Työtön SH ja kieltäytyminen 3 vuorosta

  • Viestiketjun aloittaja Keikkailia
  • Ensimmäinen viesti
luuletko
Ei taida muillakaan olla oikeutta kieltäytyä tuollaisessa tilanteessa. Siis jos työkkäristä käsketty hakea paikkaa ja kieltäydyt vain sillä perusteella että se on 3-kolmivuorotyötä.

Jos vuorotyö ehdoton ei, kannattaa varmaan harkita uudelleen kouluttautumista, esim terkaksi.
 
PolliP
Ei meille ainakaan edes palkata työntekijöitä, jotka ei tee kaikkia 3 vuoroa.
Se KUULUU tähän työhön. Toki kaikissa paikoissa ei ole yövuoroja, oletko ajatellut esim. kotisairaanhoitoa.
 
Terkka joutuu myös tekemään 3.vuoroa koska on myös sairaanhoitajan pätevyys ja terkkarin hommia ei löydy.

Ainoa tapa välttää karenssi on hankkia lääkärintodistus ettei vuorotyö onnistu fysiologisista syistä kuten diabetes.
 
aaapee
Ei taida muillakaan olla oikeutta kieltäytyä tuollaisessa tilanteessa. Siis jos työkkäristä käsketty hakea paikkaa ja kieltäydyt vain sillä perusteella että se on 3-kolmivuorotyötä.

Jos vuorotyö ehdoton ei, kannattaa varmaan harkita uudelleen kouluttautumista, esim terkaksi.
Haenkin terkkakouluun seuraavassa haussa. Saan halutessani lääkäriltä todistuksen etten voi tehdä 3-vuoroa, mutta en viitsisi sitä turhaan lähteä hakemaan.

Vielä ei siis ole tarjottu mitään työtä, vaan itsenäisesti oon tässä jotain keikkoja tehnyt.
 
viera.s
Tulee karenssi. Lapsen hoidon järjestämiseksi on toki aikansa, eli työttömän sh:n ei tarvitse ottaa ilta- ja yövuoroja alle 2 viikon varoajalla, jos lapselle ei ole hoitopaikkaa. Tai no sama kyllä koskee muitakin vuoroja, työttömän ei tarvitse varmuuden vuoksi pitää lasta päivähoidossa, vaan päivähoitopaikkaa voi hakea vasta kun on tiedon työstä saanut ja kunnalla on 2 viikkoa aikaa hoitopaikka järjestää. Sama aika on työttömällä hoitojärjestelyihin ilman karenssin pelkoa. Satunnaisia tuurauskeikkoja ei siis välttämättä tarvitse ottaa vastaan, mutta jos sinulle tarjotaan pysyvämpää 3-vuorotyötä, et voi siitä kieltäytyä ilman karenssia.
 
Tulee karenssi. Lapsen hoidon järjestämiseksi on toki aikansa, eli työttömän sh:n ei tarvitse ottaa ilta- ja yövuoroja alle 2 viikon varoajalla, jos lapselle ei ole hoitopaikkaa. Tai no sama kyllä koskee muitakin vuoroja, työttömän ei tarvitse varmuuden vuoksi pitää lasta päivähoidossa, vaan päivähoitopaikkaa voi hakea vasta kun on tiedon työstä saanut ja kunnalla on 2 viikkoa aikaa hoitopaikka järjestää. Sama aika on työttömällä hoitojärjestelyihin ilman karenssin pelkoa. Satunnaisia tuurauskeikkoja ei siis välttämättä tarvitse ottaa vastaan, mutta jos sinulle tarjotaan pysyvämpää 3-vuorotyötä, et voi siitä kieltäytyä ilman karenssia.
Entäs jos lapset on jo koululaisia, mutta kuitenkin pieniä vielä?
 
"viola"
Miksi kouluttautua sairaanhoitajaksi jos ei ole valmis tekemään kolmivuoroa? Itselleni on ollut itsestään selvää, että kolmivuoroa tehdään... ja se onkin yksi tämän ammatin hyvistä puolista :)
 
"Sirkkeli"
Minulle laitettiin työkkärin tietoihin ettei minun tarvitse tehdä iltaisin/öisin töitä, kun vetosin siihen etten voi jättää 7-vuotiasta yksin kotiin.
Tämä on näköjään ihan päätäntävaltaisen ihmisen luonteesta kiinni.

