Milloin salitreeni alkaa näkyä?

• Viestiketjun aloittaja "Vilukissa"
  • Ensimmäinen viesti
"Vilukissa"
5v on jo niin hiton pitkä aika että oikein treenattuna ollaan jo ihan järkyttävässä kunnossa JOS ravinto/lepo/treeni on kunnossa. Mä olin tossa kohtaa itse suunnilleen 8% rasvoissa (rinta ja vatsalihaksissa näkyi säikeet ja kyllä uimahallilla 95% ihmisistä oli todella paljon huonommassa kunnossa kuin minä.
Just olin tulossa sanomaan samaa - jotain vikaa treenissä, jos 5 vuodessa ei tapahdu silminnäkyvää muutosta.

Mäkään en mitään fitness-kroppaa ole hakemassa, mutta tahdon näkyvät ns. terveen näköiset lihakset. En siis tahdo olla mikään perus-taikinamaha, just sellainen mitä aina on uimarannat & uimahallit täynnä :D

"Vilukissa"
Joskus muinoin aloitin treenaamisen ilman sen kummempia liikuntataustoja. Treenasin 3-5 kertaa viikossa. En tiennyt mitään mistään proteiineista ja palautusjuomista, söin mitä sattuu, milloin sattuu. Lihakset alkoi näkyä parin kuukauden jälkeen, vaikka rasvaprosentti ei ollut ihan minimipäästä.
Ootko nainen vai mies? Millainen treeni, laitteilla vai vapailla painoilla?

"Vilukissa"
No enpä siellä käynyt lihasten vuoksi ja treenaajani on kyllä ihan voimanostaja ettei treenissä ole mitään vikaa. Kuten sanoin, painoin 60 kg että ei ne lihakset pullistele naisilla varsnikaan jos on vähänkin rasvaa päällä. Aikansa kutakin, nykyään käyn ennemmin kävelyllä, eipä tuo sali auta yleiskuntoon paljon, kunnon kävelylenkki on paljon mukavempaa ja tehokkaampaa. Ei minulla ollut mitään halua lihaksia sen näkyvämmin saada, kunhan nyt aloitin penkistä naistentangolla jonka juuri juuri sain ylös, ja ennätys oli 50 kg, kyykkäsin kyllä miehen mukaan niin paljon kuin vain jaksoin nostaa selkääni, etä jaloissa oli kyllä lihasta. Raskaudet oli helppo päälle kantaa, kun oli lihakset selässäkin.
Mullahan on siis yleiskunto aivan kohdallaan, juoksen/pyöräilen/hiihdän/joogaan jne. Tavoitteena on nimenomaan saada lihaskuntoa parempaan kuosiin, ja siinä ei kyllä kävelylenkeistä ole minkään sortin apua :)

"Mies.."
Vihollinen.. Tosiaan 60kg nainen +20% rasvoilla näyttää tavalliselta. 50kg nainen 10% rasvoilla näyttää treenatulta, 60kg 10% rasvoilla näyttää jo liki bodarilta.. Jos pituutta on joku 160cm.

Mä olen viettänyt salilla aikaa useita vuosia elämästäni on off punttia tullut väännettyä 15v asti, yksi mikä on pistänyt silmään tosi paljon niin varsinkin naisilla tuo treenaaminen on yleensä ihan perseestä,
nähnyt miljoona kertaa kun nainen vääntää vaikkapa jalkaprässiä 10kg kiekot päissä, samalla selittää ettei vaan halua liian isoja lihaksia.
Vastus oin tuolloin kevyempi kuin ilman painoja kyykkyyn meneminen.

"Vilukissa"
[QUOTE="Mies..";30324052]Vihollinen.. Tosiaan 60kg nainen +20% rasvoilla näyttää tavalliselta. 50kg nainen 10% rasvoilla näyttää treenatulta, 60kg 10% rasvoilla näyttää jo liki bodarilta.. Jos pituutta on joku 160cm.

