Te jotka lihoitte PALJON raskaana, mitkä viikot pahimpia?

• Viestiketjun aloittaja "plösö"
  • Ensimmäinen viesti
"plösö"
Niin, kysymys tulikin otsikossa. Eli mitkä viikot oli ns. kompastuskivenne? Vai tuliko kiloja koko raskauden ajan?

Itseäni vähän pelottaa ajatus siitä räjähdysmäisestä turpoamisesta, vaikka nyt ekoilla 14 viikoilla ei pahaa painonnousua olekaan vielä tapahtunut. Ovatko ne nuo viikot 17-24 vai myöhäisemmät viikot?

Pääsittekö kiloistanne eroon imetyksen aikana?

Molemmilla kerroilla tuli se +14-16 kg.
Ihan sama olinko tarkkana ruokailun kanssa vai en. Nestettä oli ihan järkyttävät määrät.
Laitokselle jäi heti 10 kg, imetyksen aikana en kyllä tainnut laihtua pätkääkään..
Ne vaan on sitten riivittävä kun ehtii ja kun voi ja jaksaa.

Molemmat lapset olleet "tuhteja" yli 3kg, mutta hiukan alle 4kg

foidsjf
Vaikea sanoa, kyllähän se paino lähti nousuun viikolla 20 --> ja pahinta oli loppuraskaudessa kun tuli melkein kilo viikossa.

Mulle tuli 24 kg, mutta silti käytin samoja housuja kuin alkuraskaudessa. Joten minne se paino kertyi, en osaa sanoa.

Älä pelkää kiloja, äläkä missään nimessä rutista syömisistä ettet saa moniallergioista kärsivää lasta. Ne kilot lähtee sitten kun lapsi on syntynyt. Minä en vältellyt mm. rasvoja, pähkinöitä ym. koska lapsen terveys oli etusijalla. Ei kannata jäädä järsimään pelkkiä salaatteja, ym. peläten. Painoa tulee sen minkä tulee.

Imetys ja ihan normaali syöminen pudottavat painon, samoin vauvan kanssa liikkuminen. Älä murehdi raskausajan kiloja, kehosi tietää mitä tekee.

• Tykkää
Reactions: Äidin blogi
ap.
Älä pelkää kiloja, äläkä missään nimessä rutista syömisistä ettet saa moniallergioista kärsivää lasta. Ne kilot lähtee sitten kun lapsi on syntynyt. Minä en vältellyt mm. rasvoja, pähkinöitä ym. koska lapsen terveys oli etusijalla. Ei kannata jäädä järsimään pelkkiä salaatteja, ym. peläten. Painoa tulee sen minkä tulee.

Imetys ja ihan normaali syöminen pudottavat painon, samoin vauvan kanssa liikkuminen. Älä murehdi raskausajan kiloja, kehosi tietää mitä tekee.
Sen nyt varmaan kaikki tietävät että todellisuudessa ne kilot EIVÄT välttämättä lähde vaikka kuinka imettää. Olen täältä palstalta lukenut että jotkut jopa lihoo imetyksen aikana. Ja se suuri painonnousu ei vissiin ole muutenkaan hyvä asia äidille tai lapsellekaan.

Tiedän että se on normaalia että paino nousee reippaastikin, jopa sen 20kg. Mutta tarkoitin että se 30-40 kiloa ei enää ole esim minun mielestäni normaalia, eikä varmaan neuvolassakaan siitä tykättäis. Sen takia otsikkoon laitoin "paljon" isolla.

paisunut
Yleensähän paino lähtee nousuun viikon 20 jälkeen. Mä itse asiassa laihduin 5-6 kg raskauden alkupuoliskolla, koska voin niin pahoin. Puolestavälistä lähtien tulikin sitten 1-2 kg viikossa... järkyttävää. Rinnat paisui ja kun maito vielä nousi niihin... hyvästi kiinteät tissit. Lähtihän se paino juu, mutta ne tissit. Sai olalle heittää. Nyt on leikattu rinnat ja kiitos ei koskaan enää sellaista paisumista!!!

Vaikea sanoa, kyllähän se paino lähti nousuun viikolla 20 --> ja pahinta oli loppuraskaudessa kun tuli melkein kilo viikossa.

Mulle tuli 24 kg, mutta silti käytin samoja housuja kuin alkuraskaudessa. Joten minne se paino kertyi, en osaa sanoa.