Mulle sanoi miesvirkailija työkkärissä, että 7-vuotias lapsi ei ole syy olla ottamatta vuorotyötä vastaan. Että karenssit paukkuu, jos tarjonta tulee ja kieltäydyn. Olin ekaluokkalaisen yh, ilman tukiverkostoa. Kysyin, että mihin laitan tuon lapsen iltavuoron ajaksi. Ei heiitä kuulema kiinnosta... Että silleen. Mutta se oli MIESvirkailija...
 
sicko
sairaammaks tää touhu vaan menee työttömillä:(
entä jos etsit muun alan töitä? itse hain itse työpaikkoja ja vihdoin tärppäs siivoushommista aivan eri alan ihminen olen.,..en kyllä kauaa tätä tee..
 
"vieraana"
Hei, miten muuten tuo kotisairaanhoito..Onko siihen hyvä perehdytys, mulle täysin vieras alue. Kertokaa kokeneet! :)
No eihän tuo nyt mitään rakettitiedettä ole... ;) Pääosin varmaan joka paikassa, eli veri- ym. kokeiden ottoa, haavanhoitoa, lääkehoitoa (jaot, injektiot jne.) ym. "peruskauraa", ja jos ksh on mukana kotisairaalaringissä, niin sitten lisäksi antibioottitiputukset, saattohoidot ym. sellaiset. Toki paikasta riippuu, mitä kaikkea "erityistä" työ lisäksi sisältää, mutta pääosiltaan hommat varmaan aika samat joka ksh:ssa.

[QUOTE="viola";30437831]Miksi kouluttautua sairaanhoitajaksi jos ei ole valmis tekemään kolmivuoroa? Itselleni on ollut itsestään selvää, että kolmivuoroa tehdään... ja se onkin yksi tämän ammatin hyvistä puolista :)[/QUOTE]

No varmaankin siksi, että on paljon muitakin työpaikkoja, kuin pelkät osastot. Ja saikuista on ainakin meilläpäin huutava pula, että melkein saa itse valita työvuoronsa - jopa kieltäytyä niistä yövuoroista paikoissa, joissa sh:n läsnäolo öisin ei ole välttämätöntä (esim. monet vanhainkodit). Ja mitä noita oman kuntayhtymän ksh:n porukkaa olen kuunnellut, niin sielläkin, ainakin meidän thky:n alueella olis keikkailijoille töitä... ;) Tai ainakin jatkuvasti valittavat, kun ei oikein sijaisia tahdo löytyä.
 
viera.s
Entäs jos lapset on jo koululaisia, mutta kuitenkin pieniä vielä?
Useimmissa kunnissa on käsittääkseni tarjolla vuoropäivähoitoa ainakin yövuorojen ajaksi myös alle 10-vuotiaille pikkukoululaisille. Ja ikäraja siinä tosiaan tuo 10 vuotta, joten siitä voisi vetää johtopäätöksen, että 10 vuotta täyttäneiden lasten oletetaan pärjäävän kotona yksin myös yöllä. Vähän hurjalta kyllä minustakin tuntuisi 10-vuotiasta koko yöksi yksin jättää, mutta riippuu paljon lapsesta, miten tuon kokee.

Useimmilla lienee tosin muitakin vaihtoehtoja. Vaikka oltaisiin erottu, niin onhan melkein kaikilla lapsilla kuitenkin kaksi vanhempaa, joten ehkäpä lapsi voisi olla etävanhemman luona yövuorot.
 
Tämä on näköjään ihan päätäntävaltaisen ihmisen luonteesta kiinni.

