Meillä on nyt 1v8kk ja 5,5kk lapset. Molemmat on 2-3kk eteenpäin nukkuneet valtaosan öistä läpi, ainostaan 1-2kk olen nukuttanut vieressä sen alun. Sen jälkeen olen tehnyt niin että kun vauva herää yöllä, nousen ylös ja tissittelen uneen. Eli en ota viereen sänkyyn. Vauva nukahtaa nopeasti uudestaan joten toimenpiteeseen ei mene kauaa. Nyt vauva on siis sairasteluiden keskellä heräillyt heti alkuyöstä pariin otteeseen ehkä tunnin parin välein? Ja pikkuhiljaa heräilyt taas vähentyneet kun flunssat alkaa olemaan takana päin. Nyt herää kerran ja nukkuu sitten aamuun. Epäilen myös että tuo liikkumaan oppiminen vaikuttaa uniin
Esikoinen herää vain kipeänä ja saa silloin vettä, ehkä särkylääkettä tarpeen mukaan ja kömpii itse sylistä takaisin nukkumaan. Lopetin imetyksen vuoden iässä, siihen asti heräili ehkä kerran pari viikossa ja sai veden päälle imaisun maitoa (jotenkin automaattisesti annoin ajattelematta asiaa). Sitten kun jätettiin imetys, nukkui pari viikkoa putkeen heräämättä ja senkin jälkeen on oikeasti ollut syy jos herää. Syy miksi en ota viereen on että esikoinen alkoi silloin kuukauden iässä käyttämään minua tuttina. Jos tissi irtosi suusta niin heräsi saman tien - ja sehän irtosi heti kun hän nukahti. Eli herättiin ihan koko ajan. Ekana yönä kun laitoin omaan sänkyyn heräsi ehkä puolen tunnin välein, seuraavasta yöstä eteenpäin heräsi 1-2 kertaa yössä kunnes jäi yöheräämiset siihen pariin yöhön viikossa.
Ja kyllä muistaakseni puolen vuoden iässä jo vein sänkyyn itse nukahtamaan kun ei nukahtanut enää tissille, nopeasti kävi siirtymä. Nyt on pienemmän kanssa vähän samanlaista, ei malta aina nukahtaa tissille joten vien sänkyyn, joskus nukahtaa sinne itse ja joskus pitää hakea uudestaan tissille. Joskus tätä sahaamista tehdään 2-3 kertaa ennen kuin nukahtaa joko tissille tai sänkyyn, yleensä jo ekalla kerralla nukahtaa jompaan kumpaan. Yölläkin välillä mielummin nukahtaa omaan sänkyyn kuin tissille, jossa vaan alkaa seurustella. Eli ihan lapsen ehdoilla mennään tätä, en huudata lasta sängyssä vaan jos alkaa seurustella niin näytän että nyt on uniaika.
Päivällä seurustellaan, leikitään ja luetaan. Kumpikaan ei ole huolinut tuttia tai pitänyt unilelua tärkeänä, nyt oikeastaan 1,5v on unilelu (joka on ollut aina siellä sängyssä) olla tärkeä mutta vieläkin saa pesuun laittaa tarvittaessa
Iltatoimet on aina suht samat, esikoisella niihin kuului unilaulu. 1v ei jaksanut enää kuunnella vaan nukahti ihan itse sänkyyn ja nyt viikon verran ollaan luettu pätkä iltasatua iltatoimien jälleen ja sit sänkyyn. Isompi nukkuu 19/20-8 ja 1x päikkärit ja pienempi noin 20/21-6/8 ja 3x päikkärit, yhdet pitäisi varmaan jättää pois kun nukkuu aika lyhyitä päikkäreitä ja viimeiset on turhan myöhään. Aika rennosti ollaan pienemmän päivärytmin kanssa menty vielä kun nyt vasta aloitellut syömään kiinteitä.