Mikä siinä New Yorkissa niin viehättää?

• Viestiketjun aloittaja "Fiona"
  • Ensimmäinen viesti
Minä en katso Sinkkuelämää enkä edes erota sarjan henkilöhahmoja toisistaan. En muutenkaan katso mitään NY-kamaa televisiosta tai muualta.

Olen käynyt New Yorkissa ensimmäisen kerran 1990-luvulla jo, olin siellä useamman viikon talvella. Nyt kävimme siellä koko perheen kanssa pari viikkoa lomailemassa kesäaikaan. Minusta se on hieno kaupunki jo pelkästään vaikka Moman ansiosta, siellä voi viettää tuntikausia aikaa sellaisen taiteen ääressä, mitä ihan turhaan saa Helsinkiin odottaa (Suomea väheksymättä). Siellä oli hienoa katsoa lehdestä että aha, tuollainen vähemmistöuskontoon kuuluvan proffan luentotilaisuus Ylä-Manhattanilla illalla, menenpä kuuntelemaan. Menin, ja tapasin ihan uskomattomia ihmisiä ja kuulin mielettömiä tarinoita. On ihana juosta aamulenkki Hudsonin tai East Riverin rantamilla, kun kaupunki alkaa herätä (sikäli kuin on koskaan nukkunut). On ihana viedä pyykit pieneen kiinalaiseen pesulaan tai käydä jostain Itä-Euroopasta aikoinaan tulleen yrittäjän city spassa hierojalla ja kuulla miten yksi amerikkalainen unelma toteutui. Kodittoman nähdessään tietää, että kaikki unelmat eivät toteudu.

New York on minusta sen takia ihana, että siellä ketään ei kiinnosta vaikka olisit violetti ihonväriltäsi, kaikki käy eikä ketään katsota kieroon. Mutta en haluaisi koskaan asua siellä pysyvästi.

Ja nytkin olen lähdössä omituiseen keskiaasialaiseen maahan reissuun, koska kaikkein hauskinta on mennä jonnekin, missä turisti on se suurin nähtävyys ja missä on oikeasti eksoottista, outoa, alkuperäistä ja ehkä vähän alkukantaistakin.

Okei, mutta...
[QUOTE="hmm";30327644]en itse tunne suurkaupungin taikaa, mutta huvittavia kumminkin nämä kommentit siitä kuinka suurkaupunkiin haikailevat ovat jotain vähä-älyisiä amerikkalaisia sarjoja tuijottavia, wannabe-sinkkuelämää eläviä bimboja. ymmärrän sen että jotain voi viehättää valtava kaupunki - katukuva täynnä aina uusia, erilaisia ihmisiä joita et tunne eivätkä he sinua, jokainen ilta tuo uusia tuttavuuksia, enemmän liikkeitä kuin kerkeää käydä läpi, valtava valikoima kaikessa, vaikka sitten niissä erikoiskahveissa. niin paljon nähtävää ja koettavaa jos kiinnostaa nähdä ja kokea. toinen kokee urbaanissa ympäristössä sen saman loppumattoman uuden ja ihmeellisen löytämisen tunteen mitä toinen rantasaunan laiturilla luontoa seuratessa.[/QUOTE]

Okei. Mutta miksi sitten juuri New York? Käsittääkseni on muitakin miljoonakaupunkeja. Itse asiassa esim. Moskova noin tuhannen kilometrin päässä. Miksei sitä sitten hypetetä? Olisiko sitten Tokio, New Delhi, Beijing, Seoul, Kairo, Mexico City etc. Eipä kuulu niin paljon hypetystä. Kyllä tuo New York nyt vaan on in.

