Mäkin epäilin ensin diabetesta ja kilpirauhasen vajaatoimintaa, kun lapsi lihoi, koska mun mielestä meidän ruokavalio oli kunnossa. Testeissä ei näkynyt mitään. Mut sit rupesin miettii tarkemmin. Sokerijugurtteja meillä syötiin monta kertaa viikossa, pelkästään niiden jättäminen pois pysäytti 3 kuukaudeksi painonnousun. Sit tuli kesä ja syötiin epäsäännöllisemmin ja harrastukset oli tauolla, no paino nousi taas. Nyt sitten tiukka linja päälle ja vaikuttas että painonnousu olisi taas pysähtynyt. Lapset on yksilöitä ja toisilla vaan se paino nousee helpommin. Pienillä asioilla on oikeasti väliä. Ravitsemusterapeutilla käydessä saimme ohjeeksi, että vain yksi annos ruokaa, esim. 2 perunaa ja 4 lihapullaa ja puoli lautasellista salaattia. Ja vain yksi lasi rasvatonta maitoa. Jos on vielä nälkä niin lisää salaattia, näkkileipä ja vettä. 3-4 täysjyväleipää päivässä, tai leivän voi korvata leseillä esim. pirtelössä. Puolikas annos kaupan valmismakaronilaatikkoa on oikeasti paljon lapselle. Samoin en luottaisi 100% päiväkodin lastentarhanopettajan kommenteihin ruuan ja liikunnan määrästä. Hänelle sopiva annos saattaa olla pieni määrä salaattia ja muu lautanen täynnä ruokaa. Ja kuten joku sanoikin, koulujen ja päiväkotien ruoka on todella hiilaripitoista ja välipalat turhan sokerisia. Oma lapseni söi päiväkodissa 3-4 näkkäriä lounaan päälle ja tämä oli päiväkotihenkilökunnan mielestä ok. Turha kai sanoa, että paino nousi...
Mä oon yh, käyn töissä ja opiskelen, mutta lasten liikuntaharrastuksille oon aina järjestänyt ajan. Itse lihavana lapsena ja nykyisin lihavana aikuisena haluan tehdä kaikkeni, että lapset oppisivat kunnolliset elämäntavat. Vanhemmalla on 3 liikuntaharrastusta (2 kulkee itse koulun jälkeen) ja nuoremmalla 2krt viikossa harkat. Asutaan kaupungissa ja lapset saavat ulkoilla omalla pihalla keskenään (8v ja 6v), puhelin mukana.