En koskaan vie lapsiani virikehoitoon!

• Viestiketjun aloittaja proud mother
  • Ensimmäinen viesti
"a p"
Eskariope on nähnyt muitakin kuin sen teidän kotihoidetun. Kirjoitin usein jos huomasit.
Mitä väliä, jos esikoulussa joku lapsi on vähän hiljaisempi ja ei rynni kaikkiin tilanteisiin pää kolmantena jalkana. Tietenkin olen myös sitä mieltä, että vanhemman pitää ottaa jotenkin huomioon se, että ryhmät ova lapsille liian isoja jo eskarissa, saati sitten kouluissa.

[QUOTE="a p";30462593]Ilman kerhojakin pärjää pitkään, kun vanhemmalla on viitseliäisyyttä. Tuttavan lapsi aloitti kerhon neljä vuotiaana, oltuaan niin kauan kotona. Saa suitsutusta sosiaalisuudestaan ym.[/QUOTE]

Olet ymmärtänyt väärin, jos kuvittelet päivähoidon tai kotihoidon tarkoituksen olevan lapsen muokkaaminen mahdollisimman sosiaaliseksi.

[QUOTE="a p";30463307]Mitä väliä, jos esikoulussa joku lapsi on vähän hiljaisempi ja ei rynni kaikkiin tilanteisiin pää kolmantena jalkana. Tietenkin olen myös sitä mieltä, että vanhemman pitää ottaa jotenkin huomioon se, että ryhmät ova lapsille liian isoja jo eskarissa, saati sitten kouluissa.[/QUOTE]

Viisainta olisi pitää lapsi pois koulustakin. Ryhmät ovat kuitenkin niin isoja ja koti ja äidin seura on lapselle aina se paras ratkaisu.

Alkuperäinen kirjoittaja samaa mieltä!;30462743:
tokikaan jos äiti on muuten laiska, ja ei lapsensa kanssa siellä kotona mitään tee, niin sit voi olla eri juttu. mutta sit puhutaan jo huonoista kotioloista yms
Oho, sullahan onkin aika idealistinen käsitys maailmasta. Huonot kotiolot = äiti ei jaksa askarrella?

viera.s
Alkuperäinen kirjoittaja samaa mieltä!;30462741:
Silti en usko tuohon _usein_ juttuun. Sen verran laaja kaveri ja tuttavapiiri ja koskaan ei oo tullu moista vastaan. Ala-asteella ja ekalla luokalla toki huomaa eron, jos joku ei eskaria oo käyny, mut pk:ssa ei opeteta juurikaan taitoja, jotka jäis oppimatta kotona ja kerhossa hoidetun/ käyvän lapselta ;)
Meidän päiväkodissa viskarit ja eskarit ovat samassa ryhmässä ja kyllä viskareille jo opetetaan vaikka mitä. Jos lapsi olisi ollut kotihoidossa, en välttämättä olisi tiennyt mitä kaikkea 5-vuotiaana lapsen odotetaan jo oppivan, vaikka minulla olisi ollut aikaa ja kiinnostusta opettaa (eikä kaikilla tietenkään ole niitäkään). Toisekseen lapselta on päiväkodissa helpompi vaatia myös sellaisten tehtävien tekoa, joista ei ole oikeastaan niin kiinnostunut. Meillä oli sitä ongelmaa, että lapsi ei tykkää yhtään piirtämisestä enkä ole häntä siihen sitten pakottanut, joten oli viskarin alussa piirustustaidoissa muista jäljessä. Nyt asia on edennyt huimasti parissa kuukaudessa.

Lapseni ei tosin ole virikehoidossa, sillä olen osa-aikatyössä. Mutta luulen, että tässä vaiheessa olisin laittanut päiväkotiin osa-aikahoitoon, vaikka olisin ollut kokonaankin työtön. Viime vuonna lapsen hoito järjestettiin töitteni ajan leikkipuistotoiminnan ja isovanhempien avulla ja periaatteessa niin olisi voinut jatkaa, mutta koen päiväkodin olevan tässä vaiheessa lapsen edun kannalta parempi ratkaisu.

