Vinkkejä jouluun valmistautumiseen!

• Viestiketjun aloittaja viaaras
  • Ensimmäinen viesti
viaaras
Pinotaan tähän vinkkejä esim. mitä leivonnaisia/ruokia voisi jo valmistaa pakkaseen, siivousvinkkejä, koristeluita, ajankohtaisia tarjouksia yms! Ihan mitä vaan :)

Ajattelin itse nyt tänä vuonna valmistautua ajoissa niin ei tarvitse sitten tuhlata energiaa stressaamiseen joulun korvilla.

Mä juuri tänään muistin, että JOULUKORTIT! Ne pakkaa AINA olemaan myöhässä, viime vuonna jäi jopa lähettämättä, kun olisivat menneet perille vasta joulun jälkeen : /

Lahjojen pakkaamista olen pohtinut. Meillä on viime joulusta vielä lahjapaperia jäljellä...uutta en aio ostaa. Joten kun paperi loppuu, siirryn käyttämään sanomalehteä. Mutta tuoreina niistä irtoaa mustetta...pitää siis käydä hakemassa pari lehteä lehtiroskiksesta hyvissä ajoin.

Ostelen pukinkonttiin paljon kirppiksiltä, joten leluissa ei luonnollisestikaan ole pahvipakkausta. Ei sitä noin niin kuin muutoin tarvitse, mutta paketista saa kauniimman, kun barbie on laatikossa, kuin jos se on ilman laatikkoa. Joten alan hiljalleen keräämään erilaisia laatikoita (esim. muropaketteja) joulua ajatellen. Laatikon voi sitten päälystää sillä lahjapaperilla, jotta rumat "murotekstit" eivät näy.

Pohdin myös tekeväni kankaisisia "kestolahjapusseja". Muutaman olen jo menneinä vuosina ylijäämäkakaista ommellut...ja koska ajatukseni on se, etten enää koskaan osta joulupaperia, kasseille tulee tarvetta useampana vuonna.

Ja tietenkin nyt sitten kaikki paperikassit jemmaan...tuunaamalla niistä saa jouluisia (valkoiseen/ruskeaan kassiin vaikka piirtää jouluisen kuvan) ja ylimääräisistä tapeteista tekee näppärästi lahjakasseja ihan kädenkäänteessä.

Nämä nyt tuli äkkiselttään mieleen :)

viaaras
Mä juuri tänään muistin, että JOULUKORTIT! Ne pakkaa AINA olemaan myöhässä, viime vuonna jäi jopa lähettämättä, kun olisivat menneet perille vasta joulun jälkeen : /

Lahjojen pakkaamista olen pohtinut. Meillä on viime joulusta vielä lahjapaperia jäljellä...uutta en aio ostaa. Joten kun paperi loppuu, siirryn käyttämään sanomalehteä. Mutta tuoreina niistä irtoaa mustetta...pitää siis käydä hakemassa pari lehteä lehtiroskiksesta hyvissä ajoin.

Ostelen pukinkonttiin paljon kirppiksiltä, joten leluissa ei luonnollisestikaan ole pahvipakkausta. Ei sitä noin niin kuin muutoin tarvitse, mutta paketista saa kauniimman, kun barbie on laatikossa, kuin jos se on ilman laatikkoa. Joten alan hiljalleen keräämään erilaisia laatikoita (esim. muropaketteja) joulua ajatellen. Laatikon voi sitten päälystää sillä lahjapaperilla, jotta rumat "murotekstit" eivät näy.

Pohdin myös tekeväni kankaisisia "kestolahjapusseja". Muutaman olen jo menneinä vuosina ylijäämäkakaista ommellut...ja koska ajatukseni on se, etten enää koskaan osta joulupaperia, kasseille tulee tarvetta useampana vuonna.

Ja tietenkin nyt sitten kaikki paperikassit jemmaan...tuunaamalla niistä saa jouluisia (valkoiseen/ruskeaan kassiin vaikka piirtää jouluisen kuvan) ja ylimääräisistä tapeteista tekee näppärästi lahjakasseja ihan kädenkäänteessä.

Nämä nyt tuli äkkiselttään mieleen :)
Onpas hyviä vinkkejä!