Mulla oli sokerit yläkantissa, siksi "kyttäsin" , mutta lähinnä verensokeria.
Kannattaa syödä justa manteleita, pähkinöitä, rasvoja...siis kaikkea mikä on keholle hyväksi.

3lasta
Mä lihoin jokaisessa kolmessa raskaudessani 25-30kg. Imetyksen aikana kiloja ei juurikaan lähenyt, lopetin imetyksen jokaisen kohdalla puolen vuoden iässä, ja sen jälkeen hirveä rääkki päälle: ruoka minimiin ja liikuntaa PALJON, ja puolessa vuodessa taas lähtöpainossa.

"jep"
Mulle tuli koko alkuraskauden painoa 700-1000g per vk. Rv 32 alkoi painonnousu hiipumaan. Nyt rv 35 ja painoa tullut 18kg yhteensä. Huomenna taas neuvolassa näkee paljonko per vk on tullut kiloja. Luotan siihen että paino putoaa imettämällä ja vaunulenkeillä.

Hirveästi en ole herkutellut. Välillä ollut kausia jolloin herkut ovat maistuneet paremmin mutta ae ei näy runsaampana painonnousuna. Aika tasaisesti sitä painoa on tullut mutta nyt tosiaan alkanut hiipumaan se painon nousu.

poopoopoo
Esikoista odottaessa tuli 15kg ja söin kaiken mitä huvitti. Kiloja alkoi kertyä rv 15 jälkeen, kun pahoinvointi hellitti. Kilot lähti imettämällä, puoli vuotta synnytyksestä olin jo viisi kiloa miinuksella, ilman että tein mitään laihtumisen eteen. Lapsi oli 6kk täysimetyksellä. Kun lapsi oli 9kk, aloin kevyesti laihduttamaan, eli lähinnä tein terveellisiä valintoja. Olin 14kk kestäneen imetyksen jäljiltä 14kiloa kevyempi kuin ennen raskautta.

Nyt olen taas raskaana. Tällä kertaa olen yrittänyt syödä terveellisesti, mutta ruokahalu on todella hyvä, joten kiloja on kertynyt samaan tahtiin. Viikkoja kasassa 35, painoa tullut 12kg, mutta olen edelleen kevyempi kuin ennen esikoista. En ota paniikkia raskauskiloista, toivon niiden taas lähtevän imettämällä.

"..."
Lihoin etenkin alkuraskaudesta aivan älyttömästi ja sitten taas loppuraskaudesta. Ja ei, kilot eivät todellakaan lähteneet imettämällä, vaan juoksemalla/kuntosalilla, sitten kun lapsi oli parivuotias.

Vierass
Turposin parhaimmillaan loppuraskaudessa yli 2 kiloa viikossa. Kertyneet reilut 20 kiloa lähti lähes kaikki pois parissa viikossa synnytyksen jälkeen. Imetysaikana en lihonut enkä laihtunut, sillä syöminen oli intohimoni. Kun lopetin pitkän imetykseni, niin ruokahalu loppui kuin seinään.

Ekalla kerralla tuli 18kiloa ja ne oli poissa ristiäisiin mennessä. Toisella kiekalla nautin sitten kunnolla ja söin mitä vaan. Kiloja tuli 28! Niistä noin 15 kiloa jäi vaikka imetin. Sain vielä viitisen kiloa kotiäitivuosina ja sen jälkeen epäsäännöllinen työ (ja syöminen) on saanut sen kaiken pysymään..

Nyt kolmas tulossa kun extraa jo valmiiksi. Lääkärin ohje oli että saan laihduttaa. Parhaaksi katsottiin että lasken kaloreita ja syön 1700-2000kcal vuorokaudessa jotta voin syödä ihan tavallista ruokaa, mutta jää pieni vaje joka päivä. Tavoite on ettei kahdella ensimmäisellä kolmanneksella tulisi yhtään kiloa ja viimeisellä vain muutama.

No, heti alkuun tuli 4kg koska voin pahoin ja piti syödä mitä pystyi. Lähinnä pitsaa.. Nyt kun olo on parempi rv 12 olen syönyt kiloklubin kalorilaskuria hyväksikäyttäen ja kilo tippui jo viikossa. Plus juon paljon vettä ettei nesteitä niin paljon kertyisi..