"njaa"
[QUOTE="Hulda";30462410]Selaa vanhoja ketjuja.[/QUOTE]

Nooh tuolla sinun logiikalla täällä ei pahemmin uusia aloituksia tulisi... Eipä ole montaa asiaa mitä täällä ei joskus ole ollut :)

tyypillinen palstamamma
Näin se varmaan ajatteli äiti Kuopiossakin. Ei virikehoitoa huutomerkki ei muuta kuin luomuruokaa huutomerkki täysimetys huutomerkki itse pärjään ja kaikki on aina täydellistä huutomerkki paheksun teitä muut ihmisetjotkaitseänneäideiksi kutsutte huutomerkki onahan lapsilla priimaa päällä huutomerkki annatte liian vähän deevitamiinia ja rokotatte lapsianne te kamalat ihmiset huutomerkki.

"hoitsu"
Virikehoito onkin vain niille lapsille, joiden vanhemmat eivät kykene luomaan lapsilleen tasapainoista ja normaalia arkea. Virikehoidossa oleva lapsi saa korjaavaa ja ennaltaehkäisevää hoitoa.

joku muu
ymmärrän miksi ihmiset ei halua laittaa alle 3 vuotiaita hoitoon. Jokaisen oma päätös. Mutta en ymmärrä miksi vähätellään vanhemman lapsen tarvetta omanikäiseen seuraan. Kyllä 4 vuotias tarvitsee jo omanikäistä seuraa. Itse menin esikouluun 5 vuotiaana (kävin 2 kertaa) ja sitä ennen en ollut hoidossa. Pikkusisareni menivät samaan aikaan tarhaan. Minun oli vaikea sopeutua lasten pariin esikoulussa ja koulussa. En ymmärtänyt miten ryhmä toimii ja miten siinä kuuluu toimia. Sosiaaliset taitoni eivät olleet aina samalla tasolla kuin monilla muilla ikäiislläni. Sisaruksillani ei sama ongelmaa ollut, vaikka olivat saaneet saman kasvatuksen. Minä olin/olen meistä kolmesta se sosiaalisin, mutta silti minulla oli vaikeuksia vuorovaikutuksessa. Uskon suurimman syyn olevan se, että minä en mennyt tarhaan pienenä, toisin kuin sisarukseni. Jos olisin mennyt tarhaan esim. 3 vuotiaana, niin uskon että olisin sopeutunut ryhmään aivan eri tavalla. Joten itse pidän virikehoitoa suuressa arvossa. En ehkä 1-2 vuotiaalla, mutta kyllä jo 3 vuotiaalla. Nyky-yhteiskunta ei toimi niin että ihmiset voivat olla kaikenpäivää kotona esim. hoitamssa karjaa/peltoa. En siis myöskään opettaisi lapsia tähän, vaan on tärkeää, että he sopeutuvat yhteiskuntaa. Enkä tarkoita nyt että 9kk laitetaan hoitoon. Mutta mun mielestä jopa vastuutonta pitää 5 vuotiasta pelkästään kotihoidossa. Ellei lapsi käy paljon erilaisissa kerhoissa/harrastuksissa.

ei mustavalkoinen
Mitä ap tekisit siinä tilanteessa, kun lapsillasi on hyvä hoitopaikka lähipäiväkodissa. Yllättäen puolisosi jää työttömäksi, mutta oletusarvo on, että hän löytää nopeasti uuden työpaikan. Otatko siis lapset pois hoidosta. Parin kuukauden jälkeen miehen löydettyä uuden työpaikan pitäisi kovalla kiireellä saada uusi päiväkotipaikka ja todennäköisesti se on jossakin ihan eri päiväkodissa. Pahimmssa tapauksessa lapset joutuisivat eri päiväkoteihin. Matkat pitenisivät ja lapset joutuisivat tutustumaan uusiin kavereihin ja hoitajiin jne.