Ja nuo joulukortit... Ne perhanat tulee laitettua postiin vasta tasan viimeisellä hetkellä :D Joten hyvä kun vinkkasit.

vierass
Tämä jouluhöntti on jo valmistellut joulua pitkälle :)
Lahjat mulla alkaa olee hyvin kasassa. Kaapin perällä on alesta ostettuja legopaketteja muutama, lasten lakanoita, yöpukuja... tammialesta itseasias ostin jo joulukynttilöitä yms juttuja tämän joulun "kukkasiksi" naapurin mummolle, pk-tädeille...
Pakettikortit ja joulukortit on osittain tehty. Kauemmille sukulaisille alan jo pakkaa lahjat valmiiksi, esim kummipoika asuu kolmen tunnin ajomatkan päässä. Kun ens kuussa käydään synttäreillä, niin jätän joululahjan samalla. JOS ei nähdäkkään enää ennen joulua....
Kaappeja alan jo siivoo hyvissä ajoin, marraskuussa.
Laatikot teen pakkaseen. Samoin jäädyke säilyy pakkassa viikon.
Valot virittelen ulos valmiiksi. Heti marraskuussa ne sytytän. Joulukuun eka päivä alan pikkuhiljaa laittaa kotia joulukuntoon. Vaihtamalla verhot makuuhuoneisiin, kerkee hyvin pesee vanhat verhot taas puhtaana odottaa kaappiin... ekan tontunkin nostan johonkin heti joulukuun alettua.... :)

halipupu harmaana
Ota löysin rantein, älä jännitä....
Kyllä se joulu tulee vähän vähemmälläkin hössötyksellä. Listaa vaikka 5 tärkeintä asiaa ja jätä muut hömpät pois, niin se riittää.

Itse voisin listata vaikka näin:
- lapsille muutama lahja, voi hommata etukäteen ja kannattaakin ettei tartte viime tipassa hommata ihan mitä vaan
- muutama joululaatikko, kinkku, kalaa: laatikot voi tehdä etukäteen pakkaseen, kunkun paistaa yleensä äitini, kalat saa valmiina
-joulukuusi haetaan edellisenä viikonloppuna
- perussiivous edellisenä viikonloppuna
-Joulurauha klo 12 aattona

Siinäpä se, ei stressiä tänä jouluna!

Mä olen ihan jouluhöperö ja erityisen innoissani aiheesta nyt, kun äitiyslomalla on helpon lapsen kanssa niin paljon enemmän aikaa kuin työelämässä kiirehtiessä tehdä pieniä projekteja jo etukäteen :D Joulukorttitarpeita ostin viime viikolla valtavan säkillisen, tavoitteena olis saada noin 40 korttia kuntoon ilman viime hetken paniikkia :D Joulumenyytä olen myös hieman hahmotellut, kun ilokseni tulevana jouluna meillä juhlii aivan ennätyssuuri joukko perheenjäseniä - tämänhetkisen tiedon mukaan 18, joten tarkat ennakkovalmistelut tosiaan tarvitaan että sitten joulunpyhinä kaikki voidaan vetää henkeä :D

hmph
- Katso joulukoriste ja -valotilanne; tarvitseeko uusia?
- Joulukortit. Jos askartelet itse, niin ideoita ja tarvikkeita kannattaa alkaa etsimään hyvissä ajoin. Kirjastossa muuten on ihania askartelukirjoja ja -lehtiä joista saa hyviä vinkkejä! Itse listaan aina joulukorttien saajat, kuoret ja postimerkit hyvissäajoin valmiiksi niin tulee ne laitettuakin.
- Lahjat. Kenelle ostetaan, mitä ostetaan? Itse teen aina listan, mietin huolella mitä tarpeellista haluan hankkia. Niitä kannattaa alennuksista etsiä jo hyvissä ajoin!
- Joulukalenterit, jos käytössä. Jos haluaa itse askarrella, materiaaleja ja vinkkejä etsimään hyvissä ajoin!
- Siivous. Miten kukakin joulusiivouksen tekee.. Mutta hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Itse tykkään käydä kaikki kaapit ym. läpi ennen joulua, ja lastenhuoneet ehdottomasti. Samalla heitetään vanha ja tarpeeton pois!
- Sitten kannattaa miettiä ruokia; mitä oikeasti syödään ja millä on menekkiä, mitä tehdään taas vain näön tai perinteen vuoksi? Meillä riisipuuroa ei esimerkiksi enää tehdä, kun kukaan ei syö. Laatikoita ja joitain leivoksia (niiden pohjia) voi ainakin tehdä pakkaseen valmiiksi.