"nainen"
Niimpä niin; muuttaISIN, saIS, tarttIS, valikoituISI, ajaISI.
Pelkkää konditionaalia koko elämä. Vielä haudassakin haaveilISI jostain paremmasta.
Heh. Itse asiassa kaikki on työn alla just nyt. Maalle muutetaan ennen seuraavaa kesää, ja Suomessakin ollaan kierrelty ja Lapissakin käyty, ja kyllä noi jatkossakin valikoituISI matkakohteiksi, jos vaihtoehtoina olISI NY tai koti-Suomen ympäri reissailu. Nepalissa ei olla käyty vielä, mutta siinä vaiheessa, kun ulkomaan matka on ajankohtainen ja vaihtoehtoina olISI Nepal tai NY, niin Nepaliin ehdottomasti lähtISIn. Ja haaveet on olennainen osa elämääni, ne pitää ihmisen liikkeessä kohti parempaa. Surullista, jos itse suljet haaveet pois omasta elämästäsi. Elämä olISI aika ankeata ilman haaveita.

bbierass
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;30328191:
Kerro mulle miten alapään kyniminen tai tatuoinnit liittyvät matkailuun? :|
ei matkailu yleisesti. Vaan NY fanitus. Muotihullutus, jonka uhrit eivät ymmärrä tai halua myöntää olevansa muodin orjia, vaan luulevat olevansa kovin individualistisia.

ei matkailu yleisesti. Vaan NY fanitus. Muotihullutus, jonka uhrit eivät ymmärrä tai halua myöntää olevansa muodin orjia, vaan luulevat olevansa kovin individualistisia.
Ihan yhtä sekaisin joku toinen on Lontoosta ja kolmas Tokiosta. Itselleni Sydney on sellainen paikka, johon haluan aina uudelleen ja uudelleen. Kuinka kauan mielestäsi saan sinne matkustaa, kunnes olen lopulta vain liikaa televisiota seuraava nuija joka tekee asioita vain koska muutkin?? Vai olenko sellainen jo? Saako Australiaan matkustaa vai onko se noloa???

"Tarja"
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;30330196:
Ihan yhtä sekaisin joku toinen on Lontoosta ja kolmas Tokiosta. Itselleni Sydney on sellainen paikka, johon haluan aina uudelleen ja uudelleen. Kuinka kauan mielestäsi saan sinne matkustaa, kunnes olen lopulta vain liikaa televisiota seuraava nuija joka tekee asioita vain koska muutkin?? Vai olenko sellainen jo? Saako Australiaan matkustaa vai onko se noloa???
oikein Sydney. Ajatella-tella Sydney. Tutti-tutti taa-taa! :eek:

[QUOTE="Tarja";30330239]oikein Sydney. Ajatella-tella Sydney. Tutti-tutti taa-taa! :eek:[/QUOTE]

Ai en tiennytkään että osuin arkaan paikkaan. Kyllä sinäkin sinne vielä joskus pääset. Itse kävin Sydneyssö ensimmäisen kerran vasta vuonna 2000 olympialaisssa.

• Tykkää
Reactions: Phoebsi
Älä välitä, moni muukin menee tiedostamattaan muodin perässä.
Toisaalta jos näin onkin, niin mitä väärää siinä on? Meinaan, että kyllähän sitä ihminen yleensä matkustelee vähän tarjonnan mukaan. Siis onhan joku Kiribati aivan varmasti eksoottinen paikka, mutta vaikeaa sinne on matkustaa, jos koko saareen saapuu viikon aikana oikeasti tyyliin yksi lento ja sekin jostain Salomonsaarten kautta...

bbierass
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;30330831:
Toisaalta jos näin onkin, niin mitä väärää siinä on? Meinaan, että kyllähän sitä ihminen yleensä matkustelee vähän tarjonnan mukaan. Siis onhan joku Kiribati aivan varmasti eksoottinen paikka, mutta vaikeaa sinne on matkustaa, jos koko saareen saapuu viikon aikana oikeasti tyyliin yksi lento ja sekin jostain Salomonsaarten kautta...
Eihän siinä mitään pahaa olekaan, vaikka niin voisi päätellä siitä, millä tarmolla ihmiswt kiistävöt toimivansa trendien mukaann

