mies lähihoitajaksi

• Viestiketjun aloittaja 45 vuotias
  • Ensimmäinen viesti
Itse olen hoitoalalla työskennellyt vasta hiukan vajaa 20 vuotta ja tässä ajassa tullut huomaamaan miten tärkeää on että työntekijöissä on molemmat sukupuolet edustettuina ajatellen potilaita ja asiakkaita, sekä myös heidän omaisiaan. En ole huomannut miehiä mitenkään hyysättävän.
Se onko työ fyysisesti raskasta on täysin kinni siitä minkä tasoisten ihmisten parissa työskentelee ja onko mitä mahdollisia apuvälineitä käytettävissä. Kotipalvelussa, jossa yleisimin työskennellään yksin ja kodeissa harvemmin on nostoihin apuvälineitä, lähes 100kg painoisen henkilön avustaminen vaikka vaan sängynlaidalle istumaan ei ole ihan kevyt juttu, mutta onnistuu tällaseltä vajaa 50kg painoseltakin, kun se luottamus ja tekniikka on hallinnassa.

VARASIJALLA 3
Lähihoitajaksi pääsee kuka vain, tiesittekö muuten, että aika moni lestadiolaisäiti on lähihoitaja koulutukseltaan? Sinne kun pääsee peruskoulun jälkeen, suuntautuvat yleensä lapsiin ja nuorisotyöhön ja jäävät sitten opintojen jälkeen kasvattamaan maapallon väkilukua kotia. Monella on lähärin paperit takataskussa, kun jotain pitää peruskoulun jälkeen tehdä...
No ootellaan, pääseekö sitä ees opiskelemaan koko alaa, kuullaan viimeistään 27.10.2014, sitten jos ei. työttömyys jatkuu......

jannakke
Alkuperäinen kirjoittaja Työtön lh;30300880:
Pohjois-Suomessa ei ainakaan ole töitä, jos ei ole omaa autoa käytettävissä(kotihoito) Itse olen ollut nyt vuoden työttömänä, takana 4vuotta työkokemusta sijaisena. Sijaisuuksiakaan ei enää kirjoiteta, kun säästetään. Koulista vakmistuu joka vuosi 200 uutta lähihoitajaa, eikä entisillekään ole töitä.
Ai? Kyllä minä sairaanhoitajaopiskelijana työllistyin heti lähihoitajan tehtäviin kun niitä hain...

50v.metallimies
Kolmannella varasijalla tilanne näyttää vielä ihan hyvältä, sillä ei ole sanottua, että eka tai toka ottaa paikkaa vastaan, vaikka saisikin... Toivottavasti ura urkenee.
Enpä tiedä edes tulosta soveltuvuusarvioinnista, te-toimisto ilmoitti vain 3. varasijasta, mutta itse pitää lähettää kirje psykologiakeskukselle, jossa on sisällä toinen kirjekuori, jossa on postimerkki ja oma osoite ja erillinen kysymys soveltuvuusarvioinnin tuloksista....aika salaperäistä ;)
No minulla on joka tapauksessa edessä ammatinvaihto, leipurina aikoinaan aloitin, saas nähdä mihin sitä päätyy ??

Mun setäni (silloin 50v.) kouluttautui lähihoitajaksi ja on ollut töitä mukavasti tarjolla valmistumisen jälkeen :) Rohkeesti vaan lähdet kooulutukseen mukaan!

Setä kertoi, että häntä vähän pelotti, että mahtaako tuon ikäinen mies saada töitä laisinkaan kun nuoriakin on alalle kouluttautumassa kokoajan, mutta ilmeisesti miespuolisille työntekijöille on kysyntää.

50v.metallimies
Mun setäni (silloin 50v.) kouluttautui lähihoitajaksi ja on ollut töitä mukavasti tarjolla valmistumisen jälkeen :) Rohkeesti vaan lähdet kooulutukseen mukaan!

Setä kertoi, että häntä vähän pelotti, että mahtaako tuon ikäinen mies saada töitä laisinkaan kun nuoriakin on alalle kouluttautumassa kokoajan, mutta ilmeisesti miespuolisille työntekijöille on kysyntää.
Nythän ei ole kysymys, etten lähtisi, olen edelleen 3.varasijalla, en ole pääsemässä koulutukseen, jos en pääse, lähden jonnekkin työkokeiluun, vaihdan ammattia joka tapauksessa, elämänilanteeni on vain tällä hetkellä sellainen, etten saa lainaa, enkä toisaalta ottaisikaan, pakko oli yrittää te-toimiston kautta, mutta nyt aika näyttää minne sitä pääsee vai pääsekö minnekkään.!

50v. metallimies
Näyttää siltä, ettei minusta tule lähihoitajaa, koulutus on niin suosittu, sovittiin te-toimiston kanssa, että menen uudelleenarviointiin ammatin suhteen ja teen talvella lumitöitä vuokrafirman kautta.
Saatta edessä olla allergiatestit tai jotain muuta vastaavaa, mutta minulla on ongelmia ollut terveyteni takia metallihommissa.

50v.metallimies
Ehkäpä joustavampi ja miellyttävämpi vaihtoehto se omaehtoinen opiskelu (ts. tavallinen koulutus).
Mikähän ero lie, samat etuudet, kiinteät kustannukset esim. kirjat pitää maksaa itse, mutta, joku ero siinä oli, alle 25-vuotiaat ei pääse omaehtoiseen opiskeluun tai jotain sinnepäin.
Tämä omaehtoinen koulutus on tullut, koska aikuiskoulutus muuttui muistaakseni 2011 jälkeen, kun ansiosidonnaiset päivät ei kulunut ennen vuotta 2011.
Aika monimutkainen se oli, minä kävin te-toimistossa koulutusukkelin luona istumassa, hän kertoi, että te-toimisto antaa lopullisen sinetin omaehtoisessa opiskelussa työttömyysetuutena jos koulutuksen käy, mutta vasta sitten täytyy todistus viedä te-toimistolle, kun saa päätöksen pääseekö siihen koulutukseen.
Tässä sitä taas odotetaan....eläkeikää odotellessa ;)

võõras
Eikös työvoimapoliittisessa vedetä sitä opiskelua pari vuotta putkeen käytännössä ilman lomia ("ei työtön mitään lomaa tarvitse") ja valinnanvaraa on minimaalisesti, kun kaikista on tarkoitus tulla niitä samanlaisia vanhustenhoitajia tms. johonkin tiettyyn tarpeeseen.

50 v. metallimies
Alkuperäinen kirjoittaja võõras;30401605:
Eikös työvoimapoliittisessa vedetä sitä opiskelua pari vuotta putkeen käytännössä ilman lomia ("ei työtön mitään lomaa tarvitse") ja valinnanvaraa on minimaalisesti, kun kaikista on tarkoitus tulla niitä samanlaisia vanhustenhoitajia tms. johonkin tiettyyn tarpeeseen.
No....pari vuotta putkeenhan sitä vedetään myös omaehtoisessa opiskelussa, ensin menee ansiosidonnaiset, laskeskelin että jotain toista sataa kelan rahalla, mutta saan vissiin 200 päivää korotetulla päivärahalla.....ei ole varaa ottaa lainaa....että katsotaan jaksaako sitä:

50 v. metalimies
Tämä koulutus alkaisi 7.1.2015, viimeinen hakemuspäivä oli 2.11.2014, päätin vasta viime tingassa, koulutus oli sosiaali-ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja.
osaamisala: Mielenterveys- ja päihdetyön osaamisala.....katsellaan....kuunnellaan, milloin sieltä ilmoitellaan ja mitä, murehditaan jatkoa sitten :)

50 v. metallimies
Menen 3.12.2014 opettajan / opettajien haastatteluun omaehtoiseen opiskeluun lähihoitajaksi, sain valita käynkö soveltuvuusarvioinnissa vai en....päätin että en käy, onneksi pyysin arvioinnin tuloksen edellisestä arvioinnista, tulos oli siinä 7, eli hyvä soveltuvuus, näillä mennään.....nyt jos en pääse, suunnitelmat muuttuu sitten taas.

50 v. metallimies
[QUOTE="Maarikka";30481099]Tänään on kylläkin vasta 2.12. Kirjoitit, että opettajan haastattelu on 3.12.[/QUOTE]

Tänään oli opettajan haastattelu....kirjoitin väärin aikaisemmin tuon päivämäärän.

Yhteistyössä