Mistä varaton voi saada siivousapua?

• Viestiketjun aloittaja vierassss
  • Ensimmäinen viesti
Hmm...
Haluatko, aloittaja, täsmentää, mikä siivouksessa on mielestäsi pahinta? Se voisi auttaa sinua ja muita.

Tavaran mättäminen säkkeihin tai siirtolavalle onnistuu samalla energiamäärällä kuin vaikka lehtien haravointi. Sen sijaan tavaroiden läpikäynti vie energiaa terveeltäkin ihmiseltä. Liittyykö sinulla tavaroihin jotakin tunnemuistoja? Onko siellä vaatteita, joista olet lihonut ulos? Vauvantarvikkeita, joille haaveilet olevan vielä joskus käyttöä? Pizzalaatikoita ajanjaksolta, johon et kestäisi palata edes muistoissasi?

tunnenkohan a.peen
Ystäviltä, tuttavilta, sukulaisilta tai vaikka naapurilta. Maksullista apua saa maksua vastaan siivousalan liikkeiltä.
Minulla on eräs sukulainen joka on samassa jamassa kuin ap :(
(Tunnenkohan apeen?)
Ainut vaan että hänelle kun sitten lopulta menet siivoamaan ja etsimään edes kodin jotenkuten on se hetken päästä samassa kunnossa.
Siivoojaa hän ei halua vieraita kuulemma paikkoja penkomaan.
Ja silti hän ei itse siivoa yhtään vaan soittaa sukulaiset läpi ja itkee jos kukaan ei auta.
On jopa sanonutkin ettei itse osaa siivota ja on tottunut kuinka muut hänelle siivoaa.
Haluan vain sanoa että joskus ne sukulaistenkin voimavarat hiipuu ja tulee se seinä vastaan kun tarpeeksi kauan on tätä auttanut ja aina palataan samaan lähtöpisteeseen :( Surullista, tiedän :(
Mutta on se minullakin elämä ja koti ja ei vaan jaksa enää kun tuo ei palkitse yhtään :(
Kiitos on vaan sana muiden joukossa
ja sitten on hetki ja taas asunto samassa jamassa :(

Puhu asiasta lääkärissä, niin saat neuvoja.
Jos kyse on masenuksesta, saa kyllä apua ihan kaikenlaiseen arjen pyörittämiseen -esim. paperien täyttämiseen saa apua sosiaalityöntekijältä jne. Mutta pitää sanoa, ettei oikesti pysty. Ei saa sanoa "no kai tää taas tästä..."

"hmmm"
Puhu asiasta lääkärissä, niin saat neuvoja.
Jos kyse on masenuksesta, saa kyllä apua ihan kaikenlaiseen arjen pyörittämiseen -esim. paperien täyttämiseen saa apua sosiaalityöntekijältä jne. Mutta pitää sanoa, ettei oikesti pysty. Ei saa sanoa "no kai tää taas tästä..."
eipä ne sieltäkään voi kuin soittaa soskuun ja tuskin sitä jokapäivä niitä apuja saa jos jatkuvaa on

ggggf
Mikäli arjen hallinnassa on puutteita sairauden tai vamman johdosta puhuisin asiasta hoitavan tahon kanssa ja yrittäisin sitä kautta hankkia apua asioihin joissa sitä tarvitsen esim. siivouksessa.

"vieraana"
Mä olen sitä mieltä, että sä et tarvu siivoojaa vaan tukihenkilön, joka potkii sua perseelle tekemään itse. Sossu voi kenties maksaa sen kerran raivaussiivouksen, jos hyvä tuuri käy, mutta jatkossa se tukihenkilö opettamassa sitä arjen pyöritystä olis vallan passeli. Toki, jos ajatusmaailma on se, että sä haluat kaiken valmiina, niin unohda koko juttu ja huku sinne paskaasi...

"Ilona"
Voisko sulla olla tarkkaavaisuushäiriö? Et osaa aloittaa kun et tiedä mistä aloittaa ja hommat jää aina kesken? Tarkkaavaisuushäiriöisellä ihmisellä siisti koti voi merkittävästi parantaa tilannetta. Kysyisin hoitavalta taholta apua tai erilaista lääkitystä. Jos et ole hoidossa, täytyy sun mennä.
Tee myös kirjallinen raivaussuunnitelma jonka laitat jääkaapin oveen. Joka päivä raivaat jotakin. Kaikki mitä et ole käyttänyt vuoteen, pois. Ajoita siivous siihen hetkeen joka on sulla päivässä yleensä paras, esim. itselläni aamu. Joka päivä käy myös kävelyllä tunnin verran (siivoa ajatuksiasi).

Yhteistyössä