Onko ennen syntymää otettu vakuutus kalliimpi kuin syntymän jälkeen otettu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vakuuttaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vakuuttaja

Vieras
Onko kuitenkin järkevää ottaa vakuutus jo ennen syntymää? Mikä on mielestänne paras vakuutus? Laskettu aika on tosin jo loppuviikosta, eli monet ennen syntymää otettavat vakuutukset ovat varmaan jo poissuljettuja..

En minä tiedä onko se sen kalliimpi, tietty maksat sitten pidemmältä ajalta. Mielestäni päinvastoin se oli halvempi kun otti jo odotusaikana, mutta tästä 2 vuotta aikaa ja monet ehdot, tarjoukset ym on muuttuneet. Meillä on pohjolassa vakuutukset, ollaan oltu tyytyväisiä ja myös tälle tulevalle otetaan pohjolan vauvavakuutus, joka muuttuu sitten terveys(?)vakuutukseksi syntymän jälkeen.

Et taida saada enää vakuutusta mikä alkaisi heti lapsen syntymästä (oisko viim. 2kk laskettua aikaa pitänyt ottaa että ehtii). Meillä vakuutukset on otettu syntymän jälkeen eikä oo mitään sairauksia rajattu pois. Ihan heti sitä ei saatu, lapset tais olla pari kk ennen kuin vakuutus tuli voimaan. Siihen pitää ne lapsen tiedot ym täyttää, eli jos synnytyksessä menee jotain pieleen tai todetaan jotain poikkeavaa niin saattaa vaikuttaa vakuutuksen ehtoihin.

Syntymän jälkeen otettujen vakuutuksen ongelma on se, että jos on jotain häikkää, ongelmaa tai epäilyjä, niin vakuutusta ei myönnetä. Meillä kaksosille vakuutusta ei myönnetty, vaan pyydettiin palaamaan asiaan lasten täytettyä 2 vuotta.

No mitä mieltä ylipäätään olette vauvan vakuutuksista, onko tarpeellisia? Niillä vuosimaksuillahan saa muutaman kerran käydä yksityisellä muutenkin tai jos julkista käyttää niin melkoisen kasan lääkkeitä saa :)

No mitä mieltä ylipäätään olette vauvan vakuutuksista, onko tarpeellisia? Niillä vuosimaksuillahan saa muutaman kerran käydä yksityisellä muutenkin tai jos julkista käyttää niin melkoisen kasan lääkkeitä saa :)

No ei ole meillä ekana listalla jos lähdetään jostain tinkimään. Yksityiset palvelut on niin paljon laadukkaampia ja hoito nopeampaa ettei siihen totuttua viitti enää arvauskeskuksessa asioida.

[QUOTE="...";30457635]No ei ole meillä ekana listalla jos lähdetään jostain tinkimään. Yksityiset palvelut on niin paljon laadukkaampia ja hoito nopeampaa ettei siihen totuttua viitti enää arvauskeskuksessa asioida.[/QUOTE]

Mutta eihän tässä tinkimisestä olekaan kyse, tottakai sitä mennään tarvittaessa myös yksityiselle, vaikkei vakuutusta olisikaan. Vakuutuksessahan on kyse vain rahasta, ei se lapsen hoitoon vaikuta. Käytän itsekin joskus yksityisen palveluja, jos en julkisella saa tarvitsemaani hoitoa, silloin sen vain joutuu maksamaan itse. Toisaalta taas, jos saan julkisella puolella tarvitsemani avun, niin miksi silloin turhaan menisin yksityiselle?

Ehdottomasti ottaisin vakuutuksen lapselle jos vielä lisää tulis. Kaksi lasta ja molemmilla vakuutus. Tänä vuonna on ollut todella tarpeen, korvalääkärissä rampattu ja molemmilla korvat putkitettu jne. Yksityisen hyvä puoli on että pääsee heti erikoislääkärille, terveyskeskuksessa vastassa voi olla kuka vaan ja itse pidän esim. tärkeänä että lääkäri osaa ottaa lapsen huomioon potilaana ja siksi vien aina suoraan lastenlääkärille (tai korvalääkärille jos korvatulehdusta epäilen).
Mä maksan mielelläni muutaman satasen vuodessa vakuutusmaksua JOS käykin jotain niin on apu nopeammin saatavilla. Paljon mieluummin istun sairaan lapsen kanssa lääkäriaseman odotusaulassa kuin päivystyksessä narkkareitten ja sekakäyttäjien seurassa.. Toki yksityisellä voi käydä omaankin piikkiin mutta esim. viime viikonlopun silmätulehdus maksoi lääkkeineen 160€, aika kallista jos aina itse maksaisi.

