C.x
Suosittelen lämpimästi tutustumaan lihastohtorin juttuihin: http://lihastohtori.wordpress.com Ainakin itse olen saanut sieltä paljon ajattelunaihetta ja vinkkejä omiin treeneihini.
Superkiitos! Pikavilkaisulla vaikutti tosi mielenkiintoiseltaSuosittelen lämpimästi tutustumaan lihastohtorin juttuihin: Lihastohtori | Jakaa lihasten ilosanomaa! Ainakin itse olen saanut sieltä paljon ajattelunaihetta ja vinkkejä omiin treeneihini.
Ilman muuta sopii joukkoonTungen tänne ketjuun mukaan, jos sopii? Työssäkäyvä kahden pikkulapsen äiti, uhkaavasti 40v lähempänä kuin 30v ja nyt tuli hinku saada itsensä oikein hyvään kuntoon . Perusharrastuksena juoksu (3xvko tunnin=n. 7,5-8km lenkki), eli kuntoa on mutta tahtoisin nyt repiä aikaa salilla käyntiin muutaman vuoden tauon jälkeen myös. Olen myös melkein saman kokoinen kuin Vilukissa, no pari kiloa köykäisempi mutta kuitenkin, samassa skaalassa ollaan.
Mua on mietityttänyt syöminen tosi paljon viime aikoina. Paino pysyy samassa kuin aina, mutta tuntuu välillä että peilistä katsoo lässähtäneempi nainen kuin ennen. Olen lisännyt proteiinia (koska ruokahalu on valtaisa ja usein on niin nälkä että kädet tärisevät) ja yrittänyt myös vähentää hiukan hiilareita (mutta siitä seuraa se, etten jaksa juosta, on huomattu ja uskotaan jo). Mikä neuvoksi? Syön yleensä n. 1600-1800kcal päivässä kiloklubin laskurilla laskeskeltuna, viisi ateriaa päivässä ja perus monipuolisesti ja terveellisesti. Lenkin jälkeen otan maximin tms palautumisjuoman, kun en yleensä ehdi syödä kotiintultuani kuin vasta joskus tunnin-parin päästä.
Mihin salilla kannattaisi keskittyä? Yläkroppa varmaan eniten kaipaa huomiota kun sillä ei juoksussa niin ole tärkeää tehtävää ja työpäiväkin kuluu leppoisasti tietokoneella?
Tuota lihastohtoria olen minäkin lukenut, mainio blogi!
Millainen ohjelma sulla oli/on? Mulla on nykyisessä just isoja liikkeitä suurin osa - maastavetoa yms.Alkuperäinen kirjoittaja Iästä;30340816:Lihastunarin tavoin musta alkoi tuntumaan 35v maissa, että olemus alkaa löystyy vaikka liikkuisi. Ja näinhän se onkin, lihasmassa alkaa huveta hiljalleen jos ei mitään tee, pelkkä aerobinen liikunta ei tee muuta kuin aerobista kuntoa. Muutamassa vuodessa salilla lihaskunnon sai nostettua ihan eri fääreihin ja se näkyy ryhdistä alkaen ihan kaikessa. Paino-ongelmia ei ole ollutkaan, mutta nyt on mukavan kiinteä kroppa, lihakset sopivasti erottuu. Ja olo paljon parempi.
Kävin myös aiemmin tekemässä lenkkejä muutamasta viikossa. Salin aloituksen jälkeen huomasi nopeasti, että lenkkejä pitää vähän vähentää. Nykyään teen muutaman salitreenin ja 1-2 lyhyempää mutta nopeampaa lenkkiä vkossa. Muuten tulee ongelmia jaksamisen ja syömisen kanssa. Jos ei olisi lapsia, epäsäännöllistä työtä jne, jaksaisi varmasti hyvin enemmänkin.
Tarvitsisit saliohjelmaan koko kropan treeniä. Vaikka yläkroppa on nyt varmasti heikommalla niin koko kropan treenillä saat tosi paljon potkua myös juoksuun. Juoksijallakaan lihakset ei välttämättä ole alakropassa niin hyvässä kunnossa, juoksu kuormittaa kehoa vain yhdellä tavalla. Ohjelmaan vaikuttaa pitkälti aika, kuinka monesti käyt salilla. Jos aikaa on vähän niin tehokkaat koko kropan liikkeet toimivat parhaiten.