Ottaisitko todellalin lapset tällaisessa tapauksessa kotihoitoon? Minä en tehnyt sitä ja onneksi näin, koska mies sai työpaikan parissa kuukaudessa ja vain viikon varoitusajalla. Eipä olisi tullut mitään, jos lapsilla ei olisi ollut jo valmiina hoitopaikkaa, koska työllistyminen tapahtui heti joulunpyhien jälkeen. Elämä olisi mennyt todella hankalaksi, jos olisi vielä jouduttu vaihtamaan päiväkotia.

vieras..
[QUOTE="a p";30462472]En mene sellaisiin töihin, etteikö kotona hoitaminen onnistu puolison tai läheisten kanssa. Ja en siis ole työtön nytkään, vaan valitsin tietoisesti oman lapseni hoidon![/QUOTE]

voitko vähän valottaa. Miten valitsit tietoisesti oman lapsen hoidon? En ymmärrä yhtään..

äiti....
Minä ainakin laitan lapseni virikehoitoon, vaikka pieni vauva kotona. Neljävuotiaani tarvitsee jo oman ikäisiä leikkikavereita, tottakai. Harmi vaan, kun haluaisi olla päiväkodissa useammin leikkimässä kavereiden kanssa, eikä vain parina päivänä viikossa.

AP:lle ihan elämänohjeena haluaisin sanoa, että MUISTA, että ihmisiä/tilanteita/perheitä on erilaisia. Ei ole oikeita ja vääriä toimintatapoja, vaan jokaisen perheen täytyy tehdä niinkuin heille on parhaaksi. Toivoisin, että keskittyisit enemmän omaan elämääsi etkä arvostelisi muiden ihmisten päätöksiä. Jonkinlaisesta katkeruudesta on varmasti kyse, mutta ajan kanssa huomaat, että oma tapa ei aina ole se oikea.

"lastenhoitaja"
Miten joku voi tehdä tälläisenkin syyllistävän paska-aloituksen, sen jälkeen kun taas sunnuntaina kaksi pientä lasta kuoli oman äidin käden kautta kun äiti mitä ilmeisimmin yritti suorittaa jotain äitiyden ylimyyttiä??!! Ettäs kehtaat, yök, miten kukaan kehtaa tuollatapaa tuomita ja arvotella muita?!. Yliäitejä ei ole eikä tule, ihan turha sellaista on kenenkään esittää tai muilta vaatia.

Vie ras
En sano tätä pahalla, mutta kyllä eskariin saakka kotihoidetut lähtevät kouluvalmiusasioissa ja ryhmätaidoissa usein melkoiselta takamatkalta. Kultainen keskitie paras. Pienet ei tartte isoa ryhmää ja paljon virikkeitä, mutta lähellä eskaria tilanne on jo toinen.
No mutta eikös sen esikoulun ja koulun tehtävä ole opettaa niitä lapsia. Vai onko se nykyään niin, että lapsien täytyy osata lukea ja kirjoittaa jo kouluun tultaessa?!

polleri
Alkuperäinen kirjoittaja samaa mieltä!;30462720:
Meillä esikoinen alottanut myös kerhon vasta 4v ja on todella sosiaalinen ja ottaa muut huomioon. Nyt meillä on jo kolme lasta, joista kaksi isompaa käy kerhoa ja ovat saaneet kehuja muilta vanhemmilta sosiaalisista taidoistaan.
Kuopus on pieni vauva ja kotona siis hoidan kaikki, kerho 3krt/vko ja 2,5h kerta.
Esikoinen sitten pääseekin suoraan eskariin, samoin tovottavasti keskimmäinen lapsi. Koskaan ei siis heidän tarvitse päivähoitoon mennä! :) Ihanaa! Kuopuskin menee hoitoon tosiaankin vasta sitten kun on pakko. Ihan oikeasti pakko. Eli ei alle 3v ainakaan
Miksi sen viimeisen lapsen eskariin asti kestävää kotihoitoa ei enää priorisoidakaan yhtä tärkeäksi kuin muiden kohdalla? Siksikö, kun siitä ei saa rahallista tukea? Eikö kyseessä olekaan puhdas arvovalinta ja järjestelykysymys?

