena voi sanoa mitä vain.. mutta nyt vain varuiksi mietin.

Jos olet kirjoilla asunnossa, hän ei voi vaatia sinua noin vaan poistumaan, vaikka olisikin maksanut vuokran. Vuokranmaksu on teidän välinen asia, mutta sinulla on oikeus asua siellä. Kumpi vaan voi toki muuttaa muualle, mutta ei kumpikaan voi noin vaan heittää toista kadulle. Toki, jos mieluummin lähdet kuin jäät, se on eri asia. Lasten kanssa en kyllä lähtisi minnekään turvakotiin tms vain tuollaisen riidan takia. Lapsille parempi olla tutussa paikassa. Jos tilanne on tulehtunut, menisin vaikka loppuviikoksi omien vanhempieni luo kylään - vaikka sitten lastenkin kanssa. ja nimenomaan kylään mummolaan, en mitään sen dramaattisempaa. Miehelle sanoisin, että voidaan samalla vähän miettiä asioita.

Onhan tässä riidelty ja huudettu, enkä sitä halua lapsille enää. Mä oon väsynyt, ja yksin. Ei ole ketään. Lähin sukulainen on 700km päässä. "Tekee hyvää huutaa" - heh, tässä tapauksessa asiat vain pahenee. Eli turvakotiin en voi mennä? Ahaa.. Kai se on mun jätettävä lapset tänne ja mentävä jonnekin katoksen alle, niin kauan että saan kämpän. Mä en halua että tulee väkivaltaa tai mitään. Enkä ala huutamaan kenen pitäisi lähteä, kun se vain pahentaa. Kokemusta on.

Ja niin kuin laitoin alussa. Mulla ei ole mummolaa, omia vanhempia tai ketään kenen luokse mennä. Ei edes ystäviä tässä kaupungissa. Eikä autoa. Miehellä on, ja sinne toivoisin että mies lähtisi.

Siis. Jos teillä on oikeasti paha ja uhkaava tilanne, niin soittele ihmeessä turvakotiin. Ei siitä ole kysymys. Vaan siitä, että jos kyse on ns. normierosta, kannattaa yrittää ihan oikeasti jotain muuta vaihtoehtoa ensin. Mutta, kuten sanoin se ei ole mikään varsinainen lepokoti, jengi voi olla sekavaa (ilman aineitakin!), tilanteenne syynätään aika tarkkaan, mies voi kokea turvakotiin menon provosoivana (ymmärrettävää, toim huom.) ja niin edelleen.

MINÄ en ole missään vaiheessa miettinyt turvakotia vaihtoehtona, mutta sitä täällä ehdotettiin että sinne voi mennä. Ja MINÄ en ole halunnut ottaa lapsia missään vaiheessa MUKAAN jos mä joudun lähtemään, ettei HE joudu olemaan tuntemattomassa paikassa, mutta MINÄ en ole se työssäkäyvä, vaan MIES, joka aamulla soittelee perään, että MINÄ OLEN "hyljännyt lapset", ja hänen pitää mennä TÖIHIN ja MINUN pitää mennä heitä katsomaan... Joten Miten helvetissä MINÄ saan tuon MIEHEN lähtemään, että tää soppa ei mene niin samperin vaikeaksi. Ja tähän mietin, että VOINKO soittaa poliiseille, kun ja jos meille tästä se taistelu tulee, ettei se mene pahaksi, ja poliisit voi tulla siihen välikädeksi, ettei mun tarvitse viedä noita lapsia turvakotiin?!

MINÄ en ole missään vaiheessa miettinyt turvakotia vaihtoehtona, mutta sitä täällä ehdotettiin että sinne voi mennä. Ja MINÄ en ole halunnut ottaa lapsia missään vaiheessa MUKAAN jos mä joudun lähtemään, ettei HE joudu olemaan tuntemattomassa paikassa, mutta MINÄ en ole se työssäkäyvä, vaan MIES, joka aamulla soittelee perään, että MINÄ OLEN "hyljännyt lapset", ja hänen pitää mennä TÖIHIN ja MINUN pitää mennä heitä katsomaan... Joten Miten helvetissä MINÄ saan tuon MIEHEN lähtemään, että tää soppa ei mene niin samperin vaikeaksi. Ja tähän mietin, että VOINKO soittaa poliiseille, kun ja jos meille tästä se taistelu tulee, ettei se mene pahaksi, ja poliisit voi tulla siihen välikädeksi, ettei mun tarvitse viedä noita lapsia turvakotiin?!

Joo, miehesi on varmaan suuttunut ja vihainen, mutta kai hän nyt aikuinen ihminen tajuaa, että a) jos hän ajaa sinut ulos, sinun on otettava lapset mukaan ja b) jos sinulla ei ole paikkaa, mihin mennä, sinun on otettava yhteys viranomaistahoihin tai turvakotiin. Hänet on saatava ymmärtämään, että kiukutellessaan sinulle hän aiheuttaa myös lapsille ongelmia.

Ei sinun tarvitse lähteä jos sinun nimesi on vuokrasopimuksessa, eli jos asunto on molempien nimellä. Voit tarvittaessa soittaa poliisit jos mies yrittää sinut väkisin saada pois (väkivaltaisen, tai sillä uhkaavan, miehen ottavat putkaankin). Eri asia sitten se että onko saman katon alla asuminen sitten mukavaa.... Mutta mies ei tosiaan voi sinua ajaa pois jos asunto on teidän molempien nimissä, vaikka maksaisikin vuokran kokonaankin.

• Tykkää
Reactions: Neljän Äiti
Miten tää on provo? :o

Ja mä en ole missään luuhannut, vaan mies sanoo että mun pitää lähteä, mutta ei halua myöskään että otan lapsia, ja sitten jos en tule kotiin aamulla, kun hänen pitää mennä töihin - mä oonkin huono ihminen, ja teen kiusaa.

Ja ei, en ole mikään miehen siivellä eläjä, on työt ja koulut, mutta nyt nuorimman kanssa kotona.

Yhteistyössä