Aiheuttiko lastensuojelu perhesurman tälläkertaa?

• Viestiketjun aloittaja omat epäilykseni
  • Ensimmäinen viesti
ap.
Uskomatonta veivausta. "Uraohjus" nitistää lapsensa ja täällä jo kuudetta sivua väitellään siitä, kuinka syyllinen lastensuojelu oli. Voin kertoa, että ei ollut. Ap on yksinkertaisesti väärässä. Syyllinen oli äiti. Ihan riippumatta siitä, kuinka paljon ahdisti tai ketutti.

Tämä keskustelu kannattaa lopettaa.
Nimenomaan tässä keskustelussa on tullut paljon hyviä kommentteja ja ehdotuksia lastensuojelun parantamiseksi! Keskustelu on ollut erittäin hyvä ja avannut paljon uudenlaista, jota ei mun silmiini ole aikasemmin osunut mitä olen vuosien varrella näitä lastensuojelu-keskusteluja seurannut.

Tottakai jokainen järjellä varustettu olento tajuaa että se äiti ne lapset tappoi. Mutta -mitkä-syyt-johtivat-siihen-että-tappoi- sitähän tälläkin keskustelulla haetaan. Turha tarttua niin yksioikoisesti pelkkään otsikkoon.

Tapahtumilla on syitä ja seurauksia. Ne on ihan hyödyllistäkin selvittää! Keskustelua lastensuojelusta pitää paremminkin lisätä kuin lopettaa. Onhan se jo tullut monesta tuutista selville että lastensuojelu ei tällaisenaan yksikertaisesti toimi! Harvoille se toimii hyvin, toisille ei ollenkaan ja toisille niin että siitä on vain paremminkin haittaa kuin apua.

Kyllä Suomesta pitäisi vuonna 2014 löytyä sen verran viisaita ihmisiä että pystyisivät kehittämään lastensuojelua parempaan suuntaan jos vaan halua löytyisi.

En tajua mistä tämä perhetyöntekijä-idea on lähtenyt. Joku "fiksu" on keksinyt sen ja se on korvannut juurikin nämä kodinhoitajat, joita moni peräänkuuluttaa.

Eihän se kenenkään perhettä auta että 6 eukkoa istuu läppärin kanssa sohvalla ja kuulustelee, tai että 2 työntekijää käy viikoittain istumassa ja höpöttelemässä kun olisi ihan oikeita aiheita mihin apua tarvittaisiin, kuten täällä on jo sanottu useaan kertaan! Sehän on niiden vähäistenkin resurssien HUKKAANHEITTÄMISTÄ, koska sillä ajalla olisi saanut tehtyä jotain käytännöllistä joka olisi auttanut perhettä eteenpäin.

Täällä on tullut niin paljon hyviä kommentteja joihin olisi kiva vastata.

Kiitos että olette jakaneet sekä kokemuksianne että ajatuksianne, tämä on oikeasti tärkeää sekä Suomen lapsille, vanhemmille, ihmisten oikeusturvalle ja hyvinvoinnnille! Pidetään keskustelua yllä!

Itseasiassa ennustin jo muutama vuosi sitten että ruumiita alkaa tulla jos lastensuojelu jatkuu nykyisenkaltaisena. En tarkoittanut resurssipulaa vaan tyyliä millä se hoitaa asiat. Olin varma että ihmisiä alkaa pimahtelemaan niin että ruumiita tulee. En kylläkään toivonut että ne ruumiit ovat niitä omia lapsia :(

Toivon että tämä tapaus selvitetään juurta jaksain ja tuodaan julkisesti esiin mikä on lastensuojelun osuus tragediassa. Oliko se ettei puututtu tarpeeksi ajoissa vai oliko se liiallinen puuttuminen, uhkailu, väärinkäytökset jne.