Oon ymmärtänyt että 1 kerta viikkoon ei vielä riitä vaikka tekis kuinka huolella, mutta oon tosiaan ihan noviisi itsekin. Oisko sulla mahdollista hommata kotiin esim. pari kahvakuulaa, joilla voisit tehdä viikon toisen lihaskuntotreenin?Pilateksessa kävin viime vuonna säännöllisesti juoksun lisäksi muuten, ja siitä oli kyllä hurjasti apua yleiseen ryhtiin ja myös juoksuasento tuntui paremmalta. Nyt vaan tuo työnteko haittaa enemmän harrastustoimintaa niin jokin on pakko jättää pois. Olen miettinyt, että 2 tunnin lenkkiä + yksi salikäynti voisi olla realistista, tai ehkä yhden lyhyemmän nopean vauhdin lenkin saisi vielä viikkoon ujutettua lasten nukkumaanmenon jälkeiseen ilta-aikaan.
Ennen lapsia kävin salilla kolmisen kertaa viikossa ja siinä jaossa ehti hyivn hoitaa koko kropan osissa. Mutta miten tuollainen kerta viikkoon, onko siitä mitään iloa? Siinä vaiheessa, kun salille menen, mulla on kyllä aikaa siellä treenata, kun kerta olen lähtenyt, että se yksi kerta voi kestää pidempäänkin mutta niitä ehtimispäiviä viikossa on vaan niin hitsin vähän! Pystyykö koko kropan treenaamaan kerralla kunnolla?
Tiiäkkö, mulla ton juoksun kans ihan sama! Teki tosi tiukkaa vähentää sitä & yhtä ryhmäliikuntajuttua missä tykkään käydä ja keskittyä saliin (mitä oon aina vähän vieroksunut) mutta jotain tässä on nyt pakko tehdäNo sinäpä sen sanoit. Kahvakuulaa ei vielä löydy mutta miehellä on (mulle vähintään riittävän järeät) irtokiekot ja tavallinen ja mutkatanko + toki käsipainot. Eiköhän niilläkin jotain saisi aikaiseksi! Mitä mä sinne salille edes lähden !
Kuinka kauan sulla menee per treenikerta, kun käyt koko kropan läpi? Mahtava tunne varmasti, kun on päässyt kunnolla vauhtiin treenin kanssa! Mulla toi juoksu on niin henkireikä että siitä en helposti luovu, mutta tarkka haukankatseeni peilissä sanoo että nyt sitä punttia ja pian .
No näin mä itekin järkeilin, 2x/vko tuntui suorastaan kevyeltä... otan omatoimisesti kolmannen kerran ohjelmistoon, neljänteen en taida tällä perhe- ja työkuormituksella taipua.Alkuperäinen kirjoittaja Iästä;30342647:Joo just noita maastavetoja yms.
Kertojen tehoon per vko vaikuttaa toki myös sisältö mut karkeasti vois sanoa et 2x/vko salia on ylläpitoa, 3-4x/vko niin pääsee jo eteenpäin.
Ilman kuvaa toi on pelkkää rehvastelua - sikspäkki tiskiin, siisMun rasvaprosentti oli 14,7 ton nettimittauksen mukaan Lähinnä peruskulutuksen lisäyksellä olen saanut 3,5 prossaa pois kesäkuusta! Olenkin tyytyväinen jo kaikkiin osa-alueisiin paitsi vähän jalkoihin ja vatsaan, kyljet sen sijaan hyvässä kunnossa. Jos puhutaan amatööreistä eli, jotka ei suunnittele kehonrakennuslavoille nousua, olen varmaan parhaan viiden prosentin joukossa Suomessa lihasmassa/rasva-suhteelta.
Joo, jos InBody ei oo luotettava niin mitenkähän sitte tommonen virtuaalimittaus?Alkuperäinen kirjoittaja Vasemman käen rukkanen;30346378:Tosi luotettava tuollainen nettimittaus rasvaprossalle....