Meillä joulua aletaan pohtimaan marraskuun alussa vasta. Lokakuussa vielä muuta juhlaa niin paljon, ettei tule mieleenkään aloitella joulun valmisteluja :)

säästövinkki
Säästä rahaa ja tilaa joululahjat ulkomailta. Lelut, vaatteet, elektroniikka, tai no oikeastaan kaikki on halvempaa saksassa. Ja jos jotain pientä annat, niin tilaa Kiinasta. Alle 22€ tuotteita ei tarvitse tullata vaikka tulevatkin EU:n ulkopuolelta.

äiti äärirajoilla
Siivoamisen aloitan jo lokakuussa pikku hiljaa. Marraskuun alussahan pitää jo laittaa jouluvalot joten ikkunat pitää pestä ja samalla voi silloin tällöin tehdä jonkun siivoushomman jota ei ihan joka viikko tee. Marraskuussa prismoissa on tuplabonuspäivät, joten ajoitan siihen kaikkien kuiva-aineiden ja muiden säilyvien hankinnan. Menen pitkän ennalta mietityn listan kanssa kauppaan oikein vapaapäivänä. Lahjahankinnat aloittelen myös marraskuussa. Ensimmäiseksi aina ne sellaiset perinnejutut mitä aina tulee hankittua tietyille ihmisille. Joulukortit puuhailen pyhäinpäivän jälkeen iltapuhteina pimenevissä illoissa kynttilöitä poltellen. Sitten joulukuussa lähinnä otan osaksi rennosti, syön suklaata, juon glögiä, luen joululehtiä ja poltan takassa tulta.

"joulu"
Nyt voi tehdä kaikenlaisia hilloja myös valmiiksi. Meillä kuuluu joulupöytään juustojen kanssa viikunahillo. Sitä pitää kokkailla koko suvulle. Nyt teen myös punasipulihillon, sienistä säilykkeitä jne.

dsd
Kuka h....i alkaa tähän aikaan suunnittelemaan joulua??!? Syksy vasta tullut, on puolukan keruuta, omppujen mehustamista ja kaikkea syksypuuhastelua ja tietysti haravoinnit ja muut pihan syksytyöt, kunhan lehdet tippuvat puista... koko syksynkö te mietitte joulua, muutamaa hassua päivää?!

Kuka h....i alkaa tähän aikaan suunnittelemaan joulua??!? Syksy vasta tullut, on puolukan keruuta, omppujen mehustamista ja kaikkea syksypuuhastelua ja tietysti haravoinnit ja muut pihan syksytyöt, kunhan lehdet tippuvat puista... koko syksynkö te mietitte joulua, muutamaa hassua päivää?!
Kyllä. Koko syksyn. Joka ikinen päivä. Aloitan itse asiassa jo keväällä. Mitään muuta en pysty ajattelemaan, kuin tulevaa joulua...

...vai miten se nyt meni?

Mun ei tarvitse miettiä puolukan keruuta, koska en niitä kerää. Enkä mieti myöskään omppujen mehustamista, sillä en tee sitäkään. Mitä se muu syyspuuhastelu on? Tuskin teen sitäkään.
Puinen terassi ja asfaltti on siitä näppäriä, että niiden kimpussa ei tarvitse haravan kanssa heilua. Eikä pihalla muutakaan syystyötä ole...siinähän nuo kaikki kellastuu ja lakastuu...ja keväällä sitten taas vihertyy.

Se helvetti pohtii joulua jo nyt, joka osaa ajatella asioita, mitkä tapahtuvat vähän pidemmän ajan kuluttua, kuin huomenna. Tai ylihuomenna.

Hassua...elämässä saa suunnitella yhtä sun toista etukäteen, mutta joulu on poikkeus. Sitä ei saa ajatella vielä nyt. Tai jos ajattelee, tarkoittaa se automaattisesti sitä, että sitä ajattelee intensiivisesti suunnilleen 24/7.

