Kannattaako noita raskausajan vitamiineja syödä vai onko humpuukia?

• Viestiketjun aloittaja "Emilii"
  • Ensimmäinen viesti
"Äidiksi"
Ekassa raskaudessa en syönyt, ja piti aloittaa puolivälissä rautakuuri. vatsa meni siitä ihan sekaisin.
Muissa raskauksissa olen syönyt muistaakseni multivitan ´raskaus ja imetys´- tabletteja. Olen ollut pirteämpi eikä ole tarvinnut ottaa lisärautaa.

"wwwww"
Tärkeintä on saada riittävästi mm. foolihappoa, d-vitamiinia, kalsiumia ja rautaa... jne.
Itse vetänyt raskauden ja imetyksen aikana multi-tabs raskaus ja imetys tablettia (löytynee parempiakin vaihtoehtoja) sekä lisänä maltofer-tippoja, koska tippoina sai imeytymään raudan paremmin.

"kts"
Alkuperäinen kirjoittaja minä ajattelen näin;30407013:
Yleensä ei tarvi, jos ruokavaliossa ei rajoituksia ja huolehdit terveellisestä ruuasta.
Ovat lähinnä rahastusta.
Niin justiinsa!

Ei meitäkään olis olemassa, jos tarttis:-D

Katso ylearkistosta fosfat i maten. Siitä selviää, että fosfaatit estävät ravinteiden imeytymisen ja aiheuttavat osteoporoosia ja tietysti anemiaa. Nitraatit aiheuttavat anemiaa myös.

No, jos niissä on mitään näistä lisäaineista, sun pitäs tietää varoa. Kuinka moni tietää, että sorbitoli on muuntogeenisistä aineksista tehty? Tai askorbiinihappo? Ja että sitruunahappo on tehty homeesta?

Eipä sitä LÄÄKEvalmisteissa tarvitse kertoa ollenkaan:
http://spc.fimea.fi/indox/nam/html/nam/humspc/9/10508539.pdf

raskaana x 3
Ihan hyvä lisä ovat, jolla taataan se että äiti ja sikiö varmasti saa kaiken tarvitsemansa raskausaikana. Se ei tietenkään sulje pois terveellistä ruokavaliota, vaan ovat vain siinä lisänä.

En näe asiassa mitään rahastusta, kaikki tarvittavat vitamiinit yhdestä purkista sopivalla annostuksella. Toki sä voit sitten miettiä kaikki ne vitamiinit ja hivenaineet erikseen että saatko niitä tarpeeksi myös raskausaikana vai kuinka monta putelia ja mitä ostat erikseen.

raskaana x 3
[QUOTE="kts";30407039]Niin justiinsa!

Ei meitäkään olis olemassa, jos tarttis:-D

Katso ylearkistosta fosfat i maten. Siitä selviää, että fosfaatit estävät ravinteiden imeytymisen ja aiheuttavat osteoporoosia ja tietysti anemiaa. Nitraatit aiheuttavat anemiaa myös.

No, jos niissä on mitään näistä lisäaineista, sun pitäs tietää varoa. Kuinka moni tietää, että sorbitoli on muuntogeenisistä aineksista tehty? Tai askorbiinihappo? Ja että sitruunahappo on tehty homeesta?

Eipä sitä LÄÄKEvalmisteissa tarvitse kertoa ollenkaan:
http://spc.fimea.fi/indox/nam/html/nam/humspc/9/10508539.pdf[/QUOTE]

No esim. sitruunahappoahan ei suinkaan tehdä homeesta, vaan se valmistetaan homesienen avulla ravintoliuksesta. Vähän samaan tapaan kuin homejuustot kypsytetään homesienten avulla.

Eipä kaikki tänne maailmaan olekkaan saaneet terveenä syntyä eikä saa tänäpäivänäkään, kun äidit on kärsineet esim. vitamiinien puutteesta. Ja foolihapon puutehan tutkitusti aiheuttaa vakavia häiriöitä sikiön kehityksessä heti alkuvaiheessa, jolloin tosin yleensä abortoituvat pois itsellään siinä viikon 6-7 paikkeilla.

Terve ruokavalio on raskaudessa tärkeä asia, mutta on myös huomioitava se että tiettyjä aineita me tarvitaan raskausaikana normaalia enemmän. Ja silloin nykyäidille kätevintä on ottaa se yksi raskausvitamiini päivässä. Yliannostuksen vaaraa ei käytännössä ole.

"kts"
Ihan hyvä lisä ovat, jolla taataan se että äiti ja sikiö varmasti saa kaiken tarvitsemansa raskausaikana. Se ei tietenkään sulje pois terveellistä ruokavaliota, vaan ovat vain siinä lisänä.

En näe asiassa mitään rahastusta, kaikki tarvittavat vitamiinit yhdestä purkista sopivalla annostuksella. Toki sä voit sitten miettiä kaikki ne vitamiinit ja hivenaineet erikseen että saatko niitä tarpeeksi myös raskausaikana vai kuinka monta putelia ja mitä ostat erikseen.
Mutta minäpä näen, sillä niin moni on sanonut, että "raskaus laukaisi taudin". Ei raskaus sitä tee, vaan joku muu. Raskaushan on terveelle naiselle mitä luonnollisin olotila:)
Crohn ja Colitis ry - CCAFIN - Paleo- ruokavalio??

