Mulla ei kasvissyöjänä kyllä tulisi mieleenkään valmistaa vieraille liharuokaa. En halua kantaa lihaa ruokakasseissa muiden ruuan joukossa, enkä todellakaan halua säilyttää lihaa mun omassa jääkaapissa, enkä varsinkaan halua kokata ja tarjoilla lihaa mun keittiö- ja kattausvälineillä. Niin ja en kyllä osaisikaan, eikä kyllä kiinnostaisikaan opetella.
Meillä oli lapsuudenkodissakin vieraille todella usein kasvisruokaa tarjolla illallisilla (ja ei, tämä ei johtunut siitä että minä olin kasvissyöjä). Eikös kaikille sitäpaitsi suositella vähintään yhtä kasvisruokapäivää viikossa? No mutta joo, ei tartte syödä mun pöperöitä jos ei halua, eikä oo kyläänkään pakko tulla.
Minun lapsella oli yläasteella 3 tai 4 kasvissyöjää samalla luokalla. Kotsan tunneilla luokka jaettiin aina 4-5 hengen ryhmiin jotka sitten kokkasivat yhdessä. Nämä kasvissyöjät olivat aina yhtenä ryhmänä silloin, kun liharuokia tehtiin ja kasvissyöjät tekivät oman ruokansa ilman lihaa. Mitään lihaa korvaavaa tuotetta heillä ei kyllä ollut, mutta esim. siskonmakkarakeittoa kun tekivät, niin kasvissyöjät jättivät vain siskonmakkarat laittamatta ja pistivät keittovihanneksia hieman enemmän tilalle. Eihän tuosta mitään vaivaa kenellekään aiheudu. Luuletteko te, että jos kotsan tunneilla on yksi kasvissyöjä, ettei muka kukaan muukaan sitten saisi tehdä liharuokaa jos kasvissyöjä ei halua? Kasvissyöjä mun tuntemissa tapauksissa on tehnyt aina itse tai muiden kasvissyöjien kanssa sen lihattoman sapuskan,