Ulkoistat lapsesi melkein kahdeksaksi tunniksi viikossa muiden hoiviin, kerhoon. Itse teen samaa, mutta koska kyseessä on päiväkoti (jossa lapsi käy 8h viikossa), niin olen joku alemman kastin virikehoidattaja, ainakin palstamammojen mielissä. Aika huvittavaa :)

"a p"
voitko vähän valottaa. Miten valitsit tietoisesti oman lapsen hoidon? En ymmärrä yhtään..
Siten, että en laita yhtäkään lastani päiväkotiin. Minulla on niin hyvää esimerkkiä lähipiiristä, kuinka asiat voidaan hoitaa toisin. Oma ammattini on siis kasvatusalalla, joten olen paras kasvattaja lapsilleni. Tiedän myös sen, että kyllä muissakin perheissä normaali elämä ja pieni viitseläisyys ja ajattelunystyröiden hierominen riittää siihen, että lapsista saadaan yhteiskuntakelpoisia ilman päiväkotia.

Ja lopettakaa vetämästä tähän murhajuttuja, se on sairasta!

"lastenhoitaja"
[QUOTE="a p";30464726]Siten, että en laita yhtäkään lastani päiväkotiin. Minulla on niin hyvää esimerkkiä lähipiiristä, kuinka asiat voidaan hoitaa toisin. Oma ammattini on siis kasvatusalalla, joten olen paras kasvattaja lapsilleni. Tiedän myös sen, että kyllä muissakin perheissä normaali elämä ja pieni viitseläisyys ja ajattelunystyröiden hierominen riittää siihen, että lapsista saadaan yhteiskuntakelpoisia ilman päiväkotia.

Ja lopettakaa vetämästä tähän murhajuttuja, se on sairasta![/QUOTE]

No juuri tuollaisista ajatuksista ja syytöksistä ne mielenterveysongelmat lähtee.. kun haukutaan toista tyhmäksi ja laiskaksi jos hän laittaa lapsen 4-vuotiaana virikehoitoon. Oikeasti, häpeä. Ja vielä ammattikasvattaja, ettäs kehtaat. Tollasia mätämunia ei tälle alalle kaivata vaan empaattisia ihmisiä jotka ymmärtää erilaisia elämäntilanteita ja valintoja.

"a p"
[QUOTE="lastenhoitaja";30464737]No juuri tuollaisista ajatuksista ja syytöksistä ne mielenterveysongelmat lähtee.. kun haukutaan toista tyhmäksi ja laiskaksi jos hän laittaa lapsen 4-vuotiaana virikehoitoon. Oikeasti, häpeä. Ja vielä ammattikasvattaja, ettäs kehtaat. Tollasia mätämunia ei tälle alalle kaivata vaan empaattisia ihmisiä jotka ymmärtää erilaisia elämäntilanteita ja valintoja.[/QUOTE]

Sinä voit jakaa suloisuuttasi ja empaattisuuttasi ihan rauhassa virikevanhemmille ja viriketyttää lapsesi miten haluat. Minä saan tehdä omat ratkaisuni rauhassa ja kertoa mielipiteeni asiasta :)

"lastenhoitaja"
[QUOTE="a p";30464746]Sinä voit jakaa suloisuuttasi ja empaattisuuttasi ihan rauhassa virikevanhemmille ja viriketyttää lapsesi miten haluat. Minä saan tehdä omat ratkaisuni rauhassa ja kertoa mielipiteeni asiasta :)[/QUOTE]

Tietenkin, ihan niinkuin minäkin saan kertoa mielipiteeni sunlaisista ihmisistä. Ja tuossahan se tulikin. Senkus homehdut siellä kotonas erinomaisuudessas.

"lastenhoitaja"
[QUOTE="a p";30464763]Ja aika vammaista, ettei ihmisiä voisi patistella omien lastensa hoitoon, vaan alkaa tulla murhaajaleimaa otsaan. Hyi sentään, mihin on hävinnyt terve järki, oikeasti?[/QUOTE]

Mikä oikeus sulla on ketään mihinkään patistella? pidä huoli vaan omista asioistasi.

Kannustaminen on asia erikseen, ja sitä sun aloitus ei ole nähnytkään. Päinvastoin tässä kyseenalaistat toisten järjenkäytön ja viitseliäisyyden, joka on vain ja ainoastaan lannistavaa, ei motivoivaa.

"minna"
Minäkin olen tällä alalla. Pelottavaa, että tuollainen mustavalkoisen omistava ihminen toimii alalla.,mulla kyllä riittää ymmärrystä ja näkemystä muuhunkin, vaikka itsekin ajattelin että haluan hoitaa lapsiani mahdollisimman pitkään kotona. Onko sulla tosiaan jotain todisteita siitä, että vifikehoidossa olevat lapset on häiriintyneitä. Vai ovatko vaan erilaisia kuin teidän lapset. Asioissa on niin monta haaraa, perheitä erilaisia ettei voi olla vain yhtä ratkaisua. Teille sopii tuo ja hyvä, että saat toimia niin. Hieman avarakatseisuutta ja empatiaa kyllä luulisi olevan, jos väität olevasi hyvä alallasi.

"a p"
[QUOTE="minna";30464776]Minäkin olen tällä alalla. Pelottavaa, että tuollainen mustavalkoisen omistava ihminen toimii alalla.,mulla kyllä riittää ymmärrystä ja näkemystä muuhunkin, vaikka itsekin ajattelin että haluan hoitaa lapsiani mahdollisimman pitkään kotona. Onko sulla tosiaan jotain todisteita siitä, että vifikehoidossa olevat lapset on häiriintyneitä. Vai ovatko vaan erilaisia kuin teidän lapset. Asioissa on niin monta haaraa, perheitä erilaisia ettei voi olla vain yhtä ratkaisua. Teille sopii tuo ja hyvä, että saat toimia niin. Hieman avarakatseisuutta ja empatiaa kyllä luulisi olevan, jos väität olevasi hyvä alallasi.[/QUOTE]

On todisteita siitä, että päivähoito ei ole sitä mitä sen pitäisi olla. Joten sisäisesti kärsin jokaisen parivuotiaan virikkeellistämisestä niissä. Olen onnellinen jokaisesta vanhemmasta joka luottaa itseensä kasvattajana, eikä mene siihen valtavirtaan, että suomalainen päiväkoti on enää parasta kaikille mahdollisille lapsille.

Mielestäni päivähoitoväki tekee hallaa vanhemmuudelle, kun pyritään haalimaan kaikki päivähoidon piiriin, vaikka asiat ovat niin rempallaan kuin vain voivat olla.

vierasa
Mun mielestä ikävintä mitä äiti voi tehdä on tappaa lapsensa.

Jos virikehoito pelastaa yhdenkin lapsen tältä kohtalolta, kun uupunut tai mielisairas äiti saa hetken levähtää, niin kannatan virikehoitoa.

"minna"
Olen kyllä samaa mieltä siinä, ettei parivuotiasta pitäisi viedä virikehoitoon. Mutta Se syyllistäminen ei johda mihinkään hyvään. Ja toisaalta jos tilanne vaan on Se, että äiti on uupunut ja väsyksissä, voi olla parempi Se virikehoito. Esitit ehkä asian turhan kärkkäästi, joka nostaa monissa karvat pystyyn.

Yhteistyössä