Aina sama juttu.
Viimeistään nyt kannattaa laittaa niitä roposia jo kiireesti säästöpossuun niin ei tarvitse sitten joulun alla alkaa parkua kun ei ole penniäkään ruokaan, lahjoista puhumattakaan.

Mä alan :D Omenahilloa ja sosettakin tosin on purkitettu jo purkkitolkulla, omenoita kärrätty tuoremehupuristamolle, pakkaset ahdettu täyteen marjoja ja muita syysherkkuja talven varalle. Just nostin hellalta pihlajanmarjahyytelön (jota muuten meillä tarjotaan jouluna riistan kaverina). Toki meillä syyspuuhastelujakin tehdään, mutta joo, katse on kyllä jo niissä muutamassa hassussa päivässä, joka saadaan viettää maailman parhaalla porukalla ilman kiireen häivähdystäkään :) Enemmän mä ihmettelen niitä, jotka on joulunalusaikaan kuin talikolla pistetyt, kun kaikki on tehty viime tipassa ja kiireellä juostaan paikasta toiseen koko joulunpyhät :)

dsd
Kyllä. Koko syksyn. Joka ikinen päivä. Aloitan itse asiassa jo keväällä. Mitään muuta en pysty ajattelemaan, kuin tulevaa joulua...

...vai miten se nyt meni?

Mun ei tarvitse miettiä puolukan keruuta, koska en niitä kerää. Enkä mieti myöskään omppujen mehustamista, sillä en tee sitäkään. Mitä se muu syyspuuhastelu on? Tuskin teen sitäkään.
Puinen terassi ja asfaltti on siitä näppäriä, että niiden kimpussa ei tarvitse haravan kanssa heilua. Eikä pihalla muutakaan syystyötä ole...siinähän nuo kaikki kellastuu ja lakastuu...ja keväällä sitten taas vihertyy.

Se helvetti pohtii joulua jo nyt, joka osaa ajatella asioita, mitkä tapahtuvat vähän pidemmän ajan kuluttua, kuin huomenna. Tai ylihuomenna.

Hassua...elämässä saa suunnitella yhtä sun toista etukäteen, mutta joulu on poikkeus. Sitä ei saa ajatella vielä nyt. Tai jos ajattelee, tarkoittaa se automaattisesti sitä, että sitä ajattelee intensiivisesti suunnilleen 24/7.
Joulu on yksi juhlapyhä, joka tulee joka vuosi, ihan niin kuin pääsiäinen, vappu, juhannus yms. Toki sitä voi (ja teen niin myös itsekin) suunnitella etukäteen, mutta joku järki herra jumala siinäkin... nyt on syyskuu, jouluun on kolme kuukautta aikaa! Kolme kuukautta, neljännes vuosi! Jos joka herran joulua suunnittelee kolme kuukautta, on kymmenessä vuodessa suunnitellut joulua jo kaksi ja puoli vuotta... on se aika järjetöntä :/ Itse tykkään nauttia hetkestä ja sen myötä näistä ihanista syyspäivistä luonnon väreineen jne. Ja tuntuuko se joulu sitten miltään, jos sitä on "suunnitellut" kolme kuukautta?

Joulu on yksi juhlapyhä, joka tulee joka vuosi, ihan niin kuin pääsiäinen, vappu, juhannus yms. Toki sitä voi (ja teen niin myös itsekin) suunnitella etukäteen, mutta joku järki herra jumala siinäkin... nyt on syyskuu, jouluun on kolme kuukautta aikaa! Kolme kuukautta, neljännes vuosi! Jos joka herran joulua suunnittelee kolme kuukautta, on kymmenessä vuodessa suunnitellut joulua jo kaksi ja puoli vuotta... on se aika järjetöntä :/ Itse tykkään nauttia hetkestä ja sen myötä näistä ihanista syyspäivistä luonnon väreineen jne. Ja tuntuuko se joulu sitten miltään, jos sitä on "suunnitellut" kolme kuukautta?
Siis miks sua ärsyttää noin paljo se, että toiset suunnittelee joulua hyvis aijoos?

