Lapsen oikeus hoitoon kun vanhempi nukkuu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja suomentakaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

suomentakaa

Vieras
Kertokaa mulle, että onko lapsella oikeus olla hoidossa silloin, kun toinen vanhempi on töissä ja toinen vanhempi on yötyöläinen ja nukkuu töistä tultuaan? Päiväkodin kirjeessä lukee, että

"Tarvitsemme molempien vanhempien työajat. Ensin töistä pääsevä vanhempi hakee lapsen hoidosta". Toinen on siis töissä 8 tuntia + matkat 45 min. päivällä ja toinen 8 tuntia yöllä.

Eli... eikö tämä sano periaatteessa sen, ettei lapsella ole oikeuttaa hoitoon, jos toinen nukkuu kotona? Eikö ole lain mukaan oikeutta hoitoon tässä tapauksessa?

Vuoropäiväkotiko kyseessä kun noin tarkasti ohjeistetaan?

Vuoropäiväkodissakin on oikeus pitää lasta yövuoron jälkeen. Muistaakseni siellä lasketaan joku tietty tuntimäärä uniaikaa, olisiko ollut tyyliin että 8h työvuoron päättymisen jälkeen pitää hakea lapsi

Meidän työpaikan yökköjen lapset ovat hoidossa päiväkodissa silloin kun vanhempi nukkuu. Miten muuten olisi mahdollista, että työntekijä jaksaisi tulla töihin illalla?

Ei tää ole mikään vuoropäiväkoti, vaan ihan tavallinen. Tuli tuosta kirjeestä sellanen tunne, että eikö me olla oikeutettuja koko hoitoon, sillä "aikaisemmin" töistä palaavahan tulee kotiin jo klo 7...

Jotenkin turhauttavaa länkytystä. Huoh. Oon niin tympiintynyt siihen pk-johtajaan, joka tuntuu aina näkevän asiat negatiivisesti ja aina on naama nutturalla :(

No eihän tavalliseen päiväkotiin tarviis mitään työvuoroja viedä..? Eikös subjektiivinen päivähoito-oikeus juurikin takaa sen, että lapsella on oikeus hoitoon riippumatta siitä onko vanhempi töissä, vapaalla tms. Meillä lapsi oli aikoinaan vuorohoidossa eikä sinnekään tarvinnut veidä alkuperäisiä työvuorolistoja, riitti vaan kun ilmoitti tulo- ja hakuajat. Lapsella piti olla 8 vapaapäivää/kk. Miksi teitä on pyydetty noi vuorot ilmoittamaan?

[QUOTE="outoa";30309318]No eihän tavalliseen päiväkotiin tarviis mitään työvuoroja viedä..? Eikös subjektiivinen päivähoito-oikeus juurikin takaa sen, että lapsella on oikeus hoitoon riippumatta siitä onko vanhempi töissä, vapaalla tms. Meillä lapsi oli aikoinaan vuorohoidossa eikä sinnekään tarvinnut veidä alkuperäisiä työvuorolistoja, riitti vaan kun ilmoitti tulo- ja hakuajat. Lapsella piti olla 8 vapaapäivää/kk. Miksi teitä on pyydetty noi vuorot ilmoittamaan?[/QUOTE]

"Päiväkodin aukioloajat määräytyvät lasten todellisen hoidontarpeen mukaan". Se on sellanen kaikille laitettu kirje, ja kyseessä on pieni päiväkoti. Ymmärrän, että työajat pitää saada määriteltyä työntekijöille ennakkoon ja ajallaan, mutta muuten tuo on minusta outoa. Vanhempainillassa johtajatätsy taas jankutti siitä että "hakekaa ne lapset kotiin, kun olette kotona". Siis TÄH? Jos lapsella on hoitopaikka, olkoon sitten virikepaikka tai tällanen "turhanpäiten työntakia pidetty" niin eikö se oikeus silti ole olemassa?

Meillä lapsi on perhepäivähoitajalla kun minä nukun yötöiden jälkeen, eikä hoitaja ole kyseenalaistanut tätä järjestelyä kertaakaan. Mun mielestä vanhempien työajat eivät kuulu päiväkodille. Pääasia on, että lasta ei pidetä hoidossa kohtuuttoman kauan. Voihan sen lapsen hakea päiväkodista ajallaan vaikkapa mummo tai täti!

Meillä mies vie lapsen hoitoon lähtiessään itse töihin, eli aamulla klo 7. Minä hipsin kotiin nukkumaan kahdeksan maissa ja haen lapsen hoidosta kolmelta. En saa ihan niin paljon unta kuin tarvitsisin, mutta lapsosen hoitoaika pysyy kohtuuden rajoissa.

"Päiväkodin aukioloajat määräytyvät lasten todellisen hoidontarpeen mukaan". Se on sellanen kaikille laitettu kirje, ja kyseessä on pieni päiväkoti. Ymmärrän, että työajat pitää saada määriteltyä työntekijöille ennakkoon ja ajallaan, mutta muuten tuo on minusta outoa. Vanhempainillassa johtajatätsy taas jankutti siitä että "hakekaa ne lapset kotiin, kun olette kotona". Siis TÄH? Jos lapsella on hoitopaikka, olkoon sitten virikepaikka tai tällanen "turhanpäiten työntakia pidetty" niin eikö se oikeus silti ole olemassa?