Mutta eihän tässä tinkimisestä olekaan kyse, tottakai sitä mennään tarvittaessa myös yksityiselle, vaikkei vakuutusta olisikaan. Vakuutuksessahan on kyse vain rahasta, ei se lapsen hoitoon vaikuta. Käytän itsekin joskus yksityisen palveluja, jos en julkisella saa tarvitsemaani hoitoa, silloin sen vain joutuu maksamaan itse. Toisaalta taas, jos saan julkisella puolella tarvitsemani avun, niin miksi silloin turhaan menisin yksityiselle?

Niin, meillä ei ainakaan ole varaa maksaa esim. tonnin leikkausta tuosta vaan omasta pussista. Siksi meillä on vakuutukset lapsille. Pakollisia ne ei Suomen maassa ole kun on tuo kunnallinenkin puoli, joten tarpeellisuus niin ja näin. Mutta meidän perheessä ne on sellainen asia mistä ei tingitä. Eikai kukaan sua pakota sitä vakuutusta ottamaan, kai tässä nyt vaan omista kokemuksista keskusteltiin.. :D sori.

Ehdottomasti ottaisin vakuutuksen lapselle jos vielä lisää tulis. Kaksi lasta ja molemmilla vakuutus. Tänä vuonna on ollut todella tarpeen, korvalääkärissä rampattu ja molemmilla korvat putkitettu jne. Yksityisen hyvä puoli on että pääsee heti erikoislääkärille, terveyskeskuksessa vastassa voi olla kuka vaan ja itse pidän esim. tärkeänä että lääkäri osaa ottaa lapsen huomioon potilaana ja siksi vien aina suoraan lastenlääkärille (tai korvalääkärille jos korvatulehdusta epäilen).
Mä maksan mielelläni muutaman satasen vuodessa vakuutusmaksua JOS käykin jotain niin on apu nopeammin saatavilla. Paljon mieluummin istun sairaan lapsen kanssa lääkäriaseman odotusaulassa kuin päivystyksessä narkkareitten ja sekakäyttäjien seurassa.. Toki yksityisellä voi käydä omaankin piikkiin mutta esim. viime viikonlopun silmätulehdus maksoi lääkkeineen 160€, aika kallista jos aina itse maksaisi.

Näin ajattelen itsekkin. Ja jos vakuutusta ei tarvita, hyvä niin. Mieluummin pistän sen 250€ vuodessa siihen vakuutusturvaan kuin esim. johonkin muuhun humputteluun. Kuitenkin jo yksi käynti yksityisellä lääkärillä lääkkeineen kustantaa sen 80-150€. Eikä tarvi sitten miettiä otetaanko joku 100€;n labratesti tms varmuuden vuoksi vai säästetäänkö rahassa nyt vielä ja kattellaan...

[QUOTE="...";30457758]Näin ajattelen itsekkin. Ja jos vakuutusta ei tarvita, hyvä niin. Mieluummin pistän sen 250€ vuodessa siihen vakuutusturvaan kuin esim. johonkin muuhun humputteluun. Kuitenkin jo yksi käynti yksityisellä lääkärillä lääkkeineen kustantaa sen 80-150€. Eikä tarvi sitten miettiä otetaanko joku 100€;n labratesti tms varmuuden vuoksi vai säästetäänkö rahassa nyt vielä ja kattellaan...[/QUOTE]

Näin just. Yksityiselle saa myös ilta-aikoja mikä on useamman lapsen perheessä hyvä, eli toinen vanhempi voi mennä sairaan lapsen kanssa lääkäriin ja toinen jää kotiin muiden lasten kanssa. Äkkiä niistä työpoissaoloistakin vakuutusmaksun verran kertyy jos joutuu palkatonta ottamaan lapsen lääkärin vuoksi. Päivystyksessä on aina jono ja paljon porukkaa ja terkkarissa taas voi olla opiskelija (juu, jossain täytyy toki harjoitella) tai huonosti suomea puhuva ja aikaa saa puhelimessa anella jotta edes pääsee vastaanotolle asti.. Korvien putkitus ja kitarisan poisto taisi maksaa lähes 1500€ - aika kallista omaan piikkiin mutta toisaalta kuukausien jono kunnalliselle puolellekaan ei houkuttele korvakierteessä olevan lapsen kanssa.