Mä en oo pahemmin viä mitää suunnitellu. Jotaki lahjoja oon likalle ostanu jo, mutta niistä tulee osa tulee olemaan synttärilahjoja joulukuus.

Joulu :heart: Lahjasuunnitelmat hyvällä mallilla ja osittain hommattunakin. Muuten mennään samalla perinteisellä kaavalla kuin ennenkin koko joulun aika.
Ihanaa, syksyllä alkaa aina viimeistään joulun fiilistely ja tämähän se parasta onkin.

Mitä kohtaa et ymmärtänyt kirjoittamani tekstin viimeisestä lauseesta?

Oikeasti...et kai nyt aivan tosissasi kuvittele, että jos joku pohtii joulukortteja tänään, niin hän pohtii joulua sitten joka saakelin päivä, vuoden loppuun saakka?!?

Mä ostin ensimmäiset joululahjat tälle joululle alkuvuodesta. Tarkoittaako se nyt sitten sitä, että olen suunnitellut tulevaa joulua oikeastaan koko tämän vuoden? Tämä voi nyt tulla yllätyksenä ja jopa jonkinlaisena järkytyksenä, mutta ei...se ei mene niin. Mä olen miettinyt joulua toisinaan. Viimeksi tänään...seuraavan kerran ehkä jo huomenna...tai sitten lokakuun puolessa välissä. Sitä seuraavan kerran saatan pohtia joulua marraskuun alussa. Mahdollisesti käytän joulun ajatteluun seuraavan kuukauden aikana tunnin. Eikä se mun nähdäkseni tarkoita sitä, että olen "suunnitelut" joulua koko kuukauden.

En tiedä, olenko jotenkin keskivertoa kyvykkäämpi, mutta mä pystyn tekemään ja miettimään montaa asiaa yhtä aikaa. Jos tänään mielessä juolahti se, että kortit pitää ottaa hyvissä ajoin työn alle, niin se ei millään muotoa sulje pois sitä, ettenkö kykenisi nauttimaan myös hetkestä ja aivan kaikesta muustakin.
Olen käynyt tänään kaupassa, apteekissa, sairaalassa, viemässä lapsia harrastuksiin ja olen myös käynyt hakemassa lapsia harrastuksista. Olen myös siivonnut, tyhjentänyt ja täyttänyt astianpesukoneen, laittanut olohuoneeseen pari porttia, puhunut puhelimessa fysioterapeutin, lääkärin ja muutaman kaverin kanssa. Pari tekstiviestiäkin rustasin. Suunnittelin huomista ja järkkäsin reissua parin viikon päähän.

Ajatella...kaikki tämä ja paljon enemmänkin, VAIKKA suunnittelin tänään myös joulua. Taidan olla melko taitava!

Viimeksi muokattu:
"joulu"
Minulle parasta joulussa on jouluvalmistelut. Ihan sama vaikka joulu on joka vuosi ja kestää vain muutaman päivän, niin silti rakastan niitä valmisteluja - askartelemista, ruokien ja leivonnaisten suunnittelua ja tekoa. Nautin myös syyspäivistä, marjametsästä, sienien keruusta, syksyn tunnelmasta pihlajanmarjojeen, mutta se ei estä minua myös ajattelemasta joulua aina silloin tällöin. Chef kiteytti aikast hyvin sen mitä minäkin olisin kirjoittanut, mutta ei onneksi tarvinnut. :D

vierailija
Ota löysin rantein, älä jännitä....
Kyllä se joulu tulee vähän vähemmälläkin hössötyksellä. Listaa vaikka 5 tärkeintä asiaa ja jätä muut hömpät pois, niin se riittää.

Itse voisin listata vaikka näin:
- lapsille muutama lahja, voi hommata etukäteen ja kannattaakin ettei tartte viime tipassa hommata ihan mitä vaan
- muutama joululaatikko, kinkku, kalaa: laatikot voi tehdä etukäteen pakkaseen, kunkun paistaa yleensä äitini, kalat saa valmiina
-joulukuusi haetaan edellisenä viikonloppuna
- perussiivous edellisenä viikonloppuna
-Joulurauha klo 12 aattona

Siinäpä se, ei stressiä tänä jouluna!

TERRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRVE MOI OON SUN POIKA EN OIKEESTI TERVE

Yhteistyössä