Tarkoittaiskohan tää johtaja nyt niitä vanhempia, jotka vie lapset vapaapäivinäänkin hoitoon tai käy esim. kuntosalilla töiden jälkeen venyttäen lasten hoitopäiviä kymmentuntisiksi...?

Lisäisin vielä edelliseen kommenttiini, että nukkuminen päiväaikaan on yötyöläiselle välttämätöntä, joten kyllä mun mielestä lapsen hoidontarve on silloin todellinen. Toki meillä pidetään lapsi kotona silloin kun vanhemmilla on arkivapaita.

Meidänkin pk (ei vuoro- sellainen) kyselee vanhempien työaikoja....kauan olen jo ilmoittanut hoitovuorot s-postilla ja "unohtanut" merkitä omat ja miehen työvuorot. Yövuoron välipäivät tai lopetuspäivät lapsi on hoidossa saman ajan kun aamuvuoropäivänä 8-15.45. Tai tuon ajan ilmoitan, usein etenkin lopetuspäivänä haen aiemmin

Meillä on lapsi hoidossa klo 15 saakka, sillä isä herää klo 14 ja lähtee hakemaan lasta heti kun ehtii sen verran "tolkkuuntua". Eikä lasta pidetä siellä tietenkään miehen vapaapäivinä, vaikka hänelle onkin urakka olla virkeänä päiväsaikaan, kun on rytmi, että valvotaan yöt ja nukutaan aamusta lähtien. Toisinaan mies on vielä pidempään töissä, voi mennä yli 8 että on kotona, ja unet jää vielä vähäisemmiksi. Lapsen hoitopäivä on siis 7,5 tuntia, mutta hyvin harva viikko on 5-päiväinen, yleensä 3 tai 4.

Stressaat ihan turhasta, kyseinen ohjeistus koskee selvästi ihan vaan normityöaikoja. Eihän kenelläkään yötyöläisellä olisi muuten edes oikeutta hoitopaikkaan...

Asiaa painotetaan siksi, koska on paljon ihmisiä jotka pitävät lasta hoidossa sen kymmenen tuntia ilman todellista tarvetta. Teillähän tarve on olemassa, jos toinen on töissä päivisin ja toinen öisin. Ilmoitatte päiväkotiin lapsen hoitoajat ja -päivät, ne on hoitopaikan kannalta oleellinen tieto. Ja voihan sinne kertoa, että toinen on yötöissä. Jos siellä on töissä normaaleja ihmisiä niin ymmärtävät kyllä.

Meillä kysyttiin vain hoitoajat eli milloin tuodaan ja aikasintaan ja milloin haetaan viimeistään....
Eikös ne tartte vaan sellasen sun kirjoittaman lapun niistä työajoista? jos näin niin lasket ne nukkumiset työajaksi...se jos mikä on lapsen etu.

Itse olen aloittamassa työt..
Vuoropäiväkodista sanottiin, että illalla viety, yön sielä ollut lapsi piti hakea puolen päivän aikaan. Eli omaa unta olis tullu n.kolme tuntia..... joo ei kiitos.

Eikö tuohon vois tehdä jotkut valtakunnalliset ohjeet, mitä tietoja vanhemmilta voidaan vaatia. Hoidossahan saa kuitenkin olla sen mitä maksaakin.

ystäväni teki myös aikoinaan yövuoroja ja pääsi kotiin klo 6.00 ja kävi nukkumaan, vanhempi (18v) lapsi sitten vei aina pikkusisaruksen (5v) hoitoon klo 7.00 jälkeen ja äiti sitten haki lapsen siinä klo 16.30-17.00
sitten vielä ihmetteli kun päiväkodista alkoivat painostamaan että pitäsi äidin tulla aijemmin hakemaan lapsi kotiin.
Onhan tuo pitkä aika nukkua, tuokin ystäväni heräsi jo kuitenkin aina ennen klo 12.00 ja soitteli minuakin kahvioon kahville , joten en ihmettele jos oli joku päikyn tädeistä tuon nähnyt jossakin shoppailemassa kun mamman piti nukkua.
Tosin tällä ystävälläni oli kokoajan periaate etä minähän maksan hoidosta joten minulla on myös oikeus lapseni hoidattaa heillä.

Tottakai pitää nukkua, täällä päiväkodissa sitä ei yhtään kyseenalaisteta.

Meillä on myös vuorolista mihin pitäisi laittaa myös vanhempien hoitoajat, mutta laitan ne vasta silloin jos lapsi on poikkeuksellisen ajan hoidossa, esim. menisi hoitoon jo ennen seitsemään tai haeittaisiin viideltä tai myöhemmin. Muutoin en, koska siellä on "miehitys" päällä.

Ja hyvin on sopinut kaikille.

