äiti huolissaan
Minun 6-vuotias tyttäreni paino nousee ja tyttö lihoaa koko ajan, vaikka olemme hillinneet karkin ym. kaloripommien syömistä. Karkkipäivä on kerran viikossa, joskus ehkä saa tikkarin tms. pienen jutun ylimääräisenä, jos joku muu tarjoaa. Mutta pääpiirteittäin tytön ruokavalio on kunnossa: syö normaalia kotiruokaa niin kotona kuin esikoulussa, limsat ja mehut ei kuulu meidän perheen ruokavalioon, ei myöskään leivonnaiset, keksit tms. ja usein tyttö jopa ei syö normaalia ruokaakaan kun nirsoilee mm. kasviksia. Joskus taas syö todella hyvin. Keväällä tyttö painoi 32 kg ja nyt tytön paino on jo 38 kg. Missä ihmeessä on vika? Olen valmis tekemään melkeinpä mitä vain, jotta painonnousu hidastuu ja saisi kai tyttö jopa laihtuakin. Mahassa ja jaloissa on (pakko sanoa rumasti) läskiä... rinnatkin on vähän kasvaneet ja selluliittia näyttäisi myös olevan jopa.
Harmittaa, kun tytölle ei löydy vaatteista sopivia ylipainon ja suuren vatsanympäryksen takia. Olen joutunut kieltämään esikoulussa mm. synttäriherkkujen syömisen ja ruuankin syömistä olen joutunut rajoittamaan. Tyttö ei tunnu ymmärtävän miksei saa makaronilaatikkoa lisää kolmatta kertaa, vaikka on omasta mielestään nälkä ja ei ymmärrä miksei kaupasta saa karkkia aina kun siellä käydään. Ei me aikuisetkaan aina karkkia tai muita herkkuja syödä, eikä oteta ruokaa lisää, jos tuntuu, että edellinen annos oli riittävä.
Auttakaa minua, kiitos. Mitä tässä pitää tehdä?
Harmittaa, kun tytölle ei löydy vaatteista sopivia ylipainon ja suuren vatsanympäryksen takia. Olen joutunut kieltämään esikoulussa mm. synttäriherkkujen syömisen ja ruuankin syömistä olen joutunut rajoittamaan. Tyttö ei tunnu ymmärtävän miksei saa makaronilaatikkoa lisää kolmatta kertaa, vaikka on omasta mielestään nälkä ja ei ymmärrä miksei kaupasta saa karkkia aina kun siellä käydään. Ei me aikuisetkaan aina karkkia tai muita herkkuja syödä, eikä oteta ruokaa lisää, jos tuntuu, että edellinen annos oli riittävä.
Auttakaa minua, kiitos. Mitä tässä pitää tehdä?