Voiko 4 vuotiaalle antaa 40mg D-vitamiinia päivässä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lapsosen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lapsosen äiti

Vieras
Tietääkö joku voiko 4 vuotiaalle antaa 40mg d vitamiinia päivässä? Onko ihan liikaa?

Meillä on jatkuva flunssakierre ja ajateltiin kokeilla jos tämä auttaisi. Nyt on saanut sen 10mg kun syö pikkukalat valmistetta.

Onko väliä syökö d-vitamiinia eri purkeista, pikkukalat ajateltiin pitää kun lapsi ei syö kalaa.

Apteekissa sanoivat että maksimiannos olisi lapselle 25mikrogrammaa. Olen antanut sitä. Mahdollisesti voisin antaa kyllä tuon 40mikrogrammaakin. Tosiaan jos jaksat vauvautua, käy mittauttaan arvo.

Meillä tk:ssa ei mielellään anneta lähetettä lapselle jos vanhemmat syöttää tieten tahtoen isompaa annostusta. Sitten jos on epäilys, ettei saa tarpeeks tai on joku imeytymishäiriö.

Ja tiedänpä yhden pienokaisen, jolle oli syötetty "vaan" tuplasti suositusten mukaista annosta ekan vuoden ajan, ja meni Afos-arvo ihan sekaisin.

Flunssaan mä suosittelisin D:n lisäks C-vitamiinia.

[QUOTE="nanna";30306792]Meillä tk:ssa ei mielellään anneta lähetettä lapselle jos vanhemmat syöttää tieten tahtoen isompaa annostusta. Sitten jos on epäilys, ettei saa tarpeeks tai on joku imeytymishäiriö.

Ja tiedänpä yhden pienokaisen, jolle oli syötetty "vaan" tuplasti suositusten mukaista annosta ekan vuoden ajan, ja meni Afos-arvo ihan sekaisin.

Flunssaan mä suosittelisin D:n lisäks C-vitamiinia.[/QUOTE]

Tieteellisesti katsottuna jos tiedät yhden pienokaisen jolla on mennyt yksi arvo sekaisin, et voi mitään johtopäätöksiä tehdä arvon sekoamisen syistä.

Apteekista sain juuri viime viikolla ohjeistuksen (näyttivät sen myös paperilapulta), että 4v lapselle(ni) saa antaa vuorokaudessa maksimissaan 50 mikrogrammaa D-vitamiinia.

Mutta tähän tulee sitten toki myös laskea KAIKKI D-vitamiini, mitä lapsi syö, eli ei vain sitä pillereistä koostuvaa määrää.

Meillä 1v syö tippoja ohjeen mukaan, 4v syö 30 mikrogrammaa/ vrk, 5v ja 12v syö 20 mikrogrammaa/vrk.

Voi antaa. Eu:n uudet suositukset ovat, että 50µg on turvallinen määrä 1-10v. 10-17v 100µg. Kun antaa reilummin Deetä ei saa älyttömiä määriä juottaa maitoa, koska D maksimoi kalsiumin imeytymisen. Sinkkiä ja mhb edellisten lisksi flunssan ehkäisyyn.

Uusimmat

Yhteistyössä