Mulle sanoi miesvirkailija työkkärissä, että 7-vuotias lapsi ei ole syy olla ottamatta vuorotyötä vastaan. Että karenssit paukkuu, jos tarjonta tulee ja kieltäydyn. Olin ekaluokkalaisen yh, ilman tukiverkostoa. Kysyin, että mihin laitan tuon lapsen iltavuoron ajaksi. Ei heiitä kuulema kiinnosta... Että silleen. Mutta se oli MIESvirkailija...
Miesvirkailija oli kohteli sinua tasa-arvoisesti, toisin kuin tuo aiempi yh, joka sai perusteettoman erityiskohtelun sukupuolensa vuoksi. Luuletko, että työtön paperimies voi kieltäytyä vuorotyöstä 7-vuotiaaseen koululaiseen vedoten?
 
Viimeksi muokattu:
"hoitsu"
Tein 10 vuotta vuorotyötä ja sitten luin terkkariksi, että pääsisin päivätöihin. Nyt kansanterveyshoitajana ja onhan tämä ihanaa. Kotisairaanhoidossa olin jonkun aikaa ja se on tosi kivaa työtä. Täällä sairaanhoitajat teki pelkkää aamua. Verikokeita, lääkkeen jakoa, haavanhoitoa yms. Vanhukset on mahtavia, mutta kotisairaanhoidossa vaaditaan vähän erilaista luonnetta kuin osastolla. Itsestäänkin on pystyttävä antamaan jotain ja hyväksyä se, että ollaan toisen kotona vieraana. Eli hoitamisen luonne on erilainen. Päivätyötä on tarjolla myös terveusasemien vastaanotossa ja eri alojen poliklinikoilla.
 
Vantaalla ei ainakaan pääse päiväkotiin koululaiset. Ei edes ekaluokkalaiset.
Kaivelen asiaa siksi, että mun mielestä on aika erikoista, jos tässä maassa työvoimatoimiston virkailijan sana voi ajaa lastensuojelun yli. MILLÄ kompetenssilla?? Onko heillä päätöksenteon tukena jokin asiantuntijoiden laatima ohjeistus, vai vedetäänkö hatusta? Omaa kokemusta ei työttömyydestä ole, mutta kuulostaa sen verran pöyristyttävältä että voisin lähteä barrikadeille ihan muuten vaan.

Ja ei, kaikilla ei todellakaan ole tukiverkkoja jotka voisivat hoitaa lapsia vaikkapa viisi iltaa peräkkäin ja siihen päälle pari yötä. Tämä ei voi olla päätöksenteon lähtökohta.
 
Viimeksi muokattu:
"Sirkkeli"
Vantaalla ei ainakaan pääse päiväkotiin koululaiset. Ei edes ekaluokkalaiset.
Kaivelen asiaa siksi, että mun mielestä on aika erikoista, jos tässä maassa työvoimatoimiston virkailijan sana voi ajaa lastensuojelun yli. MILLÄ kompetenssilla?? Onko heillä päätöksenteon tukena jokin asiantuntijoiden laatima ohjeistus, vai vedetäänkö hatusta? Omaa kokemusta ei työttömyydestä ole, mutta kuulostaa sen verran pöyristyttävältä että voisin lähteä barrikadeille ihan muuten vaan.

Ja ei, kaikilla ei todellakaan ole tukiverkkoja jotka voisivat hoitaa lapsia vaikkapa viisi iltaa peräkkäin ja siihen päälle pari yötä. Tämä ei voi olla päätöksenteon lähtökohta.
Näköjään vedetään hatusta, koska tässä ketjussa yksi työvoimavirkailija oli ihminen, ja laittoi asiakkaan tietoihin, ettei voi tehdä vuorotöitä. Niin, ja minun kohdalla siis olisi karenssi tullut kieltäytymisestä.
 
viera.s
[QUOTE="Sirkkeli";30438171]Näköjään vedetään hatusta, koska tässä ketjussa yksi työvoimavirkailija oli ihminen, ja laittoi asiakkaan tietoihin, ettei voi tehdä vuorotöitä. Niin, ja minun kohdalla siis olisi karenssi tullut kieltäytymisestä.[/QUOTE]

En usko, että oikeasti olisi tullut. Tai ainakin sen olisi saanut valittamalla kumottua. Sillä onhan se selvää, ettei 7-vuotiasta voi jättää yöksi yksin kotiin.

2/3 kunnista tarjoaa vuoropäivähoitoa myös pienille koululaisille.
 

Yhteistyössä