Lasta ei kyllä pidetä "liikaa" paitsi ehkä niin että voisi mennä hoitoon vasta 8.30 niin viedäänkin jo 8 niin saa siellä aamupalan eikä vanhemmalle tule kiire. Tai ei haeta hoidosta 14.00 kun vasta heräilevät ja syövät välipalaa, vaan haetaan klo 15.00. Lapsi kuitenkin hoidossa vain 3-4 päivää viikossa ja päivät yleensä max 7 tuntia kun toinen aikuinen tekee vuorotyötä ja toinen normaalia päivävuoroa.

Meillä oli lapset päiväkodissa hoidossa (ei vuoropäikky vaan tavallinen), mies vei aamulla töihin lähtiessään vaille 7 lapset ja haki puoli neljän jälkeen pois ja toi kotiin, siis silloin kun minä olin yövuorossa. Itse herään/nousen vasta joskus klo 17 aikoihin ylös, en jaksaisi yövuoroja, jos ei saisi päivällä nukkua.

Suomessa on subjektiivinen päivähoito-oikeus. Eli lapsi saa olla hoidossa vaikka vanhemmat eivät kävisi töissä lainkaan. Vanhempien työajat ei kuulu hoitopaikalle pätkän vertaa, vaan LAPSEN HOITOAJAT on se tieto minkä he tarvitsevat työvuorojen suunnittelua varten. Ilmoitat vain lapsen hoitoajat ja piste.

Minä en kannata subjektiivista päivähoito-oikeutta nykymuodossaan koska se ei ole mielestäni lapsen etu, mutta kun meillä nyt kerran sellainen on, niin älytöntä että päiväkotien mielivaltaisista tulkinnoista kärsii sitten myös ne, joilla hoidon tarve on todellinen.

Meillä oli ihan tavallinen päiväkoti 6.45-16.30 auki. Toinen vanhempi 2-vuorotöissä ja toinen 3-vuorossa. En kertaakaan ilmoittanut sinne vanhempien työaikoja, ainoastaan monelta lapsi tuodaan ja monelta haetaan minäkin päivänä. Jos olisi pyydetty, niin olisin kieltäytynyt. Mielestäni pk:lle ei kuulu kuin ne lapsen hoitovuorot. Jos on useampi yövuoro peräkkäin niin tietenkin tarvitsee nukkua siinä välissä ja lapsi on vietävä hoitoon.
Olen kuullut että jossakin hoitopaikoissa on ollut jopa vanhempien työvuorot seinällä näkyvissä niin että kuka tahansa lapsen hakija näkee sieltä muiden työvuorot. Kunnes siihen sitten puuttui joku ja kielsi omien vuorojensa näyttämisen kaikelle kansalle. Esim. poliisin vuoroja ei varmaankaan kaikkien tarvitse tietää.

Vuorohoitoonhan ei ole subjektiivista oikeutta kuten tavalliseen päiväkotiin.

Itse olen vuorotyöläinen ja lapsi myös vuorohoitopäiväkodissa.

Lepoaikaa ilta(yö)vuoron jälkeen on 9h.

Mutta joku kun kirjoitti, että jos laps viety edellisenä iltana ni pitäs seur pvänä olla haettu puoleenpäivään mennessä. Ei ainakaan meillä päde vaan ihan virallisten työaikojeni mukaan mennään.

Esim. jos työ loppuu klo 00.00 niin aamulla klo 9.00 pitää olla lapsi haettuna. Tai aamuksi jos menen klo 5.30 niin vien lapsen illalla hoitoon 19.30-20.00 ja haen sitten seur pvänä suoraan töiden jälkeen!

Plus meillä omat työajat kyllä pitää ilmoittaa. :) Helsinki!

Tietenkin lapsi menee päiväkotiin kun toinen vanhemmista on ollut yövuorossa ja toinen on päivätöissä. Itse pidän lapsen päiväkodissa sen 7-8h 12h yövuoron jälkeen. Meillä ei tarvitse onneksi mitään aikoja ilmoitella, ei ole vuoropäiväkoti.

Mun lapsi on hoidossa ryhmiksessä, joka toimii toisen naapurissa olevan ryhmiksen kanssa yhteistyössä. Mitään hoitoaikoja ei ole tarvinnut ilmoittaa, koska hoitajia on 1-2 aina klo 17 asti- toki siis lähtevät kotiin aiemmin jos ketään ei ole tai ovat kauemmin jos lapsia on loppuun asti.

Mutta koska lapsien vienti-ja noutoajat yleensä rullaavat aika samalla lailla päivästä toiseen, ilmoitetaan hoitajille poikkeavista ajoista. Siis kun yleensä haen lapsen aina klo 15 (+- 15 min), niin jos tulenkin vasta klo 16.30, niin ilmoitan asiasta pari päivää aiemmin etteivät ihmettele miksei muijaa näykään. Klo 17 asti siellä on hoitajia eikä nuo ilmoitukset vaikuta työvuoroihin- erittäin joustavia tätejä ovat noiden työvuorojensa suhteen, kun ei tarvitse omia hakea kenenkään tarhasta tms.- itse en ehkä olisi...

Yhteistyössä