Selväksi on tullut alusta alkaen kuitenkin että lastensuojelu epäonnistui pahasti. Jälleen kerran.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
"Kukkamaaria"
Ehkä sen takia kavahdetaan niin helposti lastensuojelua, koska niillä on taipumus alkaa hyvin kevyinkin perustein ottaa esille ja uhkailla lasten huostaanotolla. Jos vaan äiti sairastaa masennusta, on se nykyään jo peruste huostaanotolle. Vaikka äiti olisi hoidossa ja olisi lääkitys kunnossa eikä olisi esim. itsetuhoinen. On se masennus nykypäivänä niin hirveä mörkö. Puhumattakaan häpeästä : /
Tähän on pakko vastata ettei pidä paikkaansa. Itse sairastan vaikeaa masennusta ja erittäin itsetuhoinen muttei koskaan ole aiottu lapsia minulta ottaa. Vaikka olemmekin lastensuojeluperhe.

fvtqq
Kodinhoitajan tutkinnon palauttamiseen en oikein jaksa uskoa, mutta lähihoitajan tutkinnossa ehkä voisi olla suuntautumisvaihtoehtona kotihoito. Nykyisellään ei sellaista vaihtoehtoa taida olla. Toisaalta ymmärrän hyvin että kotona tapahtuva hoito ja huolenpito tuskin silloinkaan olisi se kiinostavin vaihtoehto kun nuoret valitsevat opiskelupaikaansa.

Alkuperäinen kirjoittaja ei yllättäisi;30459266:
Koputan puuta puolestasi. Mitä kun lapsesi tulee esim teini-ikään ja dokaa ja poliisit ilmoittaa tai tuo sen ja lasu sotkeutuu mukaan. Sitten alat selvittelemään niille joka tunnin kuukauden ajalta ja jos muistat tai kerrot jotain eri lailla seuraavalla kerralla niin joudut yhä suurempiin ongelmiin niiden kanssa!!! Sun jokainen lause tarkkaillaan ja tallennetaan ja jokainen liikkuminen ja ihan kaikki mitä sä teet.
Mun kokemus tuosta tilanteesta on se, että kaksi lasun naista kävi kerran kotona, juotiin kahvit, käytiin tilanne läpi ja he sano että saatte valita menettekö itse vielä kerran käymään nuorisotyöntekijän luona, heidän puolestaan tää oli tässä eikä jatkotoimenpiteitä tarvita. Koska halusin lapsen muistavan mikä rumba tuosta seuraa, käytiin nuorisotyöntekijän luona ja hoidettiin homma pitkän kaavan mukaan. Ei ole sen jälkeen tämä lapsi eikä sisaruksetkaan olleet poliisin kanssa tekemisissä.

Mulla siis henk koht vain hyvä kokemus lasusta. Tästä on kyllä aikaa jo 7v

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
vierass
Lapsikuolemista varoitettiin jo kesällä - "Tapahtui se, mitä pahiten pelättiin"

Kuopion lastensuojelun avohuollon työntekijät varoittivat avoimessa kirjeessä, mihin resurssipula voi johtaa.

Kaupungin lastensuojelun avohuollon sosiaalityöntekijä Eeva Heinosen mukaan tapaus ei tullut yllätyksenä. Pahinta mahdollista on osattu odottaa jo viimeiset vuodet.

- Nyt tapahtui se, mitä pahiten pelättiin, Heinonen toteaa.

Heinonen oli yksi 18 sosiaalityöntekijästä, jotka laativat kesäkuun alussa kirjeen kaupungin päättäjille, aluehallintoviranomaisille ja paikalliselle lehdistölle.

Kirjeessä sosiaalityöntekijät varoittivat, että Helsingissä tapahtuneen 8-vuotiaan tytön julman surman kaltainen tapaus voi tapahtua hetkenä minä hyvänsä myös Kuopiossa, sillä työntekijöillä ei ole aikaa hoitaa tehtäviään kunnolla.

Kyseessä ei ollut kaupungin lastensuojelun ensimmäinen hätähuuto. Heinosen mukaan päättäjiin on yritetty vedota jo vuosikausia.