Valintoja valintoja.

No kyllä minäkin olen nyt kallistumassa vakuutuksen ottamisen puolelle. Pohjolasta sen saa ihan syntymään asti. Vaikka olen edelleen sitä mieltä, ettei vakuutus vaikuttaisi lapsen hoitoon, kyllä meillä aina sen verran on "pahan päivän varalla", että tarvittaessa voi käyttää myös sitä yksityistä puolta, mutta tottakai sitä mieluummin vakuutuksen piikkiin tuollaiset yli tonnin operaatiot laittaa, eihän se raha puissa kasva :)

Täällä myös pääsee yksityiselle ilta ysiin saakka, ja on myös lauantai ja sunnuntai auki aamusta iltaan. Hesassa tietääkseni pääsee jo yölläkin lääkärille yksityiselle. Eiköhän palvelua leviä piakkoin myös muihin isompiin kaupunkeihin. Ei tosiaan kiinnosta meitäkään tuo kunnan päivystyksessä istuskelu, jos sinne nyt ylipäätään pääsee jonoon...

Meillä olleet hyödyksi ja siis ennen syntymää otettu. Onhan se vuosimaksu ja omavastuu pienempi kuin lääkekulujen maksukatto.

Meillä seurantaa vaativat sairaudet ja on mukavaa kun saa valita sekä lääkärin että ilta-ajat lääkärille. Toiselle tuubitus kaksi kertaa 2* 1000 euroa sekä toiselle nielu- ja kitarisojen poisto hintaa 2500 euroa. Leikkausajat sai itse valita ja nopeasti löytyi aikoja. Ei vasta monen viikon päähän, mitä julkisella olisi käynyt koska kyseessä ei-kiireellinen leikkaus. Julkisella täytyy myös "tyytyä" niihin aikoihin mitä saa.

Joten me olemme saaneet enemmän takaisin mitä maksaneet

Enpä tiedä, onko noista vakuutuksia hyötyä vai ei. Jos on sairastelevaa sorttia ja tarvitsee leikkauksia, niin silloin vakuutus on hyvä olla. Jos taas on joku pikkujuttu, niin aika sama, onko vakuutusta vai ei. Meillä kahdella lapsella on ollut vakuutus ja aika turhia ovat olleet, sillä täällä pääsee helposti terveyskeskukseen. Iltaisin ei ole minkäänlaisia lääkäreitä tällä paikkakunnalla. Jos vertaa yksittäistä yksityistä lääkärikäyntiä vakuutuksen kanssa ja ilman vakuutusta, niin ei siinä niin kovin iso ero ole. Omassa vakuutuksessani on sairauskohtainen omavastuu 100 euroa, joten yksittäinen käynti menee kokonaan omasta pussista, jos ei mitään lääke- tai tutkimuskuluja tule.

Otin ennen lasten syntymää vakuutukset. Kun täyttivät 2 vuotta vaihdoin ne tapaturmavakuutuksiin.

Vanhemmalla on ollut tällä vakuutuskaudella enemmän lääkärikäyntejä ja vakuutus olisi tullut edullisemmaksi, mutta toisaalta edellisellä kaudella ei ollut mitään ja säästettiin ne rahat.

Vakuutukset otin siltä varalta, että olisi tullut paljon korvatulehduksia tai jotain vakavampaa ihan pienenä.

Meillä pääsee omalle lääkärille samana päivänä ja yliopistollinen sairaala on vieressä, joten tarvetta vakuutuksille ei ole ollut. Meillä toinen lapsista saa hengenahdistusta infektioiden yhteydessä, jolloin päivystys on oikea osoite eikä yksityinen lääkäri.

Pari kertaa olen käyttänyt yksityisellä kun on ollut viikonloppuna reissuun lähtö ja epäilys korvatulehduksesta, mutta harvoin on lasten- tai korvalääkäriä ollut tarjolla vaikka olen katsonut sekä Terveystalon että Mehiläisen tarjonnan. Ei siis ole kuin tiettyinä päivinä viikossa noita erikoislääkäreitä, yleislääkäreille on yksityisellä joka päivä aikoja. Ja yöllä tai myöhemmin illasta ei ole yksityisellä päivystystä.

Eli suosittelen miettimään oman kunnan yksityistä tarjontaa vs. kunnallinen. Jos teidän kunnassa on esim. yksityinen päivystys ja omalle lääkärille toivotonta saada aikoja niin silloin se kannattaa.

Uusimmat

Yhteistyössä