Polvi venähti -nyt kipeä

• Viestiketjun aloittaja Lääkäriin menossa...
  • Ensimmäinen viesti
Lääkäriin menossa...
Minulla venähti polvi n. 20kg ylilastin ollessa päällä ja tein kiertoliikettä. Se ei kipeytynyt heti, mutta illalla alkoi jo tuntua.
Alkuun oli myös leposärkyä, mutta se on helpottanut.
Polvi kestää hyvin normaalin kävelyn, hieman täytyy klonkata, kun tuntuu, ettei jalka ojene aivan täysin suoraksi verraten toiseen sekä tuntuu jotenkin ns. väljältä.

Portaita ylöspäin mennessä polven keskeltä pistää ja polvi tuntuu pettävän alta.
Portaita alaspäin mennessä sekä kyykistyessä (tuolille istuutuessa jne) repivä kipu tuntuu polven sisäsyrjässä, keskellä sekä polven yläosassa.

Mihin nämä oireet voisi viitata? Olisiko mennyt jotain rikki tms? Vielä en ole lääkärissä käynyt, mutta aika on varattuna ensi viikolle. Pelottaa, jos jotain on oikeasti rikki ja joutuu puukolle =/

Tapaturmasta on nyt aikaa n. 2vko.

Kunhan nyt kyselen, josko jollain olisi jonkunlaista vinkkiä tai kokemusta.

No, se on saanut kipeää :D

Jänteiden tai lihasten lievät repeämät kangistavat koska keräävät turvotusta. Myös nivelen sisällä voi olla nestettä.

Käytä polvitukea, lumpio saattaa mennä pois paikoiltaan koska polvi on 'väljä' nyt. Mun viimeisimmän polven vamman jälkeen kesti liki puoli vuotta, ennenkuin jalka alkoi tuntua normaalilta ja se kuvattiinkin kahdesti, vain todetaksemme, että lumpio on ehjä, ei puutu palasia eikä ole murtunut, nivelsiteet ehjät, ei pahoja vaurioita.
Molemmat polveni olen telonut- toisen kahdesti, toisen kertaalleen, joudun varomaan niitä alati.

Jumppaa koukistaen ja ojentaen jalkaa, kuntopyöräile tai pyöräile ja vahvista reisilihaksia.

"aapee"
Ei pysty pyöräillä, eikä jumpata, kun ei pysty yhtään laittaa painoa, jos jalka on koukistettuna =/

Puoli vuotta =O En pysty töissäkään olemaan tämän takia ja noin pitkä sairasloma tuntuu kyllä utopistiselta =P

nilkkavaivainen
Taitaa nämä paranemiset viedä aikansa. Mulla tulee kohta nilkan nyrjähdyksestä kaksi viikkoa. Liukastuin kadulla ja nilkka taittui alle. Lääkärissä kävin heti seuraavana päivänä. Sain tukilastan ja kyynärsauvat. Vieläkin on vähän turvotusta. Sisällä tasaisella on hyvä kävellä, ulkona hankalampaa. Portaat eivät mene normaaliin tapaan vaan ainoastaan tasatahtiin. Mitään jumppaa tai ylimääräistä liikuntaa ei tulisi mielenkään harrastaa tällä jalalla. Vähän on miettinyt, että missä vaiheessa sitä pitäisi mennä uudestaan lääkäriin. Mutta luulen, että tämä menee hiljalleen ohi. Jos olisi murtumia tms, niin olo olisi varmasti aivan toinen.

"aapee"
Mulla myös nyrjähti nilkka tuossa pari kk takaperin, mutta se helpotti noin viikossa.
Nyt 2 viikkoa mennyt ja kipu on ihan samanlainen ollut, ei helpottanut yhtään (paitsi se leposärky), niin hieman kummastuttaa, ettei olisi mikään kierukka tai ristiside revennyt =/

Eiköhän se lääkärissä aikanansa selvinne, mutta pelottaa =(

Töissä olen pystynyt nyt olla, koska olen ollut ns. extrahommissa, mutta tiistaina pitäisi mennä omaan työhöni, johon sisältyy paljon kävelyä, myös portaissa, niin hieman pelottaa =/
Menenkö vain sinnillä (jos pystyn) vai haenko suoraan saikkua. Lääkäri siis keskiviikkona. =/

nilkkavaivainen
Mun pojilla (identtiset kaksoset) meni kummaltakin polvi: toiselta pallopelissä ja toiselta tasan viikkoa myöhemmin pihaleikeissä. Nivelsiteet venähtivät. Muistelen, että parissa viikossa he olivat toipuneet. Eka viikko oli paha ja silloin ei voinut kävellä. Nuoret varmaan toipuu nopeammin.

Mulla meni nilkka pahasti, kipeä kolmelta sivulta. Siksi luulen, että paraneminen on lähtenyt hitaasti käyntiin. Pahin vaihe kesti pari päivää, jolloin en voinut astua jalalla lainkaan (paitsi jos oli pakko). Sen jälkeen tuntuu, että paranemista ei ole tapahtunut kovin paljoa. Sen verran parempi kuitenkin on, ettei ihan toivottomalta tunnu. Eli aika samaan tapaan menee kuin polvesi.

Yhteistyössä