120 lasta per työpari

Kuopion lastensuojelun avohuollon sosiaalityöntekijöistä kullakin on tällä hetkellä 60 lasta hoidettavanaan. Sosiaalialan ammattiliiton suositus on 35 lasta per sosiaalityöntekijä.

Työtä tehdään työpareittain eli työparilla on yhteensä hoidettavanaan noin 120 lasta.

Sosiaali- ja terveysministeriön nykyisten suositusten mukaan jokaista lasta tulisi tavata noin 2 tuntia kuukaudessa.

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Nimenomaan tässä keskustelussa on tullut paljon hyviä kommentteja ja ehdotuksia lastensuojelun parantamiseksi! Keskustelu on ollut erittäin hyvä ja avannut paljon uudenlaista, jota ei mun silmiini ole aikasemmin osunut mitä olen vuosien varrella näitä lastensuojelu-keskusteluja seurannut.

Tottakai jokainen järjellä varustettu olento tajuaa että se äiti ne lapset tappoi. Mutta -mitkä-syyt-johtivat-siihen-että-tappoi- sitähän tälläkin keskustelulla haetaan. Turha tarttua niin yksioikoisesti pelkkään otsikkoon.

Tapahtumilla on syitä ja seurauksia. Ne on ihan hyödyllistäkin selvittää! Keskustelua lastensuojelusta pitää paremminkin lisätä kuin lopettaa. Onhan se jo tullut monesta tuutista selville että lastensuojelu ei tällaisenaan yksikertaisesti toimi! Harvoille se toimii hyvin, toisille ei ollenkaan ja toisille niin että siitä on vain paremminkin haittaa kuin apua.

Kyllä Suomesta pitäisi vuonna 2014 löytyä sen verran viisaita ihmisiä että pystyisivät kehittämään lastensuojelua parempaan suuntaan jos vaan halua löytyisi.

En tajua mistä tämä perhetyöntekijä-idea on lähtenyt. Joku "fiksu" on keksinyt sen ja se on korvannut juurikin nämä kodinhoitajat, joita moni peräänkuuluttaa.

Eihän se kenenkään perhettä auta että 6 eukkoa istuu läppärin kanssa sohvalla ja kuulustelee, tai että 2 työntekijää käy viikoittain istumassa ja höpöttelemässä kun olisi ihan oikeita aiheita mihin apua tarvittaisiin, kuten täällä on jo sanottu useaan kertaan! Sehän on niiden vähäistenkin resurssien HUKKAANHEITTÄMISTÄ, koska sillä ajalla olisi saanut tehtyä jotain käytännöllistä joka olisi auttanut perhettä eteenpäin.

Täällä on tullut niin paljon hyviä kommentteja joihin olisi kiva vastata.

Kiitos että olette jakaneet sekä kokemuksianne että ajatuksianne, tämä on oikeasti tärkeää sekä Suomen lapsille, vanhemmille, ihmisten oikeusturvalle ja hyvinvoinnnille! Pidetään keskustelua yllä!

Itseasiassa ennustin jo muutama vuosi sitten että ruumiita alkaa tulla jos lastensuojelu jatkuu nykyisenkaltaisena. En tarkoittanut resurssipulaa vaan tyyliä millä se hoitaa asiat. Olin varma että ihmisiä alkaa pimahtelemaan niin että ruumiita tulee. En kylläkään toivonut että ne ruumiit ovat niitä omia lapsia :(

Toivon että tämä tapaus selvitetään juurta jaksain ja tuodaan julkisesti esiin mikä on lastensuojelun osuus tragediassa. Oliko se ettei puututtu tarpeeksi ajoissa vai oliko se liiallinen puuttuminen, uhkailu, väärinkäytökset jne.

Selväksi on tullut alusta alkaen kuitenkin että lastensuojelu epäonnistui pahasti. Jälleen kerran.
Aivan totta!