Eihän siinä mitään pahaa olekaan, vaikka niin voisi päätellä siitä, millä tarmolla ihmiswt kiistävöt toimivansa trendien mukaann
Joo, mutta on se nyt aika hullu väite, että ihmiset yleisesti matkustelisivat vain jonkun Sinkkuelämää-sarjan takia ja kuvittelisivat olevansa jotain Carrieita. Siitäkin huolimatta, että JOTKUT haluavat matkustaa toiseen kaupunkiin ja kulkea niissä paikoissa, joissa jotain ohjelmaa on kuvattu. Käsittääkseni esim. Ystadissa, Ruotsissa, järjestetään jotain "Wallanderin jalanjäljissä" -kiertueita ja varmaan Juutinraumansillalla on jotain samansuuntaista Silta-sarjan takia. Ja kyllä ihan sieltä maakunnista tultiin kuule Helsinkiin 90-luvulla katsomaan Korkeavuorenkatua Kotikadun takia. Ja varmasti vieläkin jengi pälyilee Huvilakadulla, josko osuisi Salattujen elämien kuvauksiin. Silti en väitä, että Porista matkusteltaisiin Helsinkiin sen takia, että se olisi "muotia" :LOL: :LOL: :LOL:

"Huh"
kun toi tutti taa taa homma mistä se on kun se on jäänny päälle? juu ei taida olla paikkaa missä ei oo jotain leffaa sarjaa kuvattu. eli ainooks jää oma koti eiku hemetti tässä läppärissä on kamera onkohan se jäänny online asentoon eli minne mennä missä ei kameroita ole?? sydney hmm kerros oliko se maahantulo sellanen tiukka seula vai pääskö suht iisisti loman viettoon?

segegw
[QUOTE="northern soul";30331472]Minakin olin tulossa ehdottamaan Kiribatia trendikammoisille. Veikkaan Kiribatin turismille nousukautta ja kahden vuoden paasta sinnekin meno on myohaista.[/QUOTE]

niin onkos tää se merenpinnan nousun takii?

"northern soul"
Ei se kai ihan niin kovaa tahtia nouse, etta olisi upoksissa parin vuoden paasta.

Joku paiva sitten oli uutinen, jossa listattiin maat, joissa kay vahiten turisteja vuodessa. Kiribatilla oli vahiten turisteja, joten veikkaan, etta Kiribatin turismi tulee taman uutisen myota kokemaan nousukauden. Taten kahden vuoden paasta trendikammoiset eivat voi enaa menna Kiribatille, koska se on in. Jos menee nyt, niin paasee sanomaan, etta kavi siella ennen kuin se oli muotia. Vahan samalla tavalla, kuinka monet kokevat tarkeaksi kertoa, etta kuuntelivat bandia x ennen kuin siita tuli suosittu.

New Yorkissa viehettää se että ihmiset tietää sen. Maailmassa on paljon tosi kivoja ja jänniä paikkoja, mutta kun niistä ei tiedetä mitään, nin niihin ei osata kaivata. Tosin mulle on lähes jokaisen suositun kohteen kanssa käyny niin, että odotukset on ollu jotain niin huikeeta, että itse kohde ei ole kyllä siten vastannu niitä millään tavalla.
Ranking yllä oli arvioinut Nizzan yhden + arvoiseksi, ympäröivät alueet +++ ja tämä on usein totta; se ihmeellinen kohde, johon mennään, ei ole läheskään ympäristönsä väärtti. Olen käynyt useita kertoja Bangkokissa, mutta en kertaakaan niissä perinteisissä turistikohteissa. Ei vaan jaksa. Muo kiehtoo sellä just se kerroksellisuus; voin istua joen rannalla katselemassa kuopivia kanoja ja nähdä pilvenpiirtäjien huiput. Kaikki elämän ääripäät löyty pieneltä alueelta. Voi olla, että Nykissä on jotain samanlaista, en ole koskaan käynyt. Voisin lähteä, jos joku tarjoais matkan, mutta nin paljon ei houkuta, että vitsisin itse lähteä. Surkaupungit kun on rasitavia kohteita ja uusi suurkaupunki on viellä rasittavampi, kun ei tiedä, miten liikkua nopeasti ja miten löytää ne rauhaisat lepo paikat.

Yhteistyössä