Mä olen viettänyt salilla aikaa useita vuosia elämästäni on off punttia tullut väännettyä 15v asti, yksi mikä on pistänyt silmään tosi paljon niin varsinkin naisilla tuo treenaaminen on yleensä ihan perseestä,
nähnyt miljoona kertaa kun nainen vääntää vaikkapa jalkaprässiä 10kg kiekot päissä, samalla selittää ettei vaan halua liian isoja lihaksia.
Vastus oin tuolloin kevyempi kuin ilman painoja kyykkyyn meneminen.[/QUOTE]

Mulla ei onneks oo hirveästi rasvaa, eikä oo aikomus hinkuttaa millään pikkupainoilla (sitä oon tehny ihan riittävästi erilaisilla ryhmäliikuntatunneilla). Mulla on ollut body pumpissa toi 12,5 kg tangon päissä, siinä tulee toistoja semmonen 150 :)

[QUOTE="Vilukissa";30324048]Ootko nainen vai mies? Millainen treeni, laitteilla vai vapailla painoilla?[/QUOTE]

Nainen, olin silloin n. 25v. Treenasin sekä laitteilla että vapailla painoilla. Aluksi tein pitkiä sarjoja, sitten siirryin lyhyempiin. Penkki oli "päälaitteeni". 1,5 vuoden treenin jälkeen nousi 70kg, itse olin alle 60kg. Lopulta särjin olkapääni liian kovalla ja liian penkkipitoisella treenillä.

"Vilukissa"
Nainen, olin silloin n. 25v. Treenasin sekä laitteilla että vapailla painoilla. Aluksi tein pitkiä sarjoja, sitten siirryin lyhyempiin. Penkki oli "päälaitteeni". 1,5 vuoden treenin jälkeen nousi 70kg, itse olin alle 60kg. Lopulta särjin olkapääni liian kovalla ja liian penkkipitoisella treenillä.
Okei! Aikamoiset lukemat, 70kg :D Oliko sulla jonku pt:n tekemä ohjelma, vai teitkö itse?

[QUOTE="Vilukissa";30324071]Okei! Aikamoiset lukemat, 70kg :D Oliko sulla jonku pt:n tekemä ohjelma, vai teitkö itse?[/QUOTE]

Aluksi veljeni opasti, eikä mulla oikeastaan mitään virallista ohjelmaa ollutkaan. Tein mikä milloinkin mukavimmalta tuntui. Ja penkkiä AINA, en ollut tietoinen asioista nimeltä palautuminen ja lepo. Myöhemmin sitten tein bodauslehtien avulla kunnon ohjelmat ja perehdyin myös ravintopuoleen. :)

Jebajee
Kävitkö kisaamassa, Eli ennätys 70kg salipenkissä vai kisa?

"Vilukissa"
Aluksi veljeni opasti, eikä mulla oikeastaan mitään virallista ohjelmaa ollutkaan. Tein mikä milloinkin mukavimmalta tuntui. Ja penkkiä AINA, en ollut tietoinen asioista nimeltä palautuminen ja lepo. Myöhemmin sitten tein bodauslehtien avulla kunnon ohjelmat ja perehdyin myös ravintopuoleen. :)
Okei, mielenkiintoista... mä oon aina vihannut salia, tai siis en oo tajunnu sen ideaa, mutta nyt hommasin pari sessiota pt:n kanssa ja taisin hurahtaa jo ekan kerran jälkeen :D

[QUOTE="Vilukissa";30324104]Okei, mielenkiintoista... mä oon aina vihannut salia, tai siis en oo tajunnu sen ideaa, mutta nyt hommasin pari sessiota pt:n kanssa ja taisin hurahtaa jo ekan kerran jälkeen :D[/QUOTE]

Siihen on kyllä helppo hurahtaa! Tsemppiä, mutta muista riittävä lepo! :)

mies1harm.
Matala rasvaprosentti vaatii melkoista kieltäytymistä, itse harvoin olen alle 15 % rasvoissa vaikka paljon salilla käynyt, nyt ehkä 15,5 % silmämääräisesti. Mutta lihasteni koko on jo niin iso että ne näkyvät paremmin jo tuossakin: esim. Vin Dieselillä on "vain" 2 kg vähemmän rasvaa. Kun VD:n rintakehä on 45,5 cm isompi kuin vatsa, mun luku on 38 cm. Hänellä on 9 kg enemmän lihasmassaa, mutta enemmistö siitä lienee jaloissa sillä mun jalat lagaa :)