[QUOTE="asiaa";30462653]Ok. Vedit vain täysin väärän johtopäätöksen. Vastaus sinulle uudelleen: en voi tietää, mikä oli äidillä syynä lasten tappamiselle.[/QUOTE]

Mä en vetänyt yhtäkään johtopäätöstä, enkä edelleenkään väittänyt mitään? Esitin kysymyksen. Mun mielestä se ei ole johtopäätöksien vetämistä.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30462499:
Miksi kavahtaa? Miksi lasua tai sossua pitää pelätä? Se kynnys tulee ihan vain tällaisista huhupuheista, joiden mukaan lastensuojelu huostaanottaa ihan mielivaltaisesti ilman mitään syytä. Esim tämä ketju juuri lietsoo tuota kynnystä korkeammaksi.
En voi puhua muiden puolesta, mutta kyllä mulla ainakin olisi aika kova kynnys olla lastensuojelun asiakas. Huomattavasti helpommin pyytäisin apua vaikkapa neuvolan kautta, ilman vakkariasiakkuutta sosiaalihuollossa.

viera.s
Niin kun jokaista työtä ohjaa lait, ei sen ihmeempää! Mutta tätä vastakkain asettelun ilmapiiriä ihmettelen kovasti mikäli palstamammoilla on mielessä myös lapsen etu. Miten joku voi luulla, että julkinen valta voi lähettää apua ilman että todetaan, että sille on oikeasti lapsen edun takia tarvetta? Nimenomaan Suomen kaltaisessa oikeusvaltiossa pitää olla todella selvät todisteet ja näyttöä siitä, että voidaan puuttua toisten perhe-elämään. Pykäliä ei voi ohittaa jos te aikuiset ymmärrätte sen :O
Kyllä apua voitaisiin lähettää ihan pyytämällä, varmasti resursseja hukataan usein tuossa päätös- ja selvittelyprosessissa, vaikka oikeasti perhe tarvitsisi vaan kevyttä tukea ja ohjausta arkeen. Sinä et ole tainnut lukea tästä Raision mallista: Raisio säästi lastensuojelussa miljoona euroa – nyt uutena palveluna kirjastosta lainattava perhevalmentaja | Yle Uutiset | yle.fi

Ihan mahtava juttu minusta tuo malli!

Tässä lapsimurhatapauksesa en tosin usko, että mikään matalan kynnyksen tuki olisi auttanut. Veikkaan, että taustalla on äidin vakava psyykkinen sairastuminen, jolloin pitäisi lähinnä arvioida, miten näissä tapauksissa saadaan vanhempi oikean avun piiriin, riittävän herkästi myös tahdonvastaiseen hoitoon. Lapsia ei silti toki tarvitse huostaanottaa, jos toinen vanhempi voi heistä huolehtia sen aikaa, kun toinen on hoidettavana.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
Se on vain täällä palstalla ja vanhempien ihmisten mielissä joku "mörkö". Itse olen huomannut, että ihminen joka on uupunut vaikka yksinhuoltaja tai masentunut äiti/äiti, hän kaipaa kanssakulkijaa kuka jakaa sen taakan. Auttaa, tukee kuuntelee siinä arjessa. Ei ohjaile paikasta a paikkaan b :/ Kouluttautuneet sosiaalityöntekijät vastaa sitten päätöksistä ja ilman niitä päätöksiä mtn apua ei voi antaa. Ei perhettä aleta auttamaan jo ihan oikeusturvan (itsemääräämisoikeus tms) ellei oikeasti se perhe siitä hyödy! Neuvolan työntekijät eivät päätä sosiaaliavusta, koska se ei ole heidän työtään.

Miksi pitää jollain lakimiehillä uhkailla, niin kun yllä on kommenttia.. ? Miksi pitää tehdä vastakkain asettelua vaikka pitäisi saada luottamuksellinen asiakassuhde.
Mun mielestä hyvä että on avoimesti keskustelua kaikilta osin.