"kts"
raskaana x 3
[QUOTE="kts";30407074]Eiku moni muu on niin sanonut, en minä.

Vielä hullumpaa, jos niitä jaetaan ilmaiseksi. Jokuhan ne sinne rahalla ostaa, neuvolaankin.

Vitamiinit eiv

En käytä mitään vitamiinivalmisteita ja sillä tavalla pysyn terveenä. Omista kokemuksista tietysti kannattaa kertoa, jos jostakin tulee selvästi kipeäksi.[/QUOTE]

Niin, tuossa linkissä puhuttiin lähinnä vitamiinien liikakäytöstä (jotkut käyttää moniakin valmisteita päällekkäin) ja siitä ettei vitamiinien käyttö jonkun tutkimuksen mukaan estä vakavia tauteja puhkeamasta tai niiden syöminen ei lykkää kuolemaa.

Josta raskausvitamiineissa siis ei edes ole kysymys. Nainen tarvitsee raskausaikana enemmän tiettyjä aineita, joiden saanti raskausvitamiinilla turvataan. Koska se perusterveellinen ruokavalio raskausaikana ei välttämättä riitä. Siinä yhdessä pillerissä on kuitenkin sen verran vähän aineita, että se yhdistettynä terveelliseen ruokavalioon ei vielä aiheuta minkäänlaisia vakavia yliannostuksia raskaana olevalle naiselle. Siinä purkissahan on sitten ihan selvät ohjeet, tyyliin 1 päivässä ja ei saa ylittää ohjeistusta. Myös neuvolassa yleensä neuvotaan kuten monissa paketeissakin että monia eri valmisteita ei saa käyttää päällekkäin.

"Huh huh"
Ketjun perusteella monikaan ei taida tietää, että raskaana ollessa on syytä syödä vitamiineja ja varsinkin reilua määrää D-vitamiinia.

http://www.tritolonen.fi/index.php?page=news&id=2386

"kts"
Meinaat että raskausvitamiinit laukaisee ihmisille mitä kummallisimpia tauteja? .
Joo, niin on moni sanonut ja esimerkiksi e-vitamiini (tehdään soijasta) ja askorbiinihappo ei sovi itselleni ollenkaan, siksi ihmettelenkin, miten muut sitä sietää.

https://www.youtube.com/watch?v=TH5dxebEA28

Muutama minuutti elämästä, kannattaa katsoa;.)

Olihan joku laittanut sen tuonne sairaiden palstalle, mutta ehtiikö kukaan katsoa ja ymmärtääkö, kuinka iso asia se on, kun ihmiset ovat sen omalla kohdallaan todenneet?

CROHN
Laitanpa sen linkin tähän, kun sillä on ihan oma osatonsakin:
http://www.crohnjacolitis.fi/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1411481772/25#25

ja vaihdoin nikkiä just siksi, et asianomaiset huomaisivat.

CROHN
[QUOTE="joopajoo";30407905]sähän et koskaan muutoin vaihda nikkiä...[/QUOTE]

Se onkin sivuseikka:)

MUTTA jos täällä olisi yksikään crohnikko, joka voisi kirjoittaa tuonne, että älkää ihmiset nielkö sitä ainetta, millä rikotaan solut laboratoriossakin:
Fimea

Miksi sellaisia valmisteita yleensä sallitaan ---missään?

Mä söin koko raskauden ajan ja sit vielä maitohappobakteerit päälle, ei niistä haitaakaan ole. Nythän ne tutkii jos annetaisiin suosituskin maitohappobakteereista raskausaikana, ne saataa estää allergioita.

Itse aloitin vitamiinien syömisen kun tulin ensimmäisen kerran raskaaksi. Söin sitä ekan raskauden, imetyksen ja seuraavan raskauden (ja viikolle 30 imetin samalla). Vain toisen raskauden lopussa jouduin syömään rautaa joka toinen päivä 1tabl muistaakseni kymmenen päivän kuurin. Vähän synnytyksen jälkeen oli lyhyt tauko vitamiineista kun edellinen purkki loppui enkä heti jaksanut vaivautua apteekkiin. Aukesi suupielet ja en muista oliko muutakin. Asia kuitenkin korjaantui kun kävin ostamassa uuden purkin.

Kyllähän se kuluttaa varantoja kun olen melkein 2,5v ollut raskaana, imettänyt tai molempia. Eli uskon että tuosta on ollut hyötyä kohdallani. Olen aika huoleton kyllä noiden vitamiinien kanssa, joskus unohtuu mutta ei haittaa. Kunhan nyt useimmiten muistaa ottaa :) Syön Minisunin monivitamiinia raskaana oleville ja imettäville (ainoastaan).

"Ninni"
Siis eikö näitä yleisesti käytetä Suomessa? Mun raskauksissa on ihan lääkäri "määrännyt" vitamiinit ja tokihan minä ne kuuliaisesti sitten söin (ja siihen lisäksi vielä rautaa jossain kohtaa ja magnesiumia määrättiin ennenaikaisiin supistuksiin muistaakseni). Tämä siis keski-Euroopassa.

Yhteistyössä