Pitääkö oviksen jälkeen välttää alkoholia kokonaan kierron loppuun??!!Siis jos yritystä tulla raskaaksi...

• Viestiketjun aloittaja "jopu"
  • Ensimmäinen viesti
"jopu"
Oon ymmärtänyt että kriittisin vaihe on alkuraskaus ja alkoholi jopa yksikin viinilasi voi vahingoittaa alkioo jos olisi tärpännytOnko näin?Miten muut ovat toimineet?

hei do
Alkuperäisen kysymykseen: ei todellakaan. Jos haluat tehdä raskautumisen mahdollisimman vaikeaksi niin käyttäydy yrityksen alusta kuin olisit jo raskaana, ei varmana tärppää. Normaalia elämää vaan niin hyvä tulee :)

viera.s
Alkoholi ei kyllä jää pelkästään vereen, vaan jakautuu tasaisesti koko kehoon nesteisiin, tunkeutuu siis kaikkiin soluihin. Niin aivosoluihin (siihenhän vaikutus perustuu) kuin alkion soluihin. Verta ei alkoholin kulkeutumiseen tarvita.

Tosin jos ennen kiinnittymistä jotain tuhoa alkoholi alkiolle aiheuttaa, todennäköisesti raskaus menee sitten kesken, ehkä niin ettei alkio edes kiinnity. Kehityksessä tapahtuu parin ensimmäisen viikon aikana niin perustavanlaatusia asioita, että jos jokin menee pieleen, alkio tuskin on elinkelpoinen ollenkaan.

Summa summarum, vammaista lasta ei synny vaikka parin-kolmen viikon sisällä hedelmöittymisestä käyttäisi alkoholia runsaastikin. Pienestä alkoholinkäytöstä (siis 1-2 annosta kerran tai pari) tuskin on mitään haittaa. Mutta runsas juominen voi kyllä lopettaa alkaneen raskauden alkuunsa.

mun muistaakseni alkio on ensimmäiset 6-7vk siellä ruskuaispussissa, josta se saa ravinnon, eli ei vielä ole tekemisissä äidin syömisten ja juomisten kanssa. eli jos vaikka vedät kännit ja ja vasta seuraavana päivänä huomaatkin että hups, olet paksuna, niin ei pidä huolestua..

Näin sanoi lastenklinikan kardiologiaan erikoistunut lastenlääkäri meille opiskeluaikana: Alkion sydän on ensimmäisiä elimiä jotka kehittyy, ja osa lasten synnynnäisistä sydänvaivoista aiheutuu äidin juodessa itsensä humalaan ennenkuin edes tiedostaa olevansa raskaana, eli esim 5. Raskausviikolla ( joka siis alkaa kun kuukautisten alkamisesta on kulunut 28 päivää).
Mutta kun syyllistää ei saa, niin tietysti minun ei pitäisi tätäkään kertoa.

paitsi että itse kyllä kuulun tähän kerralla napsahtaa-kööriin, vaikka tupakoin, tissuttelua usein ja läskiä piisaa.. että ei se poissuljettua ole, etteikö raskautuis, vaikka elelee sikaisesti..(ja kyllä, olen kuitenkin ihan naimisissa siivosti, ja molemmat kakarat samalle ukolle :D)

"Cream"
Jos toivoo olevansa raskaana, niin en ymmärrä miksi silloin edes haluaisi juoda alkoholia. Kun kerran tiedossa on että se voi alkiota vahingoittaa.
Jos yritysaikana on pakko juoda, niin sitten kuukautisten jälkeen, ennen ovulaatiota.

Pitkän palstailukokemuksen omaavana ja joskus lapsiakin saaneena lausuisin seuraavaa: Jos nyt juuri alatte yrittää lasta, niin ole toki ilman. Eipä siinä mitään häviäkään. Mutta jos raskauden alku viivästyy, niin tuskinpa tuo toisaalta haittakaan, jos pienen drinksun ottaa. Räkäkänniä en tuossa kohtaa (tai oikein muutenkaan) ymmärrä.

Yksidee
paitsi että itse kyllä kuulun tähän kerralla napsahtaa-kööriin, vaikka tupakoin, tissuttelua usein ja läskiä piisaa.. että ei se poissuljettua ole, etteikö raskautuis, vaikka elelee sikaisesti..(ja kyllä, olen kuitenkin ihan naimisissa siivosti, ja molemmat kakarat samalle ukolle :D)
Yäk. Inhoan, että käyttää lapsistaan sanaa kakara ja miehestään ukko.

"Nainen"
En ymmärrä miksi sinun pitää aina puuttua keskusteluihin, joista et oikeasti tiedä yhtään mitään! Minusta on aika huolestuttavaa, että ryyppääminen on mielestäsi tärkeämpää kuin oman lapsen terveys. Minkähänlainen äiti oikein olet..
Onko Puuhippa nainen? Olen muutaman kerran hänen kirjoituksiaan lukenut ja luullut häntä mieheksi. No, oppia ikä kaikki :D

En ymmärrä miksi sinun pitää aina puuttua keskusteluihin, joista et oikeasti tiedä yhtään mitään! Minusta on aika huolestuttavaa, että ryyppääminen on mielestäsi tärkeämpää kuin oman lapsen terveys. Minkähänlainen äiti oikein olet..
Olen oikein hyvä äiti, kiitos kysymästä.
Kaikkien ei tarvitse niitä lapsia tekemällä tehdä, toiset tulevat paksuksi ihan ilman raskaustoiveita ja kumma kyllä maailma on täynnä näitä lapsia vaikka äiti ei ole elämäntapoja juuri sillä sekunnila muutanut, kun siittiö on munasolun tavoittanut.

onneks mä oon voinut elää normaalia elämää, kun en ole lasten tekoa suunnitellut viimeisen päälle. ei oo tarvinnut murehtia tupakan takia, eikä alkoholin takia, sitten kun on tärpännyt nolla toleranssi alkoholissa ja tupakoinut en oo ikinä. syödäkin olen uskaltanut normaalia kotiruokaa

"hmm"
Olen oikein hyvä äiti, kiitos kysymästä.
Kaikkien ei tarvitse niitä lapsia tekemällä tehdä, toiset tulevat paksuksi ihan ilman raskaustoiveita ja kumma kyllä maailma on täynnä näitä lapsia vaikka äiti ei ole elämäntapoja juuri sillä sekunnila muutanut, kun siittiö on munasolun tavoittanut.
Juu ja toiset selviää nokkakolaristakin naarmuilla, mutta kannattaako sitä silti kokeilla....

Järkevintä on jättää tupakat ja alkomahoolit pois kun lasta alkaa yrittämään. En näe miten tuo estää "normaalia elämää", ehkä toisille ne sitten on niin elämän keskiössä että tekee pahaa olla ilman. Jos yritys ihan hirveästi pitkittyy, niin sitten voi kohdallaan pohtia onko järkevää ajatella raskautumisasiaa ihan hirveästi. Mutta useimmat meistä raskautuu alle puolessa vuodessa, onpa pitkä aika olla ilman tupakkia ja alkoholia. Huoh. Miten sitten kestää sen 9 kuukautta.... puhumattakaan imetysajasta, parempi vaan opetella olemaan ilman jo ajoissa, jos yhtään oman lapsen paras kiinnostaa.

Yhteistyössä