Ihan oikeus ja kohtuus varmistaa, että saa parasta oikeudenmukaista palvelua.
Kun lakimies on mukana, virheiltä luultavasti vältytään.
Kiireessä sattuu virheitä.
Ihan jo se, että joku on varmistamassa että asiakkaan asiat menevät juuri kuten pitää, luo painetta hoitaa asiat paremmin, ja se resurssipulakin tulee varmasti todellisemmaksi.

Tosi vaativaa duunia!
Lisäkoulutus olis paikallaan joillain osa-alueilla, näin räknäili sosiaalijohtaja.
En huomannut että olis puhunut mitään tyovoiman lisäämisestä.

"niinpä"
Perhetragedioiden lastensuojelutoimenpiteitä tutkivan sosiaalihuollon ylitarkastaja Marita Uusitalon mukaan lastensuojeluilmoitus tuo perheen ylle uhkan.

– Viranomaiset tekevät nyt lain velvoittamina lastensuojeluilmoituksia matalalla kynnyksellä, sanoo Itä-Suomen aluehallintovirastossa Kuopion ja Rautavaaran perhetragedioita selvittävä Uusitalo.

Uusitalon mukaan on ikävää, että perheet kokevat ilmoituksen yhä uhkaavaksi.

– Vanhempien mielessä voi olla ajatus lapsen menettämisestä. Tämän vuoksi perhe voi kokea lastensuojelun vähän pelottavaksi, pohtii Uusitalo.

– Perheet saavat niukasti apua. Jos apua saa se ei ole kuitenkaan sitä, mitä perhe haluaisi eikä sitä saa riittävän pitkän aikaa.

– Avun pitäisi olla asiakaslähtöistä. Nyt lastensuojelu päättää, mitä apua perhe saa. Tästä tulee hallintopakko eli resurssit on pakko löytää.

– Tästä seuraa se, että kaikki perheessä käyvät kotipalvelun- tai neuvolan ihmiset ovat tavallaan lastensuojeluntyöntekijöitä. He ovat velvollisia raportoimaan, mitä perheessä tapahtuu.

Uusitalon mielestä tilanne olisi ihan erilainen, jos perheet saisivat peruspalveluita ilman lastensuojeluakin.

– Parhaillaan sorvataan sosiaalihuoltolakia, jossa yritetään korjata laissa olevia puutteita.

Viranomainen harmittelee: Lastensuojeluilmoituksella ikävä sivuvaikutus - Kotimaa - Uutiset - MTV.fi

"Isämies"
Jotenkin tuntuu kauhealta törmätä kerta toisensa jälkeen tähän, että äidin/naisen tehdessä murhia/väkivallantekoja, syyllisiä aletaan etsiä kaikkialta muualta kuin siitä tekijästä. Naiselle sataa ymmärtämystä oikealta ja vasemmalta ja murahatuilla lapsilla on nyt "kaikki hyvin", tai sitten murhattu aviomies oli kohtalonsa ansainnut. Usein tulee näitä juttuja lukiessa mieleen, että mikä teitä naisia oikein vaivaa?

• Tykkää
Reactions: AivanSama
"Niinpäniin"
[QUOTE="Isämies";30463677]Jotenkin tuntuu kauhealta törmätä kerta toisensa jälkeen tähän, että äidin/naisen tehdessä murhia/väkivallantekoja, syyllisiä aletaan etsiä kaikkialta muualta kuin siitä tekijästä. Naiselle sataa ymmärtämystä oikealta ja vasemmalta ja murahatuilla lapsilla on nyt "kaikki hyvin", tai sitten murhattu aviomies oli kohtalonsa ansainnut. Usein tulee näitä juttuja lukiessa mieleen, että mikä teitä naisia oikein vaivaa?[/QUOTE]

Mua mietityttää juuri tuo kuvailemasi asenne!!
Ihan jo sen takia että mitäpä jos tämä Emmi oli vaikkapa lueskellut samankaltaisia selityksiä rautavaaran tiimoilta ja saanut niistä kimmokkeen teolle koska rautavaaran murhaajamammaakin ymmärretään ja säälitään.