Vatsanympärys onkin hyvä indikaattori rasvaprosentista, ei tosin kaikkea kerro. Tässä laskuri aiheesta: http://www.laskurini.fi/terveys/rasvaprosenttilaskuri

"Vilukissa"
Matala rasvaprosentti vaatii melkoista kieltäytymistä, itse harvoin olen alle 15 % rasvoissa vaikka paljon salilla käynyt, nyt ehkä 15,5 % silmämääräisesti. Mutta lihasteni koko on jo niin iso että ne näkyvät paremmin jo tuossakin: esim. Vin Dieselillä on "vain" 2 kg vähemmän rasvaa. Kun VD:n rintakehä on 45,5 cm isompi kuin vatsa, mun luku on 38 cm. Hänellä on 9 kg enemmän lihasmassaa, mutta enemmistö siitä lienee jaloissa sillä mun jalat lagaa :)

Vatsanympärys onkin hyvä indikaattori rasvaprosentista, ei tosin kaikkea kerro. Tässä laskuri aiheesta: Rasvaprosenttilaskuri - rasvaprosentin laskeminen - Laskurini.fi
Oon käynyt InBody-mittauksessa pariin otteeseen, en nyt muista rasvaprosenttia mutta se on ns. normirajoissa, samoin kuin viskeraalisen rasvan osuus. Ei ole tarkoitus kuihtua kuivan kesän oravaksi kuitenkaan :)

"Vilukissa"
Parikymppisenä riitti 3-4 käyntiä, nyt 4-kymppisenä tuntu että tuloksia ei tuu millään... Ainakin kuukausi pitää olla ruodussa ennen kuin tuloksia tulee.
Mä olen sun kanssa about saman ikäinen, ja kieltämättä ikä tuo omat haasteensa... läski tarttuu ihan eri tavalla kuin nuorempana, lihaksen tarttuminen jää nähtäväksi :D

Mitä toi ruodussa oleminen sun kohdalla tarkoittaa?

Jebajee
[QUOTE="Vilukissa";30324195]Oon käynyt InBody-mittauksessa pariin otteeseen, en nyt muista rasvaprosenttia mutta se on ns. normirajoissa, samoin kuin viskeraalisen rasvan osuus. Ei ole tarkoitus kuihtua kuivan kesän oravaksi kuitenkaan :)[/QUOTE]

Inbodyt ym kannattaisi heivat huisin helvettiin, todellisuuden kannalta näillä ns sähkömittauksilla ei ole mitään tekemistä- Nimimerkillä rasva pihdeillä 10% inbody 18%

[QUOTE="Vilukissa";30324196]
Mitä toi ruodussa oleminen sun kohdalla tarkoittaa?[/QUOTE]
Et viitsii oikeesti mennä sinne salille (tai tedä edes jotain, lenkille tms) edes 2-3 kertaa viikossa ja ei syö ihan kaikkea, minkä kiini saa. Mulle se siis ei tarkota mitään kovin tukkaa treeniä tai ruokavaliota, lähinnä järkevyyttä).

"Vilukissa"
Inbodyt ym kannattaisi heivat huisin helvettiin, todellisuuden kannalta näillä ns sähkömittauksilla ei ole mitään tekemistä- Nimimerkillä rasva pihdeillä 10% inbody 18%
Niinhän ne väittää joo... mun tapauksessa toi InBody näyttäis toimivan jonkinlaisena indikaattorina kuitenkin. Oon noudattanut niitä ohjeita ennen testiä (ruoka, juoma, alkoholi jne) ja eka mittaus näytti läski- ja lihastilanteen aika brutaalisti. Puolen vuoden kuntokuurin jälkeen toka mittaus näytti samaa kuin peili :)

Yhteistyössä