Jos ahdistaa niin juttele odotusajan lääkärisi kanssa ja tehkää joku suunnitelma. Normaalipainoisena ei tulisi laihtua odotusaikana.

"Hmm"
Ekalta tuli n. 25 kg, jotka lähti imettäessä, ja liikuntaa lisätessä koko ajan voinnin mukaan. Loppuvaiheessa tullut turvotus lähti kylläkin jo viikossa, n. 15 kg. Loput tosiaan sitte muutamassa kuussa suli pois. Imettäessä on tärkeää syödä hyvin ja tietty juoda paljon! Tokaa nyt odottelen ja kauhistelen jo valmiiksi tuota mahdollista tulevaa painonnousua ja koitan keskittyä tekemään terveellisiä valintoja. Laihduttaminen ja liika stressaaminen tässä vaiheessa kuitenkin on turhaa.

joku muu
Mulla tuli yli 30 kilo painoa. ja paino nousi ihan tasasesti rakauden ensimetreiltä lähtien. En syönyt mitenkään epäterveellisesti mutta kokoajan oli nälkä ja nestettä kertyi hirveästi. Painon nousu kiihtyi tasaisesti loppua kohden. Lopulta käynnistettiinkin kun oli niin paljon kerääntynyt nestettä ja verenpaineet koholla. Mulla 20 kg lähti alle 2 kk synnytyksestä. 3-4 kk synnytyksestä olin lähes lähtöpainossa. 5 viimestä oli tiukassa mutta en niistä edes silloin murehtinut. n 9kk synnytkysestä mittailin painoa ja tuolloin painoin saman verran kun enne raskautta. Mulla tarkkailtiin painoa tiukasti neuvolassa rakausaikana ja jälkitarkastuksessa taas nuhdeltiin kun ei imettäessä saa laihduttaa. En tosiaan missään vaiheessa laihduttanut vaan kilot hävisivät itsestään. Mulla oli raskausaikana niin kova turvotus, etten tuntenut lapsiveden runsaan määrän takia liikkeitä kunnolla edes loppuraskaudesta.

vierass
Mulla nous piano 19kg. Noin viikolla 12 alkoi painonnousu. Viimeisen 6 viikon aikana ei paino noussut yhtään. 2 viikon päästä ynnytyksestä oli 12 kiloa tippunut. Loput sitten liikuntaa lisäämällä ja syömisillä.

Valehtelematta söin varmaan jokaisen tulleen kilon. En liikkunut raskausaikana ja söin kuin hevonen, joten sitä saa mitä tilaa.

vvhvv
Siis onko sillä mitään väliä millä viikoilla ne kilot tulee, ku ne kertyy kuitenkin? Ihmettelen vaan. Itse en siis ole raskauksissani painoa suuresti kartuttavaa sorttia

vierass
Mä mietin, et miten toisilla jää 10 kg laitokselle? Mulla oli palatessa tasan samat kilot kuin sinne mentäessä. Et mistä toi sit johtuu?
Aika outoa. Vauva painaa monta kiloa, sen lisäksi vielä lapsivesi ja istukka painavat oman osansa. Sen lisäksi olen vielä aina yhtenä yönä hikoillut ylimääräiset turvotukset ulos, yleensä on jouduttu petivaatteet vaihtamaan ja yöpaidasta olisi voinut vääntää vettä.

"yksi"
Mulla on tullut raskauksien aikana kiloja 15-30 kg. Aika lailla tasaisesti koko ajan, ehkä rv 30 tienoilla nopeiten. Viimeisimmästä tuli 18 kg joista nyt 4 kuukautta synnytyksen jälkeen ei ole jäljellä mitään. Imetän vielä täysin ja herkut oon jättäny vähemmälle ja nii se vaan on pudonnu... Olin ylipainoinen raskauden alakaessa ja vielä ois 20 kg normaalipainoon ja sen kanssa tulena taistelemaan kunhan vauva alkaa saada jotain muutakin kuin mun maitoa :)

Mua ei vaivannut turvotus raskausaikana, mutta kun lähdettiin sairaalasta niin ei näkynyt nuppiluita nilkoista niin turvoksissa olin. Hikoilin raskausaikana, mutta yhtään en hikoillut synnytyksen jälkeen. Lihoin vajaa 20 kg ja imetin. Noin viikko synnytyksestä alkoi vasta paino tippumaan.

Yhteistyössä