?????????
Itselle tuli mieleen, olikohan vauva kehitysvammainen, esim. down. Äiti oli iäkäs.
Naapureista kukaan ei tiennyt vauvasta, kukaan ei ollut nähnyt vauvaa, vanhemmat eivät itse olleet kertoneet vauvasta.
Olikohan kehitysvammaisen vauvan syntyminen entiselle uraohjukselle liikaa?

samaa kantaa
[QUOTE="Isämies";30463677]Jotenkin tuntuu kauhealta törmätä kerta toisensa jälkeen tähän, että äidin/naisen tehdessä murhia/väkivallantekoja, syyllisiä aletaan etsiä kaikkialta muualta kuin siitä tekijästä. Naiselle sataa ymmärtämystä oikealta ja vasemmalta ja murahatuilla lapsilla on nyt "kaikki hyvin", tai sitten murhattu aviomies oli kohtalonsa ansainnut. Usein tulee näitä juttuja lukiessa mieleen, että mikä teitä naisia oikein vaivaa?[/QUOTE]

Naisen asema on Suomessa erittäin vahva. Joku jossain sanoi, että valta on sillä, jota ei uskalla kukaan arvostella. Äärimmäisen harva uskaltaa kyseenalaistaa naisten nykyvallan. Vaikka sen "torppaaminen" voisi olla kaikkien etu.

Se on sanomattakin selvää että äiti on syyllinen, mutta aika monet
haluavat yrittää ymmärtää mitkä asiat voivat ajaa ihmisen tekemään tuollaista.
Vaikka se sitten olisikin spekulointia.
Ihmiset ovat järkyttyneitä, kaikenlainen kirjoittelu asian tiimoilta saattaa tuoda helpotusta...

Ihmiset ovat järkyttyneitä, kaikenlainen kirjoittelu asian tiimoilta saattaa tuoda helpotusta...
Itse ihmettelen suuresti tätä tarvetta ymmärtää. Eihän kukaan voi ymmärtää sitä, että äiti murhaa lapsensa. Ei ainakaan kukaan täyspäinen.
Olen ehkä kylmä, mutta mun mielestä kaikkea ei tarvitse ymmärtää niin kovasti.

samaa kantaa
"Ymmärtäminen" edellyttää dialogia. Se puolestaan edellyttää, että kohteen ajatusmaailma on vain suhteellisesti väärin ja "tavoitettavissa", siis keskusteltavissa (kuntoon). Jos murha on vain suhteellisesti väärin, se ei poikkea mitenkään olennaisesti mistään muustakaan toiminnasta.

Vähän kuin kreationistit saisivat osallistua tieteelliseen keskusteluun, koska tiede on vain suhteellisesti tietoa tuottavaa ja siksi rinnastettavissa kreationistien tietoon.

Ikävää mutta
Kukaan ei voi suojella lasta omilta vanhemmilta, jotka haluaa tappaa lapsensa. Ihan turha tälläisestä on vääntää. Tämä oli tapaus, jossa ikävä kyllä äiti ei ollut kertonut muille ihmisille etukäteen olevansa tappaja ja aikovansa uhrata omat lapsensa alakerran ukolle.

En ymmärrä ihmisiä jotka haluavat mennä sairaan ihmisen päänsisään ja kuvittelevat, ettei se vaikuta heihin mitenkään. Ymmärtäminen muuttaa teidät samanlaisiksi.

• Tykkää
Reactions: AivanSama
Miten voit tietää ilman ymmärtämistä?

Naiset ovat jotenkin... Outoja nykyisin. En ymmärrä.
Tarkoitan sitä että kun jotakin kauheaa tapahtuu niin itse ainakin mietin että miten näin voi käydä, ja tuleehan siinä spekuloitua jos ei faktoja ole.
Jollain tapaa siis haluais jonkinlaisen selityksen tapahtuneelle, vaikka sitä ei olisikaan.

Ehkä mä en osaa selittää tätä nyt kovin järkevästi.:D

Yhteistyössä