Pienten lasten äidit: paljon voi käydä harrastuksissa ettei omatunto kolkuta?,

  • Viestiketjun aloittaja Vaula
  • Ensimmäinen viesti
Vaula
Meillä on 1,5 v lapsi, minä olen kotona ja mies käy töissä noin klo 8 lähtee ja on kotona yleensä vaihtelevasti klo 15-17.

Nyt syksyllä päätin viimein jatkaa ryhmäliikuntatunneilla ja kuntosalilla käymisen lapsen syntymän jälkeen. En ole paljoa käynyt missään ilman lasta ja mieskin oli sitä mieltä, että minullakin olisi hyvä olla joku harrastus. Olen käynyt kerran viikossa yhdessä ryhmässä ja tarkoituksena olisi ollut käydä lisäksi vielä 2 x kuntosalilla/ toisella ryhmäliikuntatunnilla viikossa eli niin, että kävisin yhteensä kolmena päivänä viikossa liikuntakeskuksessa, noin 1,5 tuntia menee kerralla. Tämä ei ole siis toteutunut vaan lähinnä olen päässyt kerran viikossa tuolle tietylle tunnille ja hyvällä tuurilla toisen kerran viikossa kuntosalille tai ryhmäliikuntaan jos olen varannut lapsiparkin tai lastenhoitajan. Harmittaa kun otin täksi kuukaudeksikin kuntosalille kuukausikortin mutta olen päässyt käymään kuntosalilla yhden kerran ja kortti vanhenee kahden päivän päästä.

Lähinnä kai ongelma on, että mies haluaa rentoutua töiden jälkeen rauhassa eikä olla lapsen kanssa. Joten sitten syyllistää minua kun olen menossa niin usein liikuntakeskukseen. Minä taas koen, että tuo kerran viikossa on aika vähän eikä siitä ole juuri mitään hyötyä.

Eri asia sitten kun palaan töihin silloin ei varmaan raaskikkaan käydä harrastuksissa kun haluaa olla illat lapsen kanssa mutta nyt kun olen kaikki päivät lähes poikkeuksetta lapsen kanssa niin ei mielestäni olisi järjellä ajateltuna kohtuuton määrä tuo 3 x viikko käydä jossain ilman lasta. Mutta huomaan kuitenkin, että omatunto soimaa jo jos edes suunnittelen kysyväni mieheltä voisiko hän olla lapsen kanssa jonain muunakin iltana, että voisin käydä liikuntakeskuksessa.

Lapsiparkkia olen hyödyntänyt sillointällöin mutta jotenkin tuntuu tyhmältä viedä lapsi sinne jos lapsen isä/ mieheni on kotona ja sitten taas en oikein kehtaa pyytää äitiäni meille lapsenvahdiksi jos mies on kotona mutta hän haluaa katsoa rauhassa telkkaria/ olla koneella.

Olisi kiva kuulla muiden kokemuksia siitä onko harrastukset vaan järkevä unohtaa siihen asti kun lapsi pärjää yksin kotona muutaman tunnin? Koska ei tämäkään mukavaa ole, että aina on huono omatunto jos menen johonkin ilman lasta.
 
Outlet harmaana
No et todellakaan odota siiheksi, että lapsi menee kouluun. Liikunta auttaa sinua jaksamaan ja voimaan paremmin.
Lapsiparkki keskellä päivää? Liikkuminen viikonloppuna? Puolen tunnin lenkki iltaisin kun lapsi on mennyt nukkumaan? Onhan noita keinoja.
Kyllä meillä mies oli lasten kanssa töiden jälkeen, ei ollut vaihtoehtoa. Itse en missään välissä lopettanut liikkumista edes vauva-aikana tai töihin palattuani.
 
Vaula
Tuntuu, että lenkkejä rattaiden kanssa olen tehnyt tämän1,5 v aikana kyllästymiseen asti. Käydään kyllä säännöllisesti rattaiden kanssa reippaalla lenkillä mutta lähinnä se on sellaista pakkopulkaa, että tulee edes jotain liikuntaa.

Lapsiparkki on auki vain klo 16-21 eli ei onnistu päivällä sinne vieminen. Vaikka kai sitä voisi vain varata sieltä paikan lapselle vaikka tyhmältä tuntuukin.
 
5n äiti
Isä hommiin ja sillä selvä. Miksi halusi lapsen, jos ei halua olla hänen kanssaa.

Minä käyn 3-5 kertaa viikossa lenkillä ja aikaa menee tunti-puoltoista kerrallaan. Mies on sen ajan lasten kanssa kotona.
 
Vaula
Öööömä: Eihän miehen harrastuksissa käymistä rajoita mikään. Eli ihan vapaasti saa käydä kun ei meillä ole kuin tuo yksi lapsi eikä lemmikkejäkään mistä pitäisi hänen huolehtia säännöllisesti mutta hänen harrastus on sellainen, että siellä menee aina koko viikonloppu pe-su aamusta iltamyöhään eikä häntä oikein kiinnosta muut harrastukset. Arki iltoina käy lähinnä kavereiden kanssa kahvilla, lenkillä jne. mutta pääasiassa haluaa olla kotona.
 
harrastusta
Minulle harrastus oli nimenomaan se henkireikä jonka avulla jaksoin olla kotona usemman vuoden lasten kanssa. Itselläni oli säännöllisesti harrastus, joka vei kahtena iltana viikosta n.3-4 tuntia ja välillä harrastuksessa saattoi mennä pari viikkoa niin, että olin joka päivä harrastuksessani n. 5 tuntia.
En kokenut huonoa omaatuntoa, koska koin, että se antoi minulle voimia jaksaa kotiäitinä. Mieheni oli lasten kanssa, jonkin verran vastalauseita tuli näinä viikkoina, kun harrastus vei kaikki illat, mutta muuten meni hyvin.
Kun töihin palasin, niin tämä harrastus jäi, koska en voi kuvitellakaan olevani vielä iltoja pois lasteni luota, kun jo töissä ollessani olen.
 
Vaula
qqq2: totta tuokin, että se ei silloin tuntuisi niin tyhmältä, hassua mutta totta. Lähinnä kai siksi en osaa pitää miehen koneella olemidta (facebook, iltalehti...) ja tv:n katsomista harrastuksena kun aloittaa sen välittömästi kun tulee kotiin (syökin tv:n tai koneen äärellä) ja lopettaa klo 23-24 kun menee nukkumaan.
 
Hik
Läsnäolo on tärkeää mutta sekin on lapselle vahingollista, että hän pyörittää perheen elämää 24/7. Kaikilla perheenjäsenillä on hyvä olla muutakin elämää kuin koti, myös lapsilla heti kun vähän kasvavat. Mulla on nuorin 5v ja treenaan 4-5x/vko töiden jälkeen ja vkonloppuisin. Hyvin jää aikaa lapsille, tehdään paljon yhdessä. En ole koskaan tuntenut huonoa omatuntoa, miksi juuri äidin pitäisi olla ekat 10v täysin kiinni lapsissa? Se ei ole enää hyvä lapsillekaan. Milloin vanhemmuus muuttui näin pimeäksi touhuksi... Aikaisemmin vallitsi parempi tasapaino kun lapset syntyivät osaksi perhettä, ei sen keskipisteiksi.
 
"heips"
Mulla on harrastus 2 iltaa viikossa ja jos mies on kotona menen aina harrastukseen, VAIKKA olen täyspäiväisessä työssä. Lapset menevät aikaisin nukkumaan joten saadaan omaakin aikaa. Lapset 2v ja 5v. Ei ole huonoa omatuntoa, liikunnasta saan energiaa olla parempi äiti :)

Silloin kun olin kotona alkoi mun vapaa-aika heti kun mies tuli ovesta sisään, olinhan kaiket päivät lasten kanssa. Sama juttu toistepäin kun mies oli puoli vuotta lasten kanssa kotona, mies lähti yleensä heti kävelylle kun tulin töistä. Kotivanhempi varsinkin tarvitsee sitä omaa aikaa!
 
vvvvieras
Mä olen oikeasti yllättynyt, että isä joka ei osallistu lasten hoitamiseen juuri lainkaan, ei olekaan legenda. Ihan löytyy tuttavapiiristäkin näitä. Ja vielä enemmän ihmettelen naisia, jotka hankkivat tällaisen sankarin kanssa vielä useamman lapsen! Ymmärrän, että työssä käyvä on myös väsynyt ja tarvitsee omaa aikaa, mutta kyllä se lapsikin tarvitsee isäänsä. Ei siis ole kyse ainoastaan äidin oikeudesta omaan aikaan. Joku pari tuntia pari kertaa viikossa ei todellakaan ole mahdoton aika vaikka kuinka tekisi rankkaa työtä.
 
Vie ras
Käyn itse 3 x vk harrastamassa. On milestäni kohtuullista jopa voisi olla enemmän. Mies saa myöskin harrastaa kuinka usein haluaa. Sinun täytyy nyt saada mies hoitamaan hommaansa. Ei se niin mene, että mies on ainut oikeutettu lepäämään "työpäivän" jälkeen.

Sopikaa vaikka niin, että kummallakin on JOKA päivä se 1,5 tuntia omaa aikaa ja sen saa käyttää miten lystää, vaikka sitten selailemalla facea. Jokaiseen iltaa mahtuu kuitenkin tuo yht. 3 tuntia ihan hyvin jos miehesi pääsee jo noin aikaisin. Siten ehtisit harrastamaan kunnolla hyvällä omalla tunnolla.
 
Mulla menee harrastukseen se vähintään pari-kolme tuntia joka päivä. Tiedän että se on paljon, ja välillä on huono omatunto asiasta, mutta onneksi saadaan muitakin apukäsiä tarpeen tullen, ettei kaikki aina ajoitu ilta-aikaan ja juuri siihen, kun mies saapuu töistä. Sillä kohtaa kun palaan töihin, niin täytyy tosissaan miettiä, mitä tän kanssa voi tehdä, tuntuu vähän mahdottomalta. Mun mies on tosi joustava ja annan hänellekin kyllä vastavuoroisesti mahdollisuuden omaan aikaan.

Ap:n voisin kehottaa sanomaan mieheellen, että eikö lastenhoidon kuitenkin hänellekin pitäisi kuulua? Ei se pari-kolme tuntia viikossa nyt niin kamalaa voi olla.
 
"xxx"
Käyn itse 3 x vk harrastamassa. On milestäni kohtuullista jopa voisi olla enemmän. Mies saa myöskin harrastaa kuinka usein haluaa. Sinun täytyy nyt saada mies hoitamaan hommaansa. Ei se niin mene, että mies on ainut oikeutettu lepäämään "työpäivän" jälkeen.

Sopikaa vaikka niin, että kummallakin on JOKA päivä se 1,5 tuntia omaa aikaa ja sen saa käyttää miten lystää, vaikka sitten selailemalla facea. Jokaiseen iltaa mahtuu kuitenkin tuo yht. 3 tuntia ihan hyvin jos miehesi pääsee jo noin aikaisin. Siten ehtisit harrastamaan kunnolla hyvällä omalla tunnolla.
Peesi tälle.

Itse olen ajatellut, että kunhan vielä hiukan palaudun synnytyksestä alan käymään ryhmäliikuntatunneilla 3 * vko. Olen ajatellut niin, että laitan jumppakamat päälle jo kotona ja käyn suihkussa / saunassa kotona jumpan jälkeen. Voin sitten samalla taas katsoa lasta.

Nykyisin käyn yhdessä lapsen kanssa aikuinen&vauva jumpissa, joista ainakin pääkaupunkisudulla on runsaasti tarjontaa, samoin aikuinen& taapero jumpista.

Mies juoksee ja harrastaa juurikin noita tietokonejuttuja ja saa touhuta niiden kanssa ihan mielin määrin.

Meillä kotihommat on jaettu niin, että minä pääasiassa hoidan lapsen, mutta mies kyllä hoitaa oman osuutensa (ja ylikin) muuten.

Jos ei muuten onnistu ja talous kestää niin palkkaa lapsenvahti, jotta pääset itse hiukan irti kotitouhuista välillä.
 
akava
ET kai sinä nyt oikeasti ajattele pyytää äitiäsi lastenhoitajaksi ja lapsen isä siinä olisi FACEBOOKISSA(tuossa maailman paskimmassa keksinnössä/turhimmassa) tai katsoisi telkkaria.. Yhtä kamalalta kuulostaa viedä lapsi samoista syistä parkkiin. Kamala isä. Ehtii kai siinä isä nyt vaikka vartin-puoli tuntia vetää henkeä ja lähdet sitten.
 
"milli"
Ma kaym liikkumassa 2-3kertaa viikossa. Plus olen 1illan viikossa tois ja valil myos lauantain. Plus olen osan paibistakin toissa. Ja valil 10-12tuntia. Mies tekee normi 7-16 duunia. Eika meil ole ikin ollu ongelmaa kummankaan menemisist. Mies harrastaa myos. Menee kun ma olen koton. Joskus vasta kun lapsi jo nukkumas. Mut kumpikin saa menna. Kaikki loppu aika vietetaan yhdes perheena. Ja illal ku lapsi nukkuu on meidan yhteinen aika(ellei jonpikumpi halua kayda lenkil).
 
"ahaa"
Mieti tilanne toisinpäin. Jos sinä kävisit töissä, niin tosiaanko olisi ookoo että juuri ja juuri yhtenä iltana viikossa vahtisit lasta kun mies pääsee käymään jossain tunnin harrastuksessa? Muuten vain rentoudut ja mies hoitaa aina muuten lapsen?






















Niinpä